عوارض زیاده روی در مصرف باقالی کدام است؟

طبع سرد و خشک باقلا، مواد مغذی موجود در باقلا، ویتامین‌های موجود در این گیاه، خاصیت‌های باقلا به عنوان میان وعده غذایی، آشنایی با مهمترین خواص باقالی و هشدارها و عوارض زیاده روی در مصرف باقالی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، باقلای تازه طبعی سرد و تر دارد، باقلای خشک طبعی سرد و خشک، این گیاه سرشار از ویتامین‌های آ و ب و ث است و سرشار از املاح معدنی از جمله آهن، آهک و فسفر هست. این گیاه برای کم خونی بسیار خوب است، دقت داشته باشید بعضی از افراد به باقلا حساسیت شدید دارند پس در بهره گیری از آن دقت کنید.

گیاه باقلا حاوی فسفر، پتاسیم، ویتامین K و آهن است، برخی افراد باقلا را می پزند و با سرکه و گلپر یا نمک میل می‌کنند. برخی نیز آن را با برنج ترکیب کرده و باقلا پلو درست می‌کنند. باقلاپلو با گوشت یکی از غذاهای معروف ایرانی است. از خواص باقلا می‌توان به فسفر زیاد آن اشاره کرد که بهره هوشی افراد را بالا می‌برد. بنابراین باقلا را در وعده غذایی کودکان قرار دهید. باقلا کم کالری است و کلسترول زیادی ندارد. همچنین فیبر و ویتامین A دارد و در هضم غذا مؤثر است.

مواد مغذی موجود در باقلا

فولات

یک لیوان باقلای پخته شده حاوی ۴۴ درصد میزان روزانه ی فولات است. فولات به تولید مواد ژنتیک، ساختن سلول‌ها و سوخت وساز آمینواسیدها، تولید و رشد سلول‌های جدید کمک می‌کند. مصرف مواد غذایی دارای فولات برای جلوگیری از کم خونی و طول بارداری نیز ضروری است.

آهن

یک لیوان باقلاسه میلی گرم آهن دارد. وظیفه‌ی آهن حمل کردن اکسیژن به تمام نقاط بدن است. وجود آهن در بدن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

روی

روی موجود در یک لیوان باقلا ۱۵ درصد میزان مورد نیاز روزانه ی مردان و ۲۱ درصد میزان مورد نیاز روزانه ی زنان را تشکیل می‌دهد. روی برای رشد طبیعی بدن ضروری استو کمبود آن موجب تأخیر در رشد و یا رشد ناقص سیستم عصبی می‌شود. کمبود روی سبب کاهش گلبول‌های سفید و در نتیجه تضعیف سیستم ایمنی می‌شود.

عوارض زیاده روی در مصرف باقالی کدام است؟

آشنایی با مهمترین خواص باقالی

باقالی برای تهیه غذا در سراسر جهان به کار برده می‌شود. دانه‌های باقالی گاهی به شکل پخته شده به همراه کمی نمک، گلپر و فلفل یا سرکه به عنوان تنقلات خیابانی استفاده می‌شود. جالب است بدانید این خوراکی به عنوان میان وعده یا وعده اصلی فواید متعددی را به بدن می‌رساند. در ادامه با این فواید آشنا خواهید شد.

۱. بهبود علائم پارکینسون

دانه‌های باقالی سرشار از لوودوپا (L-dopa) هستند که در بدن به دوپامین‌های پیام رسان عصبی تبدیل می‌شوند. باید در نظر داشت که بیماری پارکینسون مرگ سلول‌های مغزی تولید کننده دوپامین را به همراه دارد. از این رو عوارضی همچون لرزش، اختلال حرکتی و مشکل در راه رفتن را ایجاد می‌کند. ترکیبات دارویی که برای این بیماری تجویز می‌شوند، حاوی لوودوپا (L-dopa) هستند.

از این رو خوردن دانه‌های باقالی می‌تواند به کاهش عوارض این بیماری کمک کند. اما باید در نظر داشت که خواص باقالی به تنهایی برای بهبود و کنترل این بیماری کافی نیست. هنوز هم تحقیقاتی برای اثبات علمی این موضوع نیاز است.

مطالعات انجام شده روی خواص باقالی برای بیماری پارکینسون

با توجه به تحقیقات انجام شده روی تأثیر لوودوپا (L-dopa) موجود در باقالی بر پارکینسون، نمی‌توان آن‌را تنها راه کنترل و درمان در نظر گرفت. اما تحقیقات انجام شده تأثیرات مطلوبی از آن را نشان داده‌اند.

۲. پیشگیری از تولد نوزاد ناقص

یکی از تأثیرات مهمی که می‌توان از خواص باقالی در دوران بارداری دریافت کرد، رشد سلامت جنین است. این تأثیر به دلیل وجود ویتامین‌ها و مواد مغذی است که باقالی به همراه دارد. وجود فولات در این ماده غذایی به تشکیل سلول‌ها و اندام‌های حیاتی کمک می‌کند. همینطور باید در نظر داشت که در دوران بارداری مادر باید فولات بیشتری مصرف کند تا از نقص در لوله‌های عصبی یا اختلالات مربوط به رشد مغز و نخاع جنین جلوگیری شود.

۲۶۰ هزار نوزاد متولد شده در سراسر جهان، در سال ۲۰۱۵، دچار نقص لوله‌های عصبی شدند. این موضوع می‌توانست با دریافت فولات کافی توسط رژیم غذایی مناسب مادر، جلوگیری شود. با مصرف یک پیمانه باقالی پخته شده، می‌توان ۴۰ درصد نیاز روزانه زنان باردار به فولات را تامین کرد.

۳. خواص باقالی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

باقالی غنی شده از خواص آنتی اکسیدانی است.، ترکیبات آنتی اکسیدانی برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن حیاتی هستند. زیرا به مقاومت در مقابل رادیکال‌های آزاد می‌پردازند. در نتیجه از آسیب به سلول‌ها و بیماری‌های ناشی از آن جلوگیری خواهد شد.

در مطالعه‌ای ثابت شد با مصرف عصاره باقالی، برای درمان سلول‌های ریه انسان، سطح آنتی اکسیدان‌ها تا ۶۲ درصد افزایش یافت. علاوه بر این مورد باقالی حاوی گلوتاتیون است که به عنوان آنتی اکسیدانی قوی در سلول‌های انسانی باعث تأخیر در پیری می‌شود. از این ماده غذایی در رژیم غذایی در کنار سایر ترکیبات مقوی می‌توان به کار برد تا بهترین تأثیر را برای تقویت سیستم ایمنی بدن را دریافت کرد.

۴. حفظ سلامت استخوان‌ها با خواص باقالی

باقالی سرشار از مس و منگنز است. این دو ماده مغذی برای پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان‌ها ضروری هستند. جالب است بدانید کمبود مس و منگنز در بدن باعث کاهش تشکیل استخوان و افزایش دفع کلسیم می‌شود. این دو ماده برای قدرت اسکلت استخوانی ضروری هستند. در یک مطالعه پی برده شد که زنان در دوران یائسگی از آنجایی که استخوان‌هایشان ضعیف‌تر می‌شود، دریافت مکمل حاوی منگنز، کلسیم، ویتامین D و مس، کمک می‌کند تا توده‌های استخوانی بهبود بخشیده شوند. کمبود این موارد می‌تواند در از دست دادن استخوان‌ها، در افراد مسن موثر باشند.

۵. راهی برای درمان کم خونی

باقالی می‌تواند بر بهبود علائم کم خونی مؤثر باشد، زیرا گزینه‌ای سرشار از آهن است. آهن برای تولید هموگلوبین ضروری است. هموگلوبین‌ها، سلول‌های قرمز خونی هستند که برای اکسیژن رسانی در اندام‌ها ضروری هستند. دریافت آهن مورد نیاز برای بدن، می‌تواند به جلوگیری از سرگیجه، سردرد، ضعف، خستگی و حتی تنگی نفس منجر شود. دانه‌های باقالی حاوی آهن هستند. این منبع گیاهی گزینه‌ای عالی برای بهبود علائم کم خونی و افزایش سطح آهن خون محسوب می‌شود. البته باید در نظر داشت آهن، به وسیله ویتامین C در بدن جذب می‌شود. از این رو اغلب نیاز به مصرف غذاهایی مانند فلفل دلمه‌ای و مرکبات وجود دارد تا به جذب آهن و درمان کم خونی کمک کند.

۶. خواص باقالی برای فشار خون

باقالی حاوی مواد مغذی مختلفی است که می‌تواند به سلامت قلب منجر شود. این ماده غذایی حاوی پتاسیم و منیزیم است که می‌تواند به گشاد شدن عروق کمک کند. از این رو برای جلوگیری از فشار خون بالا بسیار مؤثر خواهد بود. طبق مطالعات انجام شده ثابت شد، پیروی از رژیم غذایی حاوی منیزیم و پتاسیم، در کاهش فشار خون بالا بسیار مؤثر است. خوردن مواد غذایی مانند باقالی که حاوی پتاسیم و منیزیم است در کاهش فشار خون و پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های قلبی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

۷. خواص باقالی برای کاهش وزن و لاغری

باقالی می‌تواند در کاهش سایز دور کمر بسیار مطلوب و مؤثر عمل کند. یک پیمانه‌ی ۱۷۰ گرمی از باقالی پخته شده می‌تواند ۱۳ گرم پروتئین و ۹ گرم فیبر به بدن برساند. این در حالی است که فقط ۱۸۷ کالری به همراه دارد. باید در نظر داشت که رژیم‌های غذایی که حاوی فیبر و پروتئین هستند، موجب احساس سیری می‌شوند. این موضوع باعث جلوگیری از پرخوری و کاهش انرژی می‌شود.

۸. کاهش کلسترول

بیشتر فیبری که در باقالی وجود دارد، از نوع فیبر محلول است، این نوع از فیبر در کاهش سطح کلسترول خون بسیار مؤثر است. فیبر با جذب آب، حالتی ژله‌ای پیدا می‌کند که به حرکت سالم‌تر مواد غذایی در روده‌ها کمک می‌کند. جالب است بدانید فیبر به کلسترول متصل می‌شود و آن را از بدن خارج می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده، دریافت فیبر می‌تواند برای افراد سالم یا افراد مبتلا به کلسترول بالا، بسیار مفید برای متعادل ساختن سطح کلسترول باشد. در صورتی که نیاز به کاهش کلسترول بد وجود داشته باشد باید از رژیم غذایی سرشار از فیبر پیروی کرد. میوه و سبزیجات بهترین منبع برای تأمین فیبر هستند که باقالی یکی از گزینه‌های مناسب است.

۹. کنترل و درمان یبوست

یکی از خواص باقالی به درمان یبوست می‌رسد، این ماده غذایی حاوی فیبر فراوانی است. فیبر موجود در آن به جذب آب بیشتر به مواد غذایی موجود در دستگاه گوارش می‌انجامد. این موضوع باعث حرکت راحت‌تر مواد غذایی در روده‌ها می‌شود. در نتیجه به رفع یبوست کمک می‌کند.

۱۰. خواص باقالی برای دیابت

تحقیقات انجام شده بر تأثیرات این ماده غذایی، حاکی از آن است که بر کنترل سطح خون می‌تواند مؤثر باشد. زیرا سرشار از فیبر است و شاخص گلیسمی پایینی دارد. از طرفی دیگر به کاهش کلسترول بد در افراد مبتلا به دیابت نوع دو نیز کمک می‌کند.

افزودن باقالی به رژیم غذایی

برای جذب خواص باقالی لازم است آن را در برنامه غذایی به کار برد. علاوه بر اینکه می‌توان باقالی را به عنوان یک تنقلات مصرف کرد، به راحتی می‌شود در تهیه برخی از انواع غذاها به کار برد. به ویژه در تهیه غذاهای شمال ایران، از این ماده غذایی به کار برده می‌شود. برای تهیه باقلا قاتوق از لوبیا کشاورزی استفاده می‌کنند اما در برخی از موارد به جای آن باقالی به کار می‌رود.

عوارض زیاده روی در مصرف باقالی کدام است؟

غذاهایی مانند شوید باقالی پلو با مرغ یا ماهیچه، کوکوی باقالی، خورشت باقلا و حلیم باقلا از غذاهای سنتی برخی از مناطق ایران هستند که می‌توان از باقالی برای تهیه آنها استفاده کرد. برای پوست گرفتن باقالی تنها ۳۰ دقیقه قرار دادن در آب جوش روی حرارت کافی است. البته بهتر است قبل از پخت دانه‌های باقالی را از غلاف یا پوسته رویی خارج کرد. سپس می‌توان پوسته نازک آن را جدا کرد و برای تهیه غذاها به کار برد.

برای تهیه کوکو می‌توان از کوبیده شده باقالی پخته شده، استفاده کرد. حتی آن را می‌توان به همراه چاشنی‌های مختلف و کمی روغن زیتون میل کرد. از باقالی می‌توان برای تهیه سالادها، تنوعی از غذاهای برنجی، ریستوس، انواع پاستا و ماکارونی، سوپ و حتی پیتزا به کار برد.

هشدارها و عوارض زیاده روی در مصرف باقالی

- زیاده روی در مصرف آن در طولانی مدت می‌تواند علائمی از افسردگی را به همراه داشته باشد زیرا ممکن است لوودوپای موجود در آن، کمبود ویتامین B۶ ایجاد کند افراد مبتلا به بیماری فاویسم نباید از این ماده غذایی مصرف کنند و حتی بهتر است آن را بو نکنند.

- ترکیبات این ماده غذایی ممکن است برای برخی از افراد حساسیت‌زا باشد که بهتر است در صورت بروز علائم آلرژیک از مصرف آن پرهیز شود، در دوران بارداری برای جلوگیری از ابتلای جنین به فاویسم باید متعادل مصرف شود.

- مبتلایان به کلسترول خون بالا، تصلب‌شرایین، فشار خون بالا، اسیداوریک بالا، افسردگی، نفخ، دل‌درد، سنگ اورات، خارش پوستی و صرع نباید در خوردن باقالا زیاده‌روی کنند

- مصرف باقالا همراه با ماست باعث دل‌پیچه می‌شود.

- زیاده‌روی در مصرف باقالای تازه باعث ایجاد تاول در دهان می‌شود.

- از مصرف باقالا هنگام شب خودداری کنید زیرا باعث بی‌خوابی می‌شود.

- افراط در مصرف باقالا می‌تواند باعث نفخ یا سنگینی معده شود. برای جلوگیری از این عارضه باید ابتدا باقالا را پوست کنده و بجوشانید و بعد آب آن را دور بریزید. نفخ باقالای کهنه و بدون پوست نیز کمتر از باقالای تازه و با پوست است.

کد خبر 567983

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جعفر کلاهی IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    0 0
    اطلاعات بسیار کلی داشتم. ولی اطلاعات موجود بسیار مفید، جدید و عالی بود. متشکرم