خوردن ۳ ماده غذایی و افزایش ابتلا به کرونا/وعده سحری را حذف نکنید

خوردن ۳ ماده غذایی و افزایش ابتلاء به کرونا، خواص گیاه ترخون، بهترین و ساده‌ترین راه برای پاکسازی کبد، عوامل مؤثر در جذب ویتامین D، لزوم پرهیز از حدف وعده غذایی سحری و توصیه‌هایی برای پیشگیری تشکیل سنگ کلیه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، اظهار کرد: خانه‌نشینی اجباری این روزهای کرونایی، خود یکی از عواملی است که مصرف تنقلات و فست فودها را افزایش داده است، مواد غذایی که پرنمک، شیرین و پر چرب هستند، زمینه ساز اضافه وزن و چاقی و به تبع آن افزایش احتمال ابتلاء به کرونا، دیابت، پر فشاری خون، چربی خون بالا، کبد چرب می‌شوند و خود این بیماری‌ها خطر ابتلاء و مرگ ناشی از کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.

منیر افتخاری‌نیا، افزود: در این دوران باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشیم به مواد غذایی و تنقلاتی که خریداری و مصرف می‌کنیم توجه بیشتری داشته باشیم، در واقع به جای مصرف تنقلات و مواد غذایی با نمک و چربی و قند بالا از مواد غذایی با نمک و قند و چربی کمتر استفاده کنیم تا این دوران همه‌گیری را با سلامتی پشت سر بگذاریم.

وی تاکید کرد: به جای استفاده از نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین، از دوغ یا ماءالشعیرهای بدون قند در وعده‌های غذایی استفاده کنید، مصرف سس مایونز را محدود کنید و سالاد خود را با چاشنی‌هایی همچون انواع سرکه، آبغوره، آبلیمو، آب نارنج و سبزیجات معطر میل کنید.

این متخصص تغذیه، اظهار کرد: تا جایی که ممکن است، روزانه ماست و شیر و پنیر کم چرب مصرف کنید و در دوران قرنطینه به جای مصرف تنقلات چرب و پر نمک (مانند آجیل و تخمه‌های نمکی)، چیپس، انواع پفک، و مواد شیرین (مانند انواع شیرینی و بیسکویت و نوشیدنی‌های شیرین شده با قند)، از انواع میوه‌ها استفاده کنید.

خوردن ۳ ماده غذایی و افزایش ابتلا به کرونا/وعده سحری را حذف نکنید

عوامل مؤثر در جذب ویتامین D

ویتامین D همراه با کلسیم به پیشگیری از پوکی استخوان در افراد کمک می‌کند، بدون ویتامین D کافی، استخوان‌ها شکننده و ضعیف و خورد می‌شوند. بیشترین جذب این ویتامین از کلسیم از طریق روده‌ها است که برای ساختن و تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها به کار می‌رود.

نور خورشید یک منبع عالی ویتامین D است، اما باید بدانید چه مقدار ویتامین D که از نور خورشید به‌دست می‌آورید، مفید است چرا که قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید ممکن است خطر سرطان پوست را هم به دنبال داشته باشد.

غنی‌ترین منابع غذایی ویتامین D، روغن کبد ماهی، ماهی‌های سالمون، ساردین، قزل‌آلا، کنسرو تن ماهی، لبنیات، تخم مرغ، غلات، قارچ‌ها و جگر گاو هستند. ویتامین D از ویتامین‌های محلول در چربی است که قابلیت ذخیره شدن در بدن را دارد و مانند ویتامین‌های محلول در آب به راحتی دفع نمی‌شود.

در صورت مصرف بیش از حد این ویتامین این احتمال وجود دارد که فرد دچار عوارضی از جمله رسوب کلسیم در کلیه‌ها، دردهای استخوانی و یبوست شود و دیگر عوارض را هم برای وی به دنبال داشته باشد. تنها راه تشخیص کمبود ویتامین D آزمایش خون است و از این طریق می‌توانید از مقدار این ویتامین در بدن خود مطلع شوید.

توصیه‌هایی برای پیشگیری تشکیل سنگ کلیه

متخصصان تغذیه تاکید دارند نوشیدن آب فراوان و مصرف کافی میوه و سبزی از نکاتی است که به پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک می‌کند. سنگ کلیه تا وقتی حرکت نمی‌کند و ثابت است، هیچ علامتی ندارد، مشکلات از زمانی آغاز می‌شود که سنگ در کلیه جابه‌جا می‌شود یا به سمت میزنای (لوله‌ای که هر کلیه را به مثانه وصل می‌کند) به راه می‌افتد.

سنگ‌های کلیه رسوبات سختی هستند که اغلب به علت بالا رفتن غلظت املاح و نمک در ادرار به وجود می‌آیند، ایجاد این سنگ‌ها علل متنوعی دارد و ممکن است در هر جای دستگاه ادراری از کلیه تا مثانه دیده شوند.

اگرچه حرکت سنگ‌های کلیوی دردناک است، اما در صورت تشخیص به‌موقع، باعث آسیب دائمی به بدن نمی‌شود.، اگر کسی در معرض خطر تولید سنگ‌های کلیوی باشد، پزشک متخصص اورولوژی می‌تواند راه‌هایی را برای پیشگیری از سنگ کلیه به او توصیه کند.

خوردن ۳ ماده غذایی و افزایش ابتلا به کرونا/وعده سحری را حذف نکنید

خواص گیاه ترخون

ترخون به دلیل افزایش ترشح اسید معده و خاصیت اشتها آوری از گذشته، به عنوان ادویه مخصوص گوشت مورد توجه بوده و سبب کاهش فشارخون هم می‌شود، ترخون سبزی با طبع گرم و خشک است.

ترخون منبع بسیار خوبی از آهن، کلسیم و منگنز و دارای پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های A و C است، از مهمترین خواص ترخون کاهش درد دندان و لثه است، در واقع، جویدن ترخون باعث جلوگیری از خونریزی لثه و التیام زخم‌های دهان می‌شود، علت تسکین درد دندان به خاطر وجود ماده‌ای موسوم به اوژنول است که در سبزی ترخون وجود دارد.

مصرف ترخون برای درد مفاصل مفید بوده، بهتر است همراه غذا خورده شود و کوبیده آن به صورت ضماد استفاده شود، ترخون قدرت دفاعی بدن را در برابر برخی ویروس‌ها و باکتری‌ها افزایش می‌دهد.
استفاده از دم کرده ترخون برای درمان نقرس، دردهای روماتیسمی مفید است، گیاه ترخون در درمان مارگزیدگی بسیار مفید است، ترخون، دارای خواص آنتی‌اکسیدانی فراوانی بوده که می‌تواند در خنثی‌سازی موادی موسوم به رادیکال‌های آزاد کمک کند.

وعده غذایی سحری را حذف نکنید

در ماه رمضان تنها دو وعده غذایی سحری و افطار وجود دارد، حذف وعده غذایی سحر آسان است زیرا افراد در این ساعت از شبانه روز معمولاً میل به خوردن غذا ندارند، هرچند به گفته کارشناسان این نکته حائز اهمیت است که نباید وعده غذایی سحری حذف شود، نوع ماده خوراکی مصرفی در این وعده غذایی بر میزان انرژی فرد در طول روز تأثیر می‌گذارد.

بسیاری از اوقات افراد برای وعده‌های صبحگاهی و وعده سحری در ماه رمضان به کربوهیدرات‌های ساده رو می‌آورند، اما کربوهیدرات ساده انرژی بدن را برای طولانی مدت تأمین نمی‌کند. کارشناسان توصیه می‌کنند برای وعده غذایی سحری غلات کامل همراه با چربی‌ها و پروتئین‌های سالم و میوه‌ها و سبزیجات حاوی آب مثل توت فرنگی، هندوانه، طالبی، خیار، کدو سبز، فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی در فاصله افطار تا سحر مصرف شود.

بهترین و ساده‌ترین راه برای پاکسازی کبد

یک متخصص داخلی و گوارش با اشاره به اینکه بهترین و ساده‌ترین راه برای پاکسازی کبد داشتن یک رژیم غذایی مناسب است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر بسیاری از مردم جهان به دلیل نداشتن یک برنامه غذایی مناسب و افراط در مصرف قند و چربی‌های ناسالم به بیماری‌های مختلفی از جمله بیماری‌های کبدی مبتلا می‌شوند، این در حالی است که کبد یکی از مهم‌ترین اعضای بدن محسوب می‌شود.

خوردن ۳ ماده غذایی و افزایش ابتلا به کرونا/وعده سحری را حذف نکنید

ایرج خسرونیا، افزود: کبد به طور طبیعی بر اساس وظیفه‌ای که دارد هر روز در حال پاکسازی خود و بدن است، اما گاهی اوقات لازم است برای داشتن یک عملکرد بهتر به روند پاکسازی کبد کمک کرد.

وی تصریح کرد: در صورتی که کبد وظیفه اصلی خود را به‌خوبی انجام ندهد در کنار عادت‌های نادرست غذایی این عضو حساس بدن دچار مشکل و عارضه‌هایی مانند کبد چرب خواهد شد، کبد چرب از جمله بیماری‌های شایعی است که ممکن است در ابتدا هیچ‌گونه علامتی نداشته باشد و در یک سونوگرافی به طور تصادفی تشخیص داده شود.

متخصص داخلی و گوارش، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد برای سم‌زدایی کبد معمولاً از انواع دمنوش‌ها استفاده می‌کنند، بهترین راه برای پاکسازی این عضو از بدن مصرف انواع میوه و سبزیجات در کنار داشتن یک رژیم غذایی مناسب است، زیرا در صورتی که فرد از هرگونه دمنوشی برای پاکسازی کبد استفاده کند، اما رژیم غذایی مناسبی نداشته باشد هیچ تأثیری را مشاهده نخواهد کرد.

خسرونیا، افزود: مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی از قبیل گوجه‌فرنگی، هویج، چغندر، سیب و کلم بروکلی و در کل سبزیجات حاوی برگ سبز می‌توانند به پاکسازی کبد در منزل کمک کند، تا حد امکان از مصرف غذاهای چرب و سرخ‌کرده مانند کباب، کتلت، کوکو، سوسیس، کالباس و فست فودها خودداری کرده و مواد غذایی از قبیل گوشت مرغ و ماهی را جایگزین گوشت قرمز کنید.

کد خبر 486698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.