چگونه گوشت را به روش سالم مصرف کنیم؟

شناخت ماده آلی گوشت، میزان بالای پروتئین انواع گوشت، املاح معدنی آهن و روی در گوشت، دانستن ارزش غذایی گوشت، آشنایی با خاصیت‌های درمانی گوشت، نحوه درست مصرف کردن گوشت و مضرات احتمالی گوشت قرمز را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گوشت ماده آلی است که در بدن بیشتر جانوران وجود دارد، انسان به عنوان یک موجود گوشت خوار از گوشت دیگر موجودات به مانند گاو، گوسفند، بوقلمون مرغ و غاز استفاده می‌کند، گوشت غالباً دارای مقادیری استخوان، چربی و سرشار از پروتئین است.

کارشناسان تغذیه تاکید دارند کاهش مصرف گوشت قرمز سبب کاهش وزن، کاهش اسید دستگاه گوارش، احساس نفخ کمتر، بهبود سلامت پوست، کاهش کلسترول، کاهش خطر ابتلاء به برخی سرطان‌ها، کاهش خطر ابتلاء به برخی بیماری‌ها، افزایش انرژی، افزایش مصرف منابع دیگر پروتئین و کمبود برخی ریزمغذی‌ها می‌شود.

ارزش غذایی گوشت

از لحاظ میزان پروتئین انواع گوشت نسبت به پروتئین گیاهی بیشتر است، زیرا پروتئین گوشت دارای مقدار زیادی از اسید آمینه‌های ضروری مورد نیاز بدن است. همچنین مقدار زیادی از چربی حیوانی در بافت گوشت حیوانات قرار گرفته است که منبع مهم انرژی برای بدن به شمار می‌روند. گوشت یکی از منابع سرشار از انواع ویتامین‌های B است که مقداری از این ویتامین‌ها در اثر حرارت از بین می‌روند. مواد معدنی موجود در گوشت یکی از عوامل مؤثر در ارزش غذایی گوشت هستند که به صورت ترکیبات آلی و املاح معدنی از جمله آهن، روی، سدیم، کلر، منیزیم نیز دیده می‌شوند.

املاح معدنی آهن و روی در گوشت

یکی از عوامل مؤثر در اهمیت غذایی گوشت، وجود املاح معدنی به ویژه آهن و روی در آن است، کم خونی ناشی از کمبود آهن در اکثر نقاط جهان اعم از کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته در بین انسان‌ها دیده می‌شود. زنان به ویژه در هنگام بارداری و عادت ماهیانه و کودکان بیشتر در معرض خطر کمبود آهن قرار دارند.

از آنجا که اغلب، آهن به اندازه‌ی کافی در بدن ذخیره نمی‌شود، با مصرف به اندازه‌ی گوشت و فرآورده‌های آن، می‌توان از بروز عوارض کمبود آهن جلوگیری کرد. گوشت منبع غذایی مهمی از پروتئین، ویتامین‌های گروه B و املاحی مانند آهن، روی، منیزیم و فسفر است. همچنین کمبود روی نیز با عوارضی از قبیل اختلال در رشد قدی و قوای جنسی، اختلال در رشد جنین، سقط جنین و کم اشتهایی همراه است که در بسیاری از زنان و نوجوانان قابل مشاهده است، روی قابلیت جذب بالایی در بدن دارد، گوشت ماده غذایی پروتئینی با ارزشی و دارای مقدار زیادی چربی است.

چگونه گوشت را به روش سالم مصرف کنیم؟

فواید گوشت قرمز

خوردن گوشت علاوه بر اینکه رژیم غذایی شما را غنی می‌کند، مواد معدنی به مانند آهن و پروتئین را برای افزایش قدرت عضلات و خون سازی بهتر تأمین می‌کند. البته روش‌های متعددی برای تأمین مواد لازم بدن و جایگزینی برای گوشت وجود دارد اما تنها خود گوشت است که به مانند یک بسته کامل غذایی عمل می‌کند و باقی جایگزین‌ها فقط توانایی تأمین بخشی از نیازهای بدن را دارند.

۱. پروتئین بالایی دارد

پروتئین برای رشد بدن کودکان و بزرگسالان لازم و ضروری است، کمبود پروتئین در برنامه غذایی منجر به افت سلامت عضلات و در ننتیجه احساس ضعف مداوم، سرگیجه، بی قراری بی‌قراری و دردهای موضعی می‌شود. گوشت قرمز سرشار از پروتئین و بهترین ماده غذایی برای تقویت ماهیچه‌ها و استحکام عضلانی بدن است. بنابراین باید در رژیم غذایی به جایگاه آن توجه شود. همچنین پروتئین موجود در گوشت قرمز برای داشتن پوستی درخشان آبرسانی به پوست و ترمیم بافت‌های آسیب دیده و سلول‌های پوستی بسیار مناسب است.

۲. سرشار از آهن است

یک رژیم غذایی سالم و کامل مملو از مواد غذایی‌ای است که آهن مورد نیاز بدن را تأمین می‌کنند. آهن از یک سو به ساخت هموگلوبین موجود در خون کمک می‌کند و از سوی دیگر رسیدن اکسیژن به قلب و مغز را سرعت می‌بخشد. همچنین منجر به بهبود گردش خون شده مشکلاتی مانند عدم تمرکز و خستگی مفرط را از بین می‌برد. کمبود آهن منجر به کم خونیرو، بروز حالتی از افسردگی و اختلالات رفتاری می‌شود. گوشت قرمز یکی از موادغذایی سرشار از آهن است و می‌تواند مانع ابتلاء به بیماری‌های ناشی از فقر آهن در بدن انسان شود.

۳. مقادیر زیادی چربی اشباع شده دارد

مصرف بیش‌ازحد چربی‌های اشباع شده منجر به بروز چاقی و ابتلاء به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود؛ اما اگر به میزان مناسب استفاده شود منجر به بهبود عملکرد کبد و افزایش تستوسترون و در نتیجه بهبود روابط جنسی و ترمیم بافت‌های استخوانی و عضلانی می‌شود. بنابراین نمی‌توان مصرف مواد غذایی دارای چربی‌های اشباع شده را به‌طور کامل قطع کرد.

۴. گوشت قرمز ویتامین B دارد

گوشت قرمز سرشار ازویتامین های گروه B به ویژه ویتامین B۱۲ است، کمبود ویتامین B احتمال ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را افزایش می‌دهد، علاوه بر این در گوشت قرمز مقادیر قابل توجهی از ویتامین B۶ نیاسین، فولات، تیامین و اسید پانتوتینک وجود دارد که حضور آنها در یک رژیم غذایی سالم ضروری است.

۵. غنی از سلینیوم و مناسب برای پیشرفت در باروری است

وجود مقادیر زیادی از سلنیوم در گوشت قرمز، یکی دیگر از خواص مصرفی گوشت قرمز است. این ماده در ترکیب با ویتامین B۶ منجر به ایجاد توازن در بدن و سهولت در باروری می‌شود، علاوه بر ایجاد سهولت در باروری، تأمین سلنیوم مورد نیاز بدن منجر به کاهش علائم منتهی به زایمان زودرس، ابتلاء به دیابت بارداری و همچنین سقط جنینی می‌شود، ناگفته نماند که سلنیوم با ایجاد توازن میان تستوسترون و استروژن از آزادسازی رادیکال‌هایی که مانع تولید اسپرم‌های باکیفیت می‌شوند نیز جلوگیری می‌کند. بنابراین مصرف گوشت قرمز برای زوج‌هایی که قصد باروری دارند و خانم‌های باردار که به سلامت جنینی و نیز سلامتی خودشان اهمیت می‌دهند ضروری است.

۶. زینک را در بدن افزایش می‌دهد

غذاهای دریایی و گوشت قرمز دو منبع اساسی تأمین زینک (روی) مورد نیاز بدن هستند، به همین دلیل گیاهخواران و افرادی که گوشت قرمز و گوشت آبزیان را از برنامه غذایی‌شان حذف می‌کند برای تأمین زینک مورد نیاز بدن به چالش کشیده می‌شوند. زینک مؤثرترین ماده برای رشد عضلات، سلامت مغزو بهبود عملکرد ایمنی بدن است، از آنجا که گوشت قرمز سرشار از روی است، مصرف کننده به هیچ وجه با کمبود زینک مواجه نخواهد شد. (برخی مصرف ویتامین‌های حاوی زینک را جایگزین مصرف گوشت قرمز می‌کنند. از این ویتامین‌ها می‌توان به عنوان مکمل غذایی استفاده کرد اما هیچ گاه جای ماده غذایی اصلی را نمی‌گیرند.) یک استیک گوشت مقدار زیادی روی، امگا سه و اسیدهای چرب اشباع شده دارد که بدن برای حفظ سلامت چشم به آن نیاز دارد، این ترکیب احتمال ابتلاء به آب مروارید را کاهش می‌دهد.

۷. گوشت قرمز سلامت قلب را تضمین می‌کند

بی‌شک بارها شنیده‌اید که می‌گویند گوشت قرمز نخورید تا قلب سالم داشته باشید، نتایج تحقیقات کارشناسان حوزه سلامت و تغذیه نشان می‌دهد که این گفته درست نیست و اگر گوشت قرمز هم مانند هر ماده غذایی دیگر به میزان مناسب مصرف شود برای بدن مفید خواهد بود. این گروه از کارشناسان می‌گویند مصرف گوشت قرمز کم چرب میزان کلسترول LDL (کلسترول بد) را کاهش می‌دهد و در نتیجه منجر به حفظ سلامت قلب می‌شود.

نحوه درست مصرف کردن گوشت

اگر علاقه‌ای به حذف گوشت از رژیم غذایی خود ندارید، می‌توانید با مورد نظر قرار دادن چند نکته به روشی سالم آن را مصرف کنید. برش‌های گوشت، روش پخت، اندازه پرس، و اینکه هر چند وقت یک بار گوشت مصرف می‌کنید، مواردی هستند که باید به آنها توجه داشته باشید.

برش‌های بدون چربی و کم چربی گوشت را انتخاب کنید. از گوشت‌های حاوی چربی زیاد که ظاهری مرمری دارند و گوشت‌های فرآوری شده پرهیز کنید، می‌توانید محتوای چربی اشباع گوشت را با استفاده از یک تکنیک پخت کم چربی، مانند بخارپز کردن یا جوشاندن کاهش داده و همچنین مواد سرطان‌زای کمتری تولید کنید، از پخت گوشت در دماهای بالا یا در روغن زیاد پرهیز کنید.

چگونه گوشت را به روش سالم مصرف کنیم؟

میزان گوشت مصرفی در وعده غذایی روزانه را بین سه تا چهار اونس (۸۵ تا ۱۱۳ گرم) یا ۱۲ تا ۱۸ اونس (۳۴۰ تا ۵۱۰ گرم) در هفته حفظ کنید. همواره گوشت را همراه با غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات مصرف کنید. همانند بسیاری موارد دیگر، مصرف بیش از حد چیزی خوب نیز می‌تواند به بروز مشکلات سلامت منجر شود. به طور کلی، پزشکان و کارشناسان تغذیه مصرف محدود و آگاهانه گوشت را توصیه می‌کنند.

خطرات و مضرات احتمالی گوشت قرمز

تا اینجا در مورد فواید مصرف گوشت قرمز خواندید. فوایدی که به شرط استفاده درست و به میزان مناسب از آن‌ها بهره‌مند خواهید شد. فراموش نکنید که نمی‌توانید هر روز گوشت قرمز بخورید! در این صورت علاوه بر اینکه گوشت قرمز برای بدن‌تان فایده ندارد ضرر هم خواهد داشت. بنابراین اولین موضوع در باب مضرات مصرف گوشت قرمز، خوردن بیش از اندازه آن است.

باید این نکته را به یاد داشته باشید که مصرف یک یا دو وعده گوشت قرمز در هفته مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند. پس با پرخوری خودتان را از فواید مصرف گوشت قرمز محروم نکنید. همچنین با حذف گوشت قرمز از برنامه غذایی هفتگی سلامتی خود را به خطر نیندازید.

موضوع بعدی در این مبحث این است که بدانید گوشت قرمزی که تهیه می‌کنید چطور تولید شده است؟ تغذیه دام و تولید طبیعی گوشت قرمز ارتباط مستقیم با کیفیت گوشت و سلامت فرد دارد. خوردن گوشت دام‌هایی که با رژیم غذایی مملو از هورمون‌ها و غذاهای مصنوعی تغذیه می‌شوند یا در دمای نامناسب نگهداری شده است برای بدن مضر است. اگر گوشت قرمز مصرف می‌کنید مراقب مصرف قندتان باشید و سعی کنید با ورزش کردن چربی اضافه بدن‌تان را بسوزانید. خوردن گوشت قرمز و ورزش کردن منجر به تقویت بافت عضلانی بدن می‌شود. اما اگر چربی گوشت در بدن انباشته شود احتمال ابتلا به چاقی، بیماری‌های قلبی و سرطان بیشتر می‌شود.

مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز احتمال بروز قاعدگی زودرس (در سن ۱۲ سالگی یا قبل از آن) را در دختران افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد دخترانی که بیش از سایر هم سن و سالان خود گوشت قرمز می‌خورند، ۷۵ درصد زودتر از سایر دختران دچار قاعدگی زودرس می‌شوند.

کد خبر 550515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.