عوارض خطرناک رژیم‌های غذایی غیرعلمی و خودسرانه

آشنایی با ضرر خوردن سیر، راه‌های دریافت ویتامین D در روزهای بدون خورشید، خوردنی ساده و عالی برای تقویت استخوان و دندان، ترکیبات گیاهی و میوه‌ها دارای خواص ضدکرونا و عوارض خطرناک رژیم‌های غذایی غیرعلمی و خودسرانه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این مطلب، اظهار کرد: تخم مرغ منبع غنی از پروتئین، املاح و ویتامین‌های ضروری بدن است و خواص این ماده غذایی معجزه آسا بر کسی پوشیده نیست.

انیسه وطن دوست با بیان اینکه تخم مرغ نوعی مهار کننده سرطان محسوب می‌شود، افزود: تخم مرغ با دارا بودن آهن مناسب برای کم خونی بسیار مفید بوده و همه افراد می‌توانند از مزایای این ماده غذایی پرخاصیت بهره مند شوند.

وی با تاکید بر تصور اشتباه در مورد تخم مرغ، تصریح کرد: باور رایج در خصوص تخم مرغ وجود دارد که کلسترول زرده تخم مرغ برای افراد مناسب نبوده، این در حالی است که کلسترول ماده غذایی به کلسترول خون اضافه نمی‌شود و در تنظیم و تثبیت وضعیت کلسترول خون با کاهش سنتز یا تولید کلسترول در بدن که دلیل اصلی بالا رفتن کلسترول در خون است، کمک شایانی می‌کند.

وطن دوست خاطرنشان کرد: تخم مرغ با دارا بودن لیسیتین و نقش آن در انتقال چربی‌های خون و متابولیسم کلسترول در بدن به منظور کاهش کلسترول مفید است.

ترکیبات گیاهی و میوه‌ها، دارای خواص ضد کرونا

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد " رسوراترول" به دست آمده از گیاهان و میوه‌ها دارای خواص ضدویروسی در مقابله با کرونا ویروس است. مطالعه آزمایشگاهی محققان دانشگاه علوم و تکنولوژی " شنژن" چین نشان می‌دهد فیتو شیمیایی حاصل از گیاهان موسوم به " رسوراترول" قادر به پیشگیری مؤثر از کروناویروس است.

" رسوراترول" یک نوع فنول طبیعی است که توسط برخی گیاهان در واکنش به آسیب و جراحت یا زمانیکه گیاه تحت حمله پاتوژن‌هایی نظیر باکتری‌ها یا قارچ‌هاست، تولید می‌شود. منابع این فیتوشیمیایی گیاهی در مواد خوراکی شامل پوست انگور، بلوبری، آلو و بادام زمینی یافت می‌شود و معمولاً هم به صورت مکمل غذایی وجود دارد.

یافته‌های آزمایشگاهی نشان داده است که " رسوراترول" دارای تأثیر و کارآمدی بالایی در جلوگیری از تکثیر کروناویروس است. در مطالعات قبلی اثبات شده است که این ماده دارای خواص ضدویروسی علیه طیف وسیعی از پاتوژن هاست. همچنین مشخص شده بود که این ترکیب از تکثیر برخی ویروس‌ها نظیر ویروس دنگو، زیکا، آنفلوانزا و مِرس جلوگیری می‌کند.

سندروم تنفسی خاورمیانه موسوم به مِرس ناشی از نوعی بتا کروناویروس است که شباهت زیادی به کرونا ویروس جدید دارد. یافته‌های این مطالعه نشان داد که استفاده از " رسوراترول" قبل از ابتلاء به عفونت قادر به ممانعت از تکثیر ویروس فقط تا ۲۰ درصد است، درحالیکه استفاده از این ترکیب پس از درمان تا ۹۸ درصد باعث کاهش تکثیر ویروسی می‌شود. محققان در تلاش برای انجام این آزمایش‌ها بر روی انسان هستند.

ضرر خوردن «سیر» که نمی‌دانستید

سیر با وجود داشتن فواید زیادی برای سلامتی، ضررهایی را نیز به همراه دارد. " اینا زایکینا" متخصص تغذیه در این خصوص اظهار کرد: مقادیر زیاد سیر نباید توسط افراد مبتلا به زخم معده، پانکراتیت بیماری سنگ صفرا مصرف شود. این به این دلیل است که سیر ترشح آب معده و صفرا را تحریک می‌سازد که می‌تواند علائم بیماری‌ها را تشدید کند.

پیش از این، " النا گوبکینا"، متخصص غدد درون ریز روش‌های پخت و خوردن سیب زمینی را مورد ارزیابی قرار داده بود و تاکید کرد: نباید سیب زمینی با پوست خورد، زیرا مواد مضر خاک و هوا در آن انباشته می‌شوند.

به گفته این پزشک، بهتر است سیب زمینی پوست کنده را بجوشانید یا بخارپز کنید، زیرا در این حالت سیب زمینی حداکثر مقدار مواد مفید پتاسیم، سدیم، ویتامین بی ۶ را می‌دهد.

عوارض خطرناک رژیم‌های غذایی غیرعلمی و خودسرانه

یک رژیمشناس و متخصص تغذیه در خصوص عواقب و بیماری‌هایی که به دنبال رژیم لاغری غیراصولی ایجاد می‌شود، اظهار کرد: با توجه به شیوع بیش از حد اضافه وزن در سطح جامعه، تقاضا برای کاهش وزن در بین افراد گسترش یافته است و بسیاری از افراد برای کاهش وزن خود از رژیم‌های غیر استاندارد اینترنتی استفاده می‌کنند که در آینده با عوارض جبران ناپذیر روبه رو خواهند شد.

شهاب اولیایی افزود: معمولاً این رژیم‌های غذایی که افراد غیر متخصص آن را ارائه می‌کنند، به صورت بسیار سخت و غیر متعادل تنظیم می‌شود. در واقع سعی می‌کنند غذاهای روزانه را به یک غذای مشخص محدود و بسیاری از غذاهای دیگر را حذف کنند؛ بنابراین بعد از مدتی فرد دچار کمبود مواد مغذی خواهد شد.

وی بیان کرد: توصیه ما همیشه این است برای یک رژیم اصولی باید تعادل، تناسب و تنوع در نظر گرفته شود. در واقع باید از همه گروه‌های غذایی مانند غلات، پروتئین، چربی، میوه و سبزیجات استفاده شود که در ادامه برای کاهش وزن مقادیر مشخصی از این مواد غذایی برای افراد در نظر می‌گیریم.

این رژیم شناس و متخصص تغذیه، خاطرنشان کرد: طبق برنامه اصولی باید افراد در هفته حدود نیم کیلو یا حداکثر یک کیلو وزن خود را کاهش دهند. در صورتی که کاهش وزن بیش از چهار یا پنج کیلوگرم در ماه باشد، می‌تواند برای افراد عوارض خطرناکی را به دنبال داشته باشد.

اولیایی ادامه داد: از جمله عوارض رژیم‌های غیر اصولی می‌توان به سو تغذیه، کمبود مواد مغذی، آهن، پروتئین، ریزش مو، افتادگی پوست، اختلال در قاعدگی خانم‌ها اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین اشکالات وارد شده به رژیم‌های غذایی غیر اصولی و سخت، زده شدن فرد از رژیم غذایی و کنار گذاشتن آن است

وی افزود: رژیم غذایی باید به نحوی باشد که فرد بتواند با آن کنار بیاید و با سختی زیاد رو به رو نشود. یکی دیگر از عوارض غیر اصولی رژیم غذایی عصبانی شدن است. در واقع وقتی انرژی و گلوکز از مقدار مشخص خود پایین‌تر شوند و با توجه به سوخت مغز از گلوکز؛ فرد با مشکلات عصبی، کم تحملی و پرخاشگری رو به رو می‌شود.

این مشاور تغذیه، اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات، مربوط به ایجاد سنگ کیسه صفرا است. وقتی رژیم غذایی غیر اصولی منجر به کاهش وزن سریع شود، می‌تواند سنگ کیسه صفرا را ایجاد کند. از جمله عوارض دیگر می‌توان به تحلیل و سوخته شدن عضلات و کمبود آب شدید اشاره کرد. گاهی اوقات پوکی استخوان را هم در این افراد مشاهده می‌کنیم.

اولیایی تاکید کرد: از دیگر عوارض رژیم غلط غذایی افت متابولیسم، قند خون، فشار خون و حتی گاهی اوقات ایجاد تشنج است. در واقع در این نوع رژیم غذایی بدن برای کاهش وزن سریع، مقاومت ایجاد می‌کند و در نتیجه متابولیسم کاهش پیدا می‌کند. کاهش قدرت حافظه و یادگیری می‌تواند از عوارض این رژیم‌های غذایی سریع باشد.

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود کسانی که می‌خواهند نسبت به کاهش وزن خود اقدام کنند، در مرحله اول کاهش وزن استاندارد در نظر بگیرند و در مرحله دوم از چهار کیلوگرم در ماه بیشتر نباشد. برنامه رژیم غذایی حتماً توسط یک فرد متخصص یا مشاور تغذیه تنظیم شده باشد. همچنین به یاد داشته باشید رژیم غذایی کاهش وزن حتماً باید در کنار یک ورزش هوازی منظم و مستمر صورت بگیرد.

راه‌های دریافت ویتامین D در روزهای بدون خورشید

همگی از ضرورت ویتامین D برای بدن اطلاع داریم و میدانیم که ویتامین دی از طریق نور خورشید و رژیم غذایی مناسب به بدن‌مان می‌رسد، اما حالا که در روزهای بدون خورشید به‌سر می‌بریم و به دلیل محدودیت‌ها و شیوع کرونا نمی‌توان زمان زیادی را در بیرون از منزل گذراند، چطور ویتامین دی بدن را تأمین کنیم.

از مزایای ویتامین D و اینکه اگر نباشد چه بلایی سر بدن می‌آید هم حتماً خبر دارید. دیابت، حمله قلبی، ضعیف‌شدن سیستم ایمنی بدن و … جزو عوارض کمبود این ویتامین است. علاوه بر این برای پیشگیری از کرونا باید سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم و کمبود ویتامین دی خطر مبتلا شدن به کرونا را افزایش می‌دهد. در مطلبی به‌طور مفصل درباره‌ی ویتامین دی و علائم کمبود آن در بدن پرداختیم، بهترین روش‌های دریافت ویتامین D در روزهای بدون خورشید عبارتند از:

قرص‌های مکمل

قرص ویتامین D ۳ آسان‌ترین روش رساندن این ویتامین به بدن است. حتماً زیر نظر پزشک از مکمل‌های ویتامین دی استفاده کنید. البته هنگام مصرف مکمل‌های ویتامین D، آن‌ها را همراه با وعده غذایی‌تان مصرف کنید. زیرا چربی‌های موجود در غذا، جذب ویتامین D را آسان‌تر می‌کنند.

شیر گاو

شیر گاو، یعنی همان شیری که اکثر مردم می‌نوشند، به‌طور طبیعی منبع خوبی برای بسیاری از مواد مغذی از جمله کلسیم، فسفر و ریبوفلاوین است. در برخی از کشورها شیر گاو با ویتامین D غنی می‌شود.

آب پرتقال

حدود ۷۵ درصد مردم در سراسر جهان از مشکل عدم تحمل لاکتوز رنج می‌برند و ۲ الی ۳ درصد دیگر به شیر آلرژی دارند. به همین دلیل برخی از کشورها آب پرتقال را با ویتامین D و سایر مواد مغذی مانند کلسیم غنی می‌کنند. یک فنجان آب پرتقال غنی‌شده (۲۳۷ میلی‌لیتر) برای صبحانه می‌تواند روز شما را با ۱۴۲ واحد ویتامین D آغاز کند.

کره

کره یک ماده‌ی غذایی خیلی چرب و پرکالری است، اما با این حال سرشار از ویتامین A و ویتامین D می‌باشد. در واقع هر قالب ۵۰ گرمی کره حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد نیاز بدن به ویتامین D را تأمین می‌کند.

پچ پوستی و لوسیون حاوی ویتامین D ۳

در داروخانه‌ها پچ‌های پوستی حاوی ۱۲۵۰ میکروگرم ویتامین D ۳ وجود دارد که وقتی آن را روی قسمتی از پوست بدن چسبانده شود، در طول یک شبانه‌روز تمام ویتامین به‌تدریج جذب بدن می‌شود.

شیر سویا

چون تقریباً تمامی منابع ویتامین D در محصولات حیوانی یافت می‌شود، گیاهخواران در معرض خطر ابتلاء به کمبود این ویتامین هستند. به همین علت شیرهای گیاهی مانند شیر سویا غنی‌سازی می‌شوند تا حاوی ویتامین D و ویتامین‌ها و تمامی مواد معدنی‌ای شود که در شیر گاو وجود دارد.

ماهی ساردین

مصرف ماهی ساردین یکی از روش‌های مؤثر و ساده برای تأمین ویتامین D بدن محسوب می‌شود. یک عدد کنسرو کوچک ماهی ساردین می‌تواند حدود ۷۰ درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین را تأمین کند.

نان غنی‌شده

مصرف نانی که با غلات کامل درست شده است و با ویتامین‌های B و D غنی شده‌اند، یکی دیگر از روش‌های آسان و مفید مصرف ویتامین D ۳ است. غلات کامل علاوه‌بر ویتامین D حاوی فیبر و ویتامین B هستند که اولی برای سیستم گوارش مفید است و دومی سیستم عصبی بدن را سالم نگه می‌دارد.

کنسرو ماهی تن

بسیاری از افراد کنسرو ماهی تن سبک را به‌دلیل طعم و بوی ملایم آن دوست دارند و به دلیل اینکه می‌توانند در خانه و مدت طولانی‌تری از آن نگه‌داری کنند، رغبت زیادی به مصرف‌اش دارند. همچنین قیمت آن نسبت به ماهی تازه ارزان‌تر است. کنسرو ماهی تن درضد زیادی ویتامین‌ی را داراست.

زرده تخم‌مرغ

زرده‌های تخم‌مرغ، منبع دیگری از ویتامین D هستند که می‌توان بدون دردسر آن را به رژیم غذایی افزود. البته زرده‌ها هم مانند هر منبع غذایی طبیعی دیگر، مقدار متفاوتی ویتامین D دارند. تخم‌مرغ‌های جوجه‌هایی که در محیطی بسته بزرگ می‌شوند و به فضای بیرون دسترسی ندارند، ۲ تا ۵ درصد مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین D است. اما تخم‌مرغ جوجه‌های دیگر که در فضای باز بزرگ می‌شوند، ۴ برابر یا بیشتر از این مقدار است.

مصرف قارچ

قارچ‌ها تنها منبع کاملاً گیاهی ویتامین D هستند. قارچ‌ها هم مانند انسان ویتامین D خود را از نور ماوراء‌بنفش خورشید می‌گیرند. با این تفاوت که ویتامین تولیدشده در بدن انسان از نوع D ۳ است و ما به اختصار آن را D می‌نامیم، اما ویتامین تولیدشده در قارچ از نوع ویتامین D ۲ است که البته اگر به‌اندازه D ۳ قوی و مؤثر نباشد، آن باز هم برای بدن مفید است.

غلات و بلغور جو دوسر

غلات خاص و صبحانه‌های فوری حاوی بلغور جو دوسر با ویتامین دی غنی شده‌اند. نیم فنجان از این مواد می‌تواند ۵۵ الی ۱۵۴ واحد ویتامین D مورد نیاز بدن را تأمین کند. اگرچه غلات غنی‌شده و بلغور جو دوسر ویتامین D کمتری نسبت به منابع طبیعی دارند، اما می‌تواند روش مناسبی برای افزایش مصرف این ویتامین باشد.

شربت‌های حاوی ویتامین D

در داروخانه‌ها انواع شربت‌های حاوی ویتامین‌D وجود دارد که برخی از آن‌ها با استفاده از میوه و گیاهان مختلف تولید شده‌اند. از میوه‌هایی، چون پرتقال، لیمو، آب زنجبیل و زردچوبه در تولید این نوع شربت استفاده می‌شود. این شربت‌ها بهترین گزینه برای گیاهخواران هستند و می‌توانند ویتامین D روزانه بدن‌شان را تأمین کنند.

ماهی سالمون

سالمون نوعی ماهی پرچرب پرطرفدار و یکی از منابع غنی ویتامین D است. ۱۰۰ گرم از ماهی سالمون حاوی حدود ۳۶۱ الی ۶۸۵ واحد ویتامین D است. با این حال دقیقاً مشخص نشده است که این مقدار از ویتامین D برای ماهی‌های دریایی است یا ماهی‌های پرورشی. شاید اصلاً این موضوع اهمیت نداشته باشد، اما می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. ماهی‌های پرورشی به‌طور متوسط فقط ۲۵ درصد از این میزان را تأمین می‌کند. با این حال این بدان معناست که هر وعده مصرف ماهی سالمون پرورشی، ۲۵۰ واحد ویتامین D تأمین می‌کند که معادل ۶۳ درصد نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین است.

اسپری دهانی

اسپری‌های دهانی حاوی ویتامین D در هر بار اسپری می‌توانند ۲۵ میکروگرم (۱۰۰۰ IU) ویتامین D بلافاصله وارد جریان خون کنند. این اسپری‌ها به‌اندازه قرص‌های ویتامین D مؤثر هستند. استفاده از این اسپری‌ها برای افراد مسن راحت‌تر از مصرف قرص‌های مکمل است.

میگو

میگو یکی از محبوب‌ترین نوع سخت‌پوستان است. با این حال برخلاف سایر منابع ویتامین D که پرچرب هستند، میگو میزان چربی بسیار پایینی دارد. به‌رغم این موضوع، این ماده‌ی مغذی حاوی مقدار زیادی ویتامین D است.

استفاده از لامپ ماوراء‌بنفش

لامپ‌هایی که از خود نور ماوراء‌بنفش متصاعد می‌کنند می‌توانند مقدار ویتامین D بدن را افزایش دهند. این لامپ‌ها عملکرد نور خورشید را تقلید می‌کنند و زمانی‌که بیشتر وقت‌تان را در فضای داخل خانه می‌گذرانید یا موقعیت جغرافیایی محل زندگی‌تان به‌گونه‌ای است که بهره کمی از نور خورشید می‌برید، استفاده از لامپ نور ماوراء‌بنفش بسیار مفید است.

البته از این لامپ‌ها، سال‌هاست که برای درمان انواع بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. اما اخیراً از آن برای درمان کمبود ویتامین D هم استفاده می‌شود. البته مراقب باشید، همانند نور خورشید، بیش از حد زیر نور لامپ ماوراء‌بنفش قرار نگیرید تا دچار سوختگی پوستی نشوید. در واقع بیش از ۱۵ دقیقه در معرض این نور قرار گرفتن خطرناک است.

کد خبر 460252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
    1 0
    چرت میگن به حرف اینا توجه نکنید÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷