رژیم غذایی مفید برای شکست کرونا/ سبزیجات مفید در فصل گرما

اصول تغذیه‌ای برای سلامت روزه‌داران، کنترل قند خون در افطار با دمنوش بادیان رومی، خواص درمانی گیاه ریواس، رژیم غذایی مفید برای شکست کرونا، سبزیجات مناسب برای مصرف در فصل گرما و اهمیت نوع تغذیه نوجوان روزه‌دار را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در بوشهر، اظهار کرد: روزه‌داری در ماه مبارک رمضان علاوه بر اثرهای معنوی، آثار جسمانی بسیار ارزشمندی دارد که تحقق آن در گرو رعایت یک سری اصول تغذیه‌ای است.

مریم کرم‌پور، افزود: این روزها سفره‌های سحری و افطار با انواع غذاهای چرب و شیرین مانند حلوا و زولبیا و بامیه رنگین می‌شود، در نتیجه اینکه برخی از روزه‌داران پس از ماه رمضان دچار عوارضی چون افزایش وزن و افزایش سطح چربی، فشارخون و مشکلات گوارشی می‌شوند.

وی گفت: برای حفظ سلامت فرد روزه‌دار بهتر است وی ابتدا با آب ولرم، شیر گرم با خرما یا کشمش روزه خود را باز کرده و سپس یکی از غذاها شامل انواع نان سبوس‌دار با پنیر همراه با سبزی، گوجه فرنگی و گردو، فرنی یا شیر برنج یا انواع کوکو و شامی و یا شله‌زرد میل کند.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، گفت: برای شام نیز با فاصله دو ساعت بعد از افطار باید یکی از غذاهای زیر شامل سوپ ساده و کم چرب، آش با حبوبات کم، حلیم بدون روغن، خوراک لوبیا عدسی، خوراک سبزیجات با کمی نان سبوس‌دار و تیره به همراه ماست و خیار و سبزی خوردن یا سالاد کاهو و دوغ صرف شود.

وی تاکید کرد: در ماه رمضان استفاده از شیر، ماست، میوه قبل از خواب کمک بسیاری در داشتن خواب بهتر و تغذیه مناسب دارد، در وعده سحری بهتر است مثل وعده ناهار باشد و غذایی اصلی در این وعده مصرف شود.

رژیم غذایی مفید برای شکست کرونا/ سبزیجات مفید در فصل گرما

خواص درمانی گیاه ریواس

گیاه ریواس از گذشته دور تا به امروز به عنوان گیاه خوراکی و دارویی از کاربردهای فراوانی برخوردار بوده است، خام خوری ریواس متداول‌ترین نوع مصرف این گیاه معجزه گر است که از ساقه‌های آن در تهیه انواع خورشت‌ها، کمپوت، مربا و شربت استفاده‌های فراوان می‌شود.

ریواس دارای ویتامین‌های A و C فراوان و املاح معدنی زیاد نظیر پتاسیم، کلسیم است، از طرفی، ریواس دارای فیبر فراوان و در مقابل کمترین میزان چربی و از ارزش غذایی زیادی برخوردار است، ریواس برای تقویت معده و کبد و بیماران تب دار و بی اشتها مفید بوده، یرقان، حصبه، وسواس، صفرا و دل به هم خوردگی را رفع می‌کند.

بهترین شیوه مصرف ریواس، گرفتن آب ریواس است، آب ریواس هم به صورت جدا و هم به صورت مخلوط با آب هویج، کرفس، خیار و سیب استفاده می‌شود، ریواس ملین و اشتها آور است و برای افزایش اشتها و یبوست مفید است. ریواس، مقوی قلب و اعصاب بوده و برای درمان بواسیر مفید است، ریواس به عنوان فعال کننده عملکرد دستگاه گوارش و محرک ترشح کبد شناخته شده است.

رژیم غذایی مفید برای شکست کرونا

یک کارشناس تغذیه، اظهار کرد: برای مقابله با ویروس کرونا باید از خوردن غذاهای چرب و شور مانند انواع تنقلات شور، انواع کنسروها و شورها و انواع سوسیس و کالباس به دلیل تحریک سیستم ایمنی خودداری شود.

پریوش بهادری، افزود: کمبود دریافت مواد غذایی و ویتامین‌هایی مانند ویتامین C و A و D و تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، عملکرد سیستم ایمنی بدن و تقویت آن با تغذیه مناسب نقشی مهمی در مقابله با بیماری‌های تنفسی از جمله بیماری کووید ۱۹ دارد.

وی تصریح کرد: به منظور مقابله با ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه سه واحد از گروه سبزی‌ها (به جز سبزی‌های نشاسته‌ای) و حداقل دو واحد میوه توصیه می‌شود.

این کارشناس تغذیه، اضافه کرد: از هویج و کدو حلوایی در غذاهای روزانه استفاده شود و مصرف پیاز خام به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های مفید و نیز ویتامین C همراه با غذا توصیه می‌شود.

بهادری، خاطرنشان کرد: برای مقابله با ویروس کرونا از خوردن غذاهای چرب و شور مانند انواع تنقلات شور، انواع کنسروها و شورها و انواع سوسیس و کالباس به دلیل تحریک سیستم ایمنی خودداری شود.

وی تأکید کرد: کمبود ریزمغذی‌هایی مثل آهن و روی‌هم سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و از منابع غذایی این دو ریزمغذی شامل گروه غذایی گوشت‌ها و تخم‌مرغ و گروه غذایی حبوبات به عنوان جایگزین مناسب گوشت و انواع خشکبار بیشتر استفاده شود.

رژیم غذایی مفید برای شکست کرونا/ سبزیجات مفید در فصل گرما

سبزیجات مناسب برای مصرف در فصل گرما

خوردن رژیم غنی از میوه‌ها و سبزیجات به عنوان بخشی از یک برنامه غذایی سالم می‌تواند خطر سکته مغزی، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت نوع دو، برخی سرطان‌ها مانند سرطان دهان، معده، کولون و رکتوم، سنگ‌های کلیوی و کاهش توده استخوانی را کاهش دهد.

بیشتر سبزیجات به طور طبیعی چربی و کالری کمی دارند، هیچ یک از سبزیجات حاوی کلسترول نیست، سبزیجات منابع مهم بسیاری از مواد مغذی از جمله پتاسیم، فیبر غذایی، اسید فولیک و ویتامین‌های آ، ث و E هستند.

سبزیجات خانواده پیاز از قبیل تره فرنگی، سیر، ذرت پخته شده، مصرف روزانه نخود سبز همراه با دیگر حبوبات، برگ‌های سبز کلم پیچ سرشار از ویتامین ث، کلم بروکلی سرشار از آنتی اکسیدان‌های ضد سرطان، حاوی کاروتنوئیدها برای ترویج سلامت چشم، جوانه یونجه منبع غنی از بتاکاروتن و چغندر حاوی سطح بالایی از آنتی اکسیدان‌ها برای مبارزه با سرطان سالم‌ترین سبزیجاتی که در فصل تابستان به راحتی به آن‌ها دسترسی دارید.

کنترل قند خون در افطار با دمنوش بادیان رومی

دمنوش بادیان رومی، میزان قند خون فرد را هنگام افطار تنظیم کرده و روند هضم غذا را تسهیل می‌کند، بادیان رومی یکی از بهترین گیاهانی است که به درمان بسیاری از مشکلات معده کمک می‌کند؛ به گونه‌ای که مطالعات اخیر نشان داده است که نوشیدنی آن یکی از بهترین درمان‌ها برای مشکلات گوارشی است.

پزشکان نوشیدن انیسون را بعد از افطار در ماه رمضان توصیه می‌کنند، زیرا به تسریع هضم غذا کمک کرده و از زخم معده جلوگیری می‌کند، مطالعات اخیر نشان داده است که دانه‌های بادیان رومی و ترکیبات آن دارای خواص ضد میکروبی قدرتمندی هستند که از عفونت جلوگیری کرده و از رشد قارچ‌ها و باکتری‌ها جلوگیری می‌کنند.

یک مطالعه تأیید کرد که دانه‌های بادیان رومی و روغن پایه آن به ویژه در برابر برخی از گونه‌های قارچ، از جمله مخمرها و درماتوفیت‌ها، نوعی قارچ که می‌تواند باعث بیماری‌های جدی پوستی شود، مؤثر هستند، برخی تحقیقات نشان می‌دهد که آنتول موجود در این دانه‌ها ممکن است سطح قند خون را به ویژه در زمان افطاری در ماه مبارک رمضان کنترل کند.

رژیم غذایی مفید برای شکست کرونا/ سبزیجات مفید در فصل گرما

اهمیت نوع تغذیه نوجوان روزه‌دار

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درباره تغذیه نوجوانان روزه‌دار در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: نوجوانانی که به سن تکلیف رسیده‌اند و توان جسمی کامل دارند و به عبارت دیگر وزن و قد متناسب با سن خود را دارند، بر اساس تکلیف دینی باید با رعایت نکاتی روزه کامل بگیرند.

زهرا عبداللهی، افزود: نوجوانان هنگام روزه‌داری از مصرف زیاد مواد قندی و شیرین در وعده سحری اجتناب کنند، مصرف این مواد سبب افت قند خون شده و توانایی یادگیری آن‌ها را در طول روز کاهش می‌دهد، نوجوانانی که سال نخست روزه‌داری را آغاز می‌کنند به علت گذراندن دوران رشد به توجهات بیشتری نیاز دارند.

وی تصریح کرد: رعایت تنوع و تعادل در استفاده از تمامی گروه‌های غذایی بسیار مهم و ضروری است؛ منابع خوب پروتئینی (انواع گوشت، ماهی، تخم مرغ و حبوبات) باید در برنامه غذایی آن‌ها گنجانده شود.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، گفت: والدین باید از دریافت کافی گروه شیر و لبنیات در این افراد مطمئن شوند، نوجوانان علاقه خاصی به خوردن انواع هله هوله‌ها و مواد غذایی کم ارزش دارند که فقط پر کننده معده هستند که در ایام روزه‌داری نباید مصرف شوند.

عبداللهی، تاکید کرد: این گروه سنی از منابع غذایی آهن و روی، ویتامین A و ویتامین B۱۲ از جمله انواع گوشت، حبوبات، تخم مرغ، شیر و لبنیات، انواع خشکبار و مغزها که در رشد و خون سازی نقش دارند، در ایام روزه‌داری به مقدار کافی مصرف کنند.
 

کد خبر 487523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.