‌افکار مثبت را در روزهای سخت کرونایی جایگزین باورهای منفی کنیم

یک دکترای مشاوره و زوج درمانی، گفت: در روزهای سخت کرونایی واقعیت ماجرا، احساس افراد را شکل نمی‌دهد و افکار انسان‌ها باعث شکل گرفتن احساسات می‌شود، باید افکار مثبت‌ را با افکار منفی جایگزین کنیم تا حال بهتری به خود و اطرافیان در این شرایط هدیه کنیم.

روناک عشقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اهمیت داشتن آرامش و تعادل روحیه افراد در روزهای سخت کرونایی، اظهار کرد: تغییر نگرش‌های ساده می‌تواند به افراد کمک کند تا روزهای سخت کرونایی را با آرمش روحی و روانی بیشتری طی کنند به دلیل اینکه انسان‌ها با ادراک متفاوتی که دارند شرایط مشابه را متفاوت می‌بینند.

افکار منفی ایجاد ترس و وحشت می‌کنند

وی اضافه کرد: امکان دارد یک اتفاق ناخوشایند برای صد نفر بیفتد اما افراد واکنش‌های متفاوتی نسبت به آن داشته باشند. این به دلیل تفاوت در نوع تفکر بوده و در حقیقت کار ذهن انسان تولید فکر بوده و ذهن بی‌وقفه و سرسختانه در حال ساختن افکار متفاوت است، بعضی از این افکار معنادار و مثبت هستند و حتی منجر به حل مسئله می‌شوند اما بعضی هم ایجاد ترس و وحشت می‌کنند، باید بدانیم چه عملکردی داشته باشیم تا بتوانیم خود را از این افکار منفی دور کنیم.

دکترای مشاوره و زوج درمانی، تصریح کرد: باید بدانیم دنیا در حال تغییر است و همیشه به خودمان این مسئله را گوشزد کنیم، این باور یکی از موهبت‌هایی است که خداوند شامل حال افراد کرده است که دائم بدانند شرایط تغییر پیدا می‌کند و قرار نیست که همچنان ثابت بماند، اگر اینطور در نظر بگیریم که زندگی در حال تغییر است، دل و ذهن مان را به سمت زندگی گشوده نگهداریم کمتر از آینده می‌ترسیم و می‌توانیم از زمان حال لذت ببریم، اگر نمی‌توانید روی زمان حال تمرکز کنید، روی نفس‌هایتان تمرکز کنید و با تمرکز و دم و بازدم می‌توانید آرامش و تمرکز خود را بر روی زمان حال حفظ کنید.

عشقی، خاطرنشان کرد: اگر احساس می‌کنید که افکار منفی شما را رها نمی‌کنند و همچنان به شما حمله می‌کنند راهکار دیگری را امتحان کنید، یک دفترچه بردارید و تمام افکار منفی که در مورد این حادثه داریم مانند اینکه ترس از شیوع کرونا و ابتلای خود و عزیزان‌تان را دارید در دفترچه یادداشت کنید، دفترچه را به سه ستون تقسیم بندی کنید، اینکه در این موقعیت «چه فکری و احساسی داشتم» حتی گاهی اوقات می‌توانید یک ستون چهارم هم اضافه کنید که «چه کاری انجام دادم» و سپس افکار منفی که به سراغ‌تان آمده و حال روحی شما را خراب کرده را را یادداشت کنید.

نوع تفکر درباره حادثه مرتب شما را آزار می‌دهد

دکترای مشاوره و زوج درمانی، تصریح کرد: به دلیل اینکه اصل حادثه نیست که شما را اذیت می‌کند بلکه نوع تفکر شما درباره آن است که مرتب شما را آزار می‌دهد برای مثال «داشتم اخبار نگاه می‌کردم با آمار کشته شدگان به وسیله کرونا مواجه شدم» این اتفاق و موقعیت فکری که به سراغ انسان می‌آید که «نکند من یا عزیزان من دچار این بیماری شویم» و به دنبال آن احساس ترس و وحشت ایجاد می‌شود و رفتارهایی مانند گریه گردن و دنبال کردن اخبارهای دیگر، خوابیدن و یا هر نوع رفتار دیگری که صورت می‌گیرد حتی اگر این افکار به شکل مدوام تکرار می‌شوند را هم باید بنویسیم.

عشقی با اشاره به اینکه حداقل سه روز افکار خود را یادداشت کنید، اظهار کرد: بعد از سه روز یادداشت برداری افکارتان را بررسی کنید که چه مواردی باعث می‌شود حال نامساعدی داشته باشید، با کمی دقت می‌فهمید افکارتان تا حدودی اغراق آمیز است. اگر شما فردی هستید که اصول بهداشتی را رعایت می‌کنید و کمتر تردد دارید، به همه چیز رسیدگی کرده و مسئله را جدی گرفته‌اید امکان ندارد این فاجعه برای شما رخ بدهد.

فکرتان را سازگارانه‌تر و منطقی‌تر کنید

وی ادامه داد: اگر فکرتان را تا حدودی سازگارانه تر و منطقی‌تر کنید، برای مثال به جای اینکه بنویسید «حتما عزیزانم فوت می‌کنند بنویسید شاید آن اتفاق بیفتد اما من موارد بهداشتی را رعایت می‌کنم و خانواده‌ام از همه بلاها مصون می‌مانند» در واقع با داشتن این نوع افکار، احساس و رفتار انسان‌ها هم تغییر پیدا می‌کنند.

این دکترای مشاوره و زوج درمانی، تصریح کرد: هر روز افکار خود را بنویسید و به دنبال آن افکار مثبت‌تر را با افکار منفی جایگزین کنید، با بیان نوع افکار مثبت و نوشتن آنها حال بهتری پیدا می‌کنید، به طور یقین واقعیت ماجرا، احساس افراد را شکل نمی‌دهد و این افکار آنها است که باعث شکل گرفتن احساسات می‌شود بنابراین در روزهای سخت کرونایی با داشتن افکار مثبت و کنترل افکار منفی حال بهتری به خود و اطرافیان در این شرایط هدیه کنیم.

کد خبر 516461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.