۶ دلیل برای خوردن زنجبیل در زمستان/خواص درمانی لواشک

مضرات رژیم غذایی شیرین برای بدن، خواص درمانی لواشک‌ها، تأثیر فراوان ویتامین C در درمان سرماخوردگی، ۶ دلیل خوردن زنجبیل در زمستان و زیره ادویه‌ای برای کاهش وزن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تحقیقات نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی سرشار از قند می‌تواند میکروبیوم روده را تغییر داده و مقدار باکتری‌های مفید را کاهش دهد. در مطالعه قبلی، محققان ارتباط مثبتی بین الگوی غذایی «قند بالا و نوشابه» و خطر ابتلاء به کولیت روده پیدا کردند. در این مطالعه مشخص شد که مصرف زیاد سبزیجات، حتی در میان مصرف کنندگان زیاد مواد قند و نوشابه، خطر کولیت روده را تعدیل می‌کند.

قند از قبل به دلیل اثرات پیش التهابی بر بدن و ارتباط آن با تعدادی از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی، سرطان و دیابت نوع ۲ به خوبی شناخته شده است. مطالعه اخیر محققان نشان داد موش‌هایی که به مدت یک هفته ۱۰ درصد محلول قند مصرف کردند (کمتر از ۱۵ درصد موجود در اکثر نوشیدنی‌های غیرالکلی)، به طور قابل توجهی ترکیب میکرو بیوم‌های روده شأن به شیوه‌ای نامطلوب تغییر کرد؛ دو نوع باکتری تجزیه کننده مخاط، بیشتر شده و منجر به فرسودگی لایه مخاطی محافظ روده شدند، درحالیکه تعدادی از باکتری‌های خوب، مانند لاکتوباسیلوس، کاهش یافتند که زمینه بیماری کولیت روده فراهم می‌شود.

حسن زکی، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تگزاس، در این باره، اظهار کرد: تحقیق ما نشان می‌دهد که مصرف زیاد مواد قندی در افزایش نرخ ابتلاء به بیماری التهاب روده نقش دارد. محققان معتقدند علاوه بر آنکه وجود قند در رژیم غذایی غربی مقصر اصلی بروز بیماری التهاب روده است، مصرف کم سبزیجات نیز خطر ابتلاء به کولیت روده را در بین مصرف کنندگان زیاد قند و نوشابه افزایش می‌دهد.

زیره ادویه‌ای برای کاهش وزن

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که گنجاندن زیره در رژیم غذایی برای سرعت بخشیدن به کاهش وزن و کاهش سطح کلسترول بد مؤثر است. محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوق ایران به طور تصادفی ۸۸ زن دارای اضافه وزن یا چاقی را برای مدت سه ماه به دو گروه تقسیم کردند. هر دو گروه مشاوره تغذیه‌ای دریافت کردند و میزان کالری دریافتی روزانه آنها به طور متوسط ۵۰۰ کالری کاهش یافت.

یکی از این گروه‌ها که اعضای آن سه نفر بودند روزانه کمی کمتر از یک قاشق چایخوری پودر زیره به همراه ماست مصرف کردند. پس از پایان این سه ماه، مشاهده شد افرادی که زیره مصرف می‌کنند، سه برابر گروه دوم که به رژیم آنها زیره اضافه نشده بود، وزن کم کردند. همچنین گروهی که زیره مصرف می‌کردند، درصد چربی بدن خود را تقریباً ۶۴/۱۴ درصد کاهش دادند که تقریباً سه برابر گروه دوم بود که حدود ۹۱/۴ درصد چربی بدن خود را از دست دادند.

همچنین گروهی که زیره مصرف کردند ۲۳ واحد کاهش چربی خون یا تری گلیسیرید را داشتند، در حالی که گروه دیگر فقط ۵ واحد کاهش این نوع چربی را داشتند. زیره سرشار از فیتو استرول است. این ماده یکی از مواد شیمیایی شناخته شده است که از جذب کلسترول در بدن جلوگیری می‌کند.

خواص درمانی لواشک‌ها

لواشک‌ها دارای خواص درمانی زیادی هستند که برای سلامت بدن مصرف آن‌ها توصیه می‌شود. لواشک ترکیب یک یا دو نوع و حتی تعداد بیشتری میوه است که آن‌ها را خشک و در جای آفتابی نگه داری می‌کنند؛ لواشک سرشار از ویتامین‌های A و B و حاوی کلسیم، فیبر و مواد معدنی است همچنین به دلیل وجود میوه در این خوراکی خوشمزه مصرف آن بهتر از چیپس و پفک خواهد بود.

طبق توصیه متخصصان، استفاده از لواشک به عنوان یک میان وعده مناسب و مفید به شمار می‌آید. خواص لواشک به نوع میوه آن بستگی دارد به عنوان مثال آلو برای درمان یبوست مفید است، ولی نتیجه لواشک سیب بر عکس خواهد بود. انواع لواشک و درمان دارویی آن عبارتند از:

لواشک زغال اخته: به علت وجود مواد ضد میکروبی در آن موجب جلوگیری از ابتلاء به عفونت‌های ادراری در بانوان می‌شود همچنین این نوع لواشک در جلوگیری از افزایش خطر ابتلاء به عفونت‌های مجاری ادراری و از بین رفتن و رفع بی خوابی تأثیر زیادی دارد.

لواشک لیمو: به علت اینکه حاوی اسید ضد میکروبی قوی بوده تأثیر زیادی در دفع سنگ کلیه، آلرژی و لاغری دارد.

لواشک انار: لواشک انار در متعادل کردن اوره و کلسترول، از بین بردن و دفع سموم بدن و تعدیل مایعات نقش چشمگیری دارد.

لواشک زرشک: لواشک زرشک در کاهش تب، متعادل کردن فشار خون، کنترل ضربان قلب، درمان دردهای روماتیسمی و مفصلی تأثیر فراوانی دارد.

لواشک آلو: بر اساس توصیه متخصصان لواشک آلو حاوی مواد ضد میکروبی، ضد ویروس و ضد باکتری است. مصرف این لواشک در ایجاد تحریک روده و در تنظیم عملکرد سیستم گوارشی بدن مفید است.

لواشک زرشک: در هر ۱۰۰ گرم از لواشک زرشک ۲/۱۶ گرم فروکتوز، ۵/۲ گرم فیبر خام، ۶/۲ میلی گرم سدیم، ۳/۴۳ میلی گرم آهن و ۸/۳۵۲ کیلو کالری نهفته است.

در صورت توان، لواشک‌ها باید یکنواخت و ضخامت آن‌ها بین ۱-۵ میلی متر باشد. لواشک‌ها باید به رنگ طبیعی میوه درون آن‌ها یا کمی تیره‌تر باشد، در ضمن بوی ترشیدگی، سوختگی یا کپک زدگی فاسد بودن لواشک را نشان می‌دهد. وجود هر یک از مواد خارجی درون لواشک از جمله هسته، تکه‌های پوست، دانه، دم میوه، برگ، خاک، شن و کاه ممنوع است. یکی از مهم‌ترین توصیه‌ها، بهداشتی بودن لواشک‌ها است. شکر و نمک زیاد موجود در انواع لواشک‌ها برای ملس شدن آن‌ها موجب افزایش ابتلاء به دیابت و فشار خون می‌شود.

تأثیر فراوان ویتامین C در درمان سرماخوردگی

ویتامین C یا همان آسکور بیک اسید، یک ویتامین محلول در آب است که برای رشد طبیعی و نرمال بدن ضروری است. بدن انسان توانایی ساختن ویتامین C را ندارد و باید این ویتامین از طریق مواد غذایی مصرفی روزانه وارد بدن شود. ویتامین C در بدن نقش‌های متعددی را بر عهده دارد. به عنوان مثال ویتامین C کوفاکتور بسیاری از آنزیم‌ها در بدن است مانند آنزیم‌هایی که در ساخت کلاژن، کارنیتین و کاتکول آمین‌ها در بدن فعالیت می‌کنند. هم چنین ویتامین C یک آنتی اکسیدان بسیار قوی نیز می‌باشد که از بدن در مقابل عوامل اکسیداتیو و مخرب محافظت می‌کند.

مطابق مطالعات انجام شده مصرف روزانه ویتامین C به اندازه مکفی، از طریق افزایش مقاومت بدن و افزایش کارایی سیستم ایمنی می‌تواند از بروز عفونت‌ها و بیماری‌ها در بدن جلوگیری کرده و در بسیاری از موارد با کاهش طول دوره نقاهت سبب بهبودی سریع‌تر در افراد شود. یکی از مهم‌ترین این موارد سرماخوردگی است که مصرف ویتامین C حین این دوره سبب بهبودی سریع‌تر فرد می‌شود. همچنین مصرف مقادیر مکفی از ویتامین C در روز می‌تواند از ابتلاء به سرماخوردگی ممانعت کند.

مصرف همزمان ویتامین C با مواد غذایی گیاهی محتوی آهن شامل آهن موجود در مغزها، حبوبات سبب افزایش میزان جذب این آهن می‌شود. مصرف همزمان ویتامین C با آهن منبع حیوانی شامل انواع گوشت (قرمز و سفید) هیچ تأثیری در افزایش جذب ندارد. ویتامین C پوست انسان را با طراوت نگاه می‌دارد و موجب جوانی پوست می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ویتامین C خاصیت آنتی اکسیدانی آن است.

ویتامین C به وفور در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود. در این میان برخی از گروه‌های میوه‌ها و سبزیجات محتوی مقادیر بالاتری از این ویتامین ضروری هستند که لازم است حتماً در برنامه روزانه غذایی افراد وجود داشته باشند. در میان میوه‌ها خانواده مرکبات شامل: پرتقال، لیموشیرین، گریپ فروت، نارنگی بیشترین میزان ویتامین ث را دارا هستند. از سایر میوه‌های محتوی ویتامین C می‌توان به کیوی، توت فرنگی، انبه، هندوانه، طالبی، آناناس و پاپایا اشاره کرد. در میان سبزیجات خانواده کلم (بروکلی، گل کلم)، فلفل دلمه‌ای، لیموترش، گوجه فرنگی، سیب زمینی، اسفناج محتوی ویتامین C هستند.

ویتامین C به طریق سنتتیک در آزمایشگاه هم می‌تواند تولید شود. مکمل‌های ویتامین C به فرم شربت، قرص و یا قرص جوشان در داروخانه‌ها به فروش می رسند. ویتامین C یکی از حساس‌ترین ویتامین‌ها است و در صورتی که به طور صحیح نگه داری نشود، به راحتی می‌تواند از بین برود. حرارت دادن، پختن، گرم کردن، نگه داری طولانی مدت و حتی قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید سبب از بین رفتن ویتامین ث می‌شود. بنابراین بهترین حالت برای آنکه این ویتامین ضروری را روزانه به اندازه مکفی دریافت کنید، این است که مواد غذایی محتوی ویتامین C به طور خام مصرف شوند.

رب گوجه فرنگی و آب لیموی صنعتی فاقد ویتامین C هستند و هرگز نمی‌توانند جایگزین گوجه فرنگی و یا لیمو ترش تازه شوند. کاهش دریافت ویتامین C روزانه به مرور زمان فرد را دچار کمبود این ویتامین و بروز علائمی مانند کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها، افزایش طول دوره نقاهت و طولانی شدن روند بهبودی زخم‌ها، خونریزی لثه و در نهایت التهاب لثه‌ها، خشکی پوست و مو، افزایش تدریجی وزن به دلیل کاهش متابولیسم بدن و درد شدید مفاصل می‌کند.

به ۶ دلیل در زمستان زنجبیل بخورید

زنجبیل یکی از ریشه‌های گیاهی پُرخاصیت است که مصرف آن خواص فراوانی برای بدن دارد. یکی از خوراکی‌های ارزشمندی که می‌توان در فصل زمستان به رژیم غذایی اضافه کرد، همین زنجبیل است زیرا مصرف این ریشه گیاهی در زمستان می‌تواند برای بدن مفید باشد. ۶ دلیل ضرورت مصرف زنجبیل در زمستان عبارتند از:

۱- مبارزه با میکروب‌ها

از آنجایی که احتمال اُفت عملکرد سیستم ایمنی بدن در فصل زمستان بیشتر می‌شود بنابراین ممکن است که بدن ما در روزهای سرد زمستانی بیشتر با خطر رشد میکروب‌ها یا باکتری‌های مضر مواجه شود. مصرف زنجبیل تازه می‌تواند به از بین بردن میکروب‌های احتمالی موجود در بدن کمک کند و باعث بهبود عملکرد سیستم دفاعی شود.

۲- از بین بردن حالت تهوع

بعضی از افراد در روزهای سرد سال تمایل کمتری به خوردن غذا پیدا می‌کنند و به‌دلیل اُفت خلق‌وخو به‌خاطر تاریک شدن زودهنگام هوا با بی‌اشتهایی یا حالت تهوع مداوم مواجه می‌شوند. مصرف زنجبیل به‌عنوان چاشنی غذا یا استفاده از آن در انواع دمنوش‌ها می‌تواند شدیداً باعث کاهش مشکلات گوارشی، خصوصاً حالت تهوع در روزهای سرد سال شود.

۳- بهبود شرایط عضلات و مفاصل

از دیگر مشکلاتی که معمولاً در روزهای سرد زمستانی برای بعضی از افراد، خصوصاً میانسالان و سالمندان اتفاق می‌افتد، ابتلاء به خشکی مفاصل یا گرفتگی‌های عضلانی است. بهتر است بدانید که مصرف روزانه مقداری زنجبیل می‌تواند از طریق کاهش شدید التهاب در بدن باعث بهبود دردهای عضلانی و مفصلی شود.

۴- کمک به کاهش فشار خون

اگر شما هم به فشار خون بالا یا بیماری قلبی مبتلا هستید و در روزهای سرد سال مشکل تان تشدید می‌شود، بهتر است بدانید که استفاده از زنجبیل می‌تواند به کاهش فشار خون یا تنظیم فشار خون کمک کند. افراد مبتلا به فشار خون بالا می‌توانند روزی یک وعده دمنوش زنجبیل مصرف کنند.

۵- کاهش دردهای قاعدگی

معمولاً دل‌دردهای ناشی از قاعدگی در روزهای سرد سال شدیدتر از دیگر اوقات سال هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف روزانه زنجبیل در روزهای ابتدایی دوران قاعدگی می‌تواند به کاهش دل‌دردهای این دوران کمک قابل توجهی کند و مشکلاتی مانند تهوع یا بی‌اشتهایی ناشی از قاعدگی را از بین ببرد.

۶- افزایش قدرت سیستم ایمنی

زنجبیل حجم بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها را در خود جای داده است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زنجبیل به کاهش استرس در بدن و پیشگیری از آسیب‌دیدگی DNA کمک می‌کنند. از این‌رو، زمانی که شما زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل خالص را به‌صورت روزانه مصرف می‌کنید، خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن و متابولیک مانند فشار خون، چربی خون، قند خون، بیماری‌های قلبی و ریوی را کاهش می‌دهید. به این ترتیب، میزان التهاب در بدن کاهش پیدا می‌کند و سیستم ایمنی بدن می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد. علاوه بر این، مصرف منظم زنجبیل در روزهای سرد سال به هضم بهتر غذا در سیستم گوارشی هم کمک می‌کند.

کد خبر 471459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.