با این ۷ بیماری احساس خستگی می‌کنید

بیماری‌هایی مانند کم خونی، مشکلات تیروئید، دیابت، افسردگی، آرتریت روماتوئید، خستگی مزمن و وقفه تنفسی در خواب باعث بروز خستگی در میان افراد می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نتایج مطالعه انجام شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) نشان می‌دهد که از هر سه بزرگسال یک نفر به اندازه کافی نمی‌خوابد و در طول روز احساس خستگی می‌کند. در صورتی که افراد سبک زندگی خود را تغییر دهند، زودتر بخوابند و استرس خود را کنترل کنند، اما باز هم احساس خستگی کنند باید به پزشک مراجعه کنند تا دلیل آن مشخص شود. در ادامه به معرفی و بررسی بیماری‌هایی می‌پردازیم که باعث بروز خستگی می‌شود:

کم خونی

خستگی ناشی از کم خونی در نتیجه کمبود گلبول‌های قرمز در خون افراد رخ می‌دهد، گلبول‌های قرمز اکسیژن را از ریه‌ها به بافت‌ها و سلول‌ها می‌رساند. فرد مبتلا به کم خونی معمولاً احساس خستگی و تنگی نفس می‌کند. این بیماری به دلیل کمبود آهن یا ویتامین، از دست دادن خون، خونریزی داخلی یا یک بیماری مزمن رخ می‌دهد. زنان در زمان بارداری بیشتر از دیگران در معرض کم خونی قرار دارند.

مشکلات تیروئید

زمانی که هورمون‌های تیروئید به خوبی عمل نکند، فعالیت‌های روزمره افراد نیز مختل خواهد شد. غده تیروئید هورمون‌هایی تولید می‌کند که سوخت و ساز بدن افراد را کنترل می‌کند. زمانی که هورمون تیروئید بیش از حد تولید شود فرد به پرکاری تیروئید مبتلا می‌شود و سرعت متابولیسم بدن افزایش پیدا می‌کند. در حالی که اگر میزان تولید هورمون تیروئید کاهش پیدا کند، سرعت متابولیسم نیز کم می‌شود.

دیابت

سالیانه بیش از یک میلیون نفر به دیابت نوع دو مبتلا می‌شوند بدن برای انجام دادن فعالیت‌های روزمره به گلوکز نیاز دارد، اما افراد مبتلا به دیابت نوع دوم نمی‌توانند به درستی از این ماده استفاده کنند. بنابراین محققان معتقدند که افراد مبتلا به دیابت نوع دوم معمولاً احساس خستگی می‌کنند.

افسردگی

افسردگی یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر خواب، غذا خوردن و احساسات افراد است. در صورتی که درمان نشود ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها ادامه پیدا کند. علائم رایج افسردگی شامل کاهش انرژی، تغییر در الگوی خواب و غذا خوردن، مشکلات حافظه و تمرکز، احساس ناامیدی، بی ارزشی و منفی‌نگری می‌شود.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است و زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی به خود حمله می‌کند و به بافت مفصلی سالم آسیب وارد می‌کند. علائم بیماری آرتریت روماتوئید شامل خستگی، کمبود انرژی، از دست دادن اشتها و درد مفاصل می‌شود، البته بیماری‌های دیگر مانند فیبرومیالژیا و لوپوس نیز باعث بروز علائم مشابهی می‌شود.

خستگی مزمن

افرادی که از سندروم خستگی مزمن رنج می‌برند در طول روز بسیار احساس خستگی می‌کنند و نمی‌توانند فعالیت‌های روزمره خود را به خوبی انجام دهند و با کمی تحرک به راحتی خسته می‌شوند. علائم دیگر خستگی مزمن شامل سردرد، درد عضلات و مفاصل، ضعف، تورم گره‌های لنفاوی و عدم تمرکز می‌شود. به نظر می‌رسد که خستگی مزمن دلیل مشخصی ندارد.

وقفه تنفسی در خواب

وقفه تنفسی در خواب یا آپنه خواب نوعی اختلال تنفسی است که تنفس فرد مبتلا در طی خواب مرتباً متوقف می‌شود، هر وقفه می‌تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه به طول بیانجامد و چندین نوبت در طول خواب فرد تکرار شود. بنابراین، فرد مبتلا به این اختلال زمانی که از خواب بیدار می‌شود نیز احساس خستگی می‌کند.

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 507136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.