خوراکی های مهم در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی کدام است؟

اهمیت رژیم غذایی در سلامت قلب، پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با تغذیه مناسب و حبوبات، آشنایی با مزایای لوبیا سیاه برای سلامتی و خوردن غذاهای مضر عوامل خطر مؤثر در بروز بیماری قلبی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بیماری قلبی در سراسر جهان دلیل یک سوم مرگ‌ومیرها است، رژیم غذایی نقش به سزایی در سلامت قلب دارد، اگر تابع رژیم غذایی مناسبی نباشید و مواد غذایی ناسالم مصرف کنید، احتمال ابتلاء به بیماری قلبی در شما افزایش پیدا می‌کند.

بعضی از مواد غذایی سطح فشار خون، تری‌گلیسیرید و کلسترول را بالا می‌برند و منجر به بیماری قلبی می‌شوند، اما مصرف برخی دیگر از مواد غذایی به پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند، مطالعات نشان می‌دهند که با یک تغذیه سالم می‌توانید از چاقی، دیابت و گرفتگی عروق پیشگیری کنید، این مواد غذایی سالم عبارتند از:

پرتقال

پرتقال مملو از ویتامین سی، فیبر، پکتین، پتاسیم و مواد مغذی است. این مواد سدیم را از بدن خارج می‌کنند، پروتئین‌های خطرناک را خنثی می‌کنند و فشار خون را کاهش می‌دهند، ازاین‌طریق، از ازکارافتادگی قلب و ایجاد زخم روی بافت قلب پیشگیری می‌شود.

بخور و نخورهای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی کدامند؟

انار

انار طعم متمایزی دارد، اما می‌تواند انواعی از آنتی‌اکسیدان‌ها را که می‌توانند از بیماری قلبی-عروقی و تشکیل پلاک در عروق خونی شما پیشگیری کنند، در بدن شما تأمین کند، علاوه بر آن، بادام برای پیشگیری از سکته، دیابت، سرطان پروستات و آلزایمر مفید است.

کلم پیچ

کلم‌پیچ یکی از بهترین مواد غذایی برای سلامت قلب است. کلم‌پیچ قلم را سالم نگه می‌دارد و از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند. علت آن است که برگ‌های سبز فیبر، آنتی‌اکسیدان و اسید چرب امگاسه دارند، برگ‌های سبز چربی و کالری پایین دارند.

سیر

سیر به عنوان گیاهی که دراکولاهای یاغی را دور نگه می‌دارد، شهرت یافته است. به‌جز آن، این گیاه طعم خوبی دارد و یک ماده مغزی برای قلب است، باید بدانید سیر رگ‌های خونی شما را سالم نگه می‌دارد، از تشکیل پلاک در عروق شما پیشگیری می‌کند و سطح آنزیم‌ها را در بدن شما پایین نگه می‌دارد. قرص سیر در بازار موجود است که می‌توانید برای سهولت از آن استفاده کنید.

شکلات

شکلات می‌تواند از بیماری قلبی، سکته و سایر مشکلات قلبی پیشگیری کند، شکلات فشار خون را پایین نگه می‌دارد، از فشار خون بالا پیشگیری می‌کند، فشار خون بالا را پایین می‌آورد و انعطاف رگ‌های خونی را افزایش می‌دهد.

عدس

عدس فواید زیادی برای سلامتی دارد، تحقیقات نشان می‌دهد که با رژیم غذایی غنی از حبوبات دولپه‌ای می‌توانید از بیماری قلبی و سکته مغزی پیشگیری کنید. عدس حاوی پتاسیم، منگنز و پروتئین است، عدس سطح کلسترول، فشار خون و رسوب‌ها در رگ‌های خونی را پایین نگه می‌دارد.

بادام

بادام می‌تواند هوش، حافظه و سلامت قلب را بهبود دهد، بادام کلسترول را پایین نگه می‌دارد، از جذب ال‌دی‌ال پیشگیری می‌کند و خطر حملات قلبی را کاهش می‌دهد، اگر قرار است میان‌وعده‌ای داشته باشید بهتر است از بادام استفاده کنید.

چغندر

چغندر حاوی مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است، چغندر سطح هموسیستئین در خون را پایین نگه می‌دارد و خطر بیماری قلبی را پایین می‌آورد. چغندر برای اندام‌های مختلف مفید است و از سرطان پیشگیری می‌کند.

سالمون

به سالمون «مرغ دریا» گفته می‌شود و دلیلش آن است که این ماهیِ روغنی بسیار لطیف و خوش‌طعم است، سالمون اسیدهای چرب اومگا سه و مواد مغذی دارد که سطح تری‌گلیسیرید خون را پایین می‌آورد، باعث انعطاف رگ‌های خونی می‌شود، از تشکیل لخته‌های خونی پیشگیری می‌کند و بیماری‌های قلبی را دور نگه می‌دارد.

زردچوبه

زردچوبه هم طعم‌دهنده‌ای منحصربه‌فرد است و هم یک شگفتی برای بدن است، این ادویه حاوی کورکومین است که برای بدن مفید است و از بزرگ شدن قلب پیشگیری می‌کند، زردچوه از چاقی، ناسالم شدنِ رگ‌های خونی، ایجاد بیماری قلبی و فشار خون بالا پیشگیری می‌کند.

سیب

سیب‌ها مملو از مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها هستند، این مواد مغذی در کنار یکدیگر باعث پایین آمدن تعدیل فشار خون می‌شوند که همین از بیماری قلبی پیشگیری می‌کند.

بادمجان

بادمجان مملو از مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و فلاونوئیدهاست، بادمجان برای گردش خون، کاهش سطح کلسترول و سلامت قلب مفید است. بادمجان سرطان و صدمه به غشای سلول‌ها را از شما دور نگه می‌دارد.

هویج

هویج یک میان‌وعده ترد و خوش‌طعم است، اما علاوه بر آن خاصیت زیادی برای قلب دارد، هویج بینایی‌تان را بهبود می‌دهد با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند و سرطان و بیماری قلبی را از شما دور نگه می‌دارد، هویج مقادیر بالایی از ویتامین A، C و K دارد که خطر سرطان و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

مرغ

مرغ چربی اشباع و کلسترول کمتری نسبت به گوشت قرمز دارد و یکی از انواع مواد غذایی است که به چندین روش می‌توانید آن را بپزید.

نخود

نخود مقدار زیادی فیبر، پتاسیم، ویتامین بی ۶ و ویتامین سی دارد. اگر بخواهید کلسترول خون و خطر بیماری قلبی را پایین بیاورید، نخود بسیار کمک‌کننده است.

قهوه

مصرف مقدار متعادلی از قهوه می‌تواند از ازکارافتادگی قلب، سکته و سایر بیماری‌های قلبی - عروقی پیشگیری کند.

بخور و نخورهای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی کدامند؟

کلم بروکلی

این ماده غذایی سطح کلسترول خون شما را پایین نگه می‌دارد و رگ‌های خونی شما را تقویت می‌کند، کلم بروکلی حاوی سولفورافان است که خاصیت ضدالتهابی دارد و از مشکلاتی که افزایش قند خون در بدن ایجاد می‌کند، پیشگیری می‌کند.

انجیر و زنجبیل

انجیر بعد از خرما و کشمش بیشترین میزان از مواد مغذی برای قلب را دارد، انجیر سرشار از کلسیم و فیبر و از پیشرفت بیماری قلبی پیشگیری و به سلامت قلب شما کمک می‌کند، زنجبیل خطر بیماری قلبی را کاهش دهد، مصرف روزانه آن برای قلب مفید است.

کیوی

کیوی مقادیر بالایی ویتامین بی، سی وای دارد، علاوه بر آن این میوه مقدار زیادی پتاسیم، منیزیم، مس و پلی‌فنول دارد. کیوی از قلب شما محافظت می‌کند، از تشکیل لخته‌های خونی پیشگیری می‌کند و سلامت قلبی و عروقی‌تان را بهبود می‌بخشد.

توت‌فرنگی

توت فرنگی غنی از مواد مغذی، مواد معدنی، اسید فولیک و ویتامین سی است، توت‌فرنگی کالری کمی دارد و بهترین ماده غذایی برای چربی‌سوزی است، توت‌فرنگی عروق را گشاد می‌کند و از تشکیل پلاک و رسوب در عروق پیشگیری می‌کند.

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین پتاسیم بالایی دارد که برای تنظیم مایعات بدن و کاهش فشار خون مفید است، سیب‌زمینی برای قلب مفید است، زیرا ضربان قلب را تنظیم می‌کند.

گردو

گردو غنی از امگا سه است، دانه‌ها قلب را سالم نگه می‌دارند و کلسترول را تنظیم و فشار خون را کاهش می‌دهند.

هندوانه و موز

هندوانه عطش و بی‌آبی بدن را رفع و پوست را سالم نگه می‌دارد. هندوانه منبع غنی پتاسیم، منیزیم، ویتامین‌های آ، ب ۶ و سی است که برای همین برای سلامت قلب و کاهش فشار خون و تنظیم کلسترول مفید است. موز غنی از فیبر، پروتئین و پتاسیم است و با کاهش وزن، تنظیم ضربان قلب به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند.

حبوباتی مفید برای پیشگیری از بیماری قلبی

لوبیا سیاه در دسته حبوبات مانند نخود و عدس قرار می‌گیرد و به عنوان بخش مهمی از رژیم غذایی مصرف می‌شود، لوبیا سیاه یک غذای اصلی غنی از بسیاری از مواد مغذی حیاتی است که به جلوگیری از طیف وسیعی از بیماری‌ها کمک می‌کند.

هر ۱۰۰ گرم لوبیا سیاه خام حاوی ۳۴۱ کالری و ۱۱ گرم آب، ۲۱.۶ گرم پروتئین، ۱۵.۵ گرم فیبر، ۱۲۳ میلی گرم کلسیم، ۵.۰۲ میلی گرم آهن، ۱۷۱ میلی گرم منیزیم، ۳۵۲ میلی گرم فسفر، ۱۴۸۰ میلی گرم پتاسیم، ۵ میلی گرم سدیم، ۶۵/۳ میلی گرم روی، ۳.۲ میکروگرم سلنیوم، ۴۴۴ میکروگرم اسید فولیک، ۶۶.۴ میلی گرم کولین و ۱۷ IU ویتامین A است.

فواید مصرف لوبیا سیاه

۱. آنتی اکسیدان‌ها

لوبیا سیاه حاوی مقادیر زیادی ترکیبات فنولیک و فیتواسترول‌ها از جمله ساپونین‌ها، کامفرول، آنتوسیانین‌ها و کورستین است که همگی آنتی اکسیدان‌هایی با اثرات قوی هستند. این ترکیبات اثرات مضر رادیکال‌های آزاد را در بدن کاهش می‌دهند و بدن را در برابر بیماری‌هایی مانند دیابت، سرطان و بسیاری از بیماری‌های التهابی محافظت می‌کنند.

۲. سم زدایی

مطالعات نشان می‌دهد که حبوبات دارای بالاترین محتوای مولیبدن هستند، عنصری ضروری که برای بسیاری از آنزیم‌ها کوفاکتور است و به فعال شدن آنزیم‌های مختلف بوده به تجزیه زانتین، سولفیت‌ها، هیپوکسانتین و سم زدایی بسیاری از ترکیبات مضر کمک می‌کند، سم زدایی لوبیا سیاه به پاکسازی روده‌ها و دفع بسیاری از ترکیبات سمی کمک می‌کند.

۳. پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌های پیچیده

لوبیا سیاه حاوی مقادیر مناسبی پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده است که به بدن هنگام مصرف مقدار زیادی انرژی کمک می‌کند. این یکی از بهترین جایگزین‌ها برای محصولات گوشتی محسوب می‌شود، زیرا اکثر اسیدهای آمینه را شبیه به محصولات گوشتی ارائه می‌دهد، اما دارای چربی اشباع و کلسترول کمتری است.

۴. آنتوسیانین‌ها

فواید لوبیا سیاه برای سلامتی به دلیل غلظت بالای آنتوسیانین‌ها، رنگدانه گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی است که نقش مهمی در بهبود پاسخ به انسولین، کاهش کلسترول و کاهش خطر ابتلاء به سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر دارد. همچنین در به تأخیر انداختن علائم اولیه پیری کمک می‌کند.

۵. کالری کم

لوبیا سیاه کالری کافی را برای نیازهای روزانه بدن تأمین می‌کند. همچنین هضم آن بیشتر طول می‌کشد، که یکی از دلایل اصلی جلوگیری از افزایش ناگهانی سطح گلوکز و کمک به بهبود وضعیت بیماران دیابتی است. لوبیا سیاه کم کالری، اگر در حد متعادل مصرف شود، به کاهش وزن اضافی و جلوگیری از بسیاری از بیماری‌های سندرم متابولیک کمک می‌کند.

۶. فیبر بالا

لوبیا سیاه حاوی فیبر رژیمی، محلول و نامحلول است، فیبر به عملکردهای حیاتی مانند بهبود میکروبیوتای روده، کاهش وزن و کاهش خطر ابتلاء به دیابت و بسیاری دیگر از بیماری‌های گوارشی و متابولیک کمک می‌کند.

برخی دیگر از مزایای لوبیا سیاه برای سلامتی عبارتند از:

• پیشگیری از خطرات بیماری‌های قلبی عروقی و کرونری

• به کاهش خطر چاقی کمک می‌کند

• کاهش بسیاری از بیماری‌های التهابی

• محافظی شیمیایی ارائه می‌دهد که می‌تواند به مبارزه با خطر سرطان کمک کند

• به حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند

توصیه می‌شود لوبیا سیاه را چند ساعت در آب خیس کرده و سپس از آن استفاده کنید تا برخی از قندهای کمی که ممکن است بعد از خوردن آن‌ها باعث مشکلات معده شود، از بین بروند. خیساندن لوبیا سیاه در آب باعث می‌شود مواد مغذی هنگام پخت به راحتی خارج شوند. لوبیا سیاه را می‌توان به سوپ اضافه کرد، اما مراقب باشید که از مصرف بیش از حد آن‌ها خودداری کنید.

بخور و نخورهای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی کدامند؟

از خوردن چه غذاهایی باید پرهیز کنید؟

گوشت و فرآورده‌های آن، لبنیات پرچربی و کره، دارای مقادیر زیادی نوعی چربی هستند که باعث افزایش سطوح LDL (کلسترول) در خون می‌شوند، در بیماری‌های قلبی مصرف این غذاها را باید به حداقل رساند. مصرف کیک و بیسکویت به علت نوع چربی به کار رفته در آنها، سبب افزایش سطح LDL (کلسترول) می‌شود.

انواع غذاها و سوپ‌های آماده مصرف و یا کنسرو شده، غذاهای بیرون از منزل، سوسیس و کالباس و گوشت‌های نمک سود شده و کلاً گوشت و فرآورده‌های آن و همچنین تنقلات شور سرشار از نمک (سدیم کلراید) هستند. دریافت زیاد سدیم با فشارخون بالا ارتباط دارد که از عوامل خطر مؤثر در بروز بیماری قلبی است، کاهش مصرف این نوع غذاها و نمک طعام سر سفره به کاهش فشارخون کمک می‌کند.

چند نکته:

- به سیگاری‌ها توصیه می‌شود که به ترک سیگار مبادرت ورزند، زیرا نیکوتین سبب افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون و افزایش نیاز بافت قلب به اکسیژن می‌شود، با مصرف سیگار توانایی خون در حمل اکسیژن کاهش می‌یابد، عوامل سرطان‌زای دود سیگار به دیواره سرخرگ‌ها آسیب می‌رسانند.

- استراحت و شل کردن عضلات، جهت کاهش میزان استرس لازم است، استرس از طریق افزایش هورمون‌های استرس (ازجمله آدرنالین) سبب تولید و افزایش کلسترول می‌شود.

کد خبر 519727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.