تکنیک‌های طبیعی پاکسازی ریه چیست؟

اهیمت پاکسازی ریه‌ها برای سالم ماندن، سلامت عمومی فرد با پاکسازی ریه‌ها، مصرف مکمل «روی» و درمان سرفه، ۱۰ دمنوش‌های گیاهی مؤثر برای پاکسازی ریه‌ها، راهکارهای طبیعی پاکسازی ریه و نقش سلامت ریه‌ها در کاهش خطر بیماری‌ها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیشتر افراد به ندرت به محافظت از سلامت ریه‌های خود فکر می‌کنند، اما با انجام بعضی اقدامات ساده می‌توان به بهبود عملکرد و پاکسازی ریه کمک کرد.

پاک سازی ریه‌ها برای سالم ماندن آنها آنقدر مهم است که بدون ریه‌های سالم، مدت زیادی زنده نیستید! برای سالم نگه‌داشتن ریه‌ها خوب است که روش‌های پاکسازی ریه‌ها را بدانیم و با انجام آنها ریه‌های سالمی داشته باشیم.

سلامت ریه به منظور سلامت کلی فرد بسیار بسیار حائز اهمیت است. ریه‌ها اندام‌هایی هستند که به طور خودبه‌خودی کار پاکسازی را انجام می‌دهند و وقتی تماس با مواد آلاینده متوقف می‌شود، مثلاً وقتی سیگار کشیدن تمام می‌شود، شروع به درمان خودشان می‌کنند.

پس از اینکه ریه‌ها در تماس با آلاینده مانند دود سیگار قرار می‌گیرند، ممکن است شخص در قفسه سینه خود احساس سنگینی، گرفتگی یا التهاب کند. جمع شدن خلط در ریه‌ها باعث تجمع میکروب‌ها و پاتوژن‌ها در گلو می‌شود و این موضوع به احساس سنگینی در قفسه سینه می‌افزاید. افراد می‌توانند از تکنیک‌های خاصی استفاده کنند تا به پاکسازی ریه‌ها و رفع مخاط و مواد آلاینده کمک کنند و گرفتگی سینه و دیگر علائم ناراحت‌کننده را برطرف کنند.

چرا پاکسازی ریه‌ها مهم است؟

سلامت ریه برای سلامت عمومی یک فرد بسیار مهم است. ابتدا اجازه دهید پیش از هر چیز شما را با مکانیزم ریه‌ها آشنا کنیم تا دلیل اهمیت پاکسازی ریه‌ها را بهتر درک کنید. ریه‌ها، دو عضو بزرگ در قفسه سینه هستند که هوای منتقل شده از نای و لوله‌های برونش را دریافت می‌کنند و اکسیژن موجود در هوای استنشاق شده را استخراج کرده وارد جریان خون می‌کنند. در همان زمان، دی‌اکسیدکربن از خون حذف شده و از طریق بازدم در هنگام تنفس، از بدن خارج می‌شود.

تکنیک‌های طبیعی پاکسازی ریه چیست؟

در واقع این ریه‌ها هستند که اکسیژن لازم را به باقی اعضای بدن می‌رسانند، بنابراین سالم و قوی نگه‌داشتن آن‌ها اهمیت زیادی دارد. زمانی ریه‌های شما شرایط معمولی و ایده‌آل را دارند که از التهاب، تورم و انسداد ناشی از خلط و موکوس اضافی (خِلط) در ریه‌ها خبری نباشد.

افراد بسیاری وجود دارند که از بیماری‌های تنفسی رنج می‌برند، خصوصاً در این روزها با وجود ویروس کرونا و هوای آلوده. آن‌ها می‌بایست برای سلامتی سایر اعضای بدن، به پاک‌کردن ریه‌های شأن از هرگونه آلودگی و سم بپردازند. برخی از روش‌های پاکسازی ریه نیز می‌توانند مجاری تنفسی را باز کنند، ظرفیت ریه‌ها را تقویت کنند و التهاب را کاهش دهند.

مکمل «روی» و درمان سرفه

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد، مصرف مکمل «روی» می‌تواند به درمان سرفه و سرماخوردگی کمک کند و بهبودی را تسریع کند. محققان بررسی کردند، آیا مکمل روی می‌تواند خطر عفونت‌های تنفسی را کاهش دهد یا خیر؛ مطالعات نشان داده که روی میزان عفونت و طول بیماری را کاهش می‌دهد.

روی یک ماده مغذی ضروری است که بدن نمی‌تواند آن را تولید یا ذخیره کند به همین دلیل باید از طریق رژیم غذایی به طور دائم تأمین شود؛ محققان استرالیایی ده‌ها مطالعه را بررسی کردند که به بررسی تأثیر این ماده مغذی بر عفونت‌های دستگاه تنفسی پرداخته اند.

آنها به این نتیجه رسیدند، برخی شواهد وجود دارد که روی ممکن است از علائم سرماخوردگی مانند آب‌ریزش بینی، تب بالا و سردرد نیز جلوگیری کند و این بیماری به طور متوسط دو روز زودتر در بین افرادی که مکمل را مصرف می‌کنند برطرف می‌شود. روی ممکن است با افزایش فعالیت سلول‌های T و سلول‌های کشنده طبیعی (که به محافظت از بدن ما در برابر عفونت کمک می‌کند(استرساکسیداتیو را کاهش داده و پاسخ ایمنی بدن را بهبود بخشد.

روی برای عملکرد سیستم ایمنی، التهاب و هضم مهم است و در گوشت، صدف، پنیر و نان یافت می‌شود؛ سرویس سلامت ملی انگلیس توصیه می‌کند، افراد از طریق یک رژیم غذایی متنوع و متعادل، تمام مقدار توصیه‌شده (۹.۵ میلی‌گرم برای مردان و ۷ میلی‌گرم برای زنان) را دریافت کنند.

۱۰ دمنوش‌های گیاهی مؤثر برای پاکسازی ریه‌ها

آلودگی هوا یکی از معضلات جدی عصر حاضر محسوب می‌شود و میلیون‌ها انسان در سراسر جهان با هر بار نفس کشیدن، هوای سمی و آلوده را وارد ریه‌ها می‌کنند. هنگام بالا رفتن سطح آلودگی هوا در برخی از فصول و روزها با مصرف برخی انواع نوشیدنی‌ها می‌توان سموم را از ریه‌ها پاک کرد. پیش از آنکه آلودگی هوا پیامدهای خود را بر سلامت داشته باشد و با مشکلات جدی‌تر همراه شود لازم است راهکارهای مناسبی برای مقابله با آن بکار گرفته شود، ۱۰ دمنوش گیاهی مؤثر برای پاک سازی ریه‌ها عبارتند از:

۱. دمنوش لیمو و عسل و زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند سرفه و احتقان را کاهش دهد. عسل از سرفه‌های متوالی جلوگیری کرده و لیمو به دلیل دارا بودن ویتامین C سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. نوشیدن این دمنوش ریه‌ها را به طور طبیعی پاکسازی می‌کند.

۲. چای سبز

مصرف منظم چای سبز راهی مؤثر برای حفظ سلامت ریه‌های شما است. عصاره چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی برای حفظ سلامت قلب و عروق، محافظت در برابر سرطان‌های مختلف، بهبود عملکرد مغز و محافظت در برابر عفونت‌ها است. مطالعات نشان داده که نوشیدن چای سبز اثر مهارکننده بر روی سرطان ریه دارد. محققان چینی دریافتند که چای سبز درست مانند سیر به کاهش آسیب‌های ریه کمک می‌کند.

۳. دمنوش عناب

دمنوش عناب دارای ترکیبات خاصی است که سبب رفع التهاب و پاکسازی کلی بدن می‌شود، این دمنوش با ترکیبات منحصربفردش سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و برای پاکسازی ریه نقش مهمی می‌تواند ایفا کند. اگر حس می‌کنید در طول روز آلودگی وارد ریه‌ها شده، بعد از بازگشت به خانه با خوردن یک فنجان دمنوش عناب ریه‌ها را پاکسازی کنید.

۴. دمنوش نعناع

نعناع یک گیاه محبوب برای درمان بیماری‌های تنفسی است. منتول موجود در نعناع عضلات صاف دستگاه تنفسی رو شل کرده و تنفس را راحت‌تر می‌کند. منتول یک آنتی‌هیستامین مؤثر است که به پاکسازی بدن از سموم ناشی از آلرژی تنفسی کمک می‌کند. علاوه بر خاصیت آنتی‌هیستامینی نعناع، منتول یک ماده ضدعفونی‌کننده فوق‌العاده است. به همین دلیل است که در اسپری‌ها و قرص‌های خلط‌آور بیشتر از منتول استفاده می‌کنند. علاوه بر این نعناع منبع بسیار خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها هم محسوب می‌شود.

۵. دمنوش گیاهی مریم‌گلی

دمنوش حاوی مریم‌گلی به عنوان یک درمان طبیعی فوق‌العاده در بیماری‌های تنفسی و ریه استفاده می‌شود. مریم گلی منبع طبیعی فلاونوئیدها است و دارای فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی و ضدباکتریایی قوی است که واکنش سم‌زدایی طبیعی را تحریک کرده و باعث کاهش تجمع سموم در بافت‌ها و اندام‌ها می‌شود.

۶. دمنوش آویشن و لیمو

آویشن گیاهی است که از قدیم الایام برای رفع عفونت، التهاب، پاکسازی و سم‌زدایی ریه و مجاری تنفسی استفاده می‌شده است. خواص آنتی باکتریالی و آنتی‌اکسیدانی آویشن تأثیرات چشمگیری بر رفع آلودگی و مشکلات ناشی از آن دارد.

لیمو هم یکی از میوه‌های با خاصیت دارویی فراوان است که از قدیم با خواص ضدباکتری و رفع انواع بوهای آن آشنایی داریم. ترکیب آویشن و لیمو با خواصی مشابه در پاکسازی و رفع دستگاه تنفسی می‌تواند خیلی تأثیرگذار باشد.

مصرف آویشن از به وجود آمدن مشکلات تنفسی، به خصوص در بیماران مبتلا به آسم و برونشیت جلوگیری می‌کند. مصرف لیمو در پاکسازی ریه، پاکسازی و خنک‌کنندگی مجاری تنفسی نقش داشته و آثار آلودگی را از بین می‌برد.

۷. دمنوش زردچوبه و زنجبیل

خواص دارویی زردچوبه در کنترل سرفه، احتقان و سرماخوردگی تأیید شده است. کورکومین موجود در زردچوبه خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضدسرطانی دارد. زنجبیل حالت تهوع را برطرف کرده و احتقان را کاهش می‌دهد.

تکنیک‌های طبیعی پاکسازی ریه چیست؟

۸. چای ماسالا

این دمنوش از سال‌ها قبل در درمان بیماری‌هایی از قبیل سرفه، سرماخوردگی، احتقان و مشکلات تنفسی کاربرد داشته است. در آماده‌سازی این دمنوش ترکیب‌های دیگری از قبیل زنجبیل و دارچین استفاده می‌شود که این مواد نیز خاصیت ضدالتهابی دارند. این دمنوش گلو را صاف کرده و از میزان التهاب آن می‌کاهد.

۹. دمنوش ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان به کاهش سرفه و احتقان کمک می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد دمنوش شیرین بیان خاصیت ضدویروسی و ضدمیکروبی دارد.

۱۰. دمنوش اکالیپتوس
یکی از بهترین داروهای خانگی برای تمیز کردن ریه‌ها و برونشیت‌ها، دمنوش اکالیپتوس است. این گیاه با خواص عالی برای درمان شرایط تنفسی مختلف است. از جمله فواید دیگر این دمنوش می‌توان از آن به عنوان ضدعفونی کننده و ضدالتهاب نام برد. این دمنوش به از بین بردن خلط جمع شده در دستگاه تنفسی، کاهش التهاب در مجاری بینی و تسهیل گردش هوا کمک می‌کند. این دمنوش همچنین در صورت سرماخوردگی، سرفه، فارنژیت، برونشیت یا آنفلوآنزا نیز بسیار مفید است.

راهکارهای طبیعی پاکسازی ریه را بدانیم

روش‌های مختلفی برای پاکسازی ریه افرادی که سیگار می‌کشند، افرادی که به طور منظم در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند و یا دارای بیماری‌های مزمن هستند مانند مبتلایان به آسم، بیماری انسدادی مزمن ریوی و فیبروزکیستیک، وجود دارد. نفس کشیدن در هوای آلوده می‌تواند به ریه‌ها آسیب برساند و سلامتی را به خطر بیندازد.

روش‌های طبیعی پاکسازی ریه عبارتند از:

- تمیز نگه‌داشتن هوای داخل خانه

- استفاده از بخور

- سرفه کردن کنترل شده

- پاک سازی ریه از خلط

- ورزش کردن

- نفس عمیق کشیدن

- خوردن چای سبز

- ضربه زدن به قفسه سینه

- مصرف غذاهای ضدالتهاب

- استفاده از سبزیجات دارای برگ سبز

- مصرف ویتامین C

- مصرف سیر

- استفاده از زنجبیل

- مصرف غذاهای حاوی فلاونوئید

نکات پایانی برای پاکسازی ریه‌ها

سموم حاصل از کشیدن سیگار یا آلودگی هوا که وارد ریه‌ها می‌شوند می‌توانند بر روی کل بدن تأثیر بگذارند. این سموم درنهایت در خلط گیر می‌افتند. سلامت تنفسی به این بستگی دارد که آیا بدن مخاط و خلط را به‌طور مؤثر از ریه و مجاری تنفسی می‌زداید یا نه. افرادی که ریه‌های آسیب‌دیده دارند ممکن است برای پاک‌سازی مخاط از سیستم تنفسی‌شان با مشکل مواجه شوند. بیماری‌های مزمن مانند COPD، آسم و فیبروز کیستی باعث تولید مخاط اضافه یا غلظت غیرعادی مخاط می‌شود که می‌تواند ریه‌ها را مسدود کند.

تکنیک‌های پاک‌سازی ریه شامل تخلیه وضعیتی، ضربه زدن به سینه و تمرینات تنفسی می‌توانند به بیرون راندن خلط از ریه‌ها و مجاری تنفسی کمک کنند. بخور درمانی می‌توانند تسکین موقتی برای افرادی باشد که از گرفتگی سینه یا بیمارهای تنفسی مزمن رنج می‌برند.

ورزش منظم، نوشیدن چای سبز و خوردن غذاهای ضدالتهاب جزو تغییرات سبک زندگی محسوب می‌شوند که می‌توانند سلامت ریه‌ها را تقویت کرده و خطر بیماری‌ها را کاهش دهند.

کد خبر 533891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.