خواص عناب + تاثیر عناب برای بهبود سرفه و لاغری

میوه عناب به خرمای قرمز یا چینی معروف است و به دلیل خواصی متعدد از جمله بهبود عملکرد دستگاه گوارش، کاهش وزن، بهبود سرماخوردگی و سرفه، جوان‌سازی پوست و کمک به درمان کم خوابی، بسیار شناخته شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عناب میوه‌ای کوچک و شیرین و بومی آسیای جنوبی است که استفاده از آن در تمام دنیا شناخته شده و رونق پیدا کرده است، بیشتر انواع عناب معمولی، بومی چین هستند و بیش از ۴ هزار سال است که در آن کشور کشت می‌شوند.

این میوه‌های گرد کوچک، روی درختچه‌ها یا درختان گل‌دار بزرگ با نام «Ziziphus Jujuba» رشد می‌کنند، عناب‌ها پس از رسیدن، به رنگ قرمز تیره (عنابی) یا بنفش درمی‌آیند و ممکن است کمی چروک به نظر برسند؛ میوه عناب کالری کمی دارد، اما سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی است.

مهم‌ترین خواص عناب

از جمله مهم‌ترین خواص عناب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به کاهش خطر ابتلاء به سرطان
  • کمک به درمان کم خوابی
  • بهبود سلامت قلب
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش
  • برطرف کردن یبوست
  • تنظیم گردن خون در بدن
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش التهاب
  • کاهش استرس و اضطراب
  • بهبود استحکام استخوان‌ها
  • کمک به هضم بهتر و سریع غذا
  • کمک به حفظ وزن
  • سم زدایی خون

میوه عناب بر حسب وزن خشک دارای پروتئین، چربی، کربوهیدرات و فیبر است و علاوه بر این دارای ویتامین‌های B ۲، A و C و نیز مقادیر قابل‌توجهی کلسیم و آهن است؛ از منظر طب سنتی و مدرن، عناب خواص فراوانی دارد و در متون طب شرقی به‌ویژه طب چینی و کره‌ای، میوه، دانه و پوست عناب در درمان بی‌خوابی، کاهش اشتها و سوءهاضمه و آرتریت مصرف می‌شده است.

عناب؛ سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی

میوه‌های عناب سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی هستند که به طور عمده شامل فلاونوئیدها و پلی‌ساکاریدها است، فلاونوئیدها ترکیبات مختلفی هستند که در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند و پلی‌ساکاریدها فراوان‌ترین کربوهیدرات موجود در غذاها هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نشاسته، سلولز و گلیکوژن اشاره کرد، لازم به ذکر است که این ترکیبات در یک رژیم غذایی اصولی بسیار حائز اهمیت است.

به علاوه این میوه، حاوی سطح بالایی از ویتامین C است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل می‌کند، یک مطالعه تحقیقاتی بر روی حیوانات نشان داد که خاصیت آنتی اکسیدانی عناب به کاهش استرس و التهاب ناشی از آسیب رادیکال‌های آزاد در کبد کمک می‌کند؛ در واقع، بیشتر فواید میوه عناب به خواص آنتی‌اکسیدانی آن مربوط می‌شود.

خواص عناب + تاثیر عناب برای بهبود سرفه و لاغری

فواید عناب برای اعصاب

عناب، میوه‌ای با خواص فراوان، برای بهبود سلامت عصبی و روانی بسیار مفید است، این میوه در کاهش استرس و اضطراب نقش داشته و با تقویت هورمون‌هایی مانند سروتونین و اندورفین، به ایجاد حس آرامش و خوش‌بینی کمک می‌کند.

دمنوش عناب نیز با تأثیرات مثبت خود بر تعادل عاطفی و آرامش عصبی، به ارتقای کیفیت زندگی کمک می‌کند، عناب گزینه‌ای مناسب برای کسانی است که به دنبال بهبود طبیعی سلامت عصبی و روانی خود هستند.

تأثیر عناب در هضم غذا و لاغری

فیبر بالای موجود در میوه عناب موجب می‌شود که در صورت مصرف آن، هضم غذایی بهتری داشته باشیم و راحت‌تر وزن کم کنیم، حدود ۵۰ درصد از کربوهیدرات‌های موجود در عناب از فیبر است که به دلیل اثرات مفید آن در بهبود گوارش و هضم غذا، این میوه از محبوبیت ویژه‌ای در نزد عموم برخوردار است.

این ماده مغذی به نرم و حجیم شدن مدفوع کمک می‌کند و خطرات ناشی از زخم معده، آسیب و باکتری‌های غیرمفید که ممکن است در روده وجود داشته باشد را کاهش می‌دهد.

جالب است بدانید که در یک مطالعه تحقیقاتی بر روی موش‌ها، عصاره پلی‌ساکاریدیِ عناب پوشش روده‌ای موش‌های مبتلا به کولیت (بیماری التهابی مزمن روده که باعث زخم و علائم گوارشی شدید می‌شود) را تقویت کرد و علائم گوارشی آن‌ها را بهبود بخشید؛ به بیان ساده‌تر، فیبر موجود در میوه عناب، به باکتری‌های مفید روده‌ای شما کمک می‌کند و باکتری‌های مضر را از بین می‌برد.

عناب برای افرادی که در پی کاهش وزن هستند، می‌تواند گزینه‌ای بسیار مؤثر باشد، خواص عناب برای لاغری شامل چندین ویژگی کلیدی است که آن را به یک انتخاب محبوب در بین رژیم‌های کاهش وزن تبدیل کرده است؛ نخستین ویژگی قابل توجه، کالری بسیار پایین عناب است، این خصوصیت اجازه می‌دهد که افراد بتوانند از خوردن آن لذت ببرند بدون اینکه نگران مصرف بیش از حد کالری باشند.

علاوه بر کالری پایین، عناب سرشار از فیبر است، فیبر که به کنترل اشتها و احساس سیری طولانی مدت کمک می‌کند، باعث می‌شود افراد برای مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری کنند و از پرخوری جلوگیری می‌کند، این احساس سیری مؤثر می‌تواند در کاهش کل میزان کالری دریافتی در طول روز مؤثر باشد که یکی از اصلی‌ترین عوامل در کاهش وزن است.

پروتئین موجود در عناب نیز نقشی مهم ایفا می‌کند، پروتئین به تقویت عضلات کمک کرده و می‌تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد که هر دوی این عوامل در کاهش وزن مؤثر هستند؛ همچنین، پروتئین به احساس سیری و رضایت کمک می‌کند و می‌تواند در کنترل اشتها مؤثر باشد.

خواص عناب برای اسهال

عناب یک میوه چند منظوره با تأثیرات گسترده‌ای در بهبود مشکلات گوارشی است، این میوه، از کنترل اسهال تا تقویت سیستم گوارش و حتی درمان یبوست، نقش مؤثری دارد، بهترین زمان برای مصرف آن قبل از غذا است تا اثربخشی آن افزایش یابد.

اگر به دنبال درمان اسهال هستید، از عناب رسیده خودداری کنید چراکه ممکن است وضعیت را تشدید کند، ترکیبات مختلف از عناب، مانند ترکیب آن با زنجبیل برای یبوست یا ترکیب با نمک برای سوءهاضمه، نیز مؤثر هستند، برای زخم‌ها و ورم‌های گوارشی، استفاده از پودر هسته عناب نیز توصیه می‌شود.

خواص عناب برای دیابتی‌ها

میوه عناب می‌تواند به‌عنوان یک غذای سالم مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا همه محتویات فیبرهای غذایی و فروکتوز موجود در آن می‌تواند با آهسته کردن هضم غذا به کنترل قند خون کمک کند، نتایج یک مطالعه نشان داد که میوه عناب دارای فعالیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است و در پیشگیری از التهاب ناشی از دیابت و درمان دیابت سودمند است؛ به این منظور می‌توان از پودر میوه عناب برای بیماران دیابتی استفاده کرد.

خواص عناب برای زنان

از خواص دیگر عناب می‌توان به خواص آن برای جلوگیری و درمان بیماری‌های رحم، گردن رحم و تخمدان‌ها مانند سرطان و افزایش قطر آندومتر رحم، سندرم پلی کیستیک تخمدان که مهم‌ترین علل نازایی است و همچنین تنظیم سیکل سلولی اشاره کرد.

در واقع خواص عناب برای زنان مربوط به رحم و تخمدان‌ها است که با ارتقای سلامت این اندام‌های داخلی به پیشگیری از سرطان و یا نازایی کمک می‌کند، به همین دلیل مصرف به‌اندازه عناب برای زنان و به‌خصوص زنان جوانی که به دلیل ابتلاء به سندرم پلی کیستیک تخمدان، قاعدگی نامنظمی دارند، ضروری است.

خواص عناب + تاثیر عناب برای بهبود سرفه و لاغری

خواص عناب در دوران بارداری

عناب میوه‌ای چندمنظوره است که طیف وسیعی از خواص سلامتی را در دوران بارداری ارائه می‌دهد، این میوه غنی از فسفر و کلسیم است که به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین تأثیرات آرام‌بخشی دارد که به کاهش استرس در زمان بارداری می‌انجامد.

علاوه بر این، عناب به تقویت سیستم ایمنی، کاهش تهوع و مدیریت فشار خون کمک می‌کند، از نظر زیبایی نیز، این میوه به بهبود کیفیت پوست و موی مادر و جنین کمک می‌کند، محتوای فولات و زینک در عناب برای توسعه سیستم عصبی و توانایی‌های شناختی جنین بسیار مفید است.

این میوه همچنین غنی از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها است که به تقویت مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها کمک می‌کند، در کل، عناب می‌تواند یک انتخاب ایده‌آل برای بهبود و حفظ سلامت در دوران بارداری باشد.

خواص عناب برای سرماخوردگی

مصرف عناب به دلیل اینکه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود می‌تواند از بیماری‌های شایع ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کند، علاوه بر این، پتاسیم و ویتامین‌های موجود در عناب کمک می‌کنند که بتوانید سرماخوردگی و سرفه را درمان کنید.

خواص عناب برای کبد و کلیه

عناب برای پاکسازی کبد و تنظیم آنزیم‌های کبدی نیز بسیار مفید است و با کاهش میزان آنریم‌های کبدی که نشانگر آسیب‌های بافتی هستند، آن را در برابر بیماری‌های کبدی محافظت و همچنین از کبد چرب جلوگیری و آن را درمان می‌کند.

به دلیل اینکه از خواص عناب برای کبد کاهش آنزیم‌های کبدی در خون است، بنابراین زمانی که می‌خواهید آزمایش آنزیم‌های کبدی را انجام دهید، بهتر است مصرف عناب را به مدت چند روز قطع نمائید تا جواب آزمایش شما دقیق‌تر باشد.

این گیاه دارویی به علت دارا بودن خاصیت‌های متفاوت از جمله لعاب زیاد، باعث افزایش میزان مصرف آب می‌شود و به دلیل افزایش ادرار در بیماری‌های کلیوی از جمله دفع سنگ‌های کلیه نیز بسیار مفید است، بنابراین یکی از مهم‌ترین خواص عناب خشک برای کلیه کمک به دفع سنگ کلیه از طریق افزایش میزان ادرار در فرد است.

بهبود کیفیت خواب، بی‌خوابی و کارکرد مغز

عناب و هسته آن در طب چینی برای درمان مشکلات مرتبط با خواب از جمله بی‌خوابی استفاده می‌شوند، آن‌ها دارای ترکیباتی به نام فلاونوئیدها، ساپونین‌ها و پلی‌ساکاریدها هستند که با توجه به پژوهش‌های جانورانی می‌توانند توانایی آرامش‌بخشی داشته باشند و دستگاه عصبی را آرام و تنظیم کنند.

یک مطالعه نشان داده ساپونین موجود در عناب دارای اثر خواب‌آور و آرامش‌بخش است و راهکار مناسبی برای کمک به خوابیدن خواهد بود، بنابراین، شما با مصرف یک فنجان چای عناب پیش از خواب می‌توانید آرامش بیشتری به دست بیاورید و جلوی بی‌خوابی را بگیرید.

در رابطه با کارکرد مغز هم پژوهش‌هایی که روی موش‌ها آزمایش کرده‌اند نشان می‌دهند عصاره هسته عناب ممکن است به درمان زوال عقل ناشی از آلزایمر کمک کند.

جوان سازی پوست با عناب و درمان جوش صورت و آکنه

عناب به عنوان یک داروی طبیعی ضدپیری شناخته می‌شود، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عناب به کنترل رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند و به همین جهت روند پیری پوست را به تأخیر می‌اندازند، علاوه بر این موارد، مصرف عناب باعث می‌شود پوستی سفت‌تر و شاداب‌تر داشته باشید.

مصرف موضعی آب عناب کمک می‌کند که جوش‌های صورت را به راحتی از بین ببرید، آنتی‌ اکسیدان‌ های موجود در عناب باعث می‌شوند التهابات پوستی کاهش یابد و به همین دلیل می‌توانند به روند بهبود جوش‌های صورت و آکنه کمک کنند، برای این منظور آب عناب تازه یا عصاره عناب را روی پوست صورت خود بمالید و پس از ۳۰ دقیقه آن را با آب گرم بشویید.

کد خبر 748006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.