پنیر منبع خوب پروبیوتیک‌ها/ کاهش وزن با نان سبوسدار سنگک

فواید نان سنگک و تأثیر آن در کاهش وزن، هویج خام بهتر است یا پخته، لزوم خوردن مواد غذایی خانگی کودکان در کرونا، خواص میوه خوراکی گیاه سدر و پنیر منبع خوب پروبیوتیک‌ها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک رژیم شناس و متخصص تغذیه اظهار کرد: یکی از مهمترین مواد غذایی برای تأمین انرژی و نیازمندی مواد مغذی بدن نان است. اگر نوع نان مصرفی از انواع فاقد کیفیت مناسب باشد، صرفاً نقش سیرکنندگی خواهد داشت و حتی در اثر مصرف زیاد منجر به چاقی و یا تشدید بعضی از بیماری‌ها مثل دیابت خواهد شد.

شهاب اولیایی، افزود: نوع آرد مصرفی، نحوه عمل آوری خمیر و پخت نهایی تعیین کننده کیفیت نان خواهد بود. یکی از بهترین انواع نان مصرفی نان سنگک است. البته به شرطی که از آرد مناسب نان سنگگ استفاده شده باشد. تفاوت آرد مورد استفاده در این نان با نان‌های دیگر در میزان سبوس گیری آنهاست. در واقع در آرد نان سنگک میزان سبوس گیری حدود ۷ درصد و در نان‌های لواش و تافتون حدود ۱۳ درصد انجام می‌شود.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: هر چقدر میزان سبوس در آرد بیشتر باشد، کیفیت نان بهتر خواهد بود. در واقع آرد کامل حاوی مقادیر مناسب فیبر است که هم برای کیفیت نان و هم برای سلامتی تأثیر مثبتی خواهد داشت. متأسفانه در برخی از نانوایی‌ها از آرد لواش و یا تافتون برای تهیه نان سنگک استفاده می‌کنند تا نان رنگ بهتری داشته باشد که این امر باعث کاهش کیفیت تغذیه‌ای نان سنگک خواهد شد.

پنیر منبع خوب پروبیوتیک‌ها/ کاهش وزن با نان سبوسدار سنگک

وی تاکید کرد: از دیگر فواید نان سنگک می‌توان به طعم و عطر مناسب، مغذی بودن و قابلیت سیرکنندگی آن اشاره کرد. فیبر و سبوس زیاد موجود در نان سنگک باعث هضم بهتر غذا و پیشگیری و یا رفع مشکل یبوست می‌شود. در صورتی که نان سنگک حاوی کنجد باشد ارزش غذایی بالاتری نیز خواهد داشت. کنجد دارای کلسیم، پتاسیم، ویتامین ب ۶، منیزیم، ویتامین آ و اسیدهای چرب ضروری برای بدن است.

اولیایی اضافه کرد: برای تهیه نان سنگ حتماً باید از خمیر مایه استفاده شود بنابراین یک نان سنگک خوب دارای عطر و طعم مناسب، بافت نرم و یکنواخت بوده و زود بیات نمی‌شود؛ این ویژگی‌ها نشان می‌دهد که در پخت آن از خمیر مایه استفاده شده است، همچنین نان سنگک باید فاقد جوش شیرین باشد. جوش شیرین باعث افت جذب آهن و نیز مشکلات و اختلالات گوارشی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در واقع نان سالم باید کاملاً پخته و تا حدی برشته باشد اما سطح آن نباید نشان‌هایی از سوختگی داشته باشد. چرا که قسمت‌های سوخته نان سرطان زا محسوب می‌شود.

این متخصص تغذیه، تصریح کرد: نان سنگک به علت دارا بودن فیبر زیاد ارزش سیرکنندگی زیادی داشته و برای کسانی که تمایل به کاهش وزن دارند مناسب است. همچنین فیبر بالای آن جهت پیشگیری از ابتلاء به سرطان روده و کلسترول بالا بسیار مهم تلقی می‌شود. کسانی که اضافه وزن دارند افراط در مصرف هر نوع نانی منجر به افزایش بیشتر وزن خواهد شد.

پنیر منبع خوب پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های سودمندی هستند که با رشد کردن در روده‌ها می‌تواند به سلامت آنها و سلامتی کلی شما کمک کنند. پروبیوتیک در برخی از انواع پنیر و نیز در مکمل‌های لبنی، غذاهای تخمیر شده و ماست وجود دارند.

پروبیوتیک‌ها به طور معمول در پنیرهای که کهنه شده‌اند و دوباره آنها را حرارت نداده‌اند، وجود دارند. در میان این پنیرها همه پنیرهای نرم و هم پنیرهای سفت وجود دارند، از جمله پنیرهای سوئیسی، پرولون، گودا، چدار، ادام، گرویر و لور.

افزودن پروبیوتیک‌ها به رژیم غذایی‌تان با کمک به رشد کردن باکتری‌های سودمند درون روده‌هایتان بالقوه می‌تواند به بهبود سلامتتان کمک کند. روده شما حاوی حدود ۱۰۰ تریلیون باکتری است، اما در برخی از موارد، تعادل میان باکتری‌های سودمند و زیانبار در روده به هم می‌خورد.

هنگامی که چنین حالتی رخ دهد، به نظر گروهی از کارشناسان شما در معرض دچار شدن به مجموعه‌ای از بیماری‌ها شامل آلرژی‌ها، اختلالات خلقی و التهاب مفاصل (آرتریت) قرار می‌گیرید.

خوردن غذاهای حاوی پروبیوتیک‌ها مانند انواع پنیرهایی که گفتیم، می‌تواند به بازیابی این تعادل طبیعی کمک کند. تنها احتیاط درباره پنیر این است که نیاید در خوردن آن افراط کرد. پنیرها معمولاً مقدار زیادی کالری، چربی اشباع‌شده و سدیم (نمک) دارند.

کودکان در شیوع کرونا مواد غذایی خانگی بخورند

یک متخصص کودکان در خصوص اینکه کودکان چه مواد غذایی را نباید مصرف کنند، اظهار کرد: یکسری مواد غذایی وجود دارد که در کودکان زیر یکسال نباید استفاده شود. عسل به خاطر امکان وجود میکروب بوتولیسم در آن، برای کودکان زیر یکسال ممنوع است.

مژگان عزیزی، افزود: مصرف محصولات شیر پاستوریزه و شیر گاو نیز به خاطر ایجاد آلرژی شدید در کودکان زیر یکسال کاملاً ممنوع است. کودکان معمولاً از شش ماهگی می‌توانند از روی زمین با دست اجسامی را بردارند و باید حواسمان باشد استفاده از آجیل‌ها مانند بادام، ممکن است در زمان خوردن در کودکان ایجاد خفگی کند و در نتیجه مصرف آن برای این سنین مناسب نیست.

وی تصریح کرد: می‌توان آجیل‌ها را به صورت میکس و ترکیب شده در آورده و به صورت غذا به کودکان داد؛ چراکه مشاهده شده در برخی کودکان مصرف آجیل به شکل غیر میکس شده باعث بسته شدن راه هوایی و تنفسی شده است. مصرف توت فرنگی در کودکان زیر یکسال به علت آلرژی‌زایی زیاد، توصیه نمی‌شود، همچنین برخی میوه‌ها مانند آلبالو و آلوچه ممکن است در گلوی کودک پریده و در نتیجه باید این میوه‌ها به ویژه در شیرخواران به صورت تکه‌های نرم مصرف شود.

این متخصص کودکان درباره اینکه باید در دوران شیوع کرونا کودکان مواد غذایی خاصی مصرف کنند، گفت: این امر ضرورتی ندارد، بلکه باید همان تغذیه معمولی را داشته باشند، اما بهتر است از غذاهای داخل منزل استفاده کنند. کودکان در این دوران باید از رفتن به مکان‌های غیر ضروری پرهیز کنند و موضوع دیگر اینکه بسیاری از کودکانی که مبتلا به کرونا می‌شوند، بدون علامت هستند و این موضوع برای خود آن‌ها مشکل‌ساز نمی‌شود، اما برای افراد دیگری مانند پدر بزرگ و مادر بزرگ که ریسک ابتلای بالایی دارند، می‌تواند مشکل ایجاد کند.

هویج خام بهتر است یا پخته

هویج به عنوان یک سبزی، سرشار از مواد مغذی است که معمولاً به صورت خام یا خرد شده در تهیه انواع سالاد، سوپ‌ها و غذاها کاربرد دارد. این ماده خوراکی شیرین و خوش‌طعم، با داشتن ویتامین‌های زیاد، منبع مفیدی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها است.

مصرف هویج به صورت پخته شده، باعث از بین رفتن ویتامین C موجود در آن می‌شود، اما بتاکاروتن (بتاکاروتن به عنوان ماده پیش ساز ویتامین A و محلول در چربی در بدن شناخته می‌شود) موجود در آن، در اثر پختن از بین نمی‌رود. بتاکاروتن موجود در هویج، ماده‌ای حساس به گرما نیست.

پنیر منبع خوب پروبیوتیک‌ها/ کاهش وزن با نان سبوسدار سنگک

هنگامی که هویج پخته می‌شود، دیواره‌های سلولی بافت گیاهی آن نرم شده و هضم آن برای دستگاه گوارش راحت‌تر خواهد بود. بنابراین مصرف هویج پخته برای افرادی که مشکلات معده دارند بهتر است.

نباید هویج را زیاد پخت؛ چرا که مواد مغذی آن در اثر حرارت زیاد از بین خواهد رفت. دقت داشته باشید که هویج پخته شده را در دمای اتاق به مدت طولانی (بیشتر از ۵ تا ۶ ساعت) نگهداری نکنید؛ زیرا باعث به وجود آمدن مواد مضر روی سطح هویج خواهد شد و خاصیت آن از بین می‌رود.

مصرف هویج پخته نسبت به هویج خام، مزایا و خواص درمانی بیشتری دارد؛ چرا که بتاکاروتن موجود در این ماده غذایی، بعد از پخت حفظ شده و خواص آنتی‌اکسیدانی آن بیشتر می‌شود.

خواص میوه خوراکی گیاه سدر

ارزش غذایی میوه تازه سدر یا کُنار برابر با مقادیری از کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، درصد بالایی پتاسیم، سدیم، ویتامین C، روی، کلسیم، ویتامین A، ویتامین K و D۳ است. طبع میوه کُنار سرد رو به معتدل است. برخی باور دارند که این میوه باید طبعی سرد و خشک داشته باشد.

میوه سدر یا کُنار معده را تقویت می‌کند و باعث بهبود وضعیت دستگاه گوارش می‌شود. اولین نشانه خوردن میوه رسیده کُنار درمان یبوست است و با بهبود حرکات روده به دفع سریع مدفوع کمک می‌کند.

کُنار دارای بیشترین مقدار فیبر است که می‌تواند باعث کاهش اشتها و احساس سیری در فرد شود. همچنین کالری این میوه کم است و برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، مناسب است.
این میوه سرشار از کلسیم، فسفر و آهن است. این سه عنصر مهم به استحکام بافت‌های استخوان کمک می‌کنند. همچنین مقادیری از ویتامین D۳ موجود در میوه سدر موجب استحکام دندان‌ها می‌شود و کمک می‌کند تا استخوان‌ها سختی معمول خود را به شکل طبیعی حفظ کنند.

توانایی میوه کُنار در کاهش قند خون احتمالاً به دلیل وجود مقادیر زیادی ویتامین A است که می‌تواند میزان انسولین کبد را تنظیم کند. برخی از دانشمندان و پزشکان بر این باور هستند که تأثیرات مصرف کُنار بر آدیپونکتین باعث افزایش حساسیت کبد به انسولین می‌شود و میزان خروجی گلوکز از کبد را کاهش می‌دهد.

کد خبر 474245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.