صبحانه خوردن چه فوایدی دارد؟

اهمیت خوردن صبحانه برای سلامتی، ۱۳ ماده غذایی برای یک صبحانه مقوی و مهمترین فواید خوردن صبحانه حاوی مواد مغذی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوایند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پنیر، تخم مرغ، آب میوه، حلیم، کره بادام زمینی، غلات، ساندویج الویه، ماست چکیده، میوه و سبزی، پنکیک خانگی، عدسی، فرنی، و کرم کنجد ۱۳ ماده غذایی برای یک صبحانه مقوی است.

بهترین گزینه‌های یک صبحانه سالم

صبحانه مناسب شامل دو یا سه برش نان از انواع غلات، حدود ۵ گرم کره و کمی عسل یا مربا است. پروتئین مورد نیاز بدن را در وعده صبحانه، می‌توانید از طریق مصرف شیر و پنیر تأمین کنید. اگر به شیر حساسیت دارید یا میانه تان با پنیر خوب نیست، ماست را جایگزین کنید.

ماست میوه‌ای و ماست بستنی گزینه‌هایی هستند که می‌توانید جایگزین شیر کنید، برای صبحانه حق تقدم با دانه‌های سبوس دار و پروتئینی است. گردو، دارچین، نوشیدنی سویا یا شیر بدون چربی و میوه هم بهترین گزینه‌های یک صبحانه سالم هستند.

اگر دارچین را به چای یا مربای کم شیرین تان اضافه کنید برای تنظیم قند خونتان خوب است، منابع بسیار خوب برای تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای بدن هستند می‌توانید به عنوان صبحانه حتی یک موز یا آب میوه‌ها را میل کنید. اگر صبحانه را حذف کنید در وسط روز نیاز بیشتری به قند پیدا می‌کنید و میان وعده پر قندتری میل می‌کنید.

صبحانه برای کاهش وزن می‌تواند مفید باشد، تحقیقات نشان داده کسانی که صبحانه می‌خورند بیشتر از کسانی که از خوردن آن سرباز می‌زنند در وزن ایده‌آل خود می‌مانند و دچار اضافه وزن نمی‌شوند. خوردن صبحانه فواید زیادی برای سلامتی و بهتر بودن فرد دارد، خوردن صبحانه سوخت بدن و مغز را تأمین می‌کند، متخصصان تغذیه تاکید دارند صبحانه باید در دو ساعت اول بعد از بیداری میل شود، یک صبحانه کامل و سالم باید حدود ۲۰ تا ۳۵ درصد از کالری رژیم غذایی روزانه افراد را شامل شود.

صبحانه خوردن چه فوایدی دارد؟

صبحانه به افراد انرژی لازم برای شروع روز را می‌دهد، مواد غذایی که در این وعده میل می‌کنید یکی از منابع اصلی کلسیم، آهن، ویتامین ب، پروتئین و فیبر است، بدن افراد به این مواد معدنی مغذی برای اینکه بتواند روز خود را شروع کند نیاز دارد، مهم‌ترین فواید خوردن صبحانه عبارتند از:

بهبود حافظه و میزان تمرکز

صبحانه سطح گلوکز که یک کربوهیدرات ضروری برای عملکرد مغز است را در خون شما بازیابی می‌کند، صبحانه می‌تواند حافظه و میزان تمرکز را بهبود دهد و می‌تواند افراد را خوشحال‌تر کند، زیرا تنش را در بدن افراد کاهش داده و همین موضوع باعث بهبود خلق و خوی آنها می‌شود.

در مطالعاتی که روی کودکان صورت گرفت نشان داد که صبحانه می‌تواند رفتار و ارتباطات و نمره‌های آن‌ها را بهتر کند، مانند هر عضو دیگری مغز نیز برای بهتر کار کردن نیاز به انرژی دارد.

تنظیم هورمون‌های زنانه

دیگر تأثیر خوردن صبحانه تنظیم هورمون‌های زنانه است و بهبود عملکرد سیستم گوارش و جلوگیری از به وجود آمدن زخم معده و مشکل‌های روده برای دفع مواد زائد.

انرژی مورد نیاز مردم بستگی به سطح فعالیت آن‌ها و نوع زندگی آن‌ها دارد اما معمولاً مردان به انرژی بیشتری نسبت به بانوان نیاز دارند. همینطور کودکان در سن رشد نیز به انرژی بیشتری نیاز دارند برای مثال پسران ۷ تا ۱۰ ساله باید چیزی حدود ۱۹۷۰ کالری دریافت کنند و دختران ۷ تا ۱۰ سال به ۱۷۴۰ کالری نیاز دارند. این میزان در بزرگسالان برای مردان به ۲۵۰۰ کالری و برای خانم‌ها به ۲۵۰۰ کالری می‌رسد.

جلوگیری از بیماری‌های قلبی و دیابت

صبحانه عاملی برای جلوگیری از بیماری‌های قندی مثل دیابت است، عاملی در کاهش به وجود آمدن ناراحتی‌های قلبی در سن‌های مختلف، است با خوردن صبحانه بدنی مقاوم‌تر در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها خواهید داشت که این اتفاق در اثر بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن است.

سلامت درازمدت

از فواید صبحانه می‌توان به این موضوع اشاره کرد که به سلامت طولانی مدت بدن افراد کمک می‌کند، صبحانه یک فرصت عالی است که در صورت امکان خانواده را در کنار هم جمع کنید و دسته جمعی از خوردن آن لذت ببرید و عادت صبحانه خوردن را در کودکان تان به وجود آورید و آن را در نوجوانی آن‌ها حفظ کنید زیرا اکثر کودکان بعد از رسیدن به نوجوانی قبل از رفتن به مدرسه سخت صبحانه می‌خورند. صبحانه خوردن یکی از عادت‌های خوبی است که در کل طول عمر باید حفظ شود.

صبحانه خوردن چه فوایدی دارد؟

خوش اخلاقی و عدم کسل بودن

با خوردن صبحانه و دریافت انرژی‌های لازم شما فردی خوش اخلاق در طی روز خواهید بود و دیگر حالت کسل بودن را تجربه نخواهید کرد.

کاهش میل به ریزه خواری و فشار خون بالا

اگر صبحانه بخورید میل به ریز خواری در میان وعده‌های اصلی کمتر شده و به شما کمک می‌کند وزنی ایده آل داشته باشید و از چاقی جلوگیری کنید، خوردن صبحانه در دراز مدت هم تأثیر خود را نشان می‌دهد که بهترین تأثیر آن جلوگیری از فشار خون بالا در سن بالا باشد.

کد خبر 496140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.