۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۱
دلایل بروز خستگی همیشگی چیست؟

عواملی مانند دیابت، کم‌خونی، آپنه خواب، مشکلات تیروئید، بیماری قلبی و افسردگی باعث بروز خستگی همیشگی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیشتر اوقات خستگی با احساس ضعف و نداشتن انرژی در بدن همراه است، این احساس پس از فعالیت بیش از حد، نخوابیدن و استرس طولانی‌مدت ایجاد می‎‌شود و با استراحت برطرف می‌‎شود، اما گاهی اوقات ممکن است علامتی از یک بیماری جسمی یا روانی باشد در این شرایط خستگی افراد با استراحت کردن برطرف نمی‌‎شود. در ادامه به بررسی دلایل بروز خستگی همیشگی می‌پردازیم:

دیابت

گروهی از بیماران دیابتی که همواره قند خون تنظیم نشده دارند، احساس خستگی و بی‌حالی را گزارش می‌کنند. بنابراین اگر احساس بی‌حالی و خستگی دائم، تاری دید و پرادراری دارید، توصیه می‌شود آزمایش قند خون ناشتا را حتماً انجام دهید.

کم‌خونی

کم‌خونی می‌تواند علت عمده کمبود انرژی و خستگی باشد. بدن برای حمل اکسیژن به بافت‌ها و دیگر اندام‌های حیاتی به سلول‌های قرمز خون نیاز دارد، در صورت کمبود این سلول‌ها بدن دچار افت انرژی می‌شود. به منظور مبارزه با کم‌خونی، از مواد غذایی سرشار از آهن مانند لوبیا، غلات سبوس‌دار، جگر و گوشت قرمز بدون چربی استفاده کنید.

آپنه خواب

حتی اگر در طول شب به صورت کامل بخوابید، اما به آپنه خواب مبتلا باشید، قطع تنفس در طول خواب را چندین بار تجربه خواهید کرد، این اتفاق باعث کاهش کیفیت خواب شما می‌شود و در طول روز احساس خستگی خواهید داشت. از جمله روش‌های مؤثر برای کاهش آپنه خواب، می‌توان به کاهش وزن و ترک سیگار اشاره کرد.

مشکلات تیروئید

کم‌کاری تیروئید باعث بروز اختلال در متابولیسم بدن می‌‎شود، افزایش وزن ناشی از این بیماری یکی از دلایل احساس کمبود انرژی و خستگی در طول روز است.

بیماری قلبی

یکی از دلایل بروز خستگی در طول روز می‌تواند بیماری قلبی تشخیص داده نشده باشد. متخصصان در ابتدا توصیه می‌کنند که برای بهبود سطح انرژی خود در طول روز، وزن خود را در محدوده مطلوب حفظ کنید، برای این منظور لازم است ورزش کنید، اما اگر بعد از مدتی حتی با کاهش شدت ورزش، همچنان احساس ناراحتی کردید، ممکن است بیماری قلبی تشخیص داده نشده علت خستگی شما باشد.

افسردگی

افسردگی یک مشکل روانی همراه با احساس خستگی غیرقابل توضیح، اشتها نداشتن و احساسات منفی است که سبب کمبود انرژی در طول روز می‌شود. افراد مبتلا به افسردگی باید به پزشک مراجعه کنند، یک برنامه درمانی برای افزایش سطح خلق‌وخو و انرژی از طریق مشاوره دریافت کنند، ورزش کنند و در بعضی موارد لازم است از داروهای ضدافسردگی استفاده کنند.

کد خبر 660039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.