انار میوه‌ای شیرین سرشار از آنتی اکسیدان/سه گانه‌ای مفید برای دیابتی‌ها

مصرف ماهی‌های غنی از امگا سه کاهش خطر بیماری‌های تنفسی، انار میوه‌ای شیرین سرشار از آنتی اکسیدان، شناخت اسیدهای چرب ضروری بدن، موز منبعی غنی از پتاسیم و سه گانه‌ای مفید برای دیابتی‌ها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، متخصصان تغذیه با تاکید بر مضرات چربی‌های ترانس برای بدن، معتقدند چربی‌های اشباع نشده مانند اسیدهای چرب امگا ۳، ۶ و ۹ برای بدن بسیار مفید هستند و از بروز بسیاری از بیماری‌ها هم جلوگیری می‌کند. اسید چرب ترانس در واقع جز چربی‌های اشباع نشده است که البته به صورت طبیعی و غیر طبیعی یافت می‌شود، اسید چرب غیر اشباع دو نوع دارد و در صنعت اسیدهای چرب غیر اشباع را به فرم جامد تبدیل می‌کنند یعنی روغن‌هایی را که مایع هستند به جامد تبدیل می‌کنند که قابلیت نگهداری و حرارت بیشتری را داشته باشد.

متخصصان اظهار کردند تغییراتی که در این نوع از روغن‌های مایع در اثر این فرایند اتفاق می‌افتد و با توجه به تغییر نوع فرم شیمیایی سبب بروز مشکلاتی می‌شود و از حالت چربی‌های مفید تبدیل به مضر می‌شوند البته مقداری از اسیدهای چرب ترانس در محصولات حیوانی پرچرب مثل گوشت، شیر و فراورده‌های لبنی پرچرب هم وجود دارد. از جمله مضرات چربی ترانس برای بدن افزایش کلسترول خون یا همان LDL و کاهش کلسترول خوب خون یا همان HDL است همچنین سبب فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌های مغزی و خطر ابتلاء به ناباروری، دیابت نوع دو، سنگ کیسه صفرا، و برخی از سرطان‌های مرتبط می‌شود.

شکل اسیدهای چرب ترانس فقط به این صورت نیست و گاهی اوقات افزایش دما و زمان سرخ کردن نیز می‌تواند میزان اسیدهای چرب ترانس را بالا ببرد و همینطور رادیکال‌های آزاد بنابراین این را باید در نظر داشت که سرخ کردن غذاها در مدت زمان طولانی می‌تواند مضر باشد. متخصص تغذیه با اشاره به اینکه از روغن‌های چرب ترانس در شیرینی پزی و تولید مارگارین‌ها، کره‌های گیاهی، غذاهای فست فود، سیب زمینی سرخ کرده استفاده می‌شود، اظهار کرد: مصرف اسیدهای چرب ترانس و روغن‌هایی که حاوی این نوع اسید چرب هستند تا حد امکان بپرهیزیم.

شهاب اولیایی درباره اسیدهای چرب امگا ۳، ۶ و ۹، اضافه کرد: این نوع از اسیدهای چرب در دسته اسیدهای چرب غیراشباع قرار دارند که مصرف آنها می‌تواند از بروز مشکلات قلبی و چربی خون جلوگیری کنند بنابراین استفاده از آنها را متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند گفتنی است این نوع از اسیدهای چرب به دلیل اینکه منبع دریافت آنها منابع غذایی هستند و بدن قادر به توانایی ساخت آنها نیست اسید چرب ضروری گفته می‌شود.

وی ادامه داد: به طور کلی از هریک از این اسیدهای چرب اشباع نشده باید به میزان کافی دریافت کنیم اما نوع رژیم غذایی ما به شکلی است که بیشتر اسیدهای چرب امگا ۶ را دریافت می‌کنیم و امگا ۳ کمتر دریافت می‌شود.

این متخصص تغذیه با تاکید بر منابع غذایی سرشار از این اسیدهای چرب، تصریح کرد: ماهی سالمون و ساردین جز منابعی هستند که حاوی مقدار زیادی از اسید چرب امگا ۳ هستند، بذر کتان و روغن آن و گردو جز منابع خوب امگا ۳ هستند که اگر دقت کنید می‌بینید که این مواد در سبد غذایی ما کمتر یافت می‌شوند بنابراین امگا ۳ هم کم مصرف می‌شود. اسیدهای چرب امگا ۶ در روغن سویا، روغن ذرت و آفتابگردان وجود دارد که در برنامه غذایی ما بسیار وجود دارد

وی اظهار کرد: اسیدهای چرب امگا ۹ نیز که باعث کاهش کلسترول بد می‌شود و خواص ضد التهابی دارد در روغن زیتون، روغن کانولا و روغن بادام وجود دارد همه این اسیدهای چرب سالم هستند اما برنامه غذایی ما به شکلی است که بیشتر امگا ۶ مصرف می‌کنیم و همین عدم تعادل می‌تواند منجر به اختلال و بروز بیماری شود و باید از منابع اسیدهای چرب امگا ۳ و ۹ نیز استفاده کنیم.

انار میوه‌ای شیرین سرشار از آنتی‌اکسیدان

انار شیرین خاصیت آنتی‌اکسیدانی را برای مهار یا خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد دارد و با داشتن این خاصیت می‌تواند با بیماری‌های مختلف از جمله آنفلوانزا مقابله کند … مبتلایان به آنفلوانزا با عوارضی مانند تب، بی‌اشتهایی، تهوع و استفراغ و اسهال روبه‌رو می‌شوند که نیاز به دریافت تغذیه مناسب، در فرد مبتلا افزایش می‌یابد. به ازای هر درجه افزایش تب، باید ۱۳ درصد انرژی دریافتی از غذا بیش‌تر شود.

کاهش مصرف غذا ناشی از بی‌اشتهایی در طول روز، باعث کاهش پروتئین دریافتی در افراد مبتلا و در نتیجه کاهش تدریجی مقاومت بدن در برابر میکروب‌ها می‌شود. این افراد باید روزانه ۴ – ۳ لیتر مایعات برای تصفیه بدن از مواد سمی و نیز جبران مایعات اتلاف شده و مورد نیاز بدن، استفاده کنند. استفاده از مایعات خیلی شیرین به علت امکان ایجاد اختلالات گوارشی توصیه نمی‌شود.

شیر بهترین نمونه از مایعات است که انرژی، پروتئین، بخشی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مایعات لازم مورد نیاز بیمار را تأمین می‌کند. استفاده از انواع غلات و فرآورده‌های آن مانند برنج، ماکارونی، نان‌های سبوس‌دار و آبمیوه‌های طبیعی و همچنین مصرف انواع مغزها و دانه‌ها مثل کنجد و مصرف سوپ، ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای بهبود بیماری را تأمین می‌کند.

با مصرف این نوع ماهی آسم نمی‌گیرید

آسم شایع‌ترین مشکل مزمن تنفسی در کودکی است که عملاً کار خاصی برای پیشگیری از بروز آن انجام نمی‌شود. اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تغذیه نقش مهمی در پیشگیری از بروز آن ایفا می‌کند. محققان دانشگاه «کوئین مری» لندن حدود ۴۵۰۰ کودک متولد شده در دهه ۱۹۹۰ را در انگلیس از بدو تولد تحت کنترل و مطالعه قرار دادند. آنها در بررسی‌های خود طی این سال‌ها به این نتیجه رسیدند کودکانی که حداقل دو وعده در هفته از ماهی‌های غنی از امگا ۳ استفاده می‌کردند، در سنین ۱۱ تا ۱۴ سال ۵۰ درصد کم‌تر دچار بیماری‌های تنفسی خطرناک از جمله آسم شدند.

غذاهای دریایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و در این میان، ماهی آزاد، قزل‌آلا و ماهی تن بالاترین میزان اسیدهای چرب را دارا هستند. بررسی‌ها حاکی از آن است کودکانی که بالاترین میزان مصرف ماهی را در رژیم غذایی خود دارند تا ۵۱ درصد کم‌تر از همسالان خود که ماهی کم‌تری مصرف می‌کنند به بیماری آسم مبتلا می‌شوند.

پژوهش‌های صورت گرفته روی خانواده‌های انگلیسی نشان می‌دهد خانواده‌هایی که کودکان ۵ تا ۱۱ ساله دارند، معمولاً کم‌ترین میزان مصرف ماهی در آنها مشاهده می‌شود و به طور تقریبی تنها ۲۵ درصد از آنها حداقل هفته‌ای دو بار ماهی را در رژیم غذایی خود دارند. به گزارش سیناپرس، از طرف دیگر، پژوهشگران اعلام کرده اند که از هر ۱۱ نوجوان انگلیسی، یک نفر و به عبارتی، ۱/۱ میلیون کودک انگلیسی تحت درمان آسم قرار دارند و بیشتر موارد آسم بزرگسالان هم از همان دوران کودکی آغاز می‌شود.

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ جهش‌هایی را در جریان خون ایجاد می‌کنند که به «اسید ایکوزاپنتانوئیک» (EPA) و «اسید دوکوزاهگزانوئیک» (DHA) شناخته می‌شوند. این جهش‌های ژنتیکی خطر التهاب را کاهش می‌دهند. با وجود این برخی محققان بر این باورند که طبق این یافته‌ها نمی‌توان با قطعیت اعلام کرد که مصرف ماهی بیشتر از بروز آسم در کودکان جلوگیری می‌کند اما با یافته‌های به دست آمده در انگلیس، کودکان این کشور توجیه خوبی برای مصرف بیشتر ماهی در رژیم غذایی خود خواهند داشت.

سازمان بهداشت و درمان انگلیس سالیانه یک میلیارد پوند صرف درمان و مراقبت از افراد مبتلا به آسم می‌کند. بنابراین، اگر واقعاً این مسئله واقعیت داشته باشد که با مصرف ماهی می‌توان خطر ابتلاء به آسم را تا نصف کاهش داد، تا حد زیادی می‌توان در هزینه‌های درمانی دولت‌ها و خانواده‌ها هم صرفه‌جویی کرد.

موز منبعی غنی از پتاسیم

پتاسیم ماده معدنی است که با کاهش خطر فشار خون بالا و سکته مغزی ارتباط دارد. هر موز با داشتن حدود ۴۵۰ میلی‌گرم پتاسیم یکی از بهترین منابع غذایی این ماده معدنی است. بزرگسالان سالم باید روزانه ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم از منابع غذایی دریافت کنند، مگر در مواردی که داروهایی معینی را با تجویز پزشک مصرف می‌کنند.

دریافت میزان بالای پتاسیم از طریق منابع غذایی به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند و همچنین به کاهش خطر سکته مغزی و احتمالاً بیماری قلبی می‌انجامد. موز همچنین با توجه به اینکه به طور طبیعی با پوستش بسته‌بندی شده و ماده غذایی نسبتاً پرکننده‌ای است، یک اسنک یا میان‌وعده خوب هم هست. برش‌های موزه را می‌توان با غلات صبحانه سرد یا گرم مخلوط کرد یا در ساندویچ کره بادام‌زمینی به کار برد. موز همچنین می‌تواند یک افزودنی عالی به اسموتی‌های میوه باشد.

همچنین می‌توانید با برش‌های موز را برای دست کم دو ساعت منجمد کنید و بعد آنها را در یک خردکن غذا به صورت پوره‌ای نرم درآورید و این دسر کرم‌مانند را مصرف کنید. برای افزودن تقویت رایحه این پوره می‌توانید پودر کاکائو، کره بادام درختی یا بادام زمینی یا دارچین به آن اضافه کنید و آن را به تنهایی با در ترکیب با دسرهای دیگر بخورید.

یک میوه دیگر که در بسیار بازارها در کنار موز فروخته می‌شود، پلانتین یا موز پختنی است. «پلانتین» که میوه‌ای موز مانند و بومی مناطق حاره‌ای جزایر کارائیب است. پلانتین نسبت به موز نشاسته‌ای‌تر است و شیرینی کمتری دارد و اغلب نه خام بلکه به صورت پخته‌شده خورده می‌شود. پلانتین‌هایی را انتخاب کنید که پوست زرد با نقاط سیاه یا یا پوست اغلب سیاه داشته باشند. میوه‌ها را پوست بکنید و برش دهید و در ماهی‌تابه سرخ کنید. این میوه سرخ‌شده را از جمله می‌توان در کنار لوبیای سیاه در یک غذای کارائیبی سرو کرد.

سه گانه‌ای مفید برای دیابتی‌ها

با وجود اینکه طعم تلخ ناخوشایند است، اما برخی از خوراکی‌های تلخ برای مبتلایان به دیابت بسیار مفید هستند. برخی غذاها با طعم تلخ غنی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند که برای کاهش سطح گلوکز در خون مؤثر واقع می‌شوند.

پایگاه «بولد اسکای» متخصص در مباحث پزشکی و علمی تعدادی از این غذاهای تلخ را پیشنهاد کرده است که بیماران دیابتی می‌توانند پس از مشورت با پزشک خود از آن‌ها استفاده کنند:

ادویه کاری

مطالعات پزشکی از تأثیر مثبت ادویه کاری در کاهش سطح قند خون به ویژه پس از خوردن غذا در صورت مصرف برای دوره‌ای از ۱۵ تا ۳۰ روز خبر می‌دهند.

چای سبز

کاتچین موجود در چای سبز یک آنتی‌اکسیدان قوی است و علاوه بر درمان اختلالات مرتبط با بیماری دیابت مانند حساسیت به انسولین نقش مهمی در کاهش سطح قند دارد.

آلوئه ورا

طعم آلوئه‌ورا طعمی بین شیرین، ترش و تلخ است، اما مصرف آن در بهبود سطح قند خون بسیار مفید است، زیرا حاوی ۷۵ ماده با فواید زیادی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنزیم‌ها و کربوهیدرات‌های طبیعی است.

کد خبر 471852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.