تاثیر سیر در درمان سرما خوردگی/خطر گیاهخواری برای سلامت استخوان‌ها

راهکارهای مقابله با کبد چرب، تأثیر سیر در درمان سرما خوردگی، شناخت سه ماده غذایی مهم برای تأمین ویتامین D، تخم شترمرغ مفید برای درمان کم‌خونی فقر آهن و خطر گیاهخواری برای سلامت استخوان‌ها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه، اظهار کرد: بیماری کبد چرب غیرالکلی یک بیماری رایج است که متأسفانه در ظاهر افراد مشخص نیست در حالی که چربی بالای کبد مانند هپاتیت سبب تغییر رنگ چشم‌ها می‌شود و تنها با انجام آزمایش تشخیص آن امکان پذیر است.

احمدرضا درستی، اضافه کرد: بروز بیماری کبد چرب در بعضی از افراد می‌تواند همراه با سرگیجه، ناراحتی گوارشی باشد، اما در بیشتر مواقع مانند بیماری دیابت می‌تواند به صورت پنهان باشد و خطرات آن همچنان برقرار باقی بماند.

وی با تاکید بر نقش کبد به عنوان یکی از اعضای اصلی بدن، بیان کرد: ویتامین‌های محلول در چربی، اسیدهای چرب و به طور کلی هر مواد مغذی حاصل از مواد غذایی ما توسط کبد ذخیره می‌شوند برای مثال کبد ورزشکاران گلیکوژل مورد نیاز آن‌ها را تأمین می‌کند و یا در زمان روزه داری در طول ساعاتی که روزه هستیم بدن از طریق گلوکز حاصل از کارکرد کبد سوخت و ساز مورد نیاز خود را تأمین می‌کند بنابراین اگر عملکرد کبد درست نباشد فرد ضعیف می‌شود.

مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران، تصریح کرد: در صورت مصرف کربوهیدرات کبد که مسؤولیت ذخیره مواد را برعهده دارد کربوهیدرات را ذخیره می‌کند به این ترتیب چربی افزایش می‌یابد در چنین مواقعی کبد شبیه به پلاستیک شده و شروع به خفه شدن می‌کند که در اصطلاح پزشکی به آن سیروز کبدی گفته می‌شود، متأسفانه در بیمارانی که در موارد حاد ابتلاء به کبد چرب هستند کبد غیرقابل برگشت است و منجر به مرگ می‌شود.

درستی درباره نقش تغذیه نامناسب در بروز کبد چرب، گفت: کاهش مصرف غذاهای فوری، ارزان و پرچرب، فست فودهایی که در روغن‌های اکسیدشده تهیه می‌شوند همچنین نان‌ها و برنجی که با آرد سفید تهیه شده‌اند؛ میوه‌ها، لبنیات، سبزیجات و غلات سبوس دار در کنار افزایش مصرف نان‌های سبوس دار مانند نان جو، برنج قهوه‌ای (در صورت مصرف از برنج سفید آن را به یک تا دو بار در هفته آن هم به صورت دم کرده محدود کنید) نقش بسیار مهمی در بروز کبد چرب دارد.

این متخصص تغذیه، خاطرنشان کرد: کله پاچه به عنوان یکی از غذاهای بسیار مضر برای کبد است، چرا که کبد مسئولیت ذخیره مواد مغذی را دارد، از آنجایی که کله پاچه از تری گلیسیرید بالایی برخوردار است می‌تواند چربی کبد را بالا ببرد. همچنین برخلاف تصور عموم مبنی بر مصرف گوشت، مرغ و ماهی، باید گفت در صورت زیاده روی در مصرف هریک از این فرآورده‌ها پروتئین و چربی فراوانی به کبد می‌رسد همچنین میزان اسیداوریک در بدن بالا رفته که می‌تواند در مفاصل رسوب و عملکرد کلیه را نیز کاهش دهد.

درستی اظهار کرد: مصرف سبزیجات پخته و خام مانند ریواس، کلم، کرفس، هویج، شلغم، لبو، سبزی خوردن، گوجه، کاهو، خیار؛ میوه‌ها به صورت دو تا سه واحد در روز برای مثال انار به همراه دانه و ورقه‌های نازک آن و پرتقال به همراه پوست سفید نازک آن؛ شیر و لبنیات کم چرب؛ کاهش مصرف شیرینی‌هایی مانند عسل، مربا، شیرینی، نوشابه، نوشیدنی‌های شیرین؛ خواب و فعالیت مناسب تا حد زیادی از بروز کبد چرب جلوگیری می‌کند.

تخم شترمرغ مفید برای درمان کم‌خونی و فقر آهن

یک کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی درباره خواص تخم شتر مرغ، اظهار کرد: هر عدد تخم شترمرغ حاوی ۲۰۰۰ کالری و معادل ۲۰ عدد تخم مرغ است و طعم، میزان چربی و پروتئین آن با تخم مرغ تفاوتی ندارد.

رومینا اکبری با بیان اینکه میزان کلسترول تخم شترمرغ بسیار پایین و حاوی اسیدهای چرب غیراشباع است، افزود: مقدار ویتامین‌های B۶، B۵، E و منگنز آن از تخم مرغ کمتر اما میزان سلنیوم آن بالا و حاوی فسفر و روی است.

وی تخم شترمرغ را مفید برای درمان کم خونی و فقر آهن دانست و ادامه داد: تخم شترمرغ به علت شاخص گلاسیمی پایین، برای بیماران دیابتی و افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مفید است همچنین این ماده مغذی سرشار از امگا ۳ بوده و برای بیماران قبلی و عصبی و نیز ورزشکاران توصیه می‌شود.

این کارشناس ارشد تغذیه همچنین درباره خواص گوشت شترمرغ مطرح کرد: کم بودن چربی بین ماهیچه‌ای گوشت شترمرغ یکی از خواص مهم آن به شمار می‌رود بنابراین مصرف متعادل آن برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند یا از بیماری قلبی، عروقی رنج می‌برند، مفید است.

وی جلوگیری از لخته شدن خون، افسردگی و نیز پیشگیری از بیماری‌های عصبی را از دیگر فواید این گوشت به علت دارا بودن اسید چرب و غیراشباع امگا ۳ دانست و بیان کرد: ️میزان آهن این گوشت تقریباً به اندازه گوشت گاو و بسیار بیشتر از گوشت مرغ است و آهن مناسبی را برای افراد کم خون و زنان باردار فراهم می‌کند.

اکبری با تاکید بر دارا بودن مواد معدنی ضروری مانند روی، منیزیم و ویتامین‌های B۱، B۲ و نیاسین در گوشت شترمرغ، گفت: به علت خواص رژیمی و ترکیبات شیمیایی مناسب گوشت شترمرغ، این گوشت به ورزشکاران به ویژه افرادی که دارای فعالیت طولانی مدت هستند و افرادی که تازه بیماری شأن بهبود یافته و همچنین جوانان توصیه می‌شود.

وی در خصوص اینکه به نظر می‌رسد وجود اسید چرب امگا ۳ در گوشت شترمرغ در مقایسه با اسید چرب غیراشباع امگا ۶ تأثیرات مفیدی در جلوگیری از لخته شدن دارد، اظهار کرد: میزان سدیم در گوشت شترمرغ پایین بوده و این ویژگی امکان استفاده از آن را برای افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، فراهم می‌سازد...

خطر گیاهخواری برای سلامت استخوان‌ها

رژیم‌های غذایی گیاهی به طور کلی سالم هستند اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد این رژیم‌ها خطر چشمگیری به همراه دارد و احتمال شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد. متخصصان انگلیسی در یک مطالعه جدید به جمع آوری اطلاعات مربوط به رژیم غذایی، وضعیت سلامت و رفتاری ۵۴ هزار و ۸۵۸ نفر با میانگین سنی ۵۰ سال در فاصله سالهای ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱ پرداختند. این افراد به لحاظ رژیم غذایی طبقه بندی شدند: ۲۹ هزار و ۳۸۰ نفر گوشتخوار بودند، ۸۰۳۷ نفر ماهی مصرف کرده و گوشت را حذف کرده بودند، ۱۵ هزار و ۴۹۹ نفر گیاهخوار بودند و ۱۹۸۲ نفر رژیم غذایی گیاهی داشته اند که مصرف گوشت، ماهی، محصولات لبنی و تخم مرغ را حذف کرده بودند. محققان این افراد را برای مدت ۱۸ سال تحت کنترل داشتند و تعداد شکستگی‌ها در بدن و محل آن را ثبت کردند.

در این مطالعه وضعیت شرکت کنندگان به لحاظ جنسیت، میزان فعالیت بدنی، استعمال سیگار، مصرف الکل، استفاده از مکمل‌های غذایی و سایر فاکتورها مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که در مقایسه با گوشت خواران، گیاهخواران ۹ درصد و وگان‌ها ۴۳ درصد در معرض خطر ابتلاء به هرگونه شکستگی قرار دارند. گیاهخواران و ماهی‌خواران تقریباً ۲۵ درصد در معرض خطر شکستگی مفصل ران بودند و خطر شکستگی مفصل ران در افرادی که رژیم غذایی وگان داشتند دو برابر بیش از گوشتخواران بوده است.

شناخت سه ماده غذایی مهم برای تأمین ویتامین D

دانشمندان با بررسی بیشتر اثر ویتامین D روی علائم کوید ۱۹، تاکید کردند این ویتامین می‌تواند از خطر ابتلای افراد به بیماری ویروس کرونا یا شدت آن بکاهد. برخی از مواد غذایی جزو منابع خوب تأمین ویتامین D محسوب می‌شوند که عبارتند از:

ماهی‌های چرب و غذاهای دریایی منابعی عالی از ویتامین D هستند. در هر ۱۰۰ گرم ماهی سالمون، ۳۸۶IU ویتامین D وجود دارد. محتوای دقیق ویتامین D غذاهای دریایی بسته به نوع ماهی‌ها متفاوت است. از انواع غذاهای دریایی که حاوی ویتامین D فراوانی هستند می‌توان به ماهی‌های تن، خال‌مخالی، ساردین، ماهی کولی و همچنین صدف خوراکی و میگو اشاره کرد.

قارچ‌ها تنها منبع کاملاً گیاهی ویتامین D هستند. قارچ‌ها هم مانند انسان ویتامین D خود را از نور ماوراء‌بنفش خورشید می‌گیرند. با این تفاوت که ویتامین تولیدشده در بدن انسان از نوع D۳ است و ما به اختصار آن را D می‌نامیم اما ویتامین تولیدشده در قارچ از نوع ویتامین D۲ است که البته اگر به‌اندازه D۳ قوی و مؤثر نباشد، آن باز هم برای بدن مفید است.

زرده‌های تخم‌مرغ، منبع دیگری از ویتامین D هستند که می‌توان بدون دردسر آن را به رژیم غذایی افزود. البته زرده‌ها هم مانند هر منبع غذایی طبیعی دیگر، مقدار متفاوتی ویتامین D دارند. تخم‌مرغ‌های جوجه‌هایی که در محیطی بسته بزرگ می‌شوند و به فضای بیرون دسترسی ندارند، ۲ تا ۵ درصد مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین D است. اما تخم‌مرغ جوجه‌های دیگر که در فضای باز بزرگ می‌شوند، ۴ برابر یا بیشتر از این مقدار است.

تأثیر سیر در درمان سرماخوردگی

سیر برای افزایش استحکام استخوان‌ها و پیشگیری از خطر ابتلاء به سرطان‌های مختلف مؤثر است. مهم‌ترین خواص سیر که آن را به یکی از مواد غذایی محبوب برای خانواده‌ها تبدیل کرده، تقویت سیستم ایمنی و درمان سرماخوردگی است. سیر ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس است و یکی از مؤثرترین آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی برای بدن محسوب می‌شود.

سیر خام بهتر است یا پخته؟

خواص سیر خام بیشتر از خواص سیر پخته است. به همین دلیل توصیه می‌شود برای درمان سرماخوردگی سیر را به صورت خام مصرف کنید. با این وجود استفاده از سیر را برای طبخ غذاهای متنوع متوقف نکنید. سیر پخته نیز خواص زیادی دارد و طعمی منحصر به فرد به غذا می‌بخشد. مصرف سیر در پخت و پز سبب می‌شود که هم بتوانید غذا را خوشمزه کنید و هم از خواص بی‌شمار این ماده غذایی خوش طعم بهره‌مند شوید.

خوردن سیر به صورت خام برای افراد زیادی یک کابوس به حساب می‌آید؛ زیرا بوی سیر و طعم تند و تیز آن با جویدن این ماده غذایی درون دهان می‌پیچد و تا عمق جان را می‌سوزاند. برخی از افراد علاقه چندانی به خوردن سیر ندارند و ترجیح می‌دهند از دیگر مواد غذایی برای درمان سرما خوردگی و تأمین ویتامین‌های مورد نیاز بدن استفاده کنند.

اما روش ساده‌ای برای بهره‌مندی از خواص سیر وجود دارد. بهترین روش مصرف سیر خام ین است که به جای جویدن این ماده غذایی، آن را به بخش‌های کوچک تقسیم کرده و مانند قرص قورت دهید. سیر تازه درون معده هضم می‌شود و ویتامین‌هایش به بدنتان می‌رسد.

قورت دادن سیر برای سرماخوردگی

اما روش ساده‌ای برای بهره‌مندی از خواص سیر وجود دارد. بهترین روش مصرف سیر خام این است که به جای جویدن این ماده غذایی، آن را به بخش‌های کوچک تقسیم کرده و مانند قرص قورت دهید. سیر تازه درون معده هضم می‌شود و ویتامین‌هایش به بدنتان می‌رسد.

سیر و عسل برای سرماخوردگی

برای این که طعم سیر هنگام مصرف خوشایندتر باشد، سیر خام را با عسل ترکیب کرده و مصرف کنید. عسل ضد باکتری و ضد ویروس است. مصرف این ماده غذایی درد و التهاب گلو و سوزش آن را بهبود می‌دهد. عسل سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و خطر ابتلاء به سرماخوردگی در آینده را کاهش می‌دهد. ترکیب سیر و عسل یک معجون معجزه‌آسا برای درمان سرماخوردگی‌های شدید و خفیف محسوب می‌شود. در این روش باید عسل را درون یک قاشق چای‌خوری ریخته و سپس یک حبه سیر را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید. این قطعات را روی عسل بریزید و معجون سیر و عسل را نوش جان کنید.

ماست و سیر برای سرماخوردگی

ماست یک ماده غذایی حاوی پروبیوتیک بوده و یکی از مواد غذایی مفید برای درمان سرماخوردگی است. این ماده غذایی حاوی پروتئین و کلسیم است و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. یکی از بهترین روش‌ها برای درمان سرماخوردگی مصرف ترکیب سیر و ماست است. با خوردن این ترکیب شفابخش می‌توانید بهبودی‌تان را به دست بیاورید و به زندگی عادی برگردید.

چای سیر

مصرف مایعات گرم در درمان آنفولانزا و سرماخوردگی تأثیر قابل توجهی دارد. اگر می‌خواهید سرماخوردگی سریع‌تر از بدن‌تان خارج شود، به شما پیشنهاد می‌کنیم چای سیر را امتحان کنید. برای تهیه این چای، کافی است یک لیوان آب را به همراه دو حبه سیر روی گاز قرار دهید. پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه چای سیر آماده است و با اضافه کردن مقداری عسل به آن می‌توانید چای را مصرف کنید.

استفاده از مکمل‌های سیر

با وجود این که روش‌های فراوانی برای استفاده از سیر و عوض کردن طعم آن وجود دارند، اما هنوز هم افرادی وجود دارند که قادر به خوردن سیر نیستند. این افراد برای درمان سرماخوردگی و استفاده از خواص سیر باید از مکمل‌های این ماده غذایی که در بازار عرضه شده‌اند استفاده کنند.

آیا سیر برای گلو درد مضر است؟

برخی از افراد تصور می‌کنند که سیر به دلیل تند و تیز بودن، سبب بدتر شدن گلودرد سرماخوردگی خواهد شد. در صورتی که مصرف سیر خام سبب آزاد شدن ماده‌ای به نام آلیسین می‌شود که میکروب‌کش است. آلیسین ویروس‌هایی که در گلو وجود دارند را از بین می‌برد. خوردن سیر تازه، مصرف روغن سیر و استفاده از سیر پخته برای درمان گلو درد مؤثر است.

کد خبر 457584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.