باورهای غلط برای  پیشگیری از کرونا/توصیه‌های تغذیه‌ای برای واکسیناسیون

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی اهمیت خودمراقبتی افراد مستعد ابتلاء به ویروس کرونا، بایدها و نبایدهای تغذیه در اپیدمی، باورهای غلط در مورد پیشگیری از کرونا، مشکلات دوره نقاهت بیماران، مصرف داورهای گیاهی و توجه به نوع تغذیه در زمان واکسیناسیون را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پروانه صانعی استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ظهر امروز در خصوص تأثیر تغذیه بر بیماری کرونا در یک برنامه مجازی، اظهار کرد: سیستم بدن و ایمنی انسان تحت تأثیر تغذیه او است و در صورتی که تغذیه افراد نامناسب باشد، سیستم ایمنی بدن به خوبی عمل نمی‌کند، در اپیدمی کرونا علاوه بر تغذیه مناسب زدن ماسک، رعایت فاصله، شستشوی مرتب دست‌ها و پروتکل‌های بهداشتی ضروری است.

وی اضافه کرد: تغذیه مناسب می‌تواند شرایط بدنی را به حالتی ببرد که سیستم ایمنی بهترین کارکرد را داشته باشد. اگر در اپیدمی کرونا فردی کمبود غذایی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین داشته باشد سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس ضعیف‌تر عمل می‌کند.

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: سیستم ایمنی بدن نیازمند پروتئین‌ها و مواد معدنی است تا بتواند کار را به درستی پیش ببرد و بهترین کارکرد را دارد.

افراد پرخطر مستعد ابتلاء به کرونا

صانعی در مورد افراد مستعد ابتلاء به ویروس کرونا، افزود: کسانی که در کادر بهداشتی و درمانی (پزشکان و پرستاران) که از بیماران مراقبت می‌کنند، افرادی که سیستم ایمنی بدن ضعیفی دارند، بیمارانی که داروی کورتون یا داروهای ضد سرطان می‌خورند مستعد ابتلاء به کرونا هستند.

وی تاکید کرد: خانم‌هایی که در دوره بارداری و شیردهی هستند، افراد سالمند و کسانی که بیماری قند و دیابت دارند، به خصوص زمانی که بیماری آنها کنترل نشود مستعد ابتلاء به ویروس کووید ۱۹ هستند و باید بیماری زمینه‌ای را کنترل کرده و تغذیه مناسب را در اپیدمی کرونا مورد توجه قرار دهند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی سه دشمن سیستم ایمنی بدن در کرونا، اظهار کرد: علاوه بر تغذیه نامناسب، سوءتغذیه پروتئین می‌تواند اثر نامناسبی داشته باشد، کمبود ویتامین و مواد معدنی و چاقی افراد باعث کاهش سیستم ایمنی بدن آنها می‌شود.

صانعی ادامه داد: برای پیشگیری از کرونا باید در بحث تغذیه دو اصل را در برنامه غذایی قرار دهند، رژیم غذایی متنوع داشته باشند و هر چه قدر تنوع غذاها بیشتر باشد مواد مغذی بیشتری به بدن می‌رسد.

وی افزود: چند نوع مختلف مواد غذایی و داشتن تنوع زیاد در میوه‌ها، سبزی‌ها و مواد غذایی برای بالا بردن ایمنی بدن در کرونا لازم است، تعادل و توازن در مصرف مواد غذایی نیز مهم است و رژیم افراطی و دریافت‌های زیاد مواد غذایی برای فرد عوارضی را به دنبال دارد.

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: سیر، پیاز، کلم بروکلی، قارچ، روغن زیتون، گردو برای بدن مفید است و توجه به تعادل و توازن در مصرف این مواد غذایی حائز اهمیت بالایی است.

صانعی، خاطرنشان کرد: میزان هزینه برای مواد غذایی و مفید بودن مواد در برنامه غذایی حائز اهمیت است، برخی از خانواده‌ها غذاهای بیرونی و فست فودها را با هزینه بالایی تهیه می‌کنند در حالی که ارزش غذایی مفیدی برای بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن آنها ندارد، علاوه بر توجه به وضعیت اقتصادی خانواده و تهیه مواد مغذی با ارزش برای سلامتی بدن مهم است.

باورهای غلط در مورد پیشگیری از کرونا

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از بیماری کرونا مصرف مفید مکمل ویتامین دی اثبات شده است، باید افراد زیر ۱۲ سال هر دو ماه یکبار ویتامین دی مصرف کنند به شرطی که ویتامین دی بدن مطلوب باشد، باید نوجوانان و بزرگسالان هر ماه یک ویتامین دی ۵۰ هزار واحدی بخورند و عامل مهمی برای بهبود سیستم ایمنی بدن است.

وی اظهار کرد: افرادی که پزشک به آنها توصیه دارد نیازمند مصرف مکمل‌های بیشتری هستند، نباید افراد خودسرانه ویتامین دی بخورند تا از عوارض آن در امان باشند، مکمل ویتامین C، ویتامین A و زینک برای پیشگیری از کرونا توصیه نمی‌شود، باید افراد منابع این ویتامین‌ها در برنامه غذایی داشته باشد.

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: افرادی که مبتلا به کرونا شدند ویتامین دی بدن آنها با توجه به ارزیابی شرایط بدنی و مصرف آن برای بیماران مبتلا در نظر گرفته می‌شود.

مشکلات دوره نقاهت بیماران کرونایی

صانعی تاکید کرد: دوره نقاهت بیماری کرونا افراد را دچار مشکلات گوارشی تنفسی می‌کند، باید وابسته به شرایط بدنی خود مواد غذایی بخورند، ویروس دلتا مشکلات گوارشی ایجاد می‌کند به خصوص حالت تهوع، استفراغ و اسهال در کودکان ایجاد می‌کند و در بزرگسالان سردرد، یبوست و دل درد را به همراه دارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، تصریح کرد: فردی که مبتلا به اسهال است باید آب را طعم دار با لیمو و سیب کرده و مایعات بخورد، خوردن میوه‌های با حالت فالوده‌ای و برنج به صورت کته توصیه می‌شود، از مصرف غذاهای سرخ شده خودداری کنند، بیشتر موز آب انار، سیب و ترکیباتی با گلاب و عسل را بخورند.

وی ادامه داد: افرادی که یبوست دارند فیبر بیشتری از میوه و سبزیجات حبوبات و نان سبوس دار را در برنامه غذایی داشته باشند t همچنین عادت دفع صحیح، مصرف روغن زیتون، استفاده از آلو و انجیر و داروی گیاهی خاکشیر برای یبوستی ها مفید است.

صانعی، اظهار کرد: بی اشتهایی افراد هم با ابتلاء به کرونا دلتا وجود دارد که باعث افزایش تب و متابولیسم بدن می‌شود، باید در این شرایط رایحه‌های نامناسب و بوی غذا در اطراف او نباشد، همچنین بو کردن لیمو و اضافه کردن گلاب به آب و مصرف زنجبیل کمک کننده است.

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: کسانی که مشکل ریه پیدا می‌کنند و عفونت‌ها در قسمت تحتانی ریه باشد، التهاب و معده درد دارند و باید غذاهای چرب و فست فودها را نخورند، مصرف مرغ و غذاهایی با فیبر کم و مصرف زنجبیل و عرق نعناع به این افراد برای آرامش معده توصیه می‌شود.

وی در مورد بازگشت حس بویایی افراد مبتلا به کرونا، افزود: حس بویایی افراد مبتلا با آرامش برگشت پیدا می‌کند، شستشوی سیستم تنفسی با سرم فیزیولوژی مهم است و بو کردن عصاره نعناع به برگشت سیستم بویایی افراد کمک می‌کند.

داروهای گیاهی و تأثیر آن بر کاهش عوارض کووید ۱۹

صانعی در خصوص تأثیر داروهای گیاهی بر کاهش عوارض ویروس کووید ۱۹، اظهار کرد: خاکشیر، تخم شربتی با آب جوش برای رفع یبوست مؤثر است، زردچوبه حاوی ماده ضد التهابی بوده و اثرات آنتی اکسیدانی مفیدی دارد باید بدانیم در مصرف داروهای گیاهی زیاده روی نکنیم و تعادل را رعایت کنیم.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، خاطرنشان کرد: سیاه دانه را با عسل مخلوط کرده و با نان و پنیر صبحانه بخوریم چای به و دارچین در پیشگیری و درمان بیماران کرونایی مؤثر است. گیاه «اکسیناسه» دشمن ویروس‌ها بوده که از آن دارو درست شده و مورد تأیید است و برای مصرف بیماران کرونایی مفید است مابقی داروهای گیاهی که افراد برای تجارت و سودجویی تبلیغ می‌کنند مورد تأیید نیستند و برای مصرف بیماران مبتلا به کرونا توصیه نمی‌شوند.

اهمیت نشان گره‌ای تغذیه‌ای

وی در خصوص اهمیت نشان گره‌ای تغذیه‌ای، اظهار کرد: برچسب‌های غذایی سال‌ها است که در کل دنیا برای تولید مواد غذایی در کارخانه‌ها صورت می‌گیرد در این برچسب غذایی میزان نمک، قند اضافه شده و اسیدهای چرب ترانس مشخص شده است.

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: برای آسان شدن کار از رنگ‌های سبز (بی خطر) زرد (یک مقدار خطر) و قرمز (پرخطر) برای برچسب‌ها استفاده می‌شود، باید در کرونا مردم غذای فله‌ای نخورند و به برچسب‌های غذایی هم توجه کنند.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای قبل و بعد از زدن واکسن کرونا

صانعی در مورد توجه به نوع تغذیه در زمان واکسیناسیون، اضافه کرد: باید افراد شب قبل از تزریق واکسن غذای سبک بخورند، ناشتا برای زدن واکسن نروند، اگر افراد داروی فشارخون و کم کاری تیروئید هستند مکمل غذایی قبل از واکسن نخورند و مسکن‌ها را قبل از زدن واکسن مصرف نکنند.

وی خاطرنشان کرد: نباید افراد غذاهای سنگین و سرخ شده را در ساعت‌های بعد از زدن واکسن بخورند، بیشتر غذاهای سبک و مایعات فراوان مصرف کنند تا سیستم ایمنی بدن به درستی کار کند و چند قطره لیمو و عسل را به آب اضافه کرده و بخورند، زمانی که واکسن می‌زنند فالوده‌ها و میوه‌ها و کاهو بخورند و چای و قهوه کمتر استفاده کنند.

کد خبر 509897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.