خبری خوش برای گیاه‎‌خواران/ آشنایی با خواص نان بربری

آشنایی با خواص نان بربری، یکی از نشانه‌های اولیه دیابت، خبری خوش برای گیاه‌خواران، مهم‌ترین خواص زنجبیل برای خانم‌ها، کاهش وزن با کمک فیبرها و مصرف مکمل‌های پروبیوتیک و کاهش اضطراب را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زنجبیل از آن ادویه‌هایی است که شما می‌توانید آن را هم به صورت تازه و هم به صورت پودر شده استفاده کنید. زنجبیل را به صورت دمنوش و ترکیبی یا به صورت طعم‌دهنده در غذا هم می‌توان استفاده کرد. طعم قوی زنجبیل برای اغلب خانم‌ها متفاوت و لذت بخش است، کاهش وزن، رشد مو، لایه بردار پوست و کاهش دردهای قاعدگی از مهم‌ترین خواص زنجبیل برای خانم‌ها است.

نشانه اولیه دیابت

علائم متعددی وجود دارد که می‌تواند زنگ خطر ابتلاء به بیماری دیابت باشد اما بروز عارضه‌ای در چشم‌ها یکی از نشانه‌های مهم در بالا رفتن سطح قند خون و احتمال ابتلای فرد به دیابت است.

به گفته پزشکان تاری دید می‌تواند نشانه اولیه بیماری دیابت باشد. تاری دید در افرادی که به دیابت کنترل نشده مبتلا هستند متداول است، به طور خاص، تاری دید بعد از غذا خوردن عامل نگران کننده‌ای است که باید در صورت مشاهده حتماً به پزشک مراجعه شود.

خبری خوش برای گیاه‎‌خواران/ آشنایی با خواص نان بربری

بالا رفتن ناگهانی قند خون به دنبال مصرف یک وعده غذایی می‌تواند منجر به تاری دید شود زیرا افزایش سریع قند خون باعث تورم بخش جدایی ناپذیر چشم یعنی عدسی می‌شود. ورم بر اثر حرکت مایع به داخل و خارج چشم ایجاد می‌شود و منجر به تغییر در شکل عدسی و در نتیجه تغییر در بینایی می‌شود.

طبق بررسی‌های انجام شده هنگامی که سطح قند خون به حد نرمال رسیده و شکل عدسی به اندازه اصلی خود باز می‌گردد، قدرت بینایی می‌تواند به حالت قبل برسد، اما اثرات این تاری دید می‌تواند در طی چند روز تا تقریباً شش هفته از بین برود.

در صورتی که بیماری دیابت تحت کنترل قرار نگیرد می‌تواند به مشکلات جدی در وضعیت بینایی فرد منجر شود، دیابت بیماری است که با گذشت زمان به تدریج پیشرفت می‌کند. اگر دیابت نوع دو درمان نشود، قند خون بالا می‌تواند سلول‌ها و اندام‌های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار دهد.

این عوارض شامل آسیب کلیه و نیاز به انجام دیالیز است یا به چشم‌ها آسیب وارد می‌شود که می‌تواند منجر به نابینایی شود یا افزایش خطر ابتلاء به بیماری قلبی یا سکته مغزی را به همراه دارد، زمانی که دیابت، سلامت چشم‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، احتمال بروز رتینوپاتی- بیماری که منجر به رشد غیرطبیعی عروق خونی در شبکیه چشم می‌شود- وجود دارد.

از خواص نان بربری چه می‌دانید؟

متخصص تغذیه، اظهار کرد: نان ۴۰ تا ۵۰ درصد انرژی، ۴۵ درصد پروتئین و ۳۰ درصد کلسیم و فسفر و گاهی ۶۰ درصد کلسیم بدن را تأمین می‌کند.

با بیان اینکه انواع نان‌های سنتی و صنعتی وجود دارد که یکی از این نان‌ها، نان بربری است، نام نان بربری از ایل بربر که قوم هزاره در افغانستان بودند وارد کشور ایران شد و برای اولین بار در دوره قاجار در تهران قوم افغانی هزاره این نان را تولید کردند.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌هایی که نان بربری را از سایر نان‌ها متمایز می‌کند مایعی است که نانوا زمان قرارگیری نان در کوره روی آن می مالد که باعث ماندگاری، کاهش سرعت بیات شدن، افزایش درخشندگی، ظاهر مطلوب این نان می‌شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: ویژگی دیگر نان بربری نحوه طبخ آن است که در حرارت مستقیم پخت نمی‌شود و نان مطلوبی است، از نظر ارزش غذایی حدود ۱۰۰ گرم نان بربری ۲۶۰ کیلوکالری انرژی تولید می‌کند و این نان حاوی هشت تا ده گرم پروتئین، یک گرم فیبر و مقداری املاح است.

مظفری خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود افراد با مصرف نان‌های سنتی مطلوب و بهره مندی از ارزش‌های غذایی این نان‌ها در حفظ سلامتی خود سهیم باشند.

کاهش وزن با کمک فیبرها

فیبر نوع خاصی از کربوهیدرات است که در غذاهای گیاهی مثل سبزیجات و غلات به مقدار زیاد وجود دارد و بدن نمی‌تواند تمامی آن‌ها را به راحتی هضم کند؛ با اینکه فیبر به راحتی در بدن هضم نمی‌شود، اما نقش مؤثری را در سلامت افراد دارد، به نظر می‌آید خوردن چنین چیزی که هضم هم نمی‌شود کاری بی‌فایده است.

خبری خوش برای گیاه‎‌خواران/ آشنایی با خواص نان بربری

اما باید بدانید این ماده فواید بسیاری برای بدن انسان دارد؛ به طور مثال می‌تواند باعث کاهش وزن، کاهش سطح قند خون و مبارزه با یبوست شود. آکادمی تغذیه و رژیم غذایی توصیه می‌کند که به ازای هر ۱۰۰۰ کالری که روزانه مصرف می‌کنید، حدود ۱۴ گرم فیبر مصرف کنید. میزان مطلوب تقریباً ۲۴ گرم فیبر برای زنان و ۳۸ گرم برای مردان است. گلابی، توت فرنگی، آووکادو، تمشک، سیب، موز و هویج از هم مواد غذایی است که با مصرف آن می‌توانید فیبر موردنیاز بدن خود را تأمین کنید.

مصرف مکمل‌های پروبیوتیک و کاهش اضطراب

یک مطالعه جدید نشان داده است که مصرف هر روز مکمل‌های پروبیوتیک می‌تواند به کاهش سطح اضطراب کمک کند، محققان دانشگاه در حین بررسی تأثیرات یک مکمل غذایی پربیوتیک بر سلامت روانی افراد ۱۸ تا ۲۵ ساله این کشف را انجام دادند.

آن‌ها دریافتند کسانی که دوز روزانه پروبیوتیک دارند از افزایش سلامت روان، با کاهش سطح اضطراب و بهبود سلامت روده بهره مند می‌شوند، نویسنده و محقق این مطالعه تاکید دارد این یافته‌ها امیدی برای رسیدن به راهی ساده برای کمک به زنان جوان در بهبود وضعیت روانی است.

این تحقیق جدید یک گام مهم به جلو است که می‌توان نشان دهد که از یک مکمل غذایی ساده و بی خطر مانند پربیوتیک ها می‌توان برای بهبود فراوانی باکتری‌های مفید روده در روده و همچنین برای بهبود سلامت روان و رفاه در جوانان استفاده کرد.

محقق این مطالعه، اظهار کرد: این یک تحقیق هیجان انگیز است که امکان مطالعات بیشتر در مورد ارتباط بین پروبیوتیک ها و سلامت روان را فراهم کرده است و ابعاد مختلفی را در تحقیقات بهداشت روان گرد هم می‌آورد؛ یافتن اثرات پروبیوتیک در یک گروه زیر بالینی نویدبخش تحقیقات بالینی ترجمه‌ای بر روی چندین نشانگر سلامت روان است.

خبری خوش برای گیاه‎‌خواران/ آشنایی با خواص نان بربری

خبری خوش برای گیاه‌خواران

سکته مغزی دومین علت شایع مرگ و میر در سراسر جهان و علت اصلی ناتوانی بسیاری از افراد است، همچنین می‌تواند روی روند زوال عقل تأثیرگذار باشد، افراد با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی خود تأثیر عمده‌ای بر سلامت عمومی خود احساس خواهند کرد.

محققان اذعان دارند گیاه‌خوارانی که در رژیم غذایی خود از آجیل، سبزیجات و سویا استفاده می‌کنند، کمتر از افرادی که رژیم حاوی گوشت و ماهی دارند، در خطر سکته مغزی قرار می‌گیرند.

تعریف محققان از گیاه‌خواری عدم مصرف هیچ گونه گوشت و ماهی بوده است، گیاهخواران بیش از افراد غیر گیاه‌خوار آجیل، سبزیجات و سویا می‌خورند و لبنیات کمتری مصرف می‌کنند...

نتایج مطالعه نشان داد رژیم گیاه‌خواری گزینه مفیدی است و حتی پس از تنظیم عوامل خطر شناخته شده مانند فشار خون، سطح گلوکز خون و چربی در خون خطر سکته مغزی ایسکمیک را کاهش می‌دهد.

کد خبر 494510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.