۵ غذا را برای رفع افسردگی بخورید

بهار نارنج منبع مواد مغذی بدن، لزوم خوردن ۵ غذا برای رفع افسردگی، ارتباط وزن با مقدار مجاز نوشیدن قهوه روزانه، خواص درمانی گیاه گلپر عوارض خطرناک استفاده از آبلیمو و غذاهای موثر در بیخوابی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عضو هیئت علمی پژوهشکده گیاهان دارویی در خصوص خواص بهار نارنج، اظهار کرد: این گیاه منبع بسیار خوبی از مواد مغذی و مواد معدنی ضروری است که برای بدن بسیار مفید هستند، در روزهای گرم تابستان که دمای هوا بالا می‌رود و میزان تعریق بدن زیاد می‌شود، خلق‌وخوی بسیاری از آدم‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد و تند می‌شود، برای پیشگیری از این حالت توصیه می‌کنیم هر روز عصر نصف لیوان عرق بهار نارنج را با نصف لیوان آب و ۲ قطعه یخ مخلوط کنید و آن را با یک قاشق سکنجبین شیرین کرده و میل کنید.

سعید توکلی، افزود: افزودن بهار نارنج در چای موجب کمک به هضم غذا شده و ناراحتی‌های معده را کاهش می‌دهد، بهار نارنج دارای آنتی‌اکسیدان‌های بسیاری است که از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و در نتیجه موجب کاهش خطر ابتلای فرد به بیماری‌های جدی و مزمن می‌شود.

وی دیگر خواص این گیاه را خاصیت ضد سرطانی، ضد آلرژی، ضد التهابی بودن و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن دانست و گفت: بهار نارنج در کاهش شدت علائم یائسگی بسیار مؤثر است و موجب تنظیم سطح فشار خون از طریق افزایش گردش خون در رگ‌ها می‌شود.

۵ غذا را برای رفع افسردگی بخورید

چه غذاهایی موجب بی‌خوابی می‌شوند؟

اساس مطالعه دانشمندان روسی، همه چیزهایی که برای صبحانه یا ناهار می‌خوریم در عصر مفید نخواهند بود، واقعیت این است که بعضی محصولات تأثیر تحریک‌آمیزی بر بدن دارند که می‌توانند به یک مانع جدی در روند خواب تبدیل شوند.

پزشکان به نام پنج غذایی که در عصر قبل از خواب نباید خورده شود اشاره کردند، غذای پرادویه بهترین گزینه برای وعده عصرانه نخواهد بود، تحقیقات اخیر دانشمندان استرالیایی نشان می‌دهد غذاهای تند، فاز خواب عمیق را مختل می‌کنند، که نقش مهمی در ترمیم مغز هنگام خواب دارد.

دانشمندان غذاهایی مانند شکر، نان سفید و برنج را که قند خون را افزایش می‌دهند از دلایل بی‌خوابی می‌دانند، همچنین برای اینکه در شب دچار تپش قلب نشوید، پزشکان توصیه می‌کنند هنگام شام گریپ‌فروت نخورید، بادمجان نیز سرشار از انتقال‌دهنده‌های عصبی است که به عنوان یک انرژی‌زا عمل می‌کند و سبب اختلال در خواب آرام می‌شود، خیار در تولید ادرار نقش فعال دارد و همین امر باعث می‌شود شب خواب خوبی نداشته باشید.

عوارض خطرناک استفاده از آبلیمو

برخی از کارشناسان آبلیمو را به عنوان یک نوشیدنی سرشار از فواید مانند جلوگیری از کمبود آب بدن، کمک به هضم غذا و حمایت از کاهش وزن معرفی می‌کنند، اما مانند بسیاری از مواد غذایی که سرشار از فایده هستند، مضراتی هم دارند، این مضرات هنگام نوشیدن مقدار زیاد آب لیمو نیز می‌تواند حادث شود.

به گفته انجمن دندان پزشکان آمریکا، از آنجا که لیموها بسیار اسیدی هستند، تماس مکرر دندان‌ها با مقدار زیادی از آن می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد. برای جلوگیری از این مشکل، سعی کنید آب لیمو را از طریق نی بنوشید تا از قرار گرفتن دندان‌ها در معرض مستقیم اسید دندان‌ها جلوگیری کنید، باید از مسواک زدن بلافاصله پس از مصرف آبلیمو و نوشیدن مقدار زیادی آب ساده همراه آن خودداری کنید.

اگرچه استفاده از آبلیمو غالباً برای سلامت روده بسیار مفید است، اما زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند بیماری‌های شایع مانند بیماری رفلاکس معده (GERD) و رفلاکس اسیدی را تشدید کند، رفلاکس‌ها از غذاهای اسیدی مانند لیمو ناشی شده و می‌توانند باعث سوزش معده، حالت تهوع و استفراغ شود.

هیچ چیز بدتر از بیدار شدن از خواب با التهاب دردناک ناشی از زخم تازه ایجاد شده نیست، به گفته انجمن دندان پزشکان آمریکا بیشتر این زخم‌ها و تاول‌ها ظرف یک یا دو هفته به خودی خود از بین می‌روند، اما نوشیدن بیش از حد آب لیمو ممکن است این زخم‌ها را تشدید کند.

۵ غذا را برای رفع افسردگی بخورید

ارتباط وزن با مقدار مجاز نوشیدن قهوه روزانه

"آنتونینا استارو دوپووا"، رئیس بخش تغذیه وزارت بهداشت مسکو در سخنانی از تعداد فنجان‌های مجاز قهوه سخن گفت که می‌توان در روز نوشید تا به سلامتی بدن آسیب نرساند. با وجود عدم وجود منعی مشخص برای نوشیدن قهوه، اما این کارشناس وزارت بهداشت روسیه تاکید کرد بهتر است بیش از یک یا دو فنجان قهوه در روز نوشیده نشود، در این موارد بهتر است قهوه خیلی غلیظ نباشد و با شیر نوشیده شود.

برخی از متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌کنند تا مصرف کافئین به شکلی مستقیم محدود شود، برای مثال نباید به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن خود، بیش از سه میلی گرم کافئین مصرف شود. «استارودوپووا»، اظهار می‌کند: به طور مثال، با وزن ۷۰ کیلوگرم، شما نباید بیش از ۲۱۰ میلی گرم کافئین مصرف کنید، یعنی شما نباید بیش از ۵ یا ۶ فنجان چای سیاه و یا سه فنجان کوچک قهوه اسپرسو در روز مصرف کنید.

وی اضافه کرد: توصیه می‌شود نوشیدنی قهوه برای افرادی که از بیماری‌های قلبی- عروقی رنج می‌برند و یا استعداد فشار خون بالا دارند، با دقت مورد مصرف قرار گیرد، نوشیدن قهوه در صورت وجود زخم گوارشی و یا تشدید ورم معده ممنوع است؛ چرا که باعث تحریک غشای مخاطی معده می‌شود.

پیش از این نیز «تاتیانا روماننکو» از متخصصان روس در خصوص خاصیت چربی سوزی قهوه سخن گفته بود، این کار با مهار برخی آنزیم‌ها از سوی کافئین صورت می‌گیرد که باعث تجزیه گلیکوژن می‌شود.

خواص درمانی گیاه گلپر

گیاه گلپر دارای مواد معطر مخصوص و مرکب از صمغ‌های مختلف است، جوانه‌ها، ساقه‌ها و غنچه‌های نورسته آن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، دانه‌های خشک این گیاه معطر است که همراه با اغذیه و به عنوان ادویه مصرف عمومی دارد. طبیعت گیاه گلپر گرم و خشک است، گلپر خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد نفخ بالایی دارد و معمولاً همراه با مواد غذایی نفاخ مثل باقلا استفاده می‌شود. دانه‌های گلپر خاصیت تقویت‌کنندگی معده هم دارد و هضم‌کننده خوبی است. افرادی که معده ضعیف یا تنبلی دارند، می‌توانند از پودر گلپر به عنوان ادویه در غذا استفاده کنند.

مصرف گلپر باعث تقویت حافظه و بدن شده و برای بهبود بیماری صرع مفید است، خوردن مقدار متعادل گلپر باعث ایجاد شادی و نشاط می‌گردد. همچنین رفع ناراحتی‌های اعصاب از دیگر خواص گلپر در طب سنتی بوده، به این منظور از دم کرده ریشه این گیاه استفاده می‌شود.

گلپر دارای خاصیت ضد عفونی کننده و میکروب کش است، اسانس دانه‌های گلپر خاصیت ضد میکروبی دارد و مانند سیر و پیاز شوینده معده است، استفاده از خواص گلپر برای درمان کمردردهای ناشی از رطوبت بسیار مفید است و متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند از این ادویه همراه با غذا استفاده شود و این گیاه را برای معالجه صرع، عفونت‌های عصبی و عفونت‌های دستگاه تنفس تجویز می‌کنند.

لزوم خوردن ۵ غذا برای رفع افسردگی

اختلالات افسردگی با دارو و روان‌درمانی معالجه می‌شود، اصلاح سبک زندگی، از جمله ایجاد تغییرات در رژیم غذایی و مصرف برخی مکمل‌ها به افراد مبتلا به افسردگی کمک می‌کند، پنج مکمل معرفی شده که برای مبتلایان به افسردگی مفید است، عبارتند از:

۱. اسیدهای چرب امگا ۳

امگا ۳ جزو چربی‌های اساسی است، به این معنی که شما باید آنها را در رژیم غذایی خود دریافت کنید، برخی مطالعات نشان می‌دهد که مکمل‌های امگا ۳ می‌توانند به درمان افسردگی کمک کنند.

۲. زینک

زینک یا همان فلز روی یک ماده معدنی است که برای سلامت مغز و تنظیم مسیرهای انتقال دهنده عصبی بسیار مهم و ضروری است و همچنین خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی را هم داراست، کمبود روی به شدت با افزایش خطر افسردگی و شدت علائم افسردگی ارتباط دارد.

۳. منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی مهم است که ممکن است برای کسانی که افسرده هستند مفید باشد، کمبود منیزیم در میان افراد مبتلا به افسردگی شایع است، تحقیقات نشان می‌دهد که این مکمل می‌تواند علائم افسردگی را کاهش دهد.

۴. کراتین

کراتین یک اسید آلی است که نقش مهمی در حفظ انرژی مغز دارد، برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ۲ تا ۱۰ گرم کراتین در روز ممکن است علائم افسردگی را در افراد مبتلا به MDD (افسردگی عمده) کاهش دهد.

۵. ویتامین D

ویتامین D یک ماده مغذی حیاتی است که عهده‌دار نقش‌های اساسی در بدن است، تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به افسردگی به احتمال زیاد کمبود ویتامین D دارند، ویتامین D ممکن است از طریق چندین مکانیسم از جمله کاهش التهاب، تنظیم خلق و خو و محافظت در برابر اختلال عملکرد عصبی با افسردگی مقابله کند.

کد خبر 484798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.