ابلاغ دستورالعمل پایگاه تغذیه مدارس تا ۱۵ شهریور / چه تغذیه‌ای برای دانش‌آموزان سالم است؟

با بازگشایی مدارس از مهرماه، رعایت نکات تغذیه‌ای می‌تواند نقش مهمی در ارتقای سلامت، تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش میزان یادگیری دانش‌آموزان داشته باشد و از همین رو، توجه به این امر مهم از ملزومات محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برنامه غذایی در زمان مدرسه و خارج از مدرسه تفاوت چندانی ندارد، اما مهم است که در این دوره کودکان و دانش‌آموزان بیشتر به مصرف غذاهای سالم روی بیاورند و خوردن مواد غذایی مضر را متوقف کنند. اگر فردی به عنوان یک محصل می‌خواهد از حداکثر پتانسیل ذهنی و جسمی خود استفاده کند، باید تمام مواد مغذی شامل املاح و ویتامین‌ها را به صورت متعادل و با توجه به نیاز بدنش مصرف کند.

مشکلات جسمی دانش‌آموزان در مدرسه با تغذیه آن‌ها ارتباط نزدیکی دارد، برای تغذیه سالم دانش‌آموزان باید به دو اصل مهم تعادل و تنوع در مصرف مواد غذایی توجه شود. تنوع تغذیه سالم دانش‌آموزان، مصرف تمام گروه‌های غذایی را شامل می‌شود که عبارت است از:

۱- نان و غلات: از جمله برنج و مواد غذایی نشاسته‌ای

۲- ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر: گروه میوه‌ها و سبزی‌ها در عین حال که تأمین‌کننده فیبر هستند، منبع بسیار خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی محسوب می‌شوند.

۳- پروتئین: گوشت قرمز، مرغ و ماهی، تخم‌مرغ، کره، بادام‌زمینی و حبوبات، تأمین‌کننده پروتئین موردنیاز بدن هستند.

۴- لبنیات: مواد لبنی مانند شیر و ماست که علاوه بر تأمین انرژی و پروتئین، منبع بسیار خوبی از کلسیم و ویتامین D برای رشد و استحکام استخوان‌های دانش‌آموزان است.

۵- چربی‌ها: این گروه نیز تأمین‌کننده انرژی و اسیدهای چرب و استفاده کافی از آن‌ها برای تأمین انرژی بدن لازم است. توجه داشته باشید که همواره باید تعادل را در مصرف مواد غذایی مختلف، رعایت کنید. مصرف بیش از حد گروه چربی‌ها خطرات جانبی زیادی به همراه دارد.

تعادل یعنی از تمام گروه‌های غذایی به اندازه‌ی نیاز استفاده شود. توجه به دو اصل «تنوع و تعادل» در برنامه غذایی دانش‌آموزان، علاوه بر رفع نیازهای تغذیه‌ای، ریزمغذی‌هایی نظیر روی، آهن، کلسیم و ید که نقش مهمی در رشد و یادگیری آنها دارند را نیز تأمین می‌کند.

دانش‌آموزان هر چند ساعت یک‌بار به میان‌وعده نیاز دارند؟

دانش‌آموزان هر ۱.۵ تا دو ساعت یک‌بار به میان وعده سالم نیاز دارند تا دچار افت قند خون و کاهش یادگیری نشوند. بهترین خوراکی‌ها برای میان وعده آنها شامل لقمه نان و پنیر و گردو یا نان و خیار و گوجه، میوه‌های خشک مثل کشمش، انجیر و برگه‌ی خشک، انواع مغزها مانند پسته، فندق، بادام، نخودچی و غیره، چند عدد بیسکویت و خرما، شیر، میوه‌های تازه مثل سیب، پرتقال، آب‌میوه‌های تازه و طبیعی به جای آبمیوه‌های صنعتی است.

خوراکی‌های غیرمفید برای دانش‌آموزان تغذیه سالم برای دانش‌آموزان تأثیر زیادی در یادگیری آن‌ها دارد؛ بنابراین خانواده باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند تا دانش‌آموز با انرژی کافی در کلاس حضور پیدا کند. اگر دانش‌آموز تغذیه سالمی در مدرسه نداشته باشد، از ساعت ۱۰ صبح به بعد تمرکز خود را از دست می‌دهد.

خوراکی‌های ممنوعه برای دانش‌آموزان شامل تنقلاتی نظیر چیپس، پفک و امثال آن‌ها نوشیدنی‌های گازدار مثل نوشابه و دلستر ترکیبات غذایی کافئین‌دار مثل شکلات، کاکائو، فست‌فودها مانند پیتزا، ژامبون و سوسیس نوشیدنی‌های سرد و مضر است و مصرف نکردن میزان کافی لبنیات و مصرف مواد غذایی مضر، سبب کاهش تمرکز و افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود.

بوفه مدارس می‌تواند غذای خانگی بفروشد؟

اعظم گودرزی، مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، با بیان اینکه هر سال به‌روزرسانی دستورالعمل پایگاه‌های تغذیه سالم مدارس با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود، اظهار کرد: دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت با همکاری سایر دفاتر وزارت بهداشت تعیین اقلام مجاز و غیرمجاز پایگاه‌های تغذیه سالم مدارس را در دستور کار دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پانزدهم شهریورماه دستورالعمل جدید به ادارت کل آموزش و پرورش استان‌های کشور با درج اقلام مجاز و غیرمجاز برای توزیع در مدارس ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه در صورت توزیع اقلام غیرمجاز در پایگاه‌های تغذیه سالم مدارس، این پایگاه‌ها از طرف کارشناسان بهداشت محیط وزارت بهداشت پلمب می‌شود، افزود: اگر کارشناسان وزارت بهداشت مشاهده کنند اقلام توزیعی در این پایگاه‌ها طبق بخشنامه نیستند، برای بار اول اخطار می‌دهند، اما برای بار دوم و سوم فروشگاه را پلمب می‌کنند.

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل پایگاه تغذیه سالم ارسال شده از سوی وزارتخانه به ادارات تابعه آموزش و پرورش استان‌های کل کشور، مدیر مدرسه مشخص می‌کند که بر اساس این ضوابط چه کسی شرایط احراز تصدی امور پایگاه تغذیه سالم (بوفه) را دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بوفه مدارس می‌تواند غذای خانگی بفروشد؟، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دستورالعمل این کار حدود پانزدهم شهریورماه ابلاغ می‌شود، باید گفت که متصدی این پایگاه‌ها باید بر اساس دستورالعملی که از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تهیه و تدوین و خوراکی‌های مجاز و غیرمجاز پایگاه‌های تغذیه سالم مدارس تعیین می‌شود، اقدام کنند و در واقع متصدیان این پایگاه‌ها ملزم به رعایت این ضوابط هستند.

کد خبر 674672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.