بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای سلامت مردان در ایام کرونا

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای سلامت مردان در ایام کرونا را به مناسبت هفته ملی سلامت مردان تشریح کرد.

مرجان منوچهری نائینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اهمیت نقش تغذیه در سلامت مردان، پیشگیری از بیماری‌ها و اضافه وزن، اظهار کرد: چاقی در بروز همه بیماری‌های غیر واگیر نقش دارد و یکی از عوامل بسیار مهم خطر است، تفاوت الگوی غذایی در بین مردان و زنان در بروز بیماری‌ها تأثیر دارد و این اتفاق وابسته به تفاوت‌های جنسیتی و ترشح هورمون‌های مردان و زنان است.

وی در خصوص سیستم ایمنی بدن مردان، افزود: معمولاً سیستم ایمنی بدن زنان از مردان قوی‌تر است، در بدن مردان ترشح عوامل رادیکال‌های آزاد بیشتر و استرس اکسیداتیو افزایش دارد این عامل باعث کاهش طول عمر آقایان نسبت به بانوان می‌شود و همین موضوع آنها را بیشتر در معرض بیماری‌ها قرار می‌دهد.

پرهیز از مصرف مواد انرژی‌زا در مردان

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به شیوع بحران کووید ۱۹ یکی از روزشمارهای هفته سلامت مردان مرتبط با تغذیه با تاکید بر کرونا و چاقی است، حس چشایی خانم‌ها نسبت به آقایان قوی‌تر است و ترشح بزاق در بین آقایان بیشتر از خانم‌ها است، در شرایط فعلی برنامه غذایی که مردان را به سمت چاقی سوق می‌دهد باید در رژیم غذایی روزانه کاهش پیدا کند.

منوچهری تاکید کرد: ضعیف بودن حس چشایی مردان باعث می‌شود آنها بیشتر تمایل به خوردن مواد شیرین، هله هوله و خوراکی غیرمغذی داشته باشند، مردان بیرون از خانه و با استرس کار می‌کنند و برای کاهش استرس به ریزه‌خواری و مواد غذایی انرژی‌زا بدون ارزش غذایی لازم روی می‌آورند.

وی با اشاره به اینکه مردان بیشتر به خوردن غذاهای چرب، فست‌فودها و نوشابه (منبع چربی‌های اشباع و قند) تمایل دارند، اظهار کرد: باید مصرف این مواد غذایی در برنامه غذایی روزانه مردان کنترل شود، اما غذاهای دریایی به دلیل اسیدهای چرب امگا ۳ از چربی‌های ضروری برای عملکردهای مغز و بدن بسیار ضروری است، باید غذاهای دریایی مانند ماهی به اندازه و همراه با برنج، شوید، زعفران، خرما و گردو مصرف شوند.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: مکمل ویتامین D برای بدن مردان لازم است به دلیل اینکه در همه عملکردهای سیستم‌های مختلف بدن تأثیر دارد، توصیه می‌شود همه آقایان از ۱۲ سال به بالا و با توجه به شرایط کرونا ماهیانه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D استفاده کنند، در مورد بقیه مکمل‌ها افراد سالم با دسترسی به غذاهای طبیعی و تغذیه سالم می‌توانند مکمل‌ها را تأمین کنند.

لزوم مصرف بیشتر میوه و سبزیجات توسط مردان

منوچهری درباره اهمیت پرهیز از خوردن غذاهای کنسروی و فرآوری شده برای مردان، افزود: آقایان بیشتر به خوردن غذاهای کنسرو شده حاوی نمک و چربی بالا تمایل دارند، خوردن این غذاها در پرفشاری خون مؤثر است و برای مردان توصیه نمی‌شود، باید آنها از خوردن غذاهای فرآوری شده و بیرون از خانه خودداری کنند، اگر مردان بیشتر غذای خانگی مصرف کنند اصول ایمنی غذا، کم نمک بودن و میزان چربی در تغذیه آنها مراعات می‌شود.

وی افزود: مردانی که به سن بلوغ رسیدند میزان نیاز به آهن در بدن آنها بسیار کمتر از خانم‌ها است، نیاز به مصرف منبع غذایی پروتئینی و گوشت‌ها به مقدار زیاد ندارند اما هنوز در بین برخی از خانواده‌ها این اعتقاد وجود دارد که بهترین قسمت غذا را باید مرد خانه استفاده کند، باید سهم مواد گوشتی را بیشتر کودکان و خانم‌های باردار مصرف کنند.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: نباید از نقش غلات سبوس‌دار و فیبرها در برنامه غذایی مردان غافل شویم، باید حبوبات و غلات سبوس‌دار در برنامه غذایی قرار بگیرد و حداقل روزانه ۴۰۰ گرم میوه و سبزیجات فصل را هم استفاده کنند.

مصرف آب و مایعات ضرورت متابولیسم بدن مردان

منوچهری با بیان اینکه مردان در رژیم غذایی روزانه مایعات کمتر استفاده می‌کنند، اضافه کرد: خوردن مایعات کافی به خصوص آب برای کارکرد متابولیسم بدن مردان لازم است، استفاده از دوغ کم چرب و کم نمک همراه با طعم سبزیجات، لبنیات کم چرب و پروبیوتیک در اولویت رژیم غذایی مردان قرار گیرد، برای خرید لبنیات باید به نشان گره‌ای سبز و زرد تغذیه‌ای روی مواد غذایی توجه کرده و در اولویت قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: باید مردان بیشتر غذاهای بخارپز، آب پز و کبابی بخورند، استفاده از روغن‌های سالم مانند زیتون و آفتابگردان و خوردن گوشت‌های سفید در اولویت غذایی مردان باشد تا از بروز بیماری غیرواگیر قلبی و عروقی و فشار خون بالا در بین آنها جلوگیری شود، اگر تغذیه مردان متعادل باشد با رعایت ۶ گروه غذایی از نوع مناسب در رژیم غذایی روزانه می‌توان سلامتی آنها تضمین کرد.

کد خبر 476979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.