گوشت قرمز بخوریم یا نخوریم؟

گوشت قرمز منبع خوبی از مواد مغذی، افزایش قدرت عضلات و خون‌سازی بهتر با مصرف گوشت قرمز، خوراکی‌های جایگزین برای گوشت قرمز، مضرات و فواید درمانی گوشت قرمز، لزوم احتیاط و رژیم متعادل گوشت قرمز را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خوردن گوشت علاوه بر اینکه رژیم غذایی شما را غنی می‌کند، مواد معدنی به مانند آهن و پروتئین را برای افزایش قدرت عضلات و خون‌سازی بهتر تأمین می‌کند، گوشت قرمز در عین حال که از نظر بسیاری از افراد منبع خوبی از مواد مغذی است علاوه بر خواص آن، خطراتی هم دارد که در صورت استفاده بیش از اندازه سلامت شما را تهدید می‌کند.

روش‌های متعددی برای تأمین مواد لازم بدن و جایگزینی برای گوشت وجود دارد اما تنها خود گوشت است که به مانند یک بسته کامل غذایی عمل می‌کند و باقی جایگزین‌ها فقط توانایی تأمین بخشی از نیازهای بدن را دارند، خواص گوشت قرمز عبارتند از:

جلوگیری از کم‌خونی

یکی از خواص گوشت قرمز این است که آهن موجود در آن مسئول خون‌رسانی و تأمین هموگلوبین بدن است. اکسیژن توسط گلبول‌های قرمز در سراسر بدن به گردش در می‌آید و باعث انجام فرایندهای شیمیایی در طول بدن و اندام‌ها می‌شود. کمبود گلبول‌های قرمز یا عدم وجود آهن کافی باعث به وجود آمدن کم‌خونی می‌شود. کم‌خونی با مصرف مواد غذایی غنی از آهن و ویتامین‌های مختلف قابل کنترل است. علائم اصلی کم‌خونی را می‌توان در خستگی‌های نا به هنگام دانشت. شما می‌توانید از گوشت به عنوان عاملی برای درمان کم‌خونی استفاده کنید.

گوشت قرمز بخوریم یا نخوریم؟

مناسب برای دوران بارداری

مصرف گوشت قرمز به صورت کنترل شده برای بانوان باردار توصیه شده است، مادران با خوردن گوشت مواد مغذی را به بدن خود و جنین می‌رسانند. جنین می‌بایست پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های لازم برای رشد مغز، استخوان، عضلات و سیستم تنفسی را دریافت کند. کمبود مواد مغذی در خوراک مادر می‌تواند موجب به وجود آمدن آسیب‌های جدی به جنین شود و نوزاد با مشکلات مادرزادی به دنیا بیاید. از این رو مادر باید در خوردن غذاها و رعایت رژیم غذایی خود محتاط‌تر باید عمل کند. به عنوان توصیه همیشگی، هیچ وقت بدون مشورت پزشک در غذای دوران بارداری تغییر ایجاد نکنید حتی اگر خوردن ماده غذایی بسیار مفید و ضروری باشد.

سلامت قلب و عروق

شاید برای شما عجیب باشد که ما درباره سلامت قلب و عروق توسط خوردن گوشت قرمز صحبت کنیم. گوشت قرمز بر اساس عقاید بسیاری از مردم به عنوان عامل چربی رسان به بدن شناخته می‌شود و از این رو برای سلامتی قلب و عروق ناسالم شمرده می‌شود. این در حالی است که گوشت دارای منابع غنی از پروتئین، انرژی و اسیدهای چرب امگا ۳ است که به نوبه خود باعث افزایش میزان کلسترول مفید خون و کاهش کلسترول مضر می‌شود. این مواد غذایی برای افزایش قدرت بافت‌های بدن و سلول‌های قلب ضروری هستند و عملکرد آن‌ها را تسهیل می‌کند. برای احتیاط شما می‌بایست مصرف گوشت خودتان در طول روز را کنترل کنید تا از تجمع چربی بیش از حد در اندام‌ها پرهیز کرده باشید.

کاهش مشکلات حافظه

با بالا رفتن سن، مشکلات زیادی از جمله مشکلات حافظه به سراغ انسان می‌آید. زوال عقلی که به دنبال آن بیماری‌هایی به مانند آلزایمر و فراموشی‌های کوتاه مدت است باعث کاهش کیفیت زندگی افراد در سنین بالا می‌گردد. مغز به عنوان یک عضله نیاز به دریافت مقادیر کافی پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ است. بر اساس یافته‌های علمی در صورتی که مغز میزان کافی امگا ۳ دریافت کند، احتمال بروز فراموشی و زوال در آن کاهش پیدا می‌کند. از رو است که شما می‌بایست در رژیم غذایی خود، گوشت قرمز را جای دهید. گوشت قرمز حاوی مقدار کافی اسید امگا ۳ در کنار پروتئین‌های لازم برای بدن است. این دو ماده غذایی در کنار سایر ترکیبات مغذی و معدنی موجود باعث تقویت قدرت حافظه و پیشگیری از بیماری‌های ناشی از افزایش سن می‌شوند.

جلوگیری از آب‌مروارید

آب‌مروارید یا کاتاراکت نوعی بیماری چشم با دلایل گوناگون است که با تار شدن عدسی چشم آغاز می‌شود و با افزایش تیرگی و کدر شدن عدسی، بینایی فرد مختل می‌شود. مصرف یک رژیم غذایی سالم به میزان زیادی می‌تواند از بروز بیماری آب‌مروارید پیشگیری کند. گوشت قرمز به عنوان یک ماده غذایی غنی از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و مغذی عاملی برای کنترل آب‌مروارید است. با خوردن گوشت قرمز اسید چرب امگا ۳ لازم برای محافظت از چشم در برابر بیماری آب‌مروارید تأمین می‌شود. علاوه بر این مواد معدنی کافی برای مقابله با انواع دیگر بیماری‌های هم خانواده با آب‌مروارید نیز در بدن ذخیره می‌گردد.

درمان کم‌خونی

آهن برای تأمین خون و اکسیژن‌رسانی در اندام‌های مختلف بدن لازم و ضروری است. افرادی که کم‌خونی دارند اغلب دچار خستگی و مشکلات دیگر به مانند کاهش قدرت در انجام کارها هستند. خوشبختانه می‌توانید با مصرف گوشت قرمز به عنوان یک منبع غنی از آهن، کم‌خونی خود را به مرور زمان رفع کنید. علاوه بر اینکه شما کم‌خونی را درمان می‌کنید، فشار خون شما نیز به ثبات لازم خواهد رسید. متخصصان بر این باورند که عدم تعادل در فشار خون موجب بروز بی خوابی و الگوهای خواب نامناسب می‌شود از این رو خوردن گوشت قرمز به صورت رعایت شده، باعث کاهش احتمال بروز کم‌خونی می‌گردد. اگر بتوانید گوشت را در وعده‌های غذایی خود قرار دهید، همانند یک کودک خواهید خوابید.

استخوان‌بندی قوی

گوشت منبع غنی از ویتامین D است، کمبود در کلسیم و ویتامین D باعث بروز مشکلات در استخوان‌بندی افراد از جمله کودکان می‌شود. ویتامین D به عنوان عاملی برای جذب کلسیم در بدن عمل می‌کند. کودکان بیش از بزرگسالان باید گوشت مصرف کنند تا دچار مشکلاتی از جمله راشیت نشوند. کمبود کلسیم و ویتامین D عاملی برای شکنندگی سریع استخوان‌ها و کاهش تراکم استخوانی در افراد است؛ بنابراین گوشت قرمز را به صورت هفتگی میل کنید تا علاوه بر لذت بردن از خوردن آن، سلامت جسمانی مناسب داشته باشید.

تعادل در کلسترول خون

گوشت قرمز به علت داشتن مقادیر زیاد مواد معدنی می‌تواند سطح کلسترول خون شما را به تعادل برساند. کلسترول در بدن شما به دو صورت وجود دارد که برخی از آن‌ها مضر و دیگری برای رشد و نمو بدن ضروری است. خوردن گوشت کلسترول‌های مضر را کاهش و میزان کلسترول ضروری را افزایش می‌دهد. از این به شما توصیه می‌کنیم با در نظر گرفتن تعادل در مصرف گوشت قرمز به طور هفتگی از این ماده غذایی پرسود استفاده کنید. البته اگر شما کلسترول خون بالایی دارید بهتر است قبل از مصرف گوشت با پزشک مشورت کنید.

گوشت قرمز بخوریم یا نخوریم؟

تقویت عضلات

یکی از خواص گوشت قرمز این است که حاوی مقادیر زیادی پروتئین در خود است. علاوه بر پروتئین، ترکیب روی نیز در آن وجود دارد. شما با خوردن گوشت میزان کافی از پروتئین را در اختیار عضلات خود قرار می‌دهید. اگر بدن‌ساز هستید به جای استفاده از پروتئین‌های مصنوعی می‌توانید از مصرف گوشت به طور کنترل شده برای تأمین پروتئین عضلانی استفاده کنید. روی ترکیبی است که در طولانی‌مدت اثرات خود را نشان می‌دهد. با خوردن گوشت شما عضلاتی قوی و سالم‌تر خواهید داشت.

سلامت پوست

پروتئین به عنوان عاملی برای سلامتی پوست و دوری از مشکلات آن شناخته شده است. خوردن غذاهایی با پروتئین غنی شده باعث رطوبت رسانی کافی به پوست و حفظ درخشندگی طبیعی آن می‌شود. از طرف دیگر وجود پروتئین کافی از بروز بیماری‌های مختلف از جمله اگزما و لک روی پوست جلوگیری می‌کند. علاوه بر این اگر پوست شما دچار مشکلات حادی به مانند زخم شده باشد خوردن پروتئین مواد لازم برای بازسازی دوباره آن را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ بنابراین برای استفاده از خواص گوشت قرمز آن را از سبد غذایی خود حذف نکنید.

انرژی کافی

بدنی انرژی کافی دارد که سالم باشد. شما می‌بایست در مورد آنچه که می‌خورید و انرژی به دست می‌آورید هوشیار باشید. یکی از خواص گوشت قرمز این است که مقادیر زیادی ویتامین C در خود دارد که می‌تواند به عنوان تبدیل کننده کربوهیدرات به گلوکز عمل کرده و انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه را در اختیار شما قرار دهید. مصرف گوشت قرمز به صورت کنترل شده علاوه بر سلامتی شما، انرژی بدن را نیز تأمین می‌کند.

لزوم احتیاط در مصرف گوشت

با وجود اینکه ما در مورد فواید گوشت قرمز صبحت زیادی داشتیم ولی خوردن بیش از حد هر ماده غذایی می‌تواند موجب بروز مشکلات در بدن شود؛ بنابراین قبل از اینکه رژیم غذایی خود را تغییر دهید و مصرف گوشت را بالا ببرید، با پزشک و متخصص تغذیه وضعیت سلامتی خودتان را در میان بگذارید. همچنین می‌بایست در انتخاب و طبخ غذاهای گوشتی نیز دقت کافی داشته باشید تا بتوانید از همه مزایای آن استفاده کنید.

مضرات مصرف زیاد گوشت قرمز

گوشت قرمز باعث بیماری‌های مختلفی می‌شود. یکی از معروف ترین خطرات مصرف زیاد گوشت قرمز، ابتلاء به سرطان روده‌ی بزرگ است که این مسئله در پژوهش‌های متعدد، به اثبات رسیده است، به غیر از سرطان روده‌ی بزرگ، به نظر می‌رسد که مصرف گوشت قرمز خطر ابتلاء به سرطان پانکراس (لوزالمعده) را هم افزایش می‌دهد.

سرطان پانکراس یکی از بدخیم‌ترین سرطان‌ها است و نتایج یک تحقیق که در مجله انستیتو ملی سرطان آمریکا به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که مصرف فراوان گوشت قرمز، خطر ابتلاء به سرطان پانکراس را ۵۰ درصد و مصرف فراوان گوشت فرآوری شده (مانند سوسیس) این خطر را تا ۶۸ درصد افزایش می‌دهد.

گوشت قرمز علاوه بر موارد فوق، خطرات دیگری هم دارد، برای مثال گوشت قرمز حاوی اسیدهای چرب اشباع فراوانی است که وجود آنها یک عامل شناخته شده ی بیماری‌های قلبی به شمار می‌رود.

از سوی دیگر مصرف گوشت قرمز فراوان باعث ابتلاء یا تشدید بیماری نقرس می‌شود. در بیماری نقرس، مقدار اسید اوریک خون بالا می‌رود و رسوب کریستال‌های اسیداوریک در مفاصل، باعث درد شدید می‌شود.

اسید اوریک در اثر تجزیه پروتئین‌ها ایجاد می‌شود و می‌دانید که گوشت قرمز منبع کاملی از پروتئین است. علاوه بر موارد فوق، پژوهشگران دانشگاه منچستر انگلستان در مطالعه‌ای که روی ۲۵ هزار نفر انجام دادند به این نتیجه رسیدند که مصرف زیاد گوشت قرمز باعث افزایش خطر ابتلاء به روماتیسم مفصلی می‌شود. سرطان غدد لنفاوی، سرطان کیسه‌ی صفرا، سرطان پروستات هم از جمله بیماری‌هایی هستند که ارتباطی بین آنها و مصرف گوشت قرمز دیده شده است.

گوشت قرمز بخوریم یا نخوریم؟

رژیم متعادل گوشت قرمز بهتر از هر چیزی است

با توجه به موارد فوق، در مجموع پزشکان مصرف حداکثر ۸۰ تا ۹۰ گرم گوشت در روز را مناسب می‌دانند، ولی مقادیر بیشتر از آن را توصیه نمی‌کنند. البته نکته‌ای که هست اینکه بیشتر مصرف گوشت قرمز مردم گوشت گاو و گوساله است که در طب سنتی مصرف آن مذمت شده است و بر عکس آن گوشت گوسفند بسیار توصیه شده است اما به اندازه و با توجه به شرایط جسمانی شخص.

بیماری‌هایی هم مثل سرطان روده‌ی بزرگ، سرطان سینه، نقرس اغلب مربوط به کسانی است که مقادیر زیادی گوشت در طول روز مصرف می‌کنند. البته در کشور ما سرانه‌ی مصرف گوشت در روز در حدود همین ۸۰ گرم است و معمولاً بیشتر از آن مصرف نمی‌شود. به همین دلیل بیماری‌هایی که ذکر کردیم، بیشتر در کشورهای غربی که مقادیر بیشتری گوشت قرمز به صورت استیک در طول روز مصرف می‌کنند، یک معضل عمده ی بهداشتی به شمار می‌رود.

گذشته از این، برای داشتن یک رژیم متعادل، توصیه می‌کنیم که حداقل دو بار در هفته ماهی استفاده کنید. ماهی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب اُمگا -۳ تأثیرات مفیدی برای بدن دارد. مصرف میوه‌جات و سبزیجات تازه هم که نیاز به تاکید ندارد. پزشکان توصیه می‌کنند در روز حداقل ۵ وعده میوه و سبزیجات تازه را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید.

کد خبر 512282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.