نقش تنظیم هیجان در کیفیت روابط / کاهش آسیب‌پذیری در برابر استرس با تقویت مهارت‌ها

دکترای روان‌شناسی و عضو سازمان روان‌شناسی کشور با بیان اینکه تنظیم هیجان می‌تواند کیفیت روابط را تعیین کند، گفت: فردی که در تنظیم هیجانات منفی مشکل داشته باشد، در برابر فشارهای محیطی آسیب‌پذیرتر است و مهارت‌ها یا توانایی‌های ضعیف اشخاص، موجب افزایش آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر استرس می‌شود.

حسین روزبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مفهوم تنظیم هیجان و اهمیت آن در زندگی اظهار کرد: تنظیم هیجان شامل اعمالی با هدف تعدیل یا تغییر یک حالت هیجانی است و به نوعی شکلی از خود تنظیمی به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه تنظیم هیجان یکی از عوامل اصلی بهزیستی است و نقش مهمی در سازگاری با شرایط مختلف زندگی دارد، افزود: هیجان‌ها به انسان کمک می‌کنند تا به فرصت‌ها و مشکلاتی که در زندگی با آن‌ها روبه‌رو می‌شود، پاسخی مناسب دهد.

دکترای روان‌شناسی و عضو سازمان روان‌شناسی کشور با بیان اینکه نقش مثبت هیجان زمانی که به صورت نادرست ابراز شود، در موقعیتی نامناسب روی دهد یا بسیار شدید باشد، می‌تواند مشکل‌آفرین و آسیب‌زا عمل کند، تصریح کرد: انسان از داشته‌های هیجانی خود سود می‌برد، اما می‌تواند از آن‌ها متضرر نیز شود.

روزبهانی با اشاره به اینکه تنظیم هیجان، یک اصل اساسی در آغاز، ارزیابی و سازماندهی رفتار سازگارانه و جلوگیری از بروز هیجانات منفی و رفتارهای ناسازگارانه به‌شمار می‌رود، ادامه داد: هیجان، عاطفه و رفتار به صورت کامل در تعامل با یکدیگر بروز می‌کنند.

وی با بیان اینکه راهبردهای تنظیم هیجان منجر به تغییر در عملکردهای سیستم شناختی مانند توجه، حافظه، هوشیاری و سپس تنظیم هیجان می‌شوند، گفت: توانایی تنظیم هیجان می‌تواند کیفیت روابط را تعیین کند و افرادی که قادر به تنظیم هیجانات خود هستند، هیجانات خود و دیگران را بهتر درک می‌کنند و در نتیجه درک بهتری از افراد در وضعیت‌های گوناگون به دست می‌آورند و از مهارت‌های بین فردی و درون‌فردی توسعه‌یافته‌تری برخوردار هستند.

دکترای روان‌شناسی و عضو سازمان روان‌شناسی کشور اضافه کرد: تنظیم هیجان می‌تواند به صورت‌های مختلف به وجود آید؛ تنظیم هیجان ممکن است به صورت درونی یا بیرونی باشد و به‌طور کلی سه عامل بسیار مهم شامل آگاهی، اهداف و راهبردها در تنظیم هیجان حائز اهمیت است.

روزبهانی خاطرنشان کرد: فردی که در تنظیم هیجانات منفی مشکل داشته باشد، در برابر فشارهای محیطی آسیب‌پذیرتر است و مهارت‌ها یا توانایی‌های ضعیف اشخاص، موجب افزایش آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر استرس می‌شود، بنابراین مهم است که افراد مهارت‌ها و توانایی‌های خود را تقویت کنند تا آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر استرس کاهش پیدا کند.

کد خبر 734332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.