روش‌های طبیعی برای پیشگیری از کم‌خونی چیست؟

پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از آهن، ویتامین B12، فولات و مس به تولید گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گاهی خستگی و ضعف نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای مانند کم‌خونی است. متخصصان معتقدند که چندین عامل خطر احتمال ابتلاء به کم‌خونی را افزایش می‌دهد، در صورتی که رژیم غذایی افراد فاقد ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند آهن، ویتامین B12، فولات و مس باشد، خطر ابتلاء به کم‌خونی افزایش پیدا می‌کند. اختلالات روده‌ای مانند بیماری کرون و سلیاک می‌تواند بر جذب مواد مغذی در روده کوچک تأثیر داشته باشد و خطر بروز کم‌خونی را افزایش دهد.

عوامل خطر کم‌خونی

زنان بارداری که مولتی‌ویتامین، اسید فولیک و آهن مصرف نمی‌کنند، در معرض خطر ابتلاء به کم‌خونی قرار دارند؛ علاوه بر این، بیماری‌های مزمن مانند سرطان، نارسایی کلیه و دیگر بیماری‌های طولانی‌مدت که باعث کاهش گلبول‌های قرمز می‌شوند، خطر بروز کم‌خونی را افزایش می‌دهد؛ کم‌خونی ممکن است یک مشکل ارثی نیز در نظر گرفته شود، افراد بالای ۶۵ سال نیز بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به کم‌خونی قرار دارند.

روش‌های طبیعی برای پیشگیری از بروز کم‌خونی

پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از آهن، ویتامین B12، فولات و مس به تولید گلبول‌های قرمز خون و رفع کم‌خونی کمک می‌کند، مصرف بعضی از مواد غذایی در این زمینه بسیار مؤثر است، در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

سبزیجات با برگ سبز

سبزیجات با برگ سبز منبع عالی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است که به برطرف کردن کم‌خونی کمک می‌کند، سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم پیچ به‌طور طبیعی سرشار از این مواد مغذی هستند و می‌توانند جزو مهمی از یک رژیم غذایی متعادل برای درمان کم‌خونی و کمبود آهن باشند.

سبزیجات ریشه‌دار

سبزیجات ریشه‌دار به دلیل مواد معدنی زیادی که دارند، به درمان کم‌خونی همچنین پیشگیری از بروز آن کمک می‌کند، مصرف منظم سبزیجات ریشه‌دار مانند هویج و سیب‌زمینی شیرین می‌تواند برای افرادی که به دنبال افزایش مصرف مواد مغذی و بهبود تولید سلول‌های خونی هستند، مفید باشد.

دانه‌ها و آجیل

دانه‌ها و آجیل جزو مواد مغذی هستند که به دلیل مواد معدنی و ویتامین‌هایی که دارند، به درمان کم‌خونی کمک می‌کنند؛ مصرف منظم دانه‌ها و آجیل منجر به بهبود تولید سلول‌های خونی می‌شود، زیرا منبع فیبر هستند؛ گنجاندن دانه‌ها و آجیل در یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند مواد مغذی ضروری بدن را فراهم کند و خطر بروز کم‌خونی را کاهش دهد.

ویتامین C

افزایش میزان دریافت ویتامین C می‌تواند به برطرف کردن کم‌خونی کمک کند، زیرا جذب آهن در بدن را افزایش می‌دهد، متخصصان معتقدند که مصرف غذاهای سرشار از ویتامین C مانند مرکبات، توت فرنگی و فلفل دلمه‌ای می‌تواند روش ساده‌ای برای افزایش مصرف ویتامین C و بهبود جذب آهن باشد، در نتیجه خطر بروز کم‌خونی کاهش پیدا می‌کند.

ترجمه از پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 696013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.