عوارض پرخوری در وعده افطار/فواید مصرف کلم

تغذیه سالم روزه داران و مقابله با کرونا، لزوم دقت در مصرف زولبیا و بامیه، پرهیز از خوردن آب سرد با معده خالی، عوارض پرخوری در وعده افطار، فواید مصرف کلم، و خرما بهترین غذا برای روزه داران را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، اظهار کرد: زولبیا و بامیه به دلیل داشتن قندهای ساده موجب افزایش ناگهانی قند خون می‌شود و فرد به صورت لحظه‌ای احساس سیری می‌کند، اما پس از مدتی با افت سریع قند، احساس تشنگی و گرسنگی تشدید می‌شود به همین دلیل مصرف آن در وعده سحر توصیه نمی‌شود.

سلیمانی مهر با بیان اینکه یک بامیه ۸۰ و یک عدد زولبیا ۲۰۰ کالری دارد، افزود: برای سوزاندن این میزان کالری به ۴۰ دقیقه تمرینات هوازی نیاز است که از توان یک فرد روزه دار خارج است. به جای مصرف زولبیا و بامیه یا شیرینی‌های صنعتی بهتر است قندهای طبیعی مانند توت خشک، خرما و کشمش استفاده شود که دارای قندهای پیچیده‌تری هستند و به مرور وارد بدن فرد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در تهیه زولبیا و بامیه از رنگ‌های مصنوعی نیز استفاده می‌شود، گفت: استفاده از رنگ‌های مصنوعی باعث بروز مشکلات کبدی، کلیوی، بیش فعالی در کودکان و عاملی برای بروز سرطان هااست و هرچه رنگ زولبیا و بامیه روشن‌تر باشد سالم‌تر است. وی گفت: زولبیا و بامیه علاوه بر قند بالا به دلیل سرخ شدن با روغن منشأ اسیدهای چرب ترانس است که افزایش کلسترول و بروز دیابت را به دنبال دارد.

عوارض پرخوری در وعده افطار/فواید مصرف کلم

تغذیه سالم روزه داران و مقابله با کرونا

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی، اظهار کرد: پیروی از سبک زندگی سالم از جمله تغذیه مناسب می‌تواند سلامتی روزه‌داران را در برابر ویروس کرونا حفظ کند، غذاهای کم‌حجم، میوه و سبزیجات و از جمله غذاهای سنتی بهترین نوع تغذیه برای روزه‌داران در ماه مبارک رمضان است.

تینا جعفری، افزود: یکی از مضرترین مواد غذایی که تأثیر ناگواری بر سلامتی افراد دارد و سیستم ایمنی آنها را در برابر بیماری‌ها از جمله کرونا کاهش می‌دهد، قندهای ساده و چربی از جمله زولبیا و بامیه است از این رو توصیه می‌شود خرما جایگزین آن شود.

وی گنجاندن میوه و سبزی در وعده‌های غذایی سحر و افطار را از دیگر توصیه‌های تغذیه‌ای ماه مبارک رمضان دانست و گفت: اگر افراد با خوردن میوه احساس ضعف پیدا می‌کنند توصیه می‌شود به جای آن از مکمل‌ها گروه B و روی استفاده کنند اما برای افراد عادی بهترین شرایط این است که ویتامین‌ها را از مواد غذایی دریافت کنند.

این متخصص تغذیه، تصریح کرد: مصرف روزانه هشت لیوان آب در حفظ سلامتی روزه‌داران بسیار مهم است، چایی به هیچ عنوان نمی‌تواند جای آب را بگیرد به این دلیل، توصیه می‌شود هشت لیوان آب بین افطار تا سحر نوشیده شود.

جعفری دریافت پروتئین‌ها به ویژه پروتئین‌های گیاهی را از دیگر غذاهای سالم مخصوص روزه‌داری برشمرد و گفت: غذایی مانند عدسی و حلیم برای روزه‌داران بسیار مفید است اما این غذاها نباید در وعده افطار میل شود بلکه روش صحیح این است که روزه‌داران روزه خود را با غذاهای سبک و کم‌حجم از جمله سوپ و آب ولرم باز کنند و پس از دو ساعت در وعده شام غذاهای پرحجم و پروتئین‌دار مصرف کنند.

با معده خالی آب سرد نخورید

عادت نوشیدن آب در هنگام صبح مفید شناخته شده است، با این همه به گفته متخصصین اما آب سرد نباید خورده شود، آب سرد با معده خالی برای افرادی که بیماری معده یا مشکل در سیستم قلبی عروقی دارند توصیه نمی‌شود.

به گفته دانشمندان، قهوه باعث افزایش تولید اسید در معده می‌شود و مخاط معده را تحریک می‌کند که باعث حالت تهوع و سوزش معده می‌شود. در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر، قهوه می‌تواند باعث ناراحتی‌های گوارشی شود.

در هنگام صبح، محصولات آرد نیز توصیه نمی‌شود که با معده خالی بخورید، متخصصین تغذیه این غذاها را "راه مستقیم چاقی" می‌نامند و می‌تواند باعث افزایش انسولین شود.

میوه‌ها و توت‌های ترش حاوی اسید هستند که خوردن آنها با معده خالی مضر است، اگر میوه‌های ترش با معده خالی مصرف شود، می‌تواند باعث سوزش معده شود.

عوارض پرخوری در وعده افطار/فواید مصرف کلم

خرما بهترین غذا برای روزه داران

کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، اظهار کرد: خرما یکی از مواد خوراکی با ارزش غذایی بالا است که نباید از مصرف آن در سفره‌های افطار غافل شد، خرما بهترین غذا برای روزه داران در ماه مبارک رمضان است، احادیث و روایات زیادی داریم که در آن‌ها به مصرف خرما سفارش شده که این موضوع نشان دهنده اهمیت و فواید مصرف این ماده غذایی در ماه مبارک رمضان است.

لاله مظفری، افزود: روزه داران در بدو افطار بهتر است یک لیوان آب گرم یا چای کمرنگ همراه با یک عدد خرما بخورند، چرا که خرما سبب کنترل اشتها و مانع از پرخوری به هنگام افطار می‌شود، این ماده غذایی ارزشمند باعث بازیابی توانایی ذهنی و عضلانی، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش اسید معده و یبوست می‌شود و سرشار از ویتامین و املاح معدنی است.

وی تاکید کرد: هر سه عدد خرما یک واحد میوه محسوب می‌شود، اما لازم است در مصرف زیاد خرما هم مثل سایر مواد قندی و شیرینی خودداری کرده و به میزان متعادل و سه عدد در طول روز استفاده شود، توصیه می‌شود از خرید خرمای فله‌ای، بدون بسته بندی، فشرده و له شده خودداری شود، چرا که این ماده غذایی اگر در دمای محیط نگهداری شود، مستعد آلودگی و انتقال عوامل آلوده کننده است.

عوارض پرخوری در وعده افطار

یکی از اشتباهات رایج تغذیه‌ای در ماه رمضان، پرخوری در وعده افطاری و مصرف حجم بالایی از انواع مواد غذایی مختلف است و عوارض زیادی برای بدن دارد، این در حالی است که متخصصان همیشه مصرف چندین وعده غذایی کم‌حجم با فواصل زمانی مشخص را برای اوقات افطاری توصیه می‌کنند.

عوارض پرخوری در وعده افطار است عبارتند از: پرخوری مداوم و طولانی‌مدت می‌تواند خیلی زود به چاقی منتهی شود و با افزایش خطر ابتلاء به بیماری‌های مختلف مرتبط است، پر خوری به مرور به عملکرد مغز آسیب برساند، پرخوری منظم و طولانی‌مدت می‌تواند باعث شکل‌گیری حالت تهوع و همچنین سو هاضمه شود.

زیاده‌روی در مصرف غذاها می‌تواند سیستم گوارشی را تحت فشار قرار دهد و درنتیجه باعث ایجاد نفخ شدید شود، در بین مواد غذایی مختلف، زیاده‌روی در مصرف غذاهای چرب و ادویه‌دار و همچنین نوشیدنی‌های گازدار بیشتر باعث نفخ می‌شود.

افراد بسیاری پس از پرخوری دچار احساس خستگی، سستی و خواب‌آلودگی می‌شوند، این حالت می‌تواند به مشکل اُفت قند خون واکنشی مرتبط باشد که در آن قند خون بلافاصله پس از خوردن غذاهای حجیم کاهش پیدا می‌کند.

فواید مصرف کلم

متخصص تغذیه و رژیم درمانی، درباره فواید مصرف کلم، اظهار کرد: خانواده کلم از نظر مواد مغذی دارای ویتامین k و فولات است، فولات برای خانم‌های باردار به شدت اهمیت دارد و در میوه جات و سبزیجات یافت می‌شود، همچنین کلم دارای ویتامین C، منگز و ویتامین B۶ است که ویتامین B۶ آن می‌تواند در متابولیسم بدن، فرایندهای متابولیسمی نقش داشته باشد.

عوارض پرخوری در وعده افطار/فواید مصرف کلم

نرگس جوزدانی، افزود: کلم به علت لوتئین و بتاکاروتین در کاهش التهاب قلبی و بهبود بیماری‌های قلبی عروقی و جلوگیری از آن‌ها مؤثر باشد، همچنین مصرف مرتب کلم می‌تواند باعث کاهش التهاب در مفاصل شود و درد را کاهش دهد.

وی با تاکید بر اینکه ویتامین C کلم در ساخت کلاژن بدن تأثیرگذار است، گفت: کلم باعث افزایش جذب آهن بدن می‌شود و مطابق مطالعات تأثیر زیادی در کاهش ابتلاء به سرطان ریه دارد، از آن جایی که کلم به صورت خام در کنار مواد غذایی مصرف می‌شود جذب آهن را در بدن بالا می‌برد و فیبر نامحلول موجود در آن یبوست را کاهش داده و فیبرهای محلول آن باکتری‌های مفید روده را افزایش خواهد داد و باعث تولید ویتامین K و ویتامین B۱۲ در بدن می‌شوند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره تأثیر مصرف کلم بر افرادی که شیمی درمانی می‌کنند، تصریح کرد: افرادی که شیمی درمانی، پرتودرمانی و رادیو تراپی می‌شوند با مصرف کلم می‌توانند اثرات مخرب ناشی از مواد مضر رادیوتراپی و شیمی درمانی را کاهش دهند.

وی ادامه داد: در مصرف تمامی مواد غذایی باید تعادل را رعایت کرد، به همین علت مصرف زیاد کلم می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی، نفخ می‌شود و داروهای والفارین به علت اینکه رقیق کننده خون هستند به هیچ عنوان نباید با کلم مصرف شوند.

جوزدانی با اشاره به اینکه کلم می‌تواند در بهبود زخم‌های گوارشی و معده نقش داشته باشد، تاکید کرد: مصرف کلم باید متعادل باشد و کسانی که دچار مشکلات گوارشی هستند باید به صورت پخته مصرف شود و کسانی که کم کاری تیروئید دارند حتماً به شیوه پخته و محدود از آن استفاده کنند.

کد خبر 488188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.