اشتباهات رایج در مصرف سیر را بدانیم

شناخت گیاه پرخاصیت سیر، ارزش غذایی سیر، ۱۳ فایده درمانی گیاه سیر، آشنایی با مضرات و عوارض گیاه سیر و اشتباهات رایج در مصرف سیر را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در طول تاریخ، سیر همواره به عنوان یک درمان مناسب برای انواع بیماری‌ها شناخته شده است، امروزه نیز بسیاری از پزشکان و متخصصان طب سنتی مردم را به مصرف این گیاه پر خاصیت تشویق می‌کنند تا همه بتوانند از خواص بی نظیر سیر بهره ببرند.

یک گل سیر حاوی چندین حبه است و هر حبه با یک پوست نرم و شفاف پوشانده شده است. سیر بیش از سه هزار سال است که به عنوان یک چاشنی خوش طعم و عطر به مواد غذایی اضافه و همچنین به عنوان یک داروی سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوئی پاستور، دانشمندی که پاستوریزاسیون را کشف کرد، از اوایل سال ۱۸۵۸ از خواص ضد باکتریایی این گیاه استفاده می‌کرد. در حالی که روزانه دو تا سه حبه سیر بخورید به جلوگیری از سرماخوردگی و سلامت کلی بدن کمک خواهید کرد.

ارزش غذایی سیر

سیر حاوی ویتامین‌هایی مانند ویتامین ث، ویتامین ب ۶، مواد معدنی ضروری مانند فسفر، منگنز، روی، کلسیم، آهن و تیامین، اسید پانتوتنیک، کربوهیدرات و مقدار کمی پروتئین است.

سیر به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کنندگی به طور سنتی برای پوشاندن زخم‌ها در زمان جنگ استفاده می‌شد همچنین سرشار از مواد معدنی کمیاب مانند ید، کلر، گوگرد و آلیسین است.

فواید درمانی گیاه سیر

۱. کاهش علائم سرماخوردگی و سرفه

محققان دریافتند افرادی که هر روز به مدت سه ماه به جای دارونما سیر مصرف می‌کنند، در مقایسه با گروه دارونما، سرماخوردگی کمتری را تجربه خواهند کرد.

۲. کاهش فشار خون

طبق گزارش سال ۲۰۱۴ که در مجله کنترل فشار خون منتشر شد، نشان داد عصاره سیر توانایی کاهش فشار خون در افراد با فشار خون بالا را دارد. با این وجود، مطالعات دیگری لازم است تا بررسی شود که آیا مصرف سیر می‌تواند یک روش درمانی جایگزین برای فشار خون بالا باشد.

۳. کاهش سطح کلسترول

سیر خام، سرشار از ترکیب آلیسین، که از اکسیداسیون کلسترول LDL (بد) جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که میزان کلسترول و تری گلیسیرید در موش‌هایی که سیر خام مصرف می‌کنند، کاهش می‌یابد. با این حال، تحقیقات کافی برای اثبات قطعی این مزیت سلامت صورت نگرفته است.

۴. زخم‌ها را بهبود می بخشد

به عنوان یک گیاه درمانی مؤثر برای زخم‌های آلوده نیز مؤثر عمل می‌کند. ۲ حبه خرد شده را روی ناحیه آلوده قرار دهید تا تسکین فوری حاصل شود.

۵. خواص محافظت کننده عصبی

خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی سیر خام ممکن است به پیشگیری از بیماری‌های عصبی کمک کند.

۶. جلوگیری از مسمومیت با فلزات سنگین

دوزهای بالا سیر ممکن است از آسیب اندام ناشی از فلزات سنگین جلوگیری کند. ترکیبات گوگرد موجود در این گیاه به طور چشمگیری سطح سرب در خون را کاهش می‌دهد. آنها همچنین از علائم سمی که با سر درد و افزایش فشار خون ظاهر می‌شوند، جلوگیری می‌کند و همچنین به جذب بهتر آهن و روی در خون کمک می‌کنند. گزارش سال ۲۰۱۲ منتشر شده در فارماکولوژی و سم شناسی پایه و بالینی نشان می‌دهد که سیر در کاهش غلظت سرب در بافت خون بسیار مؤثر است.

۷. سلامت قلب را تقویت می‌کند

سیر دارای ویژگی‌های محافظت کننده قلبی قابل توجهی است که می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌هایی مانند آترواسکلروز، هایپرلیپیدمی، ترومبوز، فشار خون بالا و … کمک کند. در حالی که بیشترین بررسی‌های انجام شده از همبستگی بین مصرف سیر و محافظت از قلب پشتیبانی می‌کند، در مطالعه ژورنال تغذیه، برای تصمیم گیری در مورد شکل و دوز مناسب برای مصرف روزانه، تحقیقات بیشتری لازم است. در صورت استفاده صحیح از این گیاه مغذی، در مقایسه با استفاده از داروهای مختلف، دوز، مدت و اثر متقابل آن، باید نتایج نزدیک به هم داشته باشند.

اشتباهات رایج در مصرف سیر را بدانیم

۸. افزایش سلامت استخوان

گیاهانی مانند سیر و پیاز ممکن است، بر میزان استروژن در زنان و یائسگی تأثیر بگذارد و خطر ابتلاء به آرتروز را کاهش دهد. آنها همچنین ممکن است، پوکی استخوان را به حداقل برسانند و سلامت کلی استخوان را در آقایان و خانم‌ها بهبود بخشند.

۹. هضم را تقویت می‌کند

گنجاندن روزانه یک حبه سیر خام در رژیم غذایی به مشکلات گوارشی کمک می‌کند. حتی ممکن است التهاب یا سوزش کانال معده با استفاده از این گیاه را کاهش دهد. سیر به پاکسازی بیشتر مشکلات روده مانند دیسانتری، اسهال و کولیت کمک می‌کند. نقش آن در دفع مواد زایئد مؤثر است. این ماده روی باکتری‌های خوب روده تأثیر نمی‌گذارد، بلکه انواع مضر را از بین می‌برد. این نه تنها هضم را بهبود می بخشد بلکه به تسکین گاز معده نیز کمک می‌کند.

۱۰. قند خون را تنظیم می‌کند

مطالعات نشان می‌دهد که خوردن یک سیر خام باعث کاهش قند خون می‌شود.

۱۱. سیستم ایمنی را تقویت می‌کند

سیر دارای مواد مغذی گیاهی است که به کاهش استرس اکسیداتیو و تقویت ایمنی کمک می‌کند. این گیاه همچنین باعث کاهش خستگی و تقویت انرژی می‌شود. گزارشی در سال ۲۰۱۲ در مجله آفریقایی گیاهان دارویی سنتی، مکمل و جایگزین نشان داد که مطالعه‌ای روی موش‌ها انجام شده و در نهایت مشخص شد که سیر در تقویت عملکرد سیستم ایمنی نقش کمک کننده‌ای دارد یا خیر. بعد از اینکه عصاره‌های سیر (Allium sativum) به موش‌ها در غلظت‌های مختلف تزریق شدند، محققان دریافتند که عصاره‌ها، به ویژه در غلظت‌های بالاتر، به طور قابل توجهی تعداد سلول‌های سفید خون را افزایش داده و اثرات تحریک کننده ایمنی بیشتری از خود نشان می‌دهند.

۱۲. مراقبت از چشم

سیرها سرشار از مواد مغذی مانند سلنیوم، کوئرستین و ویتامین C. هستند که همگی برای سلامت چشم مفید هستند و از عفونت و التهاب چشم پیشگیری می‌کنند.

۱۳. از آکنه جلوگیری می‌کند

سیر به همراه سایر خوراک‌هایی مانند عسل، خامه و زردچوبه به عنوان داروی خانگی برای زخم‌های آکنه و حتی جلوگیری از بروز آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه یک ماده پاک کننده مؤثر پوست و یک ماده آنتی بیوتیکی است که به برطرف کردن چندین بیماری پوستی از جمله بثورات پوستی، پسوریازیس، زخم‌های سرد (تبخال) و تاول کمک می‌کند. علاوه بر این، همچنین در سنتز سلول، محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش و تأخیر در پیری مؤثر است.

مصرف سیر برای چه کسانی ضرر دارد؟

اکثر نسخه‌های درمانی طب سنتی سیر یکی از پایه‌های ثابت آن‌هاست و خواص فراوانی برای سلامتی دارد اما برای برخی از افراد با شرایط خاص خوردن سیر به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. همان‌طور که می‌دانید سیر حاوی آلیسین است که برای سلامتی مفید بوده و به کاهش فشارخون و کلسترول کمک می‌کند. ازآنجایی‌که سیر خواص فراوانی دارد، مردم سیر را به‌عنوان یکی از بهترین خوراکی‌ها می‌شناسند.

یک‌بخشی از سیر برای درمان و بالا بردن سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود و مصرف مداوم آن تا ۶۳ درصد از ابتلاء به آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری کرده و عفونت‌های گوارشی را درمان می‌کند. اما باوجود داشتن این‌همه خواص، مصرف بیش‌ازاندازه آن در برخی مواقع خطرناک بوده و برای بعضی از افراد مضر هم هست.

مضرات سیر چیست؟

همان‌طور که گفته شد سیر دارای خواص و فواید زیادی است که برای درمان برخی از بیماری‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد ولی بااین‌وجود مضراتی را نیز به همراه دارد. این مضرات عبارتند از:

آسیب به کبد:

کبد یکی از حیاتی‌ترین عضو در بدن انسان است که می‌تواند با مصرف سیر بیش‌ازاندازه صدمه ببیند. اگرچه سیر غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است اما با مصرف بیش‌ازحد، می‌تواند موجب مسمومیت کبد شود، هرچند که تقریباً سمی نیست اما در صورت زیاده‌روی می‌تواند باعث آسیب کبد شود.

بوی بددهان

بوی بددهان می‌تواند سبب آسیب زدن به اعتمادبه‌نفس شود. بوی سیر و بوی بدن دو مورد از رایج‌ترین اثرات جانبی مرتبط با سیر هستند، عدم بهداشت فردی تنها علت بوی بدن نیست چون مصرف سیر نیز می‌تواند منجر به چنین چیزی شود. البته بوی سیر بعد از مسواک زدن هم همچنان دردهان باقی می‌ماند و این برای اطرافیان آزاردهنده است.

حالت تهوع، استفراغ و سوزش معده:

مصرف سیر تازه، عصاره و یا روغن آن با معده خالی ممکن است موجب تهوع، استفراغ و سوزش معده شود. همچنین مصرف سیر می‌تواند موجب سوزش معده و حالت تهوع و یا حتی رفلکس معده شود.

ا سهال:

مصرف سیر با معده خالی می‌تواند موجب گاز معده و اسهال شود.

تشدید خونریزی:

مصرف سیر به دلیل آنکه خطر خونریزی را افزایش می‌دهد نباید همراه با داروهای رقیق‌کننده خون مثل آسپرین، وارفارین و کلوپیدوگرل مصرف شود. این عوارض بیشتر در مورد سیر تازه صدق می‌کند.

مشکلات مربوط به معده:

استفاده از سیر باعث سرخ شدن غشا مخاطی می‌شود؛ بنابراین باید قبل استفاده از سیر و محصولات مرتبط احتیاط کرد چون ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامت داشته باشند.

کاهش زیاد فشارخون:

یکی از مزیت‌های سیر کاهش فشارخون است اما اگر از قبل داروهایی برای کاهش فشارخون مصرف می‌کنید باید از خوردن سیر خودداری کنید؛ زیرا سیر و مکمل‌های آن خاصیت کاهش فشارخون دارند.

اگزما و سوزش:

اگرچه سیر سرشار از خاصیت است اما تماس طولانی‌مدت با سیر ممکن است باعث سوزش پوست شود زیرا آنزیم موجود در سیر، به نام آلیین لیاز، می‌تواند دلیل سوزش باشد.

تغییرات بینایی:

مصرف بیش‌ازحد سیر می‌تواند به وضعیتی به نام هایفما منجر شود که سبب خونریزی داخل محفظه چشم - فضای بین عنبیه و قرنیه می‌شود و این بیماری می‌تواند باعث از بین رفتن دائمی بینایی شود.

سردرد:

سیر، به‌ویژه هنگامی‌که به شکل خام خورده می‌شود، می‌تواند باعث میگرن شود. اگرچه به‌طور مستقیم باعث سردرد میگرنی نمی‌شود اما فرآیندی است که آن را فعال می‌کند.

بالا بردن سطح فشارخون:

اطلاعات کمی در این زمینه وجود دارد. آزاد شدن آلیسین چیزی است که سیر را برای کاهش فشارخون ایده آل می‌کند اما آلیسین در فرآیند پخت‌وپز از بین می‌رود ازاین‌رو، اگر به دنبال کاهش فشارخون هستید، ممکن است سیر خام کمک‌کننده باشد.

زنان باردار:

مصرف سیر به مقدار زیاد در دوران بارداری می‌تواند باعث زایمان زودرس شود و در زنان شیرده می‌تواند طعم شیر را تغییر دهد.

تعریق زیاد

سرگیجه

سیر برای درمان این بیماری‌ها تأثیری ندارد

برخلاف باور خیلی از مردم، سیر برای هر دردی درمان نیست و نمی‌شود برای هر مریضی و مشکلی مصرف سیر را تجویز کرد و همان‌طور که گفته شد گاهی اوقات مصرف برای برخی از افراد گاهی ضرر هم دارد. سیر برای درمان یک سری از بیماری‌ها بی‌تأثیر است که این بیماری‌ها عبارتند از:

دیابت

به نظر نمی‌رسد که مصرف سیر تأثیری در درمان قند خون بالا داشته باشد.

درمان هیلوباکتر

هرچند در نتایج آزمایشگاهی مصرف سیر باعث کاهش این باکتری شده بود، ولی در عمل چنین چیزی مشاهده نمی‌شود.

کلسترول بالا

تحقیقات زیادی در رابطه با تأثیر سیر بر چربی خون، کلسترول خون و تری گلیسیرید انجام‌شده است، بااین‌حال نتایج در این مورد مختلف است.

سرطان سینه و سرطان ریه.

عوارض پوستی

بعضی از افراد از روغن به‌دست‌آمده از سیر برای درمان عفونت‌های قارچی، زگیل‌ها و میخچه استفاده می‌کنند. هرچند تحقیقات علمی نشان می‌دهد که سیر می‌تواند قادر به درمان عفونت‌های قارچی از قبیل پای ورزشکاران هست، اما کارایی روغن سیر بر روی زگیل‌ها و میخچه ثابت نشده است.

شناخت اشتباهات رایج در مصرف سیر

اشتباهات شایع در مصرف سیر عبارت است از:

استفاده از سیر پخته‌شده:

روند پخت، ماده فعال موجود در سیر به نام «آلیسین» را از بین می‌برد. آلیسین، نوعی ترکیب حاوی سولفور است و هنگام جویدن، خرد یا له شدن سیر خام، فعال می‌شود اما با قرار گرفتن در معرض حرارت غیرفعال می‌شود، به همین دلیل است که روند پخت، خاصیت درمانی سیر را پایین می‌آورد.

چگونگی حفظ حداکثر خاصیت سیر در زمان پخت

قبل از پخت، سیر را له و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا تولید آلیسین بیشتر و در برابر حرارت هنگام پخت مقاوم شود. بهتر است به مدت کوتاه (حدود ۱۵ دقیقه) روی حرارت متوسط پخته شود.

اشتباهات رایج در مصرف سیر را بدانیم

مصرف سیر به شکل قرص:

بیشتر مردم برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع دردهان، به‌جای سیر خام، از قرص سیر استفاده می‌کنند اما این فرآورده فایده چندانی ندارد. لذا برای فعال شدن ترکیب درمانی سیر لازم است که سیر خام و له‌شده مصرف شود. سیر به شکل قرص، پودر یا خشک تمام خواص دارویی سیر خام را ندارد. هرچند سیر خشک خاصیت آنتی‌اکسیدان خود را کمی حفظ می‌کند و می‌تواند با رادیکال‌های آزاد مقابله کند اما خواص آن به‌اندازه سیر خام نیست. اگرچه سیر بوی نامطبوعی دردهان ایجاد می‌کند اما جویدن سیر همانند مصرف پنی‌سیلین مؤثر است. سعی کنید به‌جای مکمل از سیر تازه استفاده کنید.

استفاده از سیر مانده:

برای برخورداری از خواص مختلف سیر، حتماً از سیر تازه استفاده کنید. سیر تازه حجم و شکل مشخص دارد و چروک نشده است.

میزان سیر مصرفی شما کم است؟

اگر قصد دارید از طریق طبیعی با عفونت‌ها مقابله کنید، باید سیر بیشتری مصرف کنید. تنها یک حبه کافی نیست و باید روزی دو تا سه حبه سیر مصرف کنید. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد، مصرف دو الی سه حبه سیر در روز عفونت‌های شدید را برطرف می‌کند. ازآنجاکه سیر به‌عنوان آنتی‌بیوتیک عمل می‌کند، میزان زیاد آن می‌تواند روی فلور معده تأثیر بگذارد و باکتری مفید را کاهش دهد.

مصرف سیر هم مانند هر ماده غذایی دیگر حد و اندازه‌ای دارد و اگر برای مصارف درمانی هم که باشد باید طبق مقداری که دکتر و یا متخصص تغذیه تعیین کرده مصرف شود تا مضرات و اثرات سوئی که بیان شد را نداشته باشد. اگر به هر دلیلی مجبور به مصرف سیر هستید حواستان باشد که تحت نظر متخصص تغذیه بوده و طبق یک برنامه‌ریزی دقیق و اصولی این روند را طی کنید.

کد خبر 548943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.