ممنوعیت‌هایی برای خورد فلفل/خواص شگفت انگیز ویتامین A

پرهیز از خوردن غذاهای مضر هنگام خواب، تخم مرغ بخوریم یا نخوریم، ممنوعیتهایی برای خوردن فلفل، فواید خوردن سبزیجات برگ دار، رفع یبوست به کمک رژیم غذایی مناسب و خواص شگفت انگیز ویتامین A را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس مطالعه دانشمندان روسی، همه چیزهایی که برای صبحانه یا ناهار می‌خوریم در عصر مفید نخواهند بود، واقعیت این است که بعضی محصولات تأثیر تحریک‌آمیزی بر بدن دارند که می‌توانند به یک مانع جدی در روند خواب تبدیل شوند.

پزشکان به نام پنج غذایی که در عصر قبل از خواب نباید خورده شود اشاره کردند که غذای پر ادویه بهترین گزینه برای وعده عصرانه نخواهد بود. تحقیقات اخیر دانشمندان استرالیایی نشان می‌دهد غذاهای تند، فاز خواب عمیق را مختل می‌کنند، که نقش مهمی در ترمیم مغز هنگام خواب دارد.

برای اینکه در شب دچار تپش قلب نشوید، پزشکان توصیه می‌کنند هنگام شام گریپ‌فروت نخورید. بادمجان نیز سرشار از انتقال‌دهنده‌های عصبی است که به عنوان یک انرژی‌زا عمل می‌کند و سبب اختلال در خواب آرام می‌شود. خیار در تولید ادرار نقش فعال دارد و همین امر باعث می‌شود شب خواب خوبی نداشته باشید.

دانشمندان غذاهایی مانند شکر، نان سفید و برنج را که قند خون را افزایش می‌دهند از دلایل بی‌خوابی می‌دانند. به عقیده متخصصان، وقتی قند خون شما به‌سرعت بالا می‌رود، بدن شما با آزاد کردن انسولین واکنش نشان می‌دهد و در نتیجه کاهش قند خون می‌تواند منجر به ترشح هورمون‌هایی مانند آدرنالین و کورتیزول شود که می‌تواند در خواب انسان اختلال ایجاد کند.

ممنوعیت‌هایی برای خورد فلفل/خواص شگفت انگیز ویتامین A

خواص شگفت‌انگیز ویتامین A

ویتامین A از جمله ویتامین‌های محلول در چربی است که مانند سایر ویتامین‌ها جهت فعالیت‌های حیاتی بدن و واکنش‌های بیوشیمیایی ضروری است، این ویتامین از طریق مواد غذایی مناسب به طور کامل تأمین میٰ‌شود و در صورت کمبود آن در بدن، فرد به صدماتی دچار خواهد شد. هویج، زردآلو و سیب را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا آکنه‌های پوست را رفع کنید. ویتامین A به خصوص در میان افرادی که مشکلات جدی آکنه دارند، به کاهش مشکلات آکنه کمک می‌کند، چرا که تولید چربی اضافی پوست را کاهش می‌دهد.

ویتامین A شامل مقادیر زیادی از بتاکاروتوئن ورتینول است که یک آنتی اکسیدان قوی است و به مبارزه با رادیکال‌های آزاد در پوست کمک می‌کند. بنابراین جذب منظم ویتامین A خطوط ظریف، لکه‌های تیره و تجمع رنگ دانه‌های پوست را کاهش می‌دهد. ویتامین A به تولید مقدار صحیح چربی در پوست سر کمک می‌کند که از خشک شدن پوست سر و مو جلوگیری می‌کند. این آنتی اکسیدان‌ها در ویتامین A، ترشح روغن را تنظیم می‌کند و در نتیجه منجر به پوست سر سالم می‌شوند.

ویتامین A به خاطر ویژگی بازسازی که دارد، موها را نرم می‌سازد. نرم کننده‌ها حاوی ویتامین A و E هستند. ویتامین A به تنظیم تولید چربی در پوست سر کمک می‌کند. در نتیجه، تشکیل لایه‌های شوره سر را کاهش می‌دهد. مصرف منظم سبزیجات برگ سبز، جگر پنیر می‌تواند شوره سر خشک را کاهش دهد. ویتامین A به مبارزه با بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید، آب سیاه و دیگر بیماری‌های چشمی مرتبط با سالخوردگی کمک می‌کند. استخوان‌های سالم برای داشتن استخوان‌های سالم، ویتامین A را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید؛ چون بدن ما آن را به اسید رتینوئیک تبدیل می‌کند که توسط استخوان‌های ما جذب می‌شود.

دندان‌های ما متشکل از یک ماده سخت به نام عاج هستند که نیاز به ویتامین A برای استحکام و سختی طبیعی خود دارند. مهم‌ترین فایده ویتامین A این است که به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند. جگر بوقلمون، روغن کبد ماهی، شیر، پنیر، خامه، کدو، ریحان خشک، کاهو، لوبیا، گوجه فرنگی، اسفناج، کلم، هویج، سیب زمینی، انبه، هلو، فلفل دلمه‌ای قرمز، آب گریپ فورت، زرده تخم مرغ، مرزنجوش، جو دوسر، پاپریکا، طالبی، شلغم، زردآلو، کره، مارگارین، سالمون، میوه‌ها و سبزیجات زرد یا نارنجی مثل هویج، سبزیجات دارای برگ‌های سبز تیره، لیستی از مواد غذایی غنی از ویتامین A است.

تخم مرغ بخوریم یا نخوریم؟

تخم‌مرغ فوایدی قابل توجه دارد که شاید مهم‌ترینشان تقویت سیستم ایمنی بدن است. فقط یک تخم بزرگ تقریباً یک‌چهارم (۲۲٪) از RDA سلنیوم را تشکیل می‌دهد، ماده مغذی که به پشتیبانی سیستم ایمنی بدن و تنظیم هورمون‌های تیروئید کمک می‌کند. به همین دلیل است که به خصوص کودکان باید تخم‌مرغ بخورند. اگر کودکان و نوجوانان به اندازه کافی سلنیوم دریافت نکنند، می‌تواند بیماری‌هایی را ایجاد کند.

مصرف تخم مرغ می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. کلسترول LDL به عنوان کلسترول "بد" شناخته شد زیرا ذرات LDL مولکول‌های چربی خود را به دیواره شریان‌ها منتقل می‌کنند و باعث تصلب شرایین می‌شوند. در مقابل، ذرات HDL می‌توانند مولکول‌های چربی را از دیواره‌های شریان جدا کنند.

فقط یک تخم مرغ نیمرو بزرگ تقریباً ۱۸٪ از ویتامین B۲ مورد نیاز بدن شما را تأمین می‌کند که به آن ریبوفلاوین نیز گفته می‌شود. این فقط یکی از ۸ ویتامین B است که به بدن کمک می‌کند مواد غذایی را به سوخت تبدیل کند، که به نوبه خود برای تولید انرژی استفاده می‌شود، و آن را به عنوان غذایی عالی برای انرژی روزانه تبدیل می‌کند.
ویتامین‌های پیچیده B برای پوست سالم، مو، چشم و کبد نیز ضروری هستند.

علاوه بر ویتامین B۲، تخم مرغ سرشار از B۵ و B۱۲ است که به اطمینان از عملکرد صحیح سیستم عصبی و همچنین تقویت قدرت عضلات کمک می‌کنند. دو آنتی‌کسیدان موجود در تخم‌ها - لوتئین و زاکزانتین - دارای اثرات محافظتی مهمی روی چشم هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها خطر ابتلاء به دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را کاهش می‌دهند که از مهم‌ترین دلایل اختلال در بینایی و نابینایی در سالمندان است. تخم مرغ یکی از معدود منابع طبیعی ویتامین D است که برای سلامتی و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها بسیار مهم است. این کار در درجه اول با کمک به جذب کلسیم انجام می‌شود.

ممنوعیت‌هایی برای خورد فلفل/خواص شگفت انگیز ویتامین A

رفع یبوست به کمک رژیم غذایی مناسب

یبوست به دفعات اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته و یا اجابت مزاج همراه با سختی و درد هنگام دفع و احساس دفع نا کامل گفته می‌شود. اجابت مزاج طبیعی می‌تواند به صورت روزانه نباشد و تعداد دفعات اجابت مزاج از سه بار در روز سه بار در هفته محدوده طبیعی تلقی می‌شود.

یکی از مهمترین راهکارهای کنترل یبوست، مصرف آب زیاد است؛ زیرا کمبود آب بدن منجر به کاهش حجم خون شده و پیغام باز جذب آب از مغز به کلیه‌ها و روده بزرگ ارسال و با باز جذب شدید آب از روده بزرگ، یبوست تشدید می‌شود.

مصرف روزانه ۲۰ تا ۳۰ گرم فیبر رژیمی که باعث تسهیل اجابت مزاج و کاهش یبوست می‌شود، از طریق مصرف روزانه انواع نان کامل و سبوسدار، جو، جو دوسر، حبوبات، سبزیجات مانند انواع کلم‌ها، هویج، نخود سبز، فلفل دلمه، گوجه، خیار و کدو و میوه‌های تازه مانند سیب، آلو، انجیر، کیوی و انگور، انواع مغزها و آجیل‌ها و میوه‌های خشک مانند آلو بخارا، مویز، کشمش، برگه زردالو و برگه هلو و استفاده روزانه از سالاد و کاهو همراه با یک قاشق غذاخوری سبوس گندم در کنار روغن زیتون توصیه می‌شود.

فواید خوردن سبزیجات برگ‌دار

خوردن مقدار کافی سبزیجات بدون برگ یا همان میوه‌های سبز به محافظت از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت و سرطان کمک می‌کند. به دلیل مقدار زیادی از مواد مغذی ضروری که پس از خوردن این نوع سبزیجات به دست می‌آید، فرد احساس سیری بیشتری می‌کند، همچنین می‌تواند به افزایش طول عمر کمک کند.

در حالی که سبزیجات بدون برگ یا میوه‌های سبز بسیار مغذی هستند، سبزیجات برگ دار نیز بسیار مغذی بوده و برای بدن مفید هستند. با توجه به محتوای کربوهیدرات، سبزیجات برگ دار مانند اسفناج و جعفری، حاوی کربوهیدرات کمتری نسبت به سبزیجات میوه‌ای مانند کدو سبز، خیار، کدو تنبل سبز یا لوبیای سبز هستند و این باعث می‌شود که آن‌ها یک انتخاب سالم برای افرادی باشد که مراقب وزن خود هستند.

از نظر مواد مغذی، سبزیجات برگ دار تازه در مقایسه با میوه‌های سبز بسیار غنی از این مواد هستند. کارشناسان تغذیه در این زمینه می‌گویند که خوردن یک وعده از هر نوع از انواع سبزیجات برگ دار دو برابر همان مقدار از سبزیجات میوه‌ای برای شما مواد مغذی تأمین می‌کند.

متخصصان تغذیه تأکید می‌کنند که برای دستیابی به بیشترین منافع، باید از سبزیجات میوه‌ای و سبزیجات برگ دار همزمان استفاده شود و همچنین باید سبزیجات تازه انتخاب شده و از پختن بیش از حد آن خودداری کرد، زیرا این امر بر میزان آهن، فولات، ویتامین‌ها و فسفر در آن‌ها تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین بهتر است آن را به صورت خام یا جوشانده مصرف کنید تا حداکثر فواید آن را ببرید.

ممنوعیت‌هایی برای خورد فلفل/خواص شگفت انگیز ویتامین A

ممنوعیت‌هایی برای خورد فلفل

فلفل یکی از سبزیجات مورد علاقه در جهان است، اما به علت تندی و طبع گرمی که دارد برای همه افراد توصیه نمی‌شود، افرادی که نباید فلفل بخورند، عبارتند از:

مصرف فلفل در دوران سردرد

افرادی که سردرد دارند نباید فلفل بخورند. همچنین فلفل در بعضی دختران ایجاد سر درد می‌کند.

مصرف فلفل قرمز در قاعدگی

این ادویه حاوی ترکیبی به نام «کاپسایسین» است که با تحریک کردن پایانه‌های اعصاب و کاهش ماده شیمیایی انتقال دهنده سیگنال‌های درد، نوعی مسکن مؤثر برای کاهش دردهای دوره قاعدگی به شمار می‌آید.

مصرف فلفل قرمز در بارداری و شیردهی

فلفل قرمز از جمله موادی است که بهتر است در دوره بارداری و تا چند ماه بعد از زایمان مصرف نشود. زیرا کودکان چند ماه پس از تولد به تدریج از رشد بهتری از دستگاه گوارش برخوردار می‌شوند و قدرت هضم این قبیل مواد غذایی منتقل شده از شیر مادر را پیدا می‌کنند.

نکاتی درباره عوارض فلفل

مصرف فلفل قر مز برای کودکان چندان توصیه نمی‌شود. خوردن فلفل قرمز در عده‌ای ایجاد ناراحتی می‌کند و اشخاصی که دارای مزاج گرم هستند نمی‌توانند فلفل قرمز تند را به خصوص در مصارف داخل تحمل کنند، علاوه بر این اشخاصی که آلرژی دارند از خوردن و مصرف آن محروم هستند بهتر است مصرف فلفل قرمز تند همیشه با نظر و مشورت با کارشناسان گیاه درمانی و پزشکان باشد.

اگر مصرف فلفل تند یا قرمز بیش از اندازه مجاز باشد به تومورهای سرطانی منجر می‌شود و اگر در حد مجاز مصرف شود می‌تواند آثار ضد سرطانی خود را نشان دهد. مصرف فلفل تند سرعت سوخت و ساز را در بدن بالا می‌برد و به همین دلیل به لاغر شدن کمک می‌کند، اما «کاپسایسین» یک ماده فعال در فلفل است که موجب التهاب بافتی می‌شود و اگر مقدار زیاد استفاده شود می‌تواند به لایه مخاطی معده و روده آسیب جدی وارد کند.

فلفل قرمز می‌تواند مری را تحریک کند و منجر به سوزش سر دل شود. مصرف فلفل قرمز می‌تواند باعث ایجاد یک مشکل بزرگ برای افراد مبتلا به سندروم روده یا کسانی که از سوزش سر دل حتی به صورت مزمن رنج می‌برند، شود.

کد خبر 481801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.