۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
آیا غذاهای تند بخوریم؟

مزیت خوردن غذاهای تند، آشنایی با کپساسین ماده تحریک کننده بدن، معایب خوردن غذای تند، فواید و خواص غذای تند برای زنان و مردان و پنج خطر مصرف بیش از اندازه غذاهای تند را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حس تندی یا از ماده غذایی تند مانند سیر، پیاز یا فلفل و یا ادویه‌جات تند مانند فلفل قرمز و کاری و یا انواع سس‌های تند مانند توباسکو یا سس خردل است، هر یک از این مواد غذایی و یا ادویه‌جات خواص خود را دارا هستند؛ سیر و پیاز خاصیت ضدسرطان و میکروب‌کشی دارند، پودر کاری خاصیت ضدالتهاب و ضددرد دارا است و دانه خردل با دارا بودن منیزیم و سلنیوم بالا محافظ قلب و ضدسرطان است و برای رفع درد مفاصل و آرتروز مفید بوده و به‌دلیل دارا بودن ویتامین B۳ کاهنده کلسترول خون است.

اکثریت فواید غذای تند از ماده کاپسایسین است که عبارتند از:

باز کننده سینوس

کاپسایسین سبب باز شدن عروق بینی و سینوس‌ها می‌گردد و جریان خون را در سینوس افزایش داده و سبب رفع التهاب آن می‌شود.

بهبود برونشیت

غذای تند تعریق را زیاد کرده و سبب سرفه و خروج موکوس بد از طریق سرفه می‌گردد، دمای بالای غذاهای دارای ادویه تند باعث باز شدن لوله‌های برونش گردیده و سبب بهبود سرماخوردگی می‌شود.

آیا غذاهای تند بخوریم؟

تقویت حافظه

تحقیقات اخیر در استرالیا نشان داده است افرادی که در هفته حداقل یک‌بار غذای ادویه‌دار و تند مخصوصاً دانه خردل استفاده می‌کنند از تحلیل سلول‌های مغزی جلوگیری کرده و سیستم اعصاب قوی‌تری دارا هستند و در میانسالی از ابتلاء به آلزایمر در امان هستند (یکی از دلایل آن وجود ویتامین‌های گروه B مخصوصاً ویتامین B۱) است.

افزایش متابولیسم و لاغری

تمامی ادویه‌جات تند اعم از کاری و فلفل قرمز سبب تحریک تیروئید و افزایش ضربان قلب شده و متابولیسم را بالا برده و سببب چربی‌سوزی و کاهش وزن می‌شوند.

رفع التهاب

کاپسایسین در انواع فلفل با دارا بودن خاصیت ضدالتهابی سبب کاهش درد، مخصوصاً درد عضلات و مفاصل می‌شود.

باز شدن عروق

ادویه‌جات تند، سیر و پیاز سبب افزایش نیترات خون و باز شدن عروق می‌گردد، فشارخون را کاهش داده و رسوبات داخل عروق را از بین می‌برد و برای قلب و عروق بسیار مفید است.

ضدسرطان

غذاهای تند دارای آنتی‌اکسیدان هستند و با رادیکال‌های آزاد که سبب بروز سرطان می‌شوند مبارزه کرده و از پخش شدن سرطان جلوگیری می‌کنند، در تحقیقات اخیر ثابت شده است غذاهای تند رشد انواع تومور را کاهش می‌دهد.

معایب خوردن غذای تند عبارتند از:

بوی بد دهان

اغلب ادویه‌جات تند و یا سیر و پیاز دارای بوی تند و زننده هستند و باید بعد از مصرف آن‌ها دهان شسته شود.

از بین بردن حس چشایی

ثابت شده است مصرف ادویه‌جات بسیار تند بیشتر از هفته‌ای دو الی سه بار پرزهای چشایی را از بین برده و به مرور زمان مزه غذاها درست حس نمی‌شود.

ایجاد مشکلات ادراری

مواد تند بعد از تصفیه وارد مثانه و کلیه می‌شود و به مقدار زیاد به بافت می‌تواند لطمه بزند.

برای افراد حامله و شیرده خطرناک است

مواد تند وارد مایع آمنیوتیک رحم و شیر مادر شده و سبب ایجاد تحریک عصبی در جنین و نوزاد می‌شود.

مشکلات معده

غذاها و ادویه‌جات تند می‌توانند سبب تحریک بافت معده و التهاب آن شوند و دیواره معده را تخریب کرده و اسید معده را افزایش داده و سبب ایجاد زخم در طولانی مدت شوند.

آیا غذاهای تند بخوریم؟

چگونه کپساسین سبب اسهال می‌شود؟

واکنش بدن به غذاهای ادویه دار کاملاً طبیعی بوده و تنها نشانه‌ای است که بدن سخت در تلاش است تا انسان را از هرگونه آسیبی محافظت کند. غذاهای درست شده با فلفل کاین و یا فلفل تند دارای یک ماده قوی هستند که با نام «کپسایسین» شناخته شده و یک ماده تحریک کننده برای بدن محسوب می‌شود. به علت وجود همین ماده است که وقتی پوست شما با فلفل تند تماس برقرار می‌کند، احساس سوزش می‌کنید. به همین ترتیب زمانی نیز که شما غذای ادویه دار می‌خورید و متعاقب آن آب خنک می‌نوشید، این احساس به شما دست می‌دهد که یک گلوله آتشین را قورت داده اید.

حتی باید گفت هیچ جای تعجبی نیست که «کپساسین» می‌تواند مخاط معده و یا روده را تحریک کند، برخی از افراد ممکن است این مسئله را تحمل کنند، اما برای برخی دیگر که معده‌ای حساس‌تر دارند، این مسئله فرایندی را ایجاد می‌کند که سبب اسهال می‌شود.

گوارش یک فرایند کاملاً منظم است که از زمان گاز زدن غذا آغاز می‌شود و تا زمانی که بدن ما مدفوع حاصل از آن را تخلیه کند، به طول می‌انجامد. در طول مسیر گوارش، غذا به بخش‌های مختلفی حرکت می‌کند.

زمانی که ما «کپساسین» موجود در فلفل تند را می‌خوریم، این ماده چیزی به نام «گیرنده وانیلوئیدی نوع ۱» (TRPV۱) را تحریک می‌کند که همین سبب می‌شود تا به مغز ما بگوید که ما در حال سوختن از داخل بدن مان هستیم.

مغز تلاش می‌کند تا این تحریک را تفسیر کند و به همین منظور مسکن بدن را که به «اندروفین» معروف است، آزاد می‌کند، به همین دلیل است زمانی که غذای تند و ادویه دار می‌خورید، احساس سرخوشی می‌کنید و دوست دارید تا بیشتر از آن غذا میل کنید.

زمانی که کپساسین، روده کوچک را اذیت می‌کند، به شکلی سریتر از حالت طبیعی حرکت کرده و به روده بزرگ می‌رسد. در اینجا سرعت طبیعی گوارش اگرچه کاهش می‌یابد، اما گیرنده‌ها به شدت فعال شده و به عنوان بخشی از فرایند دفاعی بدن، روده بزرگ کل روند را سرعت می‌بخشد. این مسئله سبب می‌شود تا روده بزرگ نتواند آب موجود در غذا را جذب کند و مدفوع به شکل جامد درآید و همین سبب می‌شود تا ما با اسهال به دستشویی برویم.

حتی باید گفت برخی اوقات افراد احساس می‌کنند که مقعد آن‌ها در حال آتش گرفتن است، اما باید گفت این مسئله جای نگرانی ندارد؛ چرا که به هنگام عبور ماده کپساسین از خط دندانه دار در مقعد، گیرنده‌های درد بیشتری وجود دارد.

آیا باید به پزشک مراجعه کرد؟

اسهال ناشی از غذاهای تند و یا ادویه دار معمولاً محدود بوده و ظرف یک الی دو روز برطرف می‌شود. بایدن حواستان باشد که نوشیدنی‌های کافئین دار سبب تشدید اسهال می‌شود، علائمی که ظرف یک الی دو روز برطرف نشوند و یا بدتر گردند، نیازمند مراقبت‌های پزشکی برای بررسی‌های بیشتر هستند.

فواید و خواص غذای تند برای زنان و مردان

مبارزه با التهاب، کاهش ابتلاء به سرطان، عمر بیشتر، کنترل هوس غذا خوردن و کاهش وزن، افزایش متابولیسم، تسکین درد، جذب بیشتر مواد مغذی، بهبود سلامتی قلب، جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی و تسکین درد از مهم‌ترین فواید و خواص غذای تند برای زنان و مردان است.

ادویه‌هایی مانند زردچوبه، میخک، دارچین و زنجبیل خاصیت آنتی اکسیدان قوی دارند که می‌توانند به مبارزه با التهاب کمک کنند، طبق مطالعات انجام شده توسط دانشگاه هاروارد و مرکز ملی و کنترل بیماری‌ها، خوردن غذای تند به مدت شش یا هفت روز در هفته می‌تواند خطر مرگ را تا ۱۴ درصد کاهش دهد.

محققان دریافتند که کپسایسین مانع رشد سرطان پوست می‌شود، افزودن زردچوبه به غذاها می‌تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند، طبق تحقیقات، با استفاده از فلفل قرمز می‌توانید سوخت بدن خود را بالا نگه دارید.

مطالعات نشان می‌دهد که کپسایسین می‌تواند درد را در افراد مبتلا به آرتروز و روماتیسم و ورم ورم مفاصل و فیبرومیالژیا کاهش دهد، محققان مشاهده کرده اند که خطر کمتری از حملات قلبی و سکته در فرهنگ‌هایی وجود دارد که در آن مردم غذای تند می‌خورند. همچنین کشف کردند که مواد اولیه فعال در فلفل چیلی، به کاهش کلسترول پلاسما کمک می‌کنند.

زیره و زردچوبه می‌توانند به مبارزه با باکتری‌های مضر در بدن کمک کنند، تحقیقات نشان می‌دهد که این ادویه خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدان قوی دارن، همچنین ادویه باعث می‌شود که مغز شما اندورفین و دوپامین آزاد کند، هورمون‌های حس خوب که می‌تواند حال شما را بهبود و استرس را کاهش دهد.

آیا غذاهای تند بخوریم؟

پنج خطر مصرف بیش از اندازه غذاهای تند

مصرف متعادل غذاهای تند و استفاده از مقدار تناسب از ادویه‌های تند می‌تواند به تقویت سلامت انسان کمک کند، اما زیاده‌روی در مصرف آنها می‌تواند اثری معکوس به همراه داشته باشد، غذاهای تند می‌توانند به کاهش وزن، بهبود بیماری قلبی، و حتی افسردگی کمک کنند.

تحقیقات نشان داده است افرادی که شش تا هفت روز در هفته غذاهای تند مصرف کردند، کاهش خطر نسبی ۱۴ درصدی در مرگ و میر کلی را نشان دادند. به بیان دیگر، یک رژیم غذایی حاوی کپسایسین، ماده شیمیایی موجود در فلفل‌ها و عامل تندی آنها می‌تواند حتی به طول عمر انسان بیفزاید.

با این وجود، غذاهای تند برای همه مناسب نیستند، اگر غذای خود را با میزان بیش از حد سس تند آغشته کرده یا وعده‌های غذایی زیادی حاوی سطوح بالای تندی را مصرف کنید، این شرایط می‌تواند به بدن شما آسیب برساند. برخی عوارض جانبی مصرف بیش از حد غذاهای تند عبارتند از:

می‌توانند اثر ملین داشته باشند

از نظر علمی ثابت شده است که مصرف غذاهای تند یکی از رایج‌ترین مقصران در پس ناراحتی معده و اسهال است، بنابر یک مطالعه علمی، مصرف بیش از حد کپسایسین می‌تواند دیواره داخلی معده را تحریک کند و از دیگر علائم می‌توان به حالت تهوع، استفراغ، شکم درد و اسهال سوزناک اشاره کرد. پس اگر به غذاهای تند و پر ادویه حساس هستید، پرهیز از مصرف یا محدود کردن مصرف این گونه خوراکی‌ها می‌تواند ایده خوبی باشد.

می‌توانند موجب آکنه و اگزما شوند

غذاهای تند ممکن است موجب جوش زدن در برخی افراد شود، زمانی که غذای تند در دستگاه گوارش التهاب ایجاد می‌کند، ناراحتی معده، بازگشت اسید یا علائم دیگر گاهی اوقات، این التهاب می‌تواند روی پوست به شکل گرگرفتگی، بروز آکنه یا حتی اگزما خود را نشان دهد. اگر غذایی خاص دلیل بروز این شرایط باشد، متخصصان پوست ثبت خوراکی‌های مصرفی برای شناسایی مقصر اصلی را پیشنهاد داده اند.

می‌توانند موجب بی خوابی شوند

اگر به مصرف وعده‌های غذایی سرشار از ادویه و تندی علاقه دارید، بهتر است آن را به وعده غذایی ناهار محدود کنید، غذاهای تند و اسیدی به واسطه سوزش سردل می‌توانند در خواب انسان اختلال ایجاد کنند. سوزش سردل به خصوص برای افراد مبتلا به بیماری بازگشت اسید معده به مری که به نام رفلاکس اسید نیز شناخته می‌شود، مشکل‌ساز است.

به گفته بسیاری از کارشناسان سلامت، مصرف غذاهای تند و پر ادویه نزدیک به زمان خواب توصیه نمی‌شود زیرا دراز کشیدن می‌تواند موجب تشدید ناراحتی شود که فرد احساس می‌کند.

آیا غذاهای تند بخوریم؟

می‌توانند بر صدای شما تأثیرگذار باشند

به گفته کارشناسان کلینیک مایو، مصرف بیش از حد غذایی تند و پر ادویه یکی از مواردی است که می‌تواند گلوی انسان را تحریک کند، اگر فردی هستید که از بازگشت اسید معده به مری رنج می‌برد - مسأله‌ای که به واسطه مصرف غذاهای تند نیز می‌تواند شکل بگیرد، مصرف غذاهای تند نه تنها می‌تواند به استفراغ بلکه به درد، تورم و گرفتگی صدا نیز منجر شود.

می‌توانند در بروز تاول‌ها و راش های پوستی نقش داشته باشند

لمس برخی مواد غذایی تند نیز می‌تواند به طور بالقوه دارای خطرات سلامت باشد، مواد غذایی تند گیرنده‌های موجود در پوست که به طور معمول به گرما واکنش نشان می‌دهند را تحریک می‌کنند. این گیرنده‌ها فیبرهای دردی هستند که از نظر فنی به نام گیرنده‌های درد پلی‌ماودال شناخته می‌شوند. آنها به دماهای شدید و محرک‌های مکانیکی شدید مانند نیشگون و برش، همچنین به برخی تأثیرات شیمیایی واکنش نشان می‌دهند. زمانی که این فیبرهای درد توسط یک ماده شیمیایی مانند آنچه در فلفل‌های چیلی وجود دارد، تحریک شده اند، سیستم عصبی مرکزی می‌تواند گیج شده و فریب بخورد که یک واکنش عصبی مبهم را موجب می‌شود.

کد خبر 505501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.