دوست و دشمن‌های ریه را بشناسید/ بخور نخورها در دوره نقاهت کرونا

بهترین غذاها برای داشتن عمری طولانی‌تر، تاثیر انواع ویتامین‌ها در درمان کرونا، شناخت دوست و دشمن‌های ریه، بخور نخورها در دوره نقاهت کرونا و میوه‌ای برای مقاومت بدن در برابر آنفلوانزا را دربسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهبود یافتگان از بیماری کرونا به طور معمول با کمبود انرژی، نفس نفس زدن و بی اشتهایی مواجه می‌شوند به طوری که این افراد در زمان بهبودی و بازگشت به حالت سابق نیاز دارند تا با افزایش میزان ایمنی بدن خود بهبودی کامل را به دست آورند، در همین راستا مصرف مواد غذایی مغذی در هر وعده غذایی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

تضعیف ماهیچه شایع‌ترین عارضه بیماری کووید ۱۹ است که در ۵۰ درصد بیماران رخ می‌دهد و می‌تواند به طور جدی زمان بهبودی را کاهش دهد، بنابراین با حرکات استقامتی و تمرین‌های مبتنی بر استقامت، پیاده روی، تقویت قسمت تحتانی بدن، ورزش‌های بازو و شانه می‌توان از تضعیف ماهیچه‌های بدن جلوگیری کرد.

بهبود یافتگان کرونا پروتئین را در الویت قرار دهند، پروتئین برای ساخت، ترمیم و حفظ ماهیچه‌ها و همچنین برای حمایت از سیستم ایمنی بدن لازم است. اشتهای بهبود یافتگان از کرونا در دوره نقاهت کاهش می‌یابد بنابراین این افراد باید مصرف ویتامین و مواد معدنی را افزایش دهند.

ویتامین A، C، D و E و روی برای عملکرد سیستم ایمنی بسیار مهم هستند بنابراین شیر، ماهی‌های چرب، میوه‌ها، سبزی‌ها، آجیل و لوبیا باید در رژیم غذایی قرار گیرد. ویتامین D در سبزیجات با برگ‌های سبز مانند کلم پیچ، اسفناج و خانواده سبزی خوردن وجود دارد.

تخم مرغ و تخم پرندگانی مانند کبک، غاز و اردک نه تنها بهترین منبع برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن است بلکه به دلیل دارا بودن مواد مغذی می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود جراحات شود. ماهی‌ها و به خصوص ماهی‌های چرب مانند سالمون بهترین منبع پروتئین، ویتامین‌های گروه B، سلنیوم، آهن، روی و اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و چربی‌های امگا ۳ باعث بهبود جراحات، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهابات بدن در فرآیند ریکاوری می‌شود.

آجیل‌ها مانند بادام، گردو و دانه‌هایی مانند تخمه آفتاب گردان و شاهدانه بهترین گزینه برای استفاده در فرآیند ریکاوری هستند. آجیل‌ها و دانه‌ها غنی از پروتئین گیاهی، چربی‌های مفید، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که می‌توانند باعث ارتقای سیستم ایمنی بدن شوند.
گوشت ماکیان: گوشت ماکیان یا پرندگان اهلی منبع غنی از آمینو اسید است که نقش مهمی در ترمیم جراحات و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد.

سبزیجاتی مانند کلم، کلم بروکلی، گل کلم و جوانه بروکسل در خانواده سبزیجات صلیبی قرار می‌گیرند. این سبزیجات می‌توانند سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشند و التهاب در بدن را کاهش دهند.

استفاده از عسل برای تقویت سیستم ایمنی و مهار سرفه و مصرف منظم صبحانه و ۲ تا ۳ میان وعده برای تأمین بهتر انرژی و ریز مغذی‌های مورد نیاز. بهتر است فرد در دوره ریکاوری از استعمال دخانیات اجتناب کند. همچنین کمبود خواب شبانه نیز تأثیر منفی بر ترمیم سیستم ایمنی و تنظیم فشار خون دارد. خواب کافی و همچنین حرکات سبک ورزشی باعث محافظت از سلول‌های ایمنی می‌شود.

بهترین غذاها برای داشتن عمری طولانی‌تر

رژیم غذایی مناسب می‌تواند به شما در مسیر زندگی طولانی و سالم کمک کند. بر اساس گفته‌های یک متخصص تغذیه بررسی می‌کنیم که کدام غذاها را باید بیشتر بخوریم – و خوردن چه غذاهایی را کم کنیم. طبق یک مطالعه پزشکی از نظر آماری ارتباط معنی داری بین مصرف غذای فوق العاده فرآوری شده و خطر مرگ زودرس وجود دارد. تعریف غذای فوق‌العاده فرآوری شده شامل غذاهای آماده یا گرم برای تولید در صنعت است که غالباً دارای مواد تقویت کننده و رنگی هستند که باعث مطلوبیت و نشاط بیشتر غذا می‌شوند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که یک رژیم غذایی عمدتاً گیاهی متشکل از غذاهای کامل با کمترین میزان خطر بیماری قلبی در ارتباط است. دونات ها کاملاً در بین خوراکی‌های ناسالم و فوق‌ العاده فرآوری شده قرار دارند و در آن دو قند و چربی را ترکیب می‌کنند که مقاومت در برابر آنها بسیار سخت است. خوردن سیب زمینی سرخ کرده بیش از دو بار در هفته با خطر مرگ بیش از دو برابر همراه است. خوردن سبزیجات بیشتر (غیر سیب زمینی) به طور کلی با نتایج بهتر سلامتی و افزایش طول عمر ارتباط دارد مخصوصاً سبزیجات برگ دار (مانند اسفناج، کلم بروکلی و کلم پیچ)

خوردن حبوبات (نخود، لوبیا و عدس) نیز با مرگ و میر کمتری همراه است. با افزایش حبوبات به ۱۵۰ گرم در روز، خطر مرگ و میر ناشی از همه علت ۱۶ درصد کاهش می‌یابد. مواد ناسالم موجود در سوسیس و ژامبون و سایر گوشت‌های ناسالم شامل مقادیر بالای نگهدارنده های نمک و نیتریت است. برخی دانشمندان حتی خواستار ممنوعیت فرآوری نیترات‌ها هستند زیرا این مواد به نیتروزامینهای سرطان‌زا (نوعی ترکیب شیمیایی) در معده تبدیل می‌شوند. گوشت‌های فرآوری شده نیز با سرطان روده بزرگ ارتباط دارند.

هات داگ های فرآوری شده نه تنها با سرطان روده در ارتباط هستند بلکه با تعریف “غذای بیش از حد مطبوع” نیز مطابقت دارند. این بدان معنی است که با بیش از ۲۵٪ چربی و ۰.۳٪ سدیم (۰.۷۵٪ نمک) بسیار خوشمزه و دشوار است. این ترکیب و سایر ترکیبات کربوهیدرات، شکر، چربی و نمک به سیستم پاداش مغز وارد می‌شوند و مقاومت در برابر خوردن آنها را برای ما سخت می‌کند. مصرف بیش از حد نمک عامل سه میلیون مرگ در جهان در سال ۲۰۱۷ بود. کمپین اقدام انگلیس در مورد نمک می‌گوید مصرف زیاد نمک باعث فشار خون می‌شود، منجر به سکته مغزی، حملات قلبی و نارسایی قلبی می‌شود.

آمین‌های هتروسیکلیک و هیدروکربن‌های معطر چند حلقه‌ای مواد شیمیایی سرطان زایی هستند که وقتی پروتئین‌هایی مانند استیک، مرغ و ماهی روی شعله کباب می‌شوند یا روی سطح فلز داغ پخته می‌شوند (به عنوان مثال در یک ماهیتابه). با استفاده از سوختن خارج گوشت، اغلب چرخاندن آن یا بخشی از مایکروویو، خطر خود را کاهش دهید. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ فقط یک لیوان نوشیدنی شیرین را با ۷٪ افزایش خطر مرگ و میر مرتبط می‌کند. مطالعه‌ای که روی تقریباً ۵۰۰۰۰۰ نفر در چین انجام شد، نشان داد کسانی که شش روز در هفته غذای پر ادویه می‌خورند ۱۴٪ کمتر از کسانی که کمتر از یک بار در هفته آن را مصرف می‌کنند، می‌میرند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ گزارش کرده است که میزان مرگ و میر در افرادی که بیشترین فیبر را دارند، در مقایسه با کمترین فیبر، ۱۵-۳۰٪ کاهش یافته است. مصرف منظم آجیل را با خطر کمتری در بیماری قلبی و مرگ ناشی از هر علتی مرتبط است. مردان و زنانی که بیشترین مقدار امگا ۳ را مصرف کرده اند به ترتیب ۱۵٪ و ۱۸٪ کاهش مرگ و میر قلب و عروق را به دست آوردند. مصرف حداکثر ۷۵۰ گرم (۲۶ اونس) لبنیات – حدود دو لیوان بزرگ شیر و یک ظرف کوچک ماست روزانه – ضرری ندارد. نتایج یک مطالعه حاکی از آن است که ۸۲ میلیون مرگ در جهان می‌تواند ناشی از مصرف کم میوه باشد. بلوبری سرشار از آنتوسیانوزیدها است که آنتی اکسیدان‌ های قوی هستند. طبق تحقیقات، عصاره‌های غلیظ زغال اخته همچنین به بهبود عملکرد مغز در افراد مسن کمک می‌کند.

میوه‌ای که مانند واکسن آنفلوانزا عمل می‌کند

یک مشاور تغذیه و رژیم درمانی، اظهار کرد: گوجی‌بری میوه‌ای خاص است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب بوده و بدن را در مقابل آنفلوانزا مقاوم می‌کند. گوجی‌بری میوه‌ای خاص است که در طب سنتی چین استفاده می‌شود، در واقع یک داروی بومی چینی است که مزه شیرینی دارد.

نرگس جوزانی، افزود: از این دارو در چین برای افزایش طول عمر افراد استفاده می‌شد اما بعدها به این نتیجه رسیدند که می‌توانند برای درمان دیابت و فشار خون، کاهش تب و همچنین برای مشکلات چشمی از آن استفاده کنند.

این مشاور تغذیه، تصریح کرد: البته افرادی که از داروهای دیابت و فشار خون استفاده می‌کنند باید با احتیاط گوجی‌بری را مصرف کنند. در این بین افرادی که داروهای انعقاد خون مصرف می‌کنند به هیچ عنوان نباید از گوجی‌بری استفاده کنند. افراد می‌توانند گوجی‌بری را به طور خشک و کمی دم کرده استفاده کنند. با توجه به بررسی‌های لازم متخصصان متوجه شده‌اند که مصرف این نوع دارو موجب کاهش سرما در افراد می‌شود همچنین به عملکرد فعالیت بدنی و بهبود خواب افراد کمک می‌کند.

جوزانی بیان کرد: به دلیل وجود آنتی اکسیدان زیادی که در گوجی‌بری وجود دارد، در کاهش وزن و بالا بردن تقویت سیستم بدنی مؤثر است. البته خاصیت آنتی‌اکسیدانی در تمام توت‌ها دیده می‌شود، اما در گوجی‌بری به وفور است. ۳۰ گرم از این گوجی‌بری حدود ۱۱ درصد آهن دارد.

این مشاور تغذیه و رژیم درمانی، گفت: البته نوع استفاده از این میوه خاص برای تمام افراد با ساختار بدنی هر فرد متفاوت است. گوجی‌بری حدود ۱۵ درصد ویتامین سی و حدود ۰.۳۶ گرم فیبر و ۴ گرم پروتئین دارد.

وی تاکید کرد: اگر افراد بخواهند سیستم ایمنی بدنشان بهبود یابد، می‌توانند به مدت ۳۰ روز نصف لیوان آب گوجی‌بری را مصرف کرده تا بهبود یابند. در یک مطالعه ۳ ماه دیده شد افرادی که از گوجی بری به عنوان مکمل استفاده کردند، توانستند از بیماری‌های مختلفی مانند آنفلوانزا در امان باشند زیرا آب گوجی‌بری تا حدودی همانند واکسن آنفلوانزا عمل می‌کند.

جوزدانی، اظهار کرد: این مطالعه بر روی افراد بالای ۵۰ سال آزمایش شده است. زیرا این افراد با بالا رفتن سنشان معمولاً مشکلاتی اعم از پیر چشمی و یا نقص ایمنی پیدا می‌کنند. البته این افراد باید از این دارو فقط به عنوان مکمل دارویی مصرف کنند.

تأثیر انواع ویتامین‌ها در درمان کرونا

فردی که به کرونا مبتلا شده‌است اگر روزانه دو واحد میوه یک نارنگی و یک عدد سیب مصرف کند، احتیاج به مصرف هیچ ویتامینی ندارد و عده‌ای از افراد که خرید قرص‌های ویتامین را توصیه می‌کنند، دنبال سود مادی هستند و به طور کلی اکثر بیماران احتیاج به مصرف ویتامین ندارند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی و نقص ایمنی در خصوص تأثیر انواع ویتامین‌ها در درمان کرونا، اظهار کرد: در عفونت‌های ویروسی مصرف ویتامین C با دزهای بالا می‌تواند موجب تسریع بهبودی شود، اما نقش عمده‌ای در درمان ندارد. ویتامین D به ویژه در افرادی که با کمبود این ویتامین مواجه هستند باید مصرف شود و در خصوص ویتامین E گفته شده‌است که گاهی مصرف این ویتامین مؤثر است، اما استفاده از ویتامین B اصلاً ضرورتی ندارد.

مسعود مردانی درباره استفاده از زینک (روی) هنگام ابتلاء به بیماری کرونا، اضافه کرد: از آنجایی که زینک (روی) موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود، بهتر است حین بیماری مورد استفاده قرار گیرد اما به طور کلی مصرف هیچ کدام از این ویتامین‌ها اجباری نیست و جز درمان اصلی بیماری محسوب نمی‌شود و می‌تواند به عنوان درمان کمکی مورد استفاده قرار گیرد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص تأثیر گلاب در بهبود کرونا، گفت: استفاده از گلاب، عنبرنسارا، گل بنفشه، زنجبیل، سیر و مواد غذایی از این قبیل برای بهبود کرونا از لحاظ علمی ثابت نشده‌است.

وی در مورد اینکه در صورتی که گروهی از افراد نظیر یک خانواده و تعدادی از دوستان به کرونا مبتلا شوند، می‌توانند در یک مکان قرنطینه شوند، اظهار کرد: اگر همه این افراد به کووید ۱۹ مبتلا باشند می‌توانند در یک خانه قرنطینه شوند، اما در این صورت هم بهتر است افراد فاصله اجتماعی را رعایت کنند و تا یک و نیم متر از هم فاصله بگیرند.

دوست و دشمن‌های ریه را بشناسید

در زمانی که عفونت‌های ویروسی و بیماری‌های تنفسی منتقل از هوا در حال شیوع هستند بدن ما به تقویت نیاز دارد تا بتواند با این موارد مخرب و خطرناک بجنگد. راه‌هایی طبیعی برای پاک کردن ریه‌ها با پیروی از عادات سالم و اضافه کردن مواد مغذی به رژیم غذایی وجود دارد که در تقویت ایمنی شما نیز مؤثر است.

ریه‌های ما مستعد عفونت‌های ناشی از افزایش سطح آلودگی، تغییرات فصلی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و یا ویروس‌های مرگبار هستند. بر اساس آمار حدود ۴ میلیون نفر به دلیل ابتلاء به بیماری‌های تنفسی جان خود را از دست می‌دهند.
ویروس کرونا هم سیستم تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد به گونه‌ای که بیشتر مرگ‌های ناشی از آن در سراسر جهان به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از این ویروس تهدیدکننده زندگی بوده است. دلیل دیگر اینکه ریه‌ها بیشتر مستعد بیماری‌های منتقل از هوا هستند، ناشی از مصرف سیگار است که می‌تواند منجر به سرطان ریه نیز بشود.

دوستان خوب ریه‌ها

با این حال، راه‌هایی طبیعی برای پاک کردن ریه‌ها با پیروی از عادات سالم و اضافه کردن مواد مغذی به رژیم غذایی وجود دارد که در تقویت ایمنی شما نیز مؤثر است که عبارتند از:

زردچوبه

در بیشتر بیماری‌های تنفسی، به راحتی نفس کشیدن سخت‌ترین بخش است چرا که اکثر مردم احساس سنگینی عجیبی در قفسه سینه خود می‌کنند و این به دلیل تولید مداوم و بیش از حد موکوس و التهاب در مجاری هوایی است. مصرف روزانه زردچوبه به کاهش التهاب در مجاری هوایی کمک می‌کند. علاوه بر این، وجود ترکیبی به نام کورکومین در زردچوبه به پاکسازی طبیعی ریه‌ها و به سم‌زدایی بدن کمک می‌کند که این کار در تقویت ایمنی بدن مؤثر است. شما می‌توانید زردچوبه خام بخورید یا می‌توانید از فرم پودر شده با شیر استفاده کنید و یا مقداری از آن را به جوشانده‌های خود اضافه کنید تا از بیماری‌های نام‌برده پیشگیری کنید.

چای سبز

چای سبز یکی از انواع چای‌هاست که به عنوان مرهمی برای ریه‌ها به شمار می‌رود. چای سبز به دلیل داشتن پلی‌فنول‌ها دارای خواص ضدالتهابی است که ممکن است به کاهش التهاب در ریه‌ها کمک کند. بر اساس تحقیقات مشخص شده است که ارتباطی قوی بین چای سبز و بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD) وجود دارد. بیماری‌های تنفسی متعددی وجود دارد، اما در درجه اول دو نوع اصلی COPD وجود دارد: برونشیت مزمن، که سرفه و مخاط طولانی‌مدت ایجاد می‌کند، و آمفیزم، که در طول زمان به ریه‌ها آسیب می‌رسد. هر دو تنفس را دشوار می‌کنند. مطالعاتی نشان داده است که نوشیدن دو فنجان چای سبز در روز با کاهش خطر COPD همراه است.

دمنوش و اسانس نعناع

نعنا درمان قدیمی برای درمان بیماری‌های تنفسی است. بسیاری از تمدن‌ها از نعنا برای خواص دارویی آن استفاده می‌کردند. نفس تازه‌ی نعنایی نه تنها برای اطرافیان شما خوشایند است بلکه برای بدنتان هم مفید است. دمنوش نعناع گرم می‌تواند گلودرد را با از بین بردن رسوب مخاط و التهاب ناشی از عفونت ریه و سینه درمان کند.
تحقیقات نشان داده‌اند که روغن نعنا نیز برای درمان ناهنجاری‌های ریه مفید است. همچنین این گیاه به ورزشکاران کمک می‌کند بهتر نفس بکشند. در آزمایشی مشخص شد ورزشکارانی که آب مخلوط با روغن‌های اساسی نعناع مصرف کرده‌اند سطح تنفسی‌شان ارتقا یافته است که احتمالاً به دلیل خواص نعناع است که باعث انبساط مجاری نایژه‌ها می‌شود.

زنجبیل

یکی از پرکاربرترین درمان‌های خانگی برای سرفه و سرماخوردگی، زنجبیل می‌باشد که به دلیل خواص ضدالتهابی‌اش شناخته شده است و به خارج کردن سموم از دستگاه تنفسی کمک می‌کند. زنجبیل حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی از جمله پتاسیم، منیزیم، بتاکاروتن و روی است. همان‌طور که در چند مطالعه مشخص شده است، عصاره‌های خاصی از زنجبیل نیز شناخته شده‌اند که برای کشتن سلول‌های سرطانی ریه مفیدند. بهترین راه برای تقویت ایمنی و مبارزه با آنفلوانزای فصلی و عفونت‌ها، آماده کردن یک دمنوش زنجبیل سالم است.

عسل

عسل به دلیل خواص ضد باکتریایی خود شناخته شده است که به کاهش ناراحتی ناشی از مشکلات تنفسی کمک می‌کند. تحقیقی که انجام شده حاکی از آن است که عسل دارای خواص ضدویروسی و ضد باکتریایی است. علاوه بر این، مطالعه‌ای که برای بررسی درمان مشکلات تنفسی در کودکان انجام شد، نحوه کار عسل گندم سیاه را در مقایسه با دکسترو متورفان به عنوان درمانی برای سرفه ناشی از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی در کودکان بررسی کرد. این مطالعه نشان داد کودکانی که تنها یک دوز عسل که ۳۰ دقیقه قبل از خواب به آن‌ها داده می‌شود؛ مصرف می‌کنند، از سرفه راحت می‌شوند و به درمان مشکل خواب کمک می‌کند. فقط دقت داشته باشید که نباید به کودکان زیر یک سال عسل داد.

سیر

شما ممکن است طعم سیر را دوست نداشته باشید؛ اما خواص بی‌نظیرش باعث می‌شود که بدون لحظه‌ای درنگ آن را ببلعید. سیر حاوی ترکیبی به نام آلیسین است که مانند نوعی آنتی‌بیوتیک به بهبود عفونت‌های دستگاه تنفسی که منجر به انسداد مجاری و التهاب می‌شود، کمک می‌کند. سیر همچنین آسم را بهبود می‌بخشد و خطر ابتلاء به سرطان ریه را کاهش می‌دهد.

بخور اکالیپتوس

چند قطره روغن اکالیپتوس را به آب در حال جوشیدن اضافه کنید و با آن بخور بگیرید. چشم‌هایتان را ببندید و به‌آرامی برای ۱۰ دقیقه تنفس کنید. این روش برای کاهش علائم عفونت‌های تنفسی، رینیت و سینوزیت به دلیل خواص ضد باکتریایی، ضدویروسی و ضدالتهابی روغن اکالیپتوس مؤثر است.

ویتامین D

افرادی که دارای کمبود ویتامینD هستند بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلاء به عفونت‌های دستگاه تنفسی هستند. تا جایی که حتی بعضی از محققان معتقدند ویتامین نور خورشید می‌تواند درمانی برای آسم باشد؛ بنابراین از پزشکتان بخواهید برایتان آزمایشی بنویسد تا ببینید دچار کمبود این ویتامین هستید یا نه. شاید لازم باشد تحت نظر پزشک مکمل مصرف کنید.

چای سیاه

یک تحقیق که در ژورنال Inflammation به چاپ رسید نشان داد که با مصرف چای سیاه در خوکچه‌های هندی از اثرات خطرناک مصرف سیگار مانند استرس اکسیداتیو، التهاب، مرگ برنامه‌ریزی شدهای سلول‌ها و بیماری‌های ریوی جلوگیری شد. مثل خیلی از مواد غذایی که در سلامت ریه‌ها نقش دارند به نظر می‌رسد که چای هم سطح بالایی از آنتی اکسیدان دارد.

سیب

مصرف روزانه‌ی یک سیب می‌تواند مشکلات ریوی را از ما دور کند. بر اساس پژوهش‌های انجام شده در میان ۲۵۰۰ نفر کسانی که ۵ یا بیشتر سیب در هفته مصرف می‌کردند عملکرد ریه‌شان بهتر از بقیه بود. کوئرستین نوعی آنتی‌اکسیدان موجود در سیب است که از ریه‌ها در مقابل دخانیات و سایر آلاینده‌ها محافظت می‌کند.

بلوبری و سایر توت‌ها

امروزه تحقیقات در مورد توت‌ها بسیار زیاد شده‌اند. مطالعاتی که توت‌ها را به بهبود سلامت قلب، مغزهای تیزتر و حتی کمر باریک‌تر مرتبط می‌کند! مطالعات نشان داده‌اند که این مواد غذایی به کاهش اثرات مضر آلودگی هوا نیز کمک می‌کنند. فلاوونوئیدها عامل اصلی این اثرات مفید در بدن هستند. از دیگر منابع آن می‌توان به کاکائو، انگورها، قره‌قاط، سیب اشاره کرد.

کد خبر 454823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.