عواملی که مانع خواب راحت می‌‎شود

عواملی مانند استفاده از تلفن همراه قبل از خواب، مصرف غذای پرحجم، استفاده بی‌رویه از کافئین و افزایش استرس مانع خواب راحت می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، داشتن خواب باکیفیت سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی‌وعروقی و دیابت را کاهش می‌دهد، میزان استرس را کم می‌کند همچنین خلق‌وخو و تمرکز را نیز بهبود می‌بخشد. خستگی و نداشتن تمرکز در طول روز از جمله نشانه‌های کم‌خوابی است برای این که فرد در طول روز سرحال و پرانرژی باشد باید به میزان کافی در شب بخوابد.

نور آبی که از صفحه‌نمایش تلفن همراه منتشر می‌شود، کیفیت خواب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نور آبی می‌تواند تولید ملاتونین در بدن را که هورمون اصلی کنترل‌کننده چرخه خواب و بیداری است را مختل کند. ملاتونین ناکافی می‌تواند باعث بی‌خوابی، حساس شدن و خواب‌آلودگی در طول روز شود.

مصرف یک وعده غذایی پرحجم کمتر از یک ساعت قبل از خواب می‌تواند بر کیفیت خواب تأثیر منفی بگذارد. همچنین مصرف بیش از اندازه از کافئین باعث بروز اختلالات خواب می‌شود، کافئین محرکی است که فرآیند خوابیدن را دشوار می‌کند.

علاوه بر این سطح بالای استرس باعث طولانی شدن مدت زمان به خواب رفتن و اختلالات خواب می‌شود. از طرفی دیگر، کم‌خوابی سیستم واکنش بدن به استرس را تحریک می‌کند و باعث افزایش هورمون‌های استرس، کورتیزول، می‌شود که بر خواب تأثیر می‌گذارد.

کد خبر 627903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.