چگونه میل به خوردن شیرینی را کاهش دهیم؟

شناخت ذائقه افراد تمایل به خوردن شیرینی، فایده های مصرف شیرنی جات، لزوم شناختن مضرات انواع شیرنی ها، شیرینی خشک بخریم یا شیرینی‌تر، راهکارهای توقف، کالری کمتر شکر قهوه‌ای و کاهش هوس شیرینی و معایب مصرف بیش از حد شیرینی جات را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علاقه شدید به خوردن محصولات فرآوری شده شیرین مزه و از این قبیل خوراکی‌ها در طول روز ریشه در میل درونی دارد، اگر چنین هستید نگران و برای سرکوب هوس شیرینی دست به کار شوید.

افراد ذائقه‌های گوناگون دارند برخی میل به شیرینی و برخی دیگر به ترشی میل دارند اما همان طور که می‌دانید میل به شیرینی و زیاده روی در آن عوارض گوناگونی دارد که با رعایت نکات زیر تا حدودی قابل کنترل است.

فواید مصرف شیرینی‌جات

در حالی که شیرینی‌ها به ناسالم بودن مشهور هستند، اما این یک واقعیت است که شیرینی‌ها فواید سلامتی نیز دارند، فایده‌های مصرف شیرینی‌جات عبارتند از:

انفجار فوری انرژی را فراهم می‌کند

در روزهایی که احساس کمبود انرژی می‌کنید و انرژی لازم برای انجام کارهای روزمره خود را ندارید، چه می‌کنید، در چنین شرایطی، ما معمولاً به دنبال یک فنجان قهوه یا چای غلیظ می‌رویم.اما آیا می‌دانید که شیرینی می‌تواند انتخاب اصلی شما در هنگام احساس ضعف باشد، بله شما آن را درست خواندید مصرف شیرینی‌جات راهی برای افزایش انرژی شما خواهد بود.

به ذخیره انرژی برای زمان بعد کمک می‌کند

قندی که از شیرینی دریافت می‌کنید، می‌تواند فراتر از افزایش ناگهانی انرژی باشد. هنگامی که بدن شما بخشی از انرژی را مصرف کرد، بقیه آن در بدن شما ذخیره می‌شود.این فرآیند گلیکوژنز نامیده می‌شود.جنبه قابل تحسین این فرآیند این است که به بدن شما اجازه می‌دهد برای مدت زمان طولانی بدون غذا خوردن فعالیت کند.

با این حال، مصرف کنندگان باید مراقب مصرف شیرینی خود باشند. اگر میزان ذخیره گلوکز از میزان مصرف شما فراتر رود، می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد.گلوکز ذخیره شده می‌تواند به چربی بد تبدیل شود – یک نقطه ضعف در خوردن بیش از حد شیرینی.

تقویت روحیه

تعجب آور نیست که شیرینی باعث شادی ما می‌شود، این یکی از دلایل مهمی است که همه عاشق شیرینی‌جات مانند کاپ کیک، آب نبات، شکلات و غیره هستند. آنچه واقعاً اتفاق می‌افتد این است که وقتی نوعی شیرینی مصرف می‌کنید، قسمت لذت بخشی از مغز شما را فعال کرده و روحیه شما را افزایش می‌دهد، به این ترتیب، مصرف کننده فوراً از داخل و خارج احساس بهتری می‌کند.

اما دوباره، شما باید مراقب مصرف شیرینی خود باشید، زیرا مصرف بیش از حد آن می‌تواند نتیجه عکس بگیرد، بنابراین خوردن انواع شیرینی‌ها را محدود کنید، هرچه شیرینی بیشتری به خانه خود بیاورید، می‌خواهید بیشتر آن را بخورید. به همین دلیل توصیه می‌شود خرید شیرینی را کاهش دهید تا کمتر وسوسه شوید تا آنها را بخورید.

مضرات انواع شیرینی‌ها را بشناسیم

انواع شیرینی‌ها دارای مضراتی برای سلامتی بدن هستند که عبارتند از:

شیرینی خامه‌ای، افزایش‌دهنده چربی خون

شیرینی‌هایی که در ترکیب شأن خامه به کار رفته شیرینی تر نام دارد، این شیرینی‌ها در مقایسه با انواع شیرینی‌های خشک که فاقد خامه است، چربی و کالری بیشتری داشته و معمولاً در ترکیب آنها از روغن‌های مخصوص قنادی استفاده می‌شود. این روغن‌ها جهت افزایش کیفیت شیرینی اغلب از ترکیب چند نوع روغن مختلف تهیه می‌شود و به دلیل دارابودن اسیدهای چرب اشباع با ایزومر ترانس بالا می‌تواند با ورود به بدن کلسترول و تری‌گلیسیرید بد خون را افزایش داده و دردسرساز باشد.

شیرینی‌های تر بشدت فسادپذیر است

شیرینی‌های تر محیط مساعدی برای رشد و تکثیر انواع میکروارگانیسم‌ها بوده و خامه آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تحت تأثیر نور و اکسیژن هوا تجزیه و اکسید شده و به رادیکال‌های آزاد تبدیل می‌شود و طعم آن تغییر خواهد کرد. این شیرینی‌ها باید در یخچال نگهداری و ظرف مدت یک الی دو روز مصرف شود، بنابراین برای پذیرایی عید مناسب نیست. شیرینی عید باید ماندگاری طولانی داشته و حداقل برای دو هفته سالم و تازه باقی بماند.

چگونه میل به خوردن شیرینی را کاهش دهیم؟

شیرینی‌های مسمومیت‌زا

بسیاری از قنادی‌ها و شیرینی‌پزی‌های سطح شهر برای تهیه شیرینی‌های تر از خامه‌های غیرپاستوریزه استفاده می‌کنند. این نوع خامه‌ها می‌تواند بیماری‌هایی چون تب مالت، سل، لیستریوز و برخی بیماری‌های روده‌ای و عفونی مهلک را در مصرف‌کننده ایجاد کند. از سوی دیگر، آلودگی ظروف تهیه، کارگران بیمار، استفاده از انواع مواد رنگی و اسانس‌های غیرخوراکی، استفاده از میوه‌های نشسته و آلوده به انواع انگل‌ها برای تزئین این نوع شیرینی‌ها و شرایط نامناسب نگهداری، همگی ازجمله عواملی است که می‌تواند برای سلامت خطرآفرین باشد. بنابراین شیرینی‌های خامه‌ای، به خصوص کیک عروسی و جشن تولد را از اماکن معتبر تهیه کنید، چراکه در صورت مسمومیت‌زایی تعداد زیادی از افراد را درگیر خواهد کرد.

شیرینی خشک با ماندگاری زیاد

شیرینی نخودچی، زبان، ساقه عروس، پفکی گردویی یا نارگیلی، کشمشی، گل‌محمدی، مربایی و انواعی که در ترکیب آنها خامه به کار نرفته باشد، ازجمله این شیرینی‌های خشک است، شیرینی‌های خشک ماندگاری طولانی داشته و فسادپذیری اندکی دارد. اغلب این شیرینی‌ها از آرد گندم، شیر، شکر، تخم‌مرغ، روغن‌های مخصوص قنادی، بهبوددهنده‌ها، طعم‌دهنده‌ها و افزودنی‌های دیگر تهیه شده است.

شیرینی‌های خشک ارزش تغذیه‌ای ندارد

آردی که در این نوع شیرینی‌ها به کار می‌رود، آرد گندم بدون سبوس است. این آرد فاقد فیبر، پروتئین‌های اصلی و ریزمغذی‌ها (ویتامین‌ها و املاح معدنی) بوده و سرشار از مواد نشاسته‌ای و کالری است. برای سفیدکردن این آردها نیز از مواد شیمیایی خاصی استفاده می‌شود که به طور نسبی سمی بوده و در درازمدت به مسمومیت‌های حاد و مزمن منجر می‌شود.

خطر جوش شیرین

در بیشتر شیرینی‌جات برای ترد و پفکی‌شدن حجم محصول از بیکینگ‌پودر استفاده می‌شود، این بهبوددهنده از مخلوط جوش شیرین (بی‌کربنات سدیم)، اسیدهای ضعیف و مواد مولد گاز CO2 تهیه شده است. براساس تحقیقات انجام‌شده، این مواد می‌تواند مولد زخم‌های معده و روده و تنش‌های عصبی باشد و از همه مهم‌تر اثر عمیقی روی غدد تناسلی زنان داشته و سبب کوچک‌شدن و ناکارایی تخمک‌ها می‌شود. همچنین می‌تواند با کلسیم و آهن موجود در بدن ترکیب شده و از قدرت جذب این عناصر بکاهد. بد نیست بدانید در ترکیب این نوع بهبوددهنده‌ها سدیم مخفی وجود داشته و برای افراد مبتلا به پرفشاری خون محدودیت مصرف دارد، احساس جمع‌شدن دهان پس از صرف برخی از شیرینی‌ها بخصوص کیک‌ها نشان‌دهنده وجود بیکینگ پودر فراوان محصول است.

شیرینی خشک بخریم یا شیرینی‌تر؟

متخصصان تغذیه تاکید دارند شیرینی‌ها به دلیل قند و روغن به کار رفته در آنها، تراکم کالری بسیار بالایی دارند. با این حال شیرینی‌های ساده و بدون کرم، کارامل، مربا، فوندانت، عسل و خامه درصد کالری‌شان کمتر است. از طرفی شیرینی‌های خشک نسبت به شیرینی‌های‌تر انتخاب بهتری هستند. درواقع درصد کره و روغن به کار رفته در شیرینی‌های خشک نسبت به درصد خامه شیرینی‌های‌تر بسیار کمتر است.

برای مثال یک عدد شیرینی بیسکویتی ممکن است حداکثر پنج تا ۱۰ درصد کره داشته باشد، در صورتی که یک شیرینی خامه‌ای از ۳۰ تا ۵۰ درصد خامه و چربی حیوانی تشکیل شده است. درواقع از میان چربی، پروتئین و نشاسته؛ کالری چربی از همه بالاتر است چون در هر گرم ۹ کیلوکالری دارد در حالی که هر گرم نشاسته یا پروتئین در هر گرم چهار کیلوکالری دارد.

کدام آرد مفیدتر است؟

انواع آردها از جمله آرد سفید، آرد برنج، آرد نخودچی، آرد ذرت اگر فاقد سبوس یا فیبر باشند از نظر ارزش غذایی تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند. بنابراین دکتر محمدزاده توصیه می‌کند از نان‌ها و شیرینی‌هایی استفاده کنید که از آرد سبوس‌دار تهیه شده باشند. دکتر وفا نیز معتقد است استفاده از غلات کامل در تهیه آرد، ارزش غذایی و ویتامین‌های آن را بالا می‌برد. سبوس موجود در این آردها نیز باعث کاهش سرعت جذب قند در خون می‌شود.

گول رنگ شیرینی را نخورید!

متخصصان تغذیه اعلام کردند اسانس‌ها و رنگ‌های مصنوعی به کار رفته در شیرینی‌ها می‌توانند منجر به واکنش‌های آلرژیک و تحریک سیستم ایمنی بدن شوند. این ترکیبات همچنین در ایجاد اختلالات بیش‌فعالی و کم‌توجهی تأثیرگذار هستند. بنابراین زیاده‌روی در مصرف آنها به خصوص در دوران رشد کودکان و بارداری می‌تواند مضر باشد.

بخشی از اسانس‌های مورد مصرف در شیرینی پزی طبیعی هستند و مصرف متعادل‌شان ضرری برای بدن ندارد اما اسانس‌های مصنوعی مانند قندهای مصنوعی می‌توانند بار کبد و کلیه را زیاد کنند. حتی مصرف زیاد آنها می‌تواند سرطان‌زا باشد. رنگ‌های مصنوعی نیز همگی مجوز مصرف ندارند و در کشورهای صنعتی و پیشرفته به کل ممنوع شده‌اند. در کشورهای جهان سوم هم فقط تعدادی از آنها مجوز مصرف دارند. بنابراین استانداردها حتماً باید در این زمینه رعایت شوند.

شکر قهوه‌ای کالری کمتری دارد

مخلوط کردن کریستال‌های شکر سفید با مقادیری از ملاس (عصاره‌ای غلیظ و تیره حاصل از تصفیه شکر چغندر قند و نیشکر) محلولی را تولید می‌کند که با خشک کردن آن، کریستال‌های شکر قهوه‌ای به دست می‌آید، شکرهای قهوه‌ای موجود در بازار دارای مقادیر متفاوتی از ملاس هستند و طعمی کاراملی و ملایم دارند.

شکر قهوه‌ای روشن، از ۵.۳ درصد ملاس و شکر قهوه‌ای تیره از ۵.۶ درصد ملاس تشکیل شده است. این شکر نسبت به نوع سفید، کدرتر و زبرتر است و کالری کمتری دارد، متخصصان تغذیه اظهار کردند که شکر قهوه‌ای حاوی فیبرهای محلول است و این فیبرها به پایین آمدن سرعت جذب قند در خون کمک می‌کنند و به افراد دیابتی هشدار می‌دهد همان‌طور که باید در مصرف شکر سفید دقت داشته باشند، شکر قهوه‌ای را هم با رعایت اعتدال مصرف کنند.

معایب مصرف بیش از حد شیرینی جات

پوسیدگی دندان: مصرف بیشتر شیرینی دلیل پوسیدگی دندان است. به دلیل داشتن غذای شیرین بیشتر، احتمال ایجاد حفره در دندان‌ها وجود دارد. این باعث بدتر شدن دندان‌ها می‌شود.

چاقی: چاقی به خودی خود باعث پیشرفت بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.چاقی یک مشکل پیچیده است و با خوردن شیرینی، روز به روز افزایش می‌یابد.برای جلوگیری از چاقی، بیش از حد شیرینی نخورید.

دیابت: افرادی که بیشتر شیرینی می‌خورند، مقدار قند خون افزایش می‌یابد.به همین دلیل، احتمال ابتلاء به بیماری خطرناکی مانند دیابت در آن افراد بیشتر است.

کلسترول: سطح رو به رشد کلسترول درست مانند چاقی و دیابت باعث بیماری قلبی عروقی می‌شود.به این ترتیب مصرف مقدار زیادی قند باعث افزایش کلسترول بد خون می‌شود.برای کنترل کلسترول، از خوردن بیش از حد غذاهای شیرین خودداری کنید.بطور کلی می‌توان گفت که برای خلاص شدن از شر همه بیماری‌ها، باید از مصرف بیش از حد شیرینی جات و غذاهای شیرین خودداری کرد.

مشکلات خواب: مصرف زیاد شیرینی باعث ایجاد مشکلات خواب می‌شود.شبی که شیرینی بیشتری می‌خورید، ممکن است بی خوابی را تجربه کنید. بنابراین رأی خواب بهتر باید کمتر غذاهای شیرین بخورید.

راهکارهای توقف و کاهش هوس شیرینی

۱. میزان قند خون را ثابت نگه دارید

زمانی که قند خون افت می‌کند، مغز سیگنال‌هایی را می‌فرستد که می‌گوید قند بیشتری بخورید تا سطح قند خود را بالا ببرید بنابراین نگه داشتن سطح قند خون به جلوگیری از هوس شکر در وهله اول کمک می‌کند برای کمک به حفظ سطح قند خون خود باید:

از نخوردن وعده‌های غذایی اجتناب کنید

غذاهایی با شاخص گلیسمیک پایین را انتخاب کنید اینها شامل جو، نان، کینوا، سیب زمینی شیرین، عدس، شیر، ماست و بسیاریو بسیاری از میوه‌ها (از جمله موز، کیوی، انبه و گلابی) می‌شوند. گنجاندن پروتئین در وعده‌ها و میان وعده‌ها این می‌تواند ماهی، بنشن، یا مرغ باشد. گنجاندن برخی از چربی‌های سالم در وعده‌های غذایی این می‌تواند شامل برخی آووکادو، روغن زیتون، آجیل یا بذر باشد.

۲. مصرف کربوهیدرات را کاهش ندهید

نیازی نیست مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید کربوهیدرات برای تأمین انرژی مغز و ماهیچه‌ها بسیار ضروری هستند در واقع، مغز شما صرفاً گلوکز را دور می‌کند (. قند) که از تجزیه کربو هیدرات‌ها است بنابراین اگر کربوهیدرات را از رژیم غذایی حذف کنید، بدون شک عاشق شکر خواهید شد. مصرف منابع سالم کربوهیدرات مانند (نان و غلات)، سبزیجات (سیب زمینی شیرین و ذرت)، عدس، لوبیا، برنج قهوه‌ای، کینوا، میوه، شیر، و ماست را انتخاب کنید.

۳. علت هوس‌تان را پیدا کنید

زمانی که هوس شیرینی دارید، یک دقیقه وقت بگذارید و به این فکر کنید که چرا به آن نیاز دارید. آیا زمانی که استرس دارید و یا خسته اید هوس شیرینی دارید؟ آیا می‌خواهید چیزی شیرین بخورید چون ناراحت یا کسل هستید. اگر فکر می‌کنید که به دلیلی غیر از گرسنگی فیزیکی به شکر نیاز دارید (برای مثال، اگر خسته هستید و یا استرس دارید)، «گرسنگی ذهن» نامیده می‌شود و باید ابتدا به آن توجه کنید اگر استرس دارید، خودتان را از محیط پر استرس خارج کنید و کاری انجام دهید که واقعاً به کاهش سطح استرس کمک کند.

چگونه میل به خوردن شیرینی را کاهش دهیم؟

۴. غذاهای غنی از فیبر بخورید و آب بنوشید

سه نوع فیبر در مواد غذایی وجود دارد فیبر قابل حل، قابل تخمیر مقاوم وجود دارد زمانی که نیاز به توقف هوس شکر وجود دارد، مصرف فیبر قابل حل مهم است.

فیبر قابل حل با آب در شکم باد می‌کند و کمک می‌کند احساس سیری داشته باشید هم چنین به تثبیت سطح قند خون و مدیریت قند کمک می‌کند فیبر محلول را می‌توان در میوه‌ها، سبزیجات و غلات یافت (مانند جو، ماکارونی، حبوبات و دانه‌ها) درباره آنچه هر روز می‌خورید، فکر کنید اگر به طور مرتب غذاهایی مانند نان سفید، پاستا و بیسکوئیت را مصرف می‌کنید، این غذاها را با فیبر بالاتر عوض کنید.

همچنین باید مطمئن شوید که آب کافی برای فیبر محلول در اختیار دارید تا مؤثر باشد باید ۸ فنجان آب روزانه بنوشید. آب جذب می‌شود و با فیبر محلول در شکم برخورد می‌کند و به تثبیت سطح قند خون کمک می‌کند و احساس کامل سیری را حفظ می‌کند. نوشیدن آب به اندازه کافی می‌تواند به جلوگیری از نیاز به قند کمک کند

۵. میوه بخورید

میوه‌ها حاوی قند طبیعی هستند که می‌تواند به جلوگیری هوس شکر کمک کند این اتفاق می‌افتد چون میوه‌ها نیز مواد غذایی نظیر فیبر، ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و مواد فوتو شیمیایی را تأمین می‌کنند با توجه به محتوای فیبر میوه، بدن قند طبیعی در میوه‌ها را به طور متفاوت پردازش می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه غذاهایی که در قند فرآوری شده بالا هستند را پردازش می‌کند.با مصرف میوه و تأمین بدن با منابع طبیعی شکر، می‌توانید از هوس شیرینی جلوگیری کنید.

کد خبر 543050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.