آیا خواب کافی باعث کاهش وزن می‌شود؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که خواب کافی باعث برقراری تعادل بین هورمون‌های سیری و گرسنگی می‌شود و به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، توصیه شده است که بزرگسالان باید روزانه به طور متوسط بین ۶ تا هشت ساعت بخوابند، ولی بسیاری از افراد به دلایل مختلف مانند شغل‌های استرس‌زا، مشکلات خانوادگی یا استفاده از تکنولوژی خواب با کیفیت و کافی را تجربه نمی‌کنند. انسان هنگام خواب نیز کالری می‌سوزاند، اما مقدار آن متفاوت است؛ به طوری که برخی افراد به ازای هر ساعت خواب تقریباً ۵۰ کالری می‌سوزانند، اما مقدار دقیق کالری مصرفی هنگام خواب به میزان سوخت و ساز پایه (BMR) هر شخص بستگی دارد.

شخصی که به صورت میانگین فقط پنج ساعت می‌خوابد در برابر فردی که هر شب هشت ساعت می‌خوابد کالری کمتری می‌سوزاند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که خواب کافی تأثیر قابل توجهی بر میزان سوخت و ساز بدن دارد. متخصصان معتقدند که نبود خواب کافی باعث می‌شود پیروی کردن از رژیم غذایی سالم و مناسب دشوار شود، زیرا افرادی که کمبود خواب دارند برای تأمین انرژی مورد نیاز بدن خود از غذاهای قندی یا شیرین استفاده می‌کنند.

کیفیت خواب نیز به تنظیم هورمون‌های مرتبط با گرسنگی و سیری کمک می‌کند؛ در نتیجه خواب با کیفیت به کاهش وزن افراد کمک شایانی می‌کند. به گفته پژوهشگران، خواب عامل مهمی برای تنظیم هورمون‌ها است؛ وقتی بدن نتواند هورمون‌ها را به درستی تنظیم کند، سطح گرسنگی افزایش پیدا می‌کند و میزان سیری کاهش می‌یابد، در این صورت پیروی از رژیم غذایی سالم دشوار می‌شود.

کد خبر 542883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.