۴ روش ساده برای غنی کردن رژیم غذایی/کاهش وزن با برنج قهوه‌ای

رژیم غذایی برای رفع کسالت بهاری، مصرف دو ماهی در هفته و پیشگیری از بیماری قلبی، کاهش وزن با برنج قهوه‌ای، اهمیت مصرف منظم وعده‌های غذایی، ۴ روش ساده برای غنی کردن رژیم غذایی و خوردن نوشابه و خطر مرگ برای افراد مبتلا به سرطان سینه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهار زمانی مناسب برای احیای رژیم غذایی، احساس سلامتی و به دست آوردن انرژی مورد نیاز برای لذت بردن از ماه‌های فصل بعدی یعنی تابستان است، در بهار از وعده‌های غذایی بسته بندی شده صرف نظر کنید و وعده‌های غذایی ساده و سالم را با استفاده از مواد اولیه تازه بپزید.

در مورد نوشیدنی‌های خود فراموش نکنید که از نوشیدنی‌های شیرین صرف نظر کنید. ، شیر، آب آشامیدنی ساده و ترکیب آب با لیمو، برش‌های پرتقال یا برگ‌های نعناع را به عنوان یک نوشیدنی خوش طعم مصرف کنید. سبزیجات سالم، کم چربی و سرشار از فیبر هستند و برخی سبزیجات پهن برگ نیز منبع خوبی از آهن، ویتامین‌های گروه B و ویتامین C هستند.

نیمی از بشقاب خود را با سبزیجات، یک چهارم آن را غلات و یک چهارم آخر آن را با گوشت بدون چربی، ماهی، مرغ یا جایگزین‌های گوشت مانند حبوبات پر کنید. برای میان وعده‌ای سالم برنامه‌ریزی کنید و مطمئن شوید که از میان وعده‌های تازه مانند تخم مرغ‌های آب پز، سبزیجات و میوه‌های خرد شده، لوبیا و ماست ساده استفاده کنید.

۴ روش ساده برای غنی کردن رژیم غذایی/کاهش وزن با برنج قهوه‌ای

خوردن نوشابه و خطر مرگ برای افراد مبتلا به سرطان سینه

خوردن نوشابه سلامت تمام افراد را تهدید می‌کند اما برای افراد مبتلا به سرطان پستان خطر مرگ دارد، زنانی که در یک هفته پنج مرتبه یا بیشتر نوشابه غیر رژیمی مصرف می‌کنند در مقایسه با دیگران که هرگز یا به‌ندرت نوشابه غیر رژیمی مصرف می‌کنند احتمال مرگ‌ومیر به هر دلیلی به میزان ۶۲ درصد بیشتر است و به‌طور مشخص ۸۵ درصد احتمال مرگ به دلیل سرطان پستان وجود دارد.

تحقیقات در مورد نوشابه و سرطان پستان کاملاً جدید است، از آنجا که سرطان پستان بسیار رایج است، توصیه‌های مربوط به انتخاب شیوه زندگی برای بازماندگان سرطان پستان از اهمیت زیادی برخوردار است و با وجود نتایج منفی بهداشتی مرتبط با نوشابه، مانند افزایش وزن، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی عروقی بسیاری از افراد به مصرف نوشابه‌های گازدار شیرین شده با قند ادامه می‌دهند.

کاهش وزن با برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای اغلب با تغذیه سالم مرتبط است و نسبت به برنج سفید که پوست و میکروب‌های مفید آن از بین رفته، فرآوری کمتری دارد، برنج قهوه‌ای سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هاست، زیرا فقط پوسته آن جدا می‌شود و سبوس و دانه‌های پر از مواد مغذی آن باقی می‌ماند، با این حال بسیاری از افراد به دلیل محبوبیت رژیم غذایی کم کربوهیدرات، از برنج قهوه‌ای اجتناب می‌کنند. جایگزینی برنج قهوه‌ای به جای غلات تصفیه شده ممکن است به کاهش وزن کمک کند، زیرا غلات تصفیه شده مانند برنج سفید، ماکارونی و نان سفید فاقد فیبر و مواد مغذی است که غلات سبوس دار مانند برنج قهوه‌ای دارا هستند.

در حقیقت، فیبر به شما کمک می‌کند تا مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری کنید، بنابراین انتخاب غذاهای سرشار از فیبر در کل باعث می‌شود تا کالری کمتری مصرف کنید. مصرف برنج قهوه‌ای به جای برنج سفید نیز می‌تواند به شما در کاهش چربی شکم نیز کمک کند. شکی نیست که برنج قهوه‌ای غذایی سالم برای قلب است، زیرا سرشار از فیبر و ترکیبات مفیدی است که می‌تواند باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی شود.

۴ روش ساده برای غنی کردن رژیم غذایی/کاهش وزن با برنج قهوه‌ای

مصرف دو ماهی در هفته و پیشگیری از بیماری قلبی

عنصر مهم، اسیدهای چرب اُمگا ۳ است که محققان دریافتند با خطر کمتر بروز مشکلات عمده بیماری‌های قلبی عروقی مانند حملات قلبی و سکته مغزی در حدود یک ششم در افراد با خطر بالا که هر کدام دو وعده ماهی غنی از امگا ۳ در هفته می‌خورند، در ارتباط است.

«اندرو منته»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه مک مستر کانادا، در این خصوص، اظهار کرد: مصرف ماهی در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی یک مزیت پیشگیری کننده قابل توجه است، مصرف ماهی در کسانی که بیماری قلبی یا سکته مغزی ندارند هیچ فایده‌ای مشاهده نشد.

وی افزود: این مطالعه پیامدهای مهمی در رهنمودهای مربوط به مصرف ماهی در سطح جهان دارد که نشان می‌دهد افزایش مصرف ماهی و به ویژه ماهی‌های چرب در بیماران قلبی عروقی ممکن است یک مزیت قلبی عروقی نسبی داشته باشد.
منته، تصریح کرد: افرادی که کمتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی هستند، هنوز هم می‌توانند با خوردن ماهی‌های غنی از امگا ۳ از خود در برابر بیماری‌های قلبی عروقی محافظت نمایند، اما فواید آن برای سلامتی نسبت به افراد پرخطر کمتر است.

اهمیت مصرف منظم وعده‌های غذایی

مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد مصرف منظم وعده‌های غذایی سبب تنظیم ساعت بیولوژیکی بدن می‌شود، گروهی از سلول‌های عصبی در بخشی از مغز به نام هسته سومر اکیاسمپاتیک قرار دارند که وظیفه شأن کنترل ساعت مغز است. متخصصان مغز و اعصاب دریافتند که نورون‌ها در منطقه‌ای به نام هیپوتالاموس که مسئول کنترل درجه حرارت، گرسنگی و تشنگی است با نظم خاصی قرار دارند.

یکی از عوامل ایجاد بی نظمی در الگوی منظم غذایی درگیری‌های شغلی افراد است، افرادی که شاغل هستند در طول روز فرصتی برای خوردن وعده‌های غذایی منظم ندارند، زندگی اجتماعی و استرس نیز عوامل دیگری هستند که می‌توانند این نظم را برهم بزنند، مصرف وعده‌های غذایی با یک الگوی نامنظم می‌تواند خطر ابتلاء به دیابت نوع ۲، فشار خون بالا و چاقی را افزایش دهد.
انتخاب یک ساعت مشخص برای خوردن وعده‌های غذایی فواید گوناگونی برای سلامتی دارد، یکی از مهم‌ترین این فواید، حفظ انرژی در طول روز است، غذا خوردن نامنظم و گاه حذف برخی وعده‌های غذایی باعث می‌شود بدن شما در طول روز با کمبود انرژی مواجه شود.

۴ روش ساده برای غنی کردن رژیم غذایی/کاهش وزن با برنج قهوه‌ای

۴ روش ساده برای غنی کردن رژیم غذایی

داشتن رژیم غذایی سالم همواره یکی از دغدغه‌های انسان‌ها بوده است. یکی از تفکرات اشتباهی که در میان عموم مردم رایج بوده این است که غذاهای سالم بخارپز، بدمزه، و بدون نمک و روغن هستند. این در حالی است که افراد می‌توانند یک رژیم غذایی سالم و در عین حال، دل چسب داشته باشند.

می‌توانید به راحتی وعده‌های غذایی خود را با مواد مختلف غنی کرده و علاوه بر تأمین نیازهای اساسی بدن، از خوردن غذا لذت ببرید. بهترین اقداماتی که می‌توانید در راستای غنی سازی وعده‌های غذایی خود از منظر متخصصان تغذیه انجام دهید، عبارتند از:

۱- از سالاد به عنوان وعده اصلی استفاده کنید: تحقیقات نشان داده است مصرف سالاد حاوی سبزیجات با برگ‌های سبز (مانند کاهو و اسفناج)، همراه با غلات کامل مانند کینوآ، بهترین منبع تأمین کننده نیازهای بدن به منیزیم، آهن و ویتامین B است. می‌توانید به این سالاد کمی برنج قهوه‌ای نیز اضافه کنید.

۲- به وعده‌های غذایی خود کمی میوه بیفزایید: مواد مغذی که در گیاهان وجود دارد می‌تواند باعث تندرستی و سلامت بدن شود. از این رو، سعی کنید به وعده‌های غذایی خود کمی میوه اضافه کنید. همچنین میوه‌ها می‌توانند باعث رنگ بندی و زیبایی وعده‌هایی غذایی به ویژه برای افزایش اشتها در کودکان شوند. ترکیب انبه، کاهو و آواکادوو میوه‌های دیگر در این زمینه توصیه می‌شود.

۳- مصرف حبوبات را فراموش نکنید: تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان داده است حبوبات تنها تأمین کربو هیدارت بدن نیست و این گروه غذایی خواص بی شماری برای بدن دارد. برای مثال، حبوبات دارای سطح بالایی از پلی فنول‌ها است. پلی فنول‌ها ریزمغذی‌هایی هستند که خود از آنتی اکسیدان‌های مختلف تشکیل شده‌اند و مصرف آن‌ها تضمین کننده سلامت قلب و عروق است. تحقیقات متعدد نشان داده است مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان را کاهش دهد.

۴- خواص بی‌نظیر دانه‌های مغذی و آجیل: بهتر است سالاد خود را با دانه‌های مغذی و آجیل غنی سازی کنید. گردو، آجیل، میوه‌های خشک شده، دانه‌هایی مانند تخم آفتاب گردان و تخم کتان از مواردی است که می‌توانید به سالاد خود بیافزایید.

کد خبر 480684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.