شش خوردنی برای تقویت گردش خون در فصل سرما

بایدها و نبایدهای مصرف خامه صبحانه، خواص شگفت انگیز پای مرغ در غضروف سازی، لزوم مصرف حبوبات با ویتامین c، شش خوردنی برای تقویت گردش خون در فصل سرما و خطر مصرف نارنگی برای مبتلایان به آلرژی و دیابتی‌ها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص طب ایرانی با اشاره به اینکه پای مرغ یکی از مغذی‌ترین و پرخاصیت‌ترین مواد غذایی است که اکثر افراد از خواص درمانی آن غافل هستن، اظهار کرد: پای مرغ از خواص درمانی بسیار زیادی برخوردار است که معمولاً اکثر افراد از آن بی خبر هستند و تمایلی برای مصرف این ماده غذایی ندارند.

ناصر رضایی‌پور، اضافه کرد: پای مرغ در کشور ما چندان مورد استفاده نیست در حالی که استان اردبیل، یکی از مهمترین صادرکننده‌های پنجه مرغ به کشورهای آسیای جنوب شرقی محسوب می‌شود، اما اکثر مردم از خواص دارویی و درمانی این ماده غذایی اطلاعی ندارند.

وی بیان کرد: طبق نتایج پژوهش‌های انجام‌شده این ماده غذایی حاوی برخی پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن، ازجمله ویتامین A و ویتامین D، فسفر، کلسیم، منیزیم و اسیدهای چرب است.

دبیر انجمن علمی طب سنتی ایران، تصریح کرد: مصرف این ماده غذایی برای کسانی که از نرمی غضروف رنج می‌برند بسیار مناسب خواهد بود، زیرا سولفات کندرویتین موجود در پای مرغ یک غضروف ساز طبیعی است که می‌توان از آن در کنار دیگر داروها استفاده کرد.

این متخصص طب سنتی و ایرانی، گفت: از دیدگاه طب ایرانی، پنجه مرغ زودهضم است و فضولات کمی از آن تولیدمی شود، به همین دلایل، سوپ جو و پای مرغ، غذای مناسبی برای دوره نقاهت و همچنین مبتلایان به تب و سرفه‌های گرم و زخم‌های گوارشی است همچنین عصاره پنجه مرغ به ترمیم زودتر شکستگی استخوان‌ها کمک می‌کند، البته باید توجه داشت که پنجه مرغ، تنها می‌تواند بخش کوچکی از کلسیم، آهن مورد نیاز بدن را تأمین کند.

رضایی‌پور خاطرنشان کرد: از جمله دیگر خواص غذایی این خوراکی می‌توان به پیشگیری از پوکی استخوان، پیشگیری و درمان راشیتیسم یا نرمی‌استخوان، کمک به درمان استئوآرتریت، پیشگیری و درمان سائیدگی و صدای مفاصل، پیشگیری و درمان دیسک کمر و بهبود علائم آن، کمک به ترمیم شکستگی استخوان‌ها، بهبود وضعیت غضروف تخریب شده به علت داشتن میزان زیادی مواد غضروف ساز، بهبود رشد کودکان، کمک به درمان نکروز سر استخوان ران کودکان، درمان سرماخوردگی و رفع ضعف شدید، کمک به رفع خشکی، حفظ سلامتی و جوانی پوست و ناخن‌ها اشاره کرد.

وی اظهار کرد: تا به امروز عوارضی از مصرف این ماده غذایی شناخته نشده است، اما باید توجه داشت که در مصرف پای مرغ باید حد اعتدال رعایت شود. هرچند کلسترول و ترکیبات چربی آن زیاد نیست و کودکان در حال رشد و افرادی که از سلامت جسمانی کاملی برخوردارند، می‌توانند پنجه مرغ را مصرف کنند، اما بهتر است بیماران قلبی- عروقی که کلسترول خونشان بالا است، احتیاط بیشتری در مصرف این ماده غدایی داشته باشند.

لزوم مصرف حبوبات با ویتامین c

حبوبات گروهی از مواد غذایی شامل انواع لوبیا، عدس، نخود، لپه و ماش است. ترکیبات مغذی موجود در حبوبات شامل فیبر، پروتئین، مواد نشاسته‌ای، ویتامین‌های گروه B، آهن، مس، منیزیم، منگنز، روی و فسفر است. میزان چربی موجود در حبوبات بسیار ناچیز بوده و عاری از اسیدهای چرب اشباع و کلسترول است.

حبوبات منبع غنی از پروتئین گیاهی محسوب می‌شود و اگر همراه با غلات کامل مانند نان سبوس دار و برنج قهوه‌ای مصرف شود تأمین کننده تمام اسیدهای آمینه ضروری مانند گوشت است. حبوبات منبع خوبی از ترکیبات نشاسته‌ای است و به دلیل اینکه نمایه گلیسمیک پایینی دارد، قند خون را سریع افزایش نمی‌دهد و در کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نقش مؤثری دارد.

همچنین فیبر موجود در حبوبات، آنتی اکسیدان‌ها، فیتوکمیکال‌ها و فیتواسترول‌های آن خطر بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و سرطان‌ها را کاهش می‌دهد. حبوبات منبع خوبی از آهن است و در پیشگیری از کم خونی در بانوان و کودکان نقش دارد. توصیه می‌شود حبوبات همراه با ویتامین C مصرف شود که جذب آهن آن افزایش یابد.

پروتئین‌های گیاهی از جمله حبوبات منبع ارزان و سالم پروتئین هستند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود حبوبات به عنوان یک منبع تأمین کننده پروتئین روزانه در کنار منابع حیوانی پروتئین در نظر گرفته شود. حبوبات را می‌توان به تمام وعده‌های غذایی اضافه کرد. در وعده صبحانه می‌توان خوراک عدسی همراه با نان سبوس دار مصرف کرد.

افزودن حبوبات به برنج به صورت عدس پلو، لوبیا پلو و ماش پلو نیز موجب تأمین منابع غذایی پروتئین می‌شود. انواع حبوبات از جمله لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و لپه را نیز می‌توان به صورت متنوع به خورشت‌ها اضافه کرد. در کوکو و کتلت نیز می‌توان از حبوباتی که خیسانده و آسیاب شده استفاده کرد.

در پوسته حبوبات ترکیبات نفاخی وجود دارد که قابل حل در آب هستند؛ بنابراین اگر چند ساعت قبل از پخت در آب خیسانده شوند و دو بار آب آن تعویض شود، بخش قابل توجهی از این ترکیبات حذف می‌شود.

مصرف نارنگی برای چه کسانی خطرناک است؟

پزشک علوم تغذیه و استاد مرکز تحقیقات فدرال تغذیه و بیوتکنولوژیک الگا گریگوریان، اظهار کرد: احتمال دارد که مصرف نارنگی برای مبتلایان به آلرژی و افرادی که از چاقی، دیابت یا بیماری‌های دستگاه گوارش رنج می‌برند مضر باشد.

وی افزود: در نارنگی مقدار زیادی فروکتوز است که به واسطه آن سرشار از کربوهیدرات‌های ساده هستند و به سرعت جذب می‌شوند. این نوع از مرکبات با خاطر بوی خود روی سیستم عصبی تأثیر گذاشته و باعث بهبود روحیه می‌شوند.

در عین حال باید در مصرف نارنگی تعادل را رعایت کرد و همچنین افرادی که دیابت یا اضافه وزن دارند از خوردن آن به طور کامل امتناع کنند. نمی‌توان بیشتر از دو عدد در روز نارنگی خورد و باید دانست که این محدودیت برای همه به خصوص کودکان وجود دارد.

کسانی که الرژی دارند ممکن است مصرف بیش از اندازه مرکبات باعث ایجاد کهیر، تشدید آلرژی یا حتی خفگی شود. همچنین کسانی که بیماری‌های معده و روده دارند ممکن است با خوردن زیاد نارنگی بیماری شأن تشدید شود، بنابراین مصرف نارنگی برای این افراد خطرناک است.

بایدها و نبایدهای مصرف خامه صبحانه

متخصصان تغذیه معتقدند که افراد مبتلا به فشار خون و اضافه وزن باید از مصرف خامه پرهیز کنند. همه در وعده صبحانه از پنیر، کره، شیر، عسل، مربا، تخم‌مرغ و خامه استفاده می‌کنیم. این‌ها خوراکی‌های رایج صبحانه ما هستند و اغلب در وعده صبحانه یک یا چند قلم از این‌ها را مصرف می‌کنیم.

از میان این خوراکی‌ها اغلب افراد، تمایل بیشتری به مصرف خامه دارند. باید توجه داشت که مصرف بیش از حد خامه می‌تواند زنگ خطری برای آغاز یا تشدید بیماری باشد. به گفته متخصصان تغذیه، این فرآورده لبنی به دلیل میزان چربی بالا در گروه چربی‌ها دسته بندی می‌شود و به همین دلیل مصرف آن را برای همه افراد توصیه نمی‌شود. این متخصصان معتقدند برای تأمین ویتامین‌ها و انرژی لازم بدن، بهتر است از مواد تغذیه‌ای دیگری استفاده شود.

افرادی که دچار فشار خون، اضافه وزن، دیابت و همچنین کبد چرب هستند اصلاً نباید خامه مصرف کنند زیرا این محصول به دلیل حجم بالای چربی که دارد، منجر به افزایش وزن و بالا رفتن قند خون می‌شود. علاوه بر این افراد بیمار، کسانی هم که بیماری خاصی ندارند، باید حداقل در هفته دو بار از خامه در وعده صبحانه استفاده کنند.

با این وجود مصرف خامه برای همه افراد مضر نیست؛ برای مثال در کودکان و نوجوانانی که با کمبود رشد مواجه هستند، مصرف خامه می‌تواند بسیار مفید باشد چرا که در حجم کم، انرژی زیادی به بدن وارد می‌کند و با وجود برخی ویتامین‌هایی که دارد، می‌تواند در رشد بدن بسیار تأثیرگذار باشد.

شش خوردنی برای تقویت گردش خون در فصل سرما

غذاهای خاصی وجود دارد که هم گردش خون را تقویت می‌کند و هم متابولیسم را افزایش می‌دهد گردش خون نامناسب در بدن عوارض هولناکی به همراه دارد. گردش خون ضعیف می‌تواند به دلیل شرایط مختلف مانند دیابت، چاقی، سیگار کشیدن، بیماری رینود (کاهش جریان خون در دست و پا) و بیماری شریان محیطی ایجاد شود. کاهش جریان خون باعث درد و گرفتگی عضلات، بی حسی و احساس یخ زدگی در دست و پا می‌شود. ورزش، غذاهای سالم، مصرف زیاد میوه و سبزیجات (حداقل ۵ بار در روز)، آب رسانی مناسب و مدیریت استرس، همگی به سیستم گردش خون سالم کمک می‌کند. غذاهای خاصی وجود دارد که هم گردش خون را تقویت می‌کند و هم متابولیسم را افزایش می‌دهد.

علائم گردش خون ضعیف عبارتند از: تورم شکم یا تورم در پا، مچ پا و ران، احساس خستگی، بی حسی، مور مور شدن و سردی دست و پا، مشکلات گوارشی، گرفتگی عضلات، درد مفاصل، رنگ پریدگی پوست، در آقایان با مشکلات جنسی، درد قفسه سینه و گیجی است. مواد غذایی که به تقویت گردش خون کمک می‌کنند عبارتند از:

چغندر

چغندر سرشار از نیترات است که بدن ما آن را به اکسید نیتریک تبدیل می‌کند. اکسید نیتریک رگ‌های خونی شما را باز می‌کند و یک گشاد کننده عروق طبیعی است که می‌تواند به کاهش فشار خون و کاهش پلاکت‌های چسبیده به هم در خون شما کمک کند. بسیاری از ورزشکاران فقط برای افزایش جریان خون و افزایش عملکرد ورزشی، آب چغندر را قبل از حرکت‌های ورزشی می‌نوشند.

پیاز و سیر

پیاز و سیر نیز برای گردش خون فوق‌العاده هستند. هر دو سطح اکسید نیتریک را بهبود می‌بخشند، بنابراین به رگ‌های خونی شما کمک می‌کنند تا جریان خون افزایش یابد و شل شود و هر دو ضد التهاب هستند. پیاز منبع غنی از فلاونوئیدهاست که آنتی اکسیدان و به ویژه محافظ قلب است. سیر ترکیبی به نام آلیسین دارد که نشان داده شده است به دلیل تأثیر آرام بخشی که بر رگ‌های خونی شما دارد، جریان خون را به بافت‌های شما افزایش و فشار خون را کاهش می‌دهد.

دارچین

یکی دیگر از ادویه‌های جذاب و باستانی دارچین است که به عنوان یک داروی طبیعی برای بسیاری از بیماری‌ها شناخته می‌شود. تأثیر گرم کننده دارچین به دلیل توانایی آن در افزایش جریان خون است. اجزای فعال دارچین سینامالدئید و اسید سینامیک هستند که به دلیل توانایی تولید اکسید نیتریک و همچنین ضد التهاب از قلب محافظت می‌کنند. مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که اتساع عروق خونی و جریان خون در عروق کرونر بهبود یافته است؛ شریانی که خون را به قلب می‌رساند.

گردو

ترکیبات موجود در گردو (ویتامین E، آلفا لیپوئیک اسید و ال آرژنین) همگی تولید نیتریک اکسید را تحریک می‌کنند تا به بهبود جریان خون کمک کنند.

فلفل

تندفلفل قرمز به سرعت با کاهش فشار خون و تحریک ترشح اکسید نیتریک برای تقویت جریان خون کار می‌کند. همچنین به افزایش تولید فیبرینولیتیک ها و در پی آن حل شدن لخته‌های خون کمک می‌کند.

سبزی‌های برگ‌دار

سبزی‌های برگ دار مانند اسفناج، کلم پیچ و کلم غنی از نیترات هستند و با گشاد شدن رگ‌های خونی بر اثر بهبود تولید اکسید نیتریک، گردش خون را بهبود می‌بخشند.

کد خبر 460036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.