هنگام سرماخوردگی به این خوراکی‌ها لب نزنید

غذاهای مفید برای کاهش فشارخون، پرهیز از بعضی خوراکی‌ها هنگام سرماخوردگی، کاهش وزن با خوردن میوه گریپ فروت، غذاهای موثر در بروز سردردهای میگرنی و فواید باورنکردنی فلفل دلمه‌ای رنگی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زندگی با فشار خون بالا برای بسیاری از مردم یک واقعیت روشن است. روش‌های زیادی برای کنترل فشار خون وجود دارد و اتخاذ یک رژیم غذایی مناسب برای قلب یکی از مهمترین اقداماتی است که باید انجام شود. بهترین غذاهایی که می‌توان برای کاهش فشار خون مصرف کرد و همچنین غذاهایی که باید از آنها استفاده کرد وجود دارد. معروف است که آمریکایی‌ها از رژیم‌های غذایی با سدیم بالا استفاده می‌کنند و این یکی از دلایل شایع بودن فشار خون بالا در ایالات متحده است.

سدیم اضافی در جریان خون می‌تواند آب را به رگ‌های خونی بکشد، که باعث افزایش کل حجم خون در داخل رگ‌های می‌شود و باعث افزایش فشار خون می‌شود. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از پتاسیم، کلسیم و منیزیم می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند. در حالی که همه مواد مغذی مهم هستند، پتاسیم در کنترل فشار خون حیاتی است زیرا باعث کاهش اثرات سدیم می‌شود. غذاهای سالم برای قلب غنی از پتاسیم، کلسیم و منیزیم عبارتند از: سبزیجات تیره و برگ مانند کلم پیچ و اسفناج، میوه‌هایی مانند موز، هندوانه، زردآلو و توت.

آجیل و لوبیا، آووکادو و توفو، ماست کم چرب و برخی از ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد و ماهی خال مخالی که سرشار از اسیدهای چرب امگا سه هستند. با این حال، برای بیماران خاص، به ویژه بیماران مبتلا به بیماری کلیوی، پتاسیم زیاد می‌تواند مضر باشد. به همین دلیل مهم است که برای ایجاد تغییرات غذایی مناسب برای کاهش فشار خون، با پزشک خود صحبت کنید.

رژیم DASH، یک برنامه غذایی سالم است که برای کمک به کاهش فشار خون بدون دارو استفاده می‌شود. در حالی که می‌توانید از همه گروه‌های غذایی غذاهایی بخورید، به شما توصیه می‌شود که سدیم را کاهش داده و روی غذاهای پر پتاسیم، کلسیم و منیزیم تمرکز کنید. دستورالعمل‌ها عبارتند از: سدیم را در رژیم غذایی خود به ۲۳۰۰ میلی گرم در روز محدود کنید (ممکن است به ۱۵۰۰ میلی گرم در روز هم برسد)، از مقدار زیادی سبزیجات و میوه‌های تازه لذت ببرید. لوبیا، دانه‌ها، آجیل‌ها و غلات سبوس دار بخورید، لبنیات فاقد چربی و کم چربی را در آن بگنجانید. ماهی، مرغ و گوشت بدون چربی بخورید. مصرف نمک، شکر، گوشت قرمز، غذاهای فرآوری شده، چربی اشباع، چربی ترانس و نوشیدنی‌های الکلی را کاهش دهید.

اگر با فشار خون بالا زندگی می‌کنید، علاوه بر محدود کردن میزان سدیم – باید شیرینی‌ها، نوشیدنی‌های شیرین شده با قند و گوشت‌های قرمز را به حداقل برسانید تا خطر بیماری قلبی یا سکته را کاهش دهید. انجمن قلب آمریکا همچنین توصیه می‌کند چربی‌های اشباع و ترانس را کاهش دهید. به طور کلی، سعی کنید مصرف غذاهای از پیش بسته بندی شده، فرآوری شده و آماده را کاهش دهید. و مراقب غذاهایی مانند پیتزا، سوپ کنسرو شده یا سایر کنسروها، شام‌های منجمد، تنقلات و آجیل‌های نمکی، چاشنی‌هایی مانند سس گوجه فرنگی، سس سویا، سس کباب، برخی از پنیرها و غذاهای دریایی و زیتون باشید که به رژیم غذایی شما نمک اضافه می‌کنند.

فواید باورنکردنی فلفل دلمه‌ای رنگارنگ

فلفل دلمه ای‌ها معمولاً در پخت و صرف غذا به صورت پخته یا خام استفاده می‌شوند. این مواد غذایی در گروه سبزیجات قرار دارند که معمولاً برای سلامتی پوست و مو مفید هستند، زیرا سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. فلفل دلمه‌ای دارای ویتامین A و C بوده و در رنگ‌های قرمز، سبز، نارنجی و زرد موجود است. ریز مغذی‌های فلاونوئید و بتاکاروتن موجود در فلفل دلمه‌ای سرشار از ویتامین C است و از منظر طب سنتی این نوع از سبزیجات طبع گرم و خشکی دارند.

فلفل دلمه‌ای که حاوی بیش از ۳۰ نوع مختلف کاروتنوئید از جمله آلفا کاروتن، بتاکاروتن، لیکوپن، لوتئین، کریپتوکسانتین و زئاگزانتین است، می‌تواند در سلامت چشم مؤثر باشد. کاروتنوئیدها یک خانواده مغذی گیاهی هستند که مسئول رنگ آمیزی قرمز، زرد و نارنجی در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات هستند. محققان دریافته‌اند که آن‌ها به بهبود سلامت چشم‌ها و دفع بیماری‌های چشم کمک می‌کنند، زیرا هنگام ورود نور به داخل چشم، نور آبی مضر را جذب می‌کنند.

کاروتنوئیدها همچنین دارای اثرات آنتی اکسیدانی قدرتمندی هستند که می‌توانند از انواع سرطان‌ها جلوگیری کنند. کاروتنوئیدها رادیکال‌های آزاد را که اتم‌های اکسیژن آسیب رسان به سلول هستند و با مولکول‌های دیگر بدن واکنش نشان می‌دهند، غیرفعال می‌کنند. متخصصان توصیه می‌کنند که اطمینان حاصل کنید فلفل دلمه‌ای برای رسیدن به حداکثر میزان فواید آنتی اکسیدانی موجود در آن، رسیده شود، زیرا باعث افزایش کاروتنوئید در آن می‌شود که حاوی گوگرد زیادی است و می‌تواند از بروز سرطان‌های مختلف جلوگیری کند.

میزان ویتامین C با رسیدن فلفل دلمه‌ای نیز افزایش می‌یابد. یک فنجان فلفل دلمه‌ای قرمز خرد شده ۱۵۷ ٪ از ویتامین C روزانه را تأمین می‌کند و این یک روش عالی برای سالم ماندن خواهد بود. اگر افراد احساس ناراحتی کنند با خوردن فلفل دلمه‌ای می‌توانند میزان ویتامین B ۶ مصرفی خود را افزایش داده و سرحال شوند. B ۶ که به طور طبیعی در فلفل دلمه‌ای وجود دارد، به مغز کمک می‌کند تا سروتونین و نوراپی‌نفرین بر خلق و خوی افراد تأثیر نگذارند. همچنین ویتامین B ۶ موجود در فلفل دلمه‌ای کمک می‌کند تا سیستم بدنی تنظیم شده و افراد خواب بهتری داشته باشند.

باید بدانید که فلفل دلمه‌ای قرمز، دارای قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان است و بهتر است در روزهای کرونایی از آن بیشتر استفاده کنید. لیکوپن در فلفل دلمه‌ای قرمز می‌تواند از سرطان پروستات و بیماری‌های قلبی پیشگیری کند. لیکوپن ماده‌ای است که وقتی در معرض حرارت قرار بگیرد، آزاد می‌شود. به همین دلیل لازم است کمی آن را در روغن تفت داده یا کبابی کنید.

فلفل دلمه‌ای قرمز ۷۵ درصد نیاز روزانه بدن به مواد مغذی در سلامت استخوان را تأمین می‌کند. این مسئله به دلیل دارا بودن مقادیر فراوانی از ریزمغذی‌هایی چون کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و روی است که همگی از مواد مغذی مورد نیاز در استحکام و حفظ بافت استخوانی هستند.

هنگام سرماخوردگی به این خوراکی‌ها لب نزنید

با سرد شدن هوا و تغییرات آب و هوایی بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرد و مدتی زمان نیاز است تا بدن با وضعیت جدید سازگار شود. به همین دلیل دقت در نوع مواد غذایی مصرفی کمک می‌کند تا از ابتلاء به سرماخوردگی و سرفه کردن جلوگیری یا از شدت آن کاسته شود. برخی از انواع خوراکی که مصرف آن‌ها برای مبتلایان به سرماخوردگی و افرادی با علائم سرفه توصیه نمی‌شود:

غذاهای سرخ شده: مواد غذایی سرخ شده نه تنها موجب افزایش وزن می‌شوند بلکه می‌تواند علائم سرفه و سرماخوردگی را تشدید کند. روغن و چربی موجود در این مواد غذایی تولید کننده مخاط است که هنگام سرماخوردگی و سرفه کردن افزایش می‌یابد. توجه به مصرف مواد غذایی سالم و تقویت ایمنی از تشدید این شرایط جلوگیری می‌کند.

شیر: مصرف شیر برای بهبود وضعیت سلامت مفید است اما هنگام سرماخوردگی و وجود علائم سرفه می‌تواند مشکل ساز باشد همچنین مصرف دیگر انواع لبنیات می‌تواند مشکل‌ساز باشد چرا که عامل تولید مخاط بیشتر در بدن است. به همین دلیل مصرف این مواد غذایی پس از بهبود سرماخوردگی و سرفه توصیه می‌شود.

کافئین: خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای و نوشابه موجب تولید مخاط می‌شوند همچنین مصرف این نوع از خوراکی‌ها سرماخوردگی و سرفه را تشدید و سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند.

مواد قندی و شیرینی: این نوع از خوراکی‌ها موجب التهاب شدید در بدن می‌شود و با تضعیف سیستم ایمنی عارضه سرماخوردگی و سرفه را تشدید می‌کند.

کاهش وزن و سوزاندن چربی‌های شکم با خوردن میوه گریپ فروت

مطالعات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد افراد برای کاهش وزن و آب کردن چربی‌های دور شکم می‌توانند مصرف یک میوه شگفت انگیز را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند. کاهش وزن و سوزاندن چربی‌های شکم یکی از دغدغه‌های اصلی مردم است. یکی از روش‌های سرعت بخشیدن به روند از دست دادن و سوزاندن چربی‌های شکم و در نتیجه کاهش وزن شروع به نوشیدن آب گریپ فروت است؛ به گونه‌ای که برخی شواهد رژیم غذایی حاوی گریپ فروت را با حفظ وزن مناسب مرتبط می‌داند.

یک مطالعات نشان داد افرادی که گریپ فروت بیشتری مصرف می‌کنند، وزن کمتر و دور کمر لاغرتری نسبت به افرادی که این میوه را نمی‌خورند دارند. محققان همچنین دریافتند افرادی که گریپ فروت مصرف می‌کنند تمایل بیشتری به مصرف مواد مغذی ضروری از جمله فیبر دارند که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

آب گریپ فروت دارای ویتامین C زیادی است که در عملکرد آنزیم در سلول‌ها نقش دارد و طبق یک مطالعه تغذیه و متابولیسم که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، میزان کم ویتامین C ممکن است اکسیداسیون چربی‌ها را در هنگام ورزش دشوار کند.

محققان چربی سوزی را در افراد با سطح ویتامین C کمتر از حد مطلوب با افراد دارای ویتامین مناسب مقایسه کردند و دریافتند که کمبود ویتامین C مانع چربی سوزی در هنگام ورزش می‌شود. نوشیدن آب گریپ فروت نیز ممکن است به کنترل وزن کمک کند؛ یک تحقیق ۵ ساله که در ژورنال کالج تغذیه آمریکا در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، نشان داد افرادی که ۱۰۰ ٪ آب میوه می‌نوشند، چربی کمتری دارند و احتمال چاقی و چربی‌های شکمی کمتر است.

داده‌های به دست آمده از مطالعات نشان می‌دهد که آب گریپ فروت حاوی بیش از یک ماده مغذی تقویت کننده برای سلامتی است که انجام مطالعات بیشتر در مورد اثرات آب گریپ فروت در زمینه چاقی را می‌طلبد. گریپ فروت می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن باشد، زیرا مغذی است. اگر گریپ فروت را دوست دارید، پیش از لذت بردن از خوردن آن از مزایای این میوه فوق العاده مغذی بهره‌مند شوید. خوردن نصف گریپ فروت قبل از غذا ممکن است به احساس سیری کمک کند، بنابراین در وعده‌های غذایی کالری کمتری دریافت خواهید کرد و ممکن است وزن کم کنید.

متخصصان تغذیه معتقدند خوردن گریپ فروت یا لیمو با آب گرم قبل از صبحانه برای کمک به پاکسازی و شروع به فعالیت سیستم لنفاوی مفید است. این امر همچنین می‌تواند شدت گرسنگی را در اواخر روز متوقف کند تا پرخوری نکنید. گریپ فروت سرشار از آب و فیبر قابل هضم است و می‌تواند به کاهش سطح انسولین و ذخیره چربی در بدن کمک کند.

چه غذاهایی منجر به سردردهای میگرنی می‌شوند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در خصوص سردردهای میگرنی و نقش تغذیه در بروز آنها، اظهار کرد: مصرف غذاهای تیرامین دار مانند اسفناج، گوجه فرنگی، سیب زمینی، برخی انواع ماهی، جگر، شکلات‌های تیره رنگ و الکل را باعث بروز سردردهای میگرنی است.

کاظم کاظمینی، افزود: در طب سنتی حدود ۲۸ نوع سردرد وجود دارد، یک نوع از سردرد با نوع میگرنی دارای قرابت، علامت و نشانه است و بیشتر در افراد با مزاج سرد و خشک بروز می‌کند که معمولاً چنین افرادی از عارضه یبوست رنج می‌برند. برخی از سردردهای مکرر و میگرنی ناشی از حساسیت به برخی مواد غذایی طبیعی یا مصنوعی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد نسبت به استفاده از غذاهای دارای تیرامین برای جلوگیری از ابتلاء به سردرد تذکر داد و گفت: ️تیرامین شریان‌های مغزی را تحت تأثیر قرار می‌دهند و منجر به سردرد می‌شوند. ⠀

وی در مورد غذاهای دارای تیرامین، تصریح کرد: ترامین در غذاهایی مانند اسفناج، گوجه فرنگی، سیب زمینی، ماهی‌های کوچک مانند ساردین، ماهی تن، جگر، شکلات‌های تیره رنگ و الکل وجود دارد.

این متخصص طب ایرانی با تاکید بر پرهیز از مصرف خوراکی‌هایی مانند ترشیجات، سرکه و غذاهایی که دارای هضم مشکل هستند، گفت: مصرف مکرر مواد غذایی دارای مقادیر زیاد مس نیز باعث سردرد می‌شوند چرا که مس باعث حرکت تیرامین در بدن شده و سردرد ایجاد می‌شود.

کاظمینی، اظهار کرد: میوه‌های خشک، جوانه گندم و مرکبات باعث جذب مس در بدن می‌شوند. خستگی، بی‌خوابی، نامنظمی در مصرف غذا و مصرف برخی غذاها را باعث تشدید این نوع سردردها است و با اصلاح سبک زندگی و اصلاح مزاج، بسیاری از بیماران با سردرد میگرنی به زندگی عادی خود بازگشت.

کد خبر 458149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.