۵ ماده غذایی سمی برای کلیه‌ها/بهترین صبحانه برای آقایان

دانستنی‌هایی درباره تأثیر ویتامین C در برابر کرونا، بهترین صبحانه برای آقایان، مزایای رژیم غذایی مدیترانه‌ای، ۵ ماده غذایی سمی برای کلیه‌ها، چند عادت اشتباه پس از غذا خوردن و مصرف گردو خوش اخلاقی مردان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در خصوص تأثیر ویتامین C در در تسریع روند بهبودی این بیماری مباحث بسیاری مطرح شده است، عده‌ای از پزشکان از همان ابتدا نقش این ویتامین را در بهبود کرونا مؤثر می‌دانستند و به مصرف قرص ویتامین C و مواد غذایی که حاوی این ویتامین توصیه می‌کردند و این در حالی است برخی دیگر معتقد بودند مصرف قرص این ویتامین حتی در صورت ابتلاء به کرونا ضروری نیست و این ویتامین تأثیر چندانی در درمان کووید ندارد.

آنا دیلمی پزشک عمومی در خصوص تأثیر ویتامین C در تسریع روند بهبودی کرونا، اظهار کرد: مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C نظیر گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، پرتقال، نارنگی و… می‌توانند در افزایش سیستم ایمنی بدن مؤثر باشد.

مسعود مردانی عضو کمیته علمی کرونا و فوق تخصص بیماری‌های عفونی در این باره، تاکید کرد: فردی که به کرونا مبتلا شده‌است اگر روزانه دو واحد میوه یک نارنگی و یک عدد سیب مصرف کند، احتیاج به مصرف هیچ ویتامینی ندارد و عده‌ای از افراد که خرید قرص‌های ویتامین را توصیه می‌کنند، دنبال سود مادی هستند و به طور کلی اکثر بیماران احتیاج به مصرف ویتامین ندارند.

وی در خصوص مصرف قرص ویتامین C، اظهار کرد: در عفونت‌های ویروسی مصرف ویتامین C با دزهای بالا می‌تواند موجب تسریع بهبودی شود، اما نقش عمده‌ای در درمان ندارد.

سارا صافی متخصص تغذیه با بیان اینکه ویتامین C هم یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که پروسه التهابی در بدن را کاهش می‌دهد وهم به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند، اضافه کرد: این ویتامین به وفور در میوه‌ها و سبزیجات نظیر انواع مرکبات (پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین، لیمو ترش)، کیوی و یکسری سبزیجات همچون فلفل دلمه‌ای، گوجه و کلم بروکلی یافت می‌شود. به راحتی با خوردن روزانه ۵ واحد میوه و سبزیجات می‌توانیم این ویتامین بدن را تأمین کنیم.

وی تصریح کرد: کمبود ویتامین C در کشور ما شایع نیست و در نتیجه برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا یا آنفولانزا استفاده از مکمل‌های ویتامین C نظیر قرص‌های جوشان که دوزهای ۵۰۰ یا هزار میلی گرم دارد، توصیه نمی‌شود، چرا که مصرف زیاد ویتامین C با دوز بالا ریسک ابتلاء به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد و بنابراین به افراد توصیه می‌شود به جای مصرف مکمل ویتامین C حتماً انواع میوه و سبزیجات را به صورت روزانه در برنامه غذایی خود قرار دهند. فقط افرادی که به دلایل خاصی محدودیت در مصرف میوه و سبزیجات دارند، تحت نظر پزشک باید مکمل ویتامین C مصرف کنند.

۵ ماده غذایی سمی برای کلیه‌ها/بهترین صبحانه برای آقایان

بهترین صبحانه برای آقایان

از جمله مواد غذایی مفید برای آقایان می‌توان اسیدهای چرب امگا سه را نام برد که در ماهی‌های روغنی وجود دارند و خوردن آنها در وعده صبحانه می‌تواند باعث کاهش ترشح هورمون کورتیزول شود. این هورمون نقش اساسی در ایجاد استرس و نگرانی در آقایان دارد و در دراز مدت باعث ناباروری در آنها می‌شود. قرار دادن مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا سه شامل انواع دانه‌های آجیل، سویا و نیز تخم مرغ در وعده صبحانه می‌تواند سبب افزایش میزان ترشح هورمون تستوسترون در بدن آقایان شده و قدرت باروری را در آنها تقویت کند.

مواد غذایی حاوی ویتامین D هم یکی دیگر از ترکیبات ضروری برای وعده صبحانه برای آقایان است، از جمله مواد غذایی حاوی این ویتامین ارزشمند می‌توان آب پرتقال غنی شده، شیر، زرده تخم مرغ و جگر گوساله را نام برد. بر اساس تحقیقات پژوهشگران دانشگاه “گراتس” کشور اتریش، مصرف ویتامین D می‌تواند سطح هورمون تستوسترون بدن آقایان را افزایش دهد و علاوه بر بالا بردن توان فیزیکی و قدرت بدنی، سبب افزایش باروری در آنها شود.

برخی مواد شیمیایی درون پلاستیک و شامپوها دارای هورمون استروژن بوده و به شدت بر قدرت باروری آقایان تأثیر منفی می‌گذارند؛ به همین دلیل کارشناسان برای کاهش سطح استروژن موجود در خون توصیه می‌کنند آقایان مواد غذایی چون تخم مرغ و کلم بروکلی در وعده صبحانه مصرف کنند تا قدرت باروری آنها افزایش یابد.

چند عادت اشتباه پس از غذا خوردن

برخی عادات هستند که افراد هرگز نباید بعد از غذا خوردن انجام دهند چون در صورت رعایت نکردن این موارد به سلامت خود آسیب جدی می‌زنند. نوشیدن آب بلافاصله بعد از مصرف غذا توصیه نمی‌شود. در صورتی که فرد باید بلافاصله بعد از غذا خوردن آب بنوشد لازم است از مصرف آب سرد خودداری کند. در واقع نوشیدن آب بلافاصله بعد از غذا می‌تواند فرآیند هضم غذا را مختل کند.

بسیاری از افراد عادت دارند بعد از غذا چای یا قهوه مصرف کنند اما این یک عادت بد است. با این کار بدن نمی‌تواند آهن موجود در مواد غذایی و همچنین پروتئین را هضم کند. مصرف میوه و آب میوه برای سلامتی بسیار مفید است اما تا چند ساعت بعد از غذا خوردن از مصرف میوه یا آب میوه خودداری کنید زیرا فرایند هضم را متوقف می‌کند.

بلافاصله پس از صرف وعده نهار به انجام کار، پیاده روی یا کارهای دیگر مشغول نشوید. بعد از خوردن غذا مدتی استراحت کنید پس از آن می‌توانید فعالیت داشته باشید. خوابیدن یا دراز کشیدن نیز پس از غذا خوردن توصیه نمی‌شود. بسیاری از افراد عادت دارند کمی بعد از ناهار بخوابند اما باید از این کار اجتناب شود زیرا به سیستم گوارش و بدن آسیب می‌زند.

مصرف گردو و خوش اخلاقی مردان

به گفته محققان تغذیه خوب، ورزش و خواب کافی از عوامل مهم کاهش استرس است، اما مطالعه جدید محققان دانشگاه نیومکزیکو نشان می‌دهد مصرف گردو هم موجب شادابی ذهن و ایجاد خلق و خوی بهتر مخصوصاً در مردان می‌شود.

۵ ماده غذایی سمی برای کلیه‌ها/بهترین صبحانه برای آقایان

کارشناس تغذیه، اظهار کرد: در گذشته، مطالعه بر روی گردو تأثیرات مفید آن را بر روی سلامت قلبی، دیابت و چاقی نشان داده بود. مطالعه کنونی ما متمرکز بر قدرت شناخت بوده و ما در قالب یک آزمایش تصادفی کنترل شده، نتایج حالات روانی آن را در زنان و مردان ارزیابی کردیم. شرکت کنندگان این مطالعه، ۶۴ دانشجو ۱۸ تا ۲۵ سال با گروه‌های نژادی مختلف بودند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا به مدت ۱۶ هفته هر روز سه قرص نان موز بخورند که ۸ هفته نان موز را همراه با گردو و ۸ هفته بعد را بدون گردو می‌خوردند.

پیتر پریبیس، افزود: در مدتی که شرکت کنندگان نان موز را با گردو پودر شده می‌خوردند همزمان نصف فنجان گردو هم در روز مصرف می‌کردند. وضعیت ذهنی و روانی شرکت کنندگان بعد از پایان هر ۸ هفته اندازه گیری شد. ما از تست استانداردی برای ارزیابی حالات ذهنی و روحی این شرکت کنندگان استفاده کردیم که شامل شش حوزه بود: تنش، افسردگی، خشم، خستگی، نیرو و قدرت، و سردرگمی. امتیاز آن هر چقدر پایین‌تر بود، فرد دارای خلق و خوی بهتر و وضعیت روانی بهتری بود.

وی تصریح کرد: ما شاهد بهبود قابل توجه و ۲۸ درصدی خلق و خو در مردان جوان بودیم. اما هیچ گونه بهبودی در وضعیت رفتاری زنان مشاهده نشد. چند ماده مغذی در گردو وجود دارد که می‌تواند عامل بهبود خلق و خو در مردان باشد. این مواد مغذی شامل اسید آلفا-لینولنیک، ویتامین E، فولات، پلی فنول و ملاتونین است. از اینرو محققان مصرف روزانه گردو را توصیه می‌کنند چراکه نه تنها موجب بهبود وضعیت اخلاقی می‌شود، بلکه برای سلامت عمومی هم خوب است.

مزایای رژیم غذایی مدیترانه‌ای

نتایج پژوهشی تازه نشان می‌دهد افرادی که در طول عمرشان از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند که در آن سبزیجات برگ دار بیشتر و میزان گوشت کم‌تر وجود دارد در سال‌های پایانی عمر خود از عملکرد ذهنی بهتر و شفاف‌تری برخوردار خواهند بود. در این بررسی مشخص شده افرادی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای را در دستور کار خود قرار می‌دهند حافظه قوی‌تر و کارکرد ذهنی بهتری دارند.

در این بررسی از تصویربرداری عصبی مغز استفاده شده است، این پژوهش که در اسکاتلند انجام شده نشان می‌دهد وجود غلات، فیبر، میوه‌ها و چربی‌های مفید در رژیم غذایی باعث عملکرد شناختی بهتر مغز در سال‌های پایانی زندگی افراد می‌شود.

البته در این بررسی تأثیر رژیم مدیترانه‌ای بر عملکرد ذهنی مشاهده شده و تأثیر قابل توجهی بر کارکرد فیزیکی مغز از جمله بر روی حجم قشر خاکستری مغز مشاهده نشد. پژوهشگران معتقدند این نوع رژیم غذایی ممکن است بر نقاطی از مغز تأثیرگذار باشد که در تصویربرداری‌های عصبی قابل مشاهده نیستند. این پژوهش توسط پژوهشگران دانشگاه ادینبرو اسکاتلند بر روی بیش از ۵۰۰ نفر که در دهه هفتم عمرشان به سر می‌برند صورت گرفته است.

۵ ماده غذایی که سلامت کلیه‌ها را به خطر می‌اندازد

غذایی که می‌خورید به طور غیرمستقیم کلیه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، زیرا وظیفه آن‌ها فیلتر کردن مواد زائد و سموم پس از متابولیسم مواد مغذی در کبد است. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و ایمن برای حفظ سلامت و عملکرد کلیه‌ها اهمیت زیادی دارد. اگر مواد غذایی سمی برای کلیه‌ها را بیش از حد استفاده کنید، ممکن است به آن‌ها آسیب برسانید، ۵ ماده غذایی سمی برای کلیه‌ها عبارتند از:

۵ ماده غذایی سمی برای کلیه‌ها/بهترین صبحانه برای آقایان

۱. گوشت قرمز و سایر مواد غذایی حاوی پروتئین زیاد

پروتئین یک منبع انرژی مهم برای بدن است، اما مقدار زیاد آن می‌تواند آسیب‌رسان باشد. جایی برای ذخیره پروتئین اضافی در بدن وجود ندارد، بنابراین باید از طریق کلیه‌ها فیلتر شود. پروتئین در مقادیر کم، به راحتی پردازش می‌شود. اما در مقادیر زیاد می‌تواند فشار روی کلیه‌ها را افزایش دهد. علاوه بر این، گوشت قرمز به عنوان یک ماده غذایی سمی برای کلیه‌ها، با افزایش خطر بیماری و نارسایی مرتبط است. سطح اسیداوریک که گوشت قرمز در بدن تولید می‌کند می‌تواند باعث سنگ کلیه شده و عملکرد این ارگان را مهار کند.

۲. نمک

هر کس برای حفظ عملکرد بدن به نمک در رژیم غذایی خود نیاز دارد، اما نمک زیاد از بسیاری جهات مضر است. نمک بیش از حد در خون باعث می‌شود که کلیه‌ها مایعات بیشتری را ذخیره کنند و همچنین می‌تواند تعادل سدیم و پتاسیم در کلیه‌ها را تغییر داده و عملکرد کلی این ارگان را کاهش دهد. سدیم همچنین کلسیم ادرار را افزایش می‌دهد، که می‌تواند باعث سنگ کلیه شود، به ویژه در افرادی که از قبل فشار خون بالا دارند.

۳. کافئین

قهوه در حد متوسط می‌تواند برای سلامتی مزایایی داشته باشد، اما کافئین زیاد در دسته مواد غذایی سمی برای کلیه‌ها قرار می‌گیرد و می‌تواند باعث آسیب شود. کافئین یک ماده محرک است و باعث افزایش جریان خون و فشار خون می‌شود که کلیه‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد. یک مطالعه نشان داده است که کافئین باعث افزایش کلسیم در ادرار می‌شود و می‌تواند باعث بروز سنگ کلیه شود حتی در افرادی که مستعد ابتلاء به آن نیستند.

۴. نوشابه

مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن نوشابه گازدار، به طور روزانه ممکن است خطر ابتلاء به بیماری مزمن کلیه را افزایش دهد. نوشیدنی‌های گازدار و نوشابه‌های انرژی زا هر دو با تشکیل سنگ کلیه ارتباط دارند.

۵. شیرین‌کننده‌های مصنوعی

شیرین‌کننده‌های مصنوعی پس از محبوبیت در اوایل دهه ۱۹۰۰، در همه چیز از نوشابه رژیمی گرفته تا غذاهای مخصوص دیابتی‌ها و بدون قند یافت می‌شوند. اما متداول‌ترین ماده شیرین کننده مصنوعی، آسپارتام، در میان مواد غذایی سمی برای کلیه‌ها است و می‌تواند اثرات بدی بر کلیه‌ها بگذارد. رایج‌ترین نتیجه آسپارتام اضافی، خارج شدن کلسیم از طریق ادرار است که باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شود.

کد خبر 474978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.