روزانه چقدر پروتئین نیاز داریم؟

متخصصان معتقدند که افراد بالای ۱۹ سال باید ۱۰ تا ۳۵ درصد کالری روزانه خود را از طریق مصرف پروتئین دریافت کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پروتئین از اسیدآمینه تشکیل شده است که برای بهبود عملکرد سلول‌ها و بافت‌های بدن ضروری است. ۲۰ اسیدآمینه با یکدیگر ترکیب می‌‎شوند و پروتئین را تشکیل می‌دهند. زمانی که یک شخص پروتئین مصرف می‎‌کند، اسیدهای آمینه تجزیه می‏‌شود و به فرآیندهای بدن از جمله رشد و ترمیم بافت، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و تولید انرژی کمک می‌کند.

متخصصان معتقدند که افراد بالای ۱۹ سال باید ۱۰ تا ۳۵ درصد کالری روزانه خود را از مصرف پروتئین دریافت کنند. هر یک گرم پروتئین چهار کالری دارد، بنابراین افرادی که در طول روز ۲۰۰۰ کالری مصرف می‌کنند، لازم است بین ۵۰ تا ۱۷۵ گرم پروتئین در طول روز استفاده کنند. میزان مصرف پروتئین هر فرد در طور روز به عوامل مختلفی همچون سن، جنسیت، سطح فعالیت بدنی و سلامت بستگی دارد.

افراد می‌توانند پروتئین مورد نیاز بدن خود را با مصرف منابع غذایی حیوانی و گیاهی تأمین کنند. منابع پروتئین حیوانی شامل گوشت بدون چربی، تخم‌مرغ، مرغ، ماهی و غذاهای دریایی و محصولات لبنی می‌شود. در حالی که منابع پروتئین گیاهی شامل لوبیا، نخود فرنگی، آجیل، عدس، دانه‌ها، محصولات سویا و پودرهای پروتئین گیاهی می‌شود.

البته نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف بیش از دو گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در طول روز می‌تواند به مرور زمان باعث بروز مشکلاتی برای سلامتی فرد شود. علائم مصرف بیش از حد پروتئین شامل مشکلات روده، حالت تهوع، کم‌آبی بدن، خستگی، افزایش وزن و سردرد می‌شود. در صورتی که افراد در طولانی‌مدت بیش از حد لازم پروتئین مصرف کنند، دچار بیماری قلبی، تشنج، مشکلات کلیوی و کبدی می‌شوند و حتی ممکن است منجر به مرگ شود. بنابراین لازم است برای مصرف پروتئین مورد نیاز بدن خود با متخصص تغذیه مشورت کنید.

کد خبر 664113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.