عادت‌هایی که به مغز آسیب می‌رساند

نشستن طولانی مدت، نداشتن خواب کافی، نگاه کردن بیش از حد به نمایشگرها، مصرف ناکافی آب، حذف کردن وعده صبحانه، گوش دادن به موسیقی با صدای بلند و تغذیه ناسالم به مغز آسیب وارد می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، مغز یک قسمت پیچیده بدن است که خاطرت، احساسات و افکار ما را کنترل می‌کند، ممکن است افراد با انجام دادن اقدامات اشتباه، به این عضو مهم بدن آسیب وارد کنند، در ادامه به بررسی تعدادی از عادت‌هایی می‌پردازیم که به سلامت مغز آسیب وارد می‌کنند:

نشستن طولانی مدت

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که نشستن طولانی مدت می‌تواند جریان خون به مغز را کاهش دهد، بنابراین داشتن فعالیت بدنی و تحرک داشتن نه تنها برای بدن مفید است، بلکه برای سلامت شناختی نیز حیاتی است.

نداشتن خواب کافی

نداشتن خواب کافی توانایی‌های شناختی را مختل می‌کند و بر حافظه، استدلال و مهارت‌های حل مسئله تأثیر می‌گذارد، بنابراین توصیه شده است به موقع بخوابید، مصرف کافئین را یک ساعت قبل از خواب کاهش دهید.

نگاه کردن بیش از حد به نمایشگرها

نگاه کردن بیش از حد به صفحه‌نمایش‌ها ریتم شبانه‌روزی را دچار اختلال می‌کند و احتمال بروز اختلالات خلقی، خستگی و بی‌خوابی را افزایش می‌دهد؛ بنابراین توصیه شده است که مدت زمان نگاه کردن به نمایشگرها را محدود کنید و حداقل یک ساعت قبل از خوابیدن از گوشی هوشمند، تلویزیون، لپ‌تاپ و تبلت استفاده نکنید.

مصرف ناکافی آب

آب یکی از اجزای مهم مغز است، اما اغلب مصرف آن حین فعالیت‌های روزانه فراموش می‌شود، نتایج پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد که حتی کم آبی خفیف نیز می‌تواند بر حافظه و توجه افراد تأثیر بگذارد، بنابراین مطمئن شوید در طول روز به میزان کافی آب می‌نوشید.

حذف کردن وعده صبحانه

صبحانه که به طور گسترده به عنوان مهمترین وعده غذایی شناخته می‌‎شود، انرژی ضروری مغز را فراهم می‌کند، متخصصان معتقدند که حذف صبحانه برای سلامت روان مضر است و استرس و عملکرد تحصیلی ضعیف‌تر را به همراه دارد، بنابراین یک صبحانه متعادل و سرشار از فیبر، پروتئین و چربی‌های سالم را انتخاب کنید تا عملکرد مغز بهبود پیدا کند.

گوش دادن به موسیقی با صدای بلند

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صدای بلند موسیقی می‌تواند بر ساختار و عملکرد مغز تأثیر بگذارد و حتی باعث کاهش شنوایی ناشی از سروصدا شود.

تغذیه ناسالم

رژیم غذایی تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت مغز دارد، به طوری که خطر ابتلاء به بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون با مصرف بیش از حد قند، نمک، چربی و غذاهای فرآوری شده افزایش پیدا می‌کند، در صورتی که می‌توان با مصرف رژیم غذایی حاوی میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، دانه‌ها و ماهی از سلامت مغز محافظت کرد.

کد خبر 726302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.