قیمت جدید سامانه یکپارچه خودرو وارداتی

با مصوبه جدید شورای رقابت قیمت گذاری خودروهای وارداتی که تا پنجم آبان‌ماه در سامانه یکپارچه قابل انتخاب و ثبت نام است، تعیین تکلیف شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سامانه یکپارچه در جدیدترین اطلاعیه خود اعلام کرد: به اطلاع آن دسته از متقاضیان سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی که در مرحله اول ثبت نام کرده و اولویت آن‌ها مشخص شده می‌رساند، سامانه صرفاً جهت انتخاب خودروها به شرح جدول زیر از روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۲ تا ساعت ۲۳:۵۹ روز جمعه ۱۴۰۲/۰۸/۰۵ در دسترس است.

در این مرحله متقاضیان می‌توانند سه اولویت از سبد محصولات اعلامی زیر را انتخاب کنند. لازم به ذکر است هیچ‌گونه ثبت نام جدیدی در این مرحله انجام نشده و انتخاب خودرو در سامانه صرفاً برای ثبت نام کنندگان قبلی است.

آنطور که مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودرو می‌گوید متقاضیان این مرحله، مجاز به انتخاب ۳ خودرو هستند؛ انتخاب نخست متقاضیان مهمترین انتخاب است، در ابتدا سامانه به ترتیب اولویت متقاضی، انتخاب نخست را بررسی و در صورت داشتن ظرفیت، تخصیص خودرو صورت می‌گیرد لذا ابتدا همه انتخاب‌های نخست بررسی و فرآیند تخصیص انجام می‌پذیرد.

وی تاکید کرده است که متقاضیان باید در ترتیب انتخاب‌های خود دقت کنند، زیرا در صورت باقی ماندن ظرفیت، انتخاب دوم بررسی و در صورتی که خودرویی باقی مانده باشد، انتخاب سوم بررسی و فرآیند تخصیص صورت می‌گیرد و در غیر این صورت، عدم تخصیص در صفحه شخصی (پروفایل متقاضی) نمایش داده می‌شود.

قیمت خودروهای وارداتی

شورای رقابت پیش از یک قیمت علی الحساب برای خودروهای وارداتی عرضه شده در این مرحله اعلام کرد.

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه خودرو در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، از امروز _یکشنبه بیست‌وسوم مهرماه_ تا روز سه‌شنبه _بیست‌وپنجم مهرماه_ برای عرضه خودروهای وارداتی باز می‌شود.

وی افزود: در این مرحله از ثبت‌نام، متقاضیان می‌توانند از بین شش مدل خودروی اعلامی، سه اولویت را انتخاب کنند. قیمت علی‌الحساب برای این خودروها مشخص شده است، هیچ‌گونه ثبت‌نام جدیدی در این مرحله نمی‌شود و انتخاب خودرو در سامانه صرفاً برای ثبت‌نام‌کنندگان قبلی است.

زمان ثبت نام سامانه یکپارچه خودرو وارداتی + ورود به سایت و قیمت

روز گذشته، شورای رقابت مصوبه‌ای در خصوص قیمت گذاری این خودروها داشت. در این زمینه سپهر دادجوی توکلی سخنگوی شورای رقابت، در خصوص شیوه جدید قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی گفت: بر اساس مصوبه ۵۴۳ تاکنون فرایند قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی، تولیدی و وارداتی در سازمان حمایت به عنوان عضو کارگروه خودروی شورای رقابت مورد بررسی قرار می‌گرفت و سپس قیمت‌های تعیین شده از سوی سازمان حمایت به شورای رقابت اعلام می‌شد.

وی افزود: در شورای رقابت نیز قیمت‌های پیشنهادی سازمان حمایت از نظر شاخص‌های رقابت پذیری و گریدبندی و.... توسط شورای رقابت مورد بررسی قرار می‌گرفت و در صورت تأیید، قیمت مصوب ابلاغ می‌شد.

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت اظهار کرد: اما از آنجا که نیازی نیست تا خودروهای وارداتی از نظر رتبه‌بندی و رقابت پذیر بودن مورد بررسی قرار گیرند لذا مقرر شد برای تسهیل و تسریع در فرایند عرضه که مشخصاً به بازار کمک می‌کند، قیمت این خودروها پس از محاسبه توسط سازمان حمایت، توسط این سازمان نیز ابلاغ شود.

وی در رابطه با نقش شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی گفت: شورای رقابت اختیارش را در خصوص قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی به سازمان حمایت تنفیذ نکرده است و تمام فرایند قیمت‌گذاری را نظارت می‌کند و همچنان بر اساس مصوبه ۵۴۳ بازار خودروهای وارداتی نیز مانند خودروهای تولیدی و مونتاژی انحصاری است.

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت اظهار کرد: در خصوص قیمت‌گذاری خودرو باید به سازمان حمایت اعتماد کرد زیرا تاکنون نیز این سازمان به عنوان نهاد حاکمیتی فرایند قیمت‌گذاری خودروهای تولیدی و مونتاژی را نیز بر اساس مصوبه ۵۴۳ انجام داده است.

توکلی افزود: در حقیقت از این پس به جهت اتخاذ رویکرد واحد و پرهیز از طولانی شدن فرایندهای غیر ضروری قیمت‌گذاری سازمان حمایت از این پس شیوه قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی را ابلاغ می‌کند و شورای رقابت ناظر بر این موضوع است.

مسئله قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی حل شد

مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در این زمینه اظهار کرد: برای تسریع در عرضه خودروهای وارداتی به متقاضیان از شورای رقابت درخواست کردیم که در این رابطه تدبیری بیاندیشد، شورای رقابت هم دیروز مصوب کرد که از این به بعد قیمت تعیین شده از سوی هیئت تعیین و تصویب قیمت‌ها از سوی سازمان حمایت ملاک خواهد بود.

وی با بیان اینکه شورای رقابت بر این فرایند نظارت خواهد داشت، افزود: با این مجوز، عملاً مساله قیمت گذاری حل می‌شود که بر همین اساس تحویل خودروها با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در مورد اینکه قیمت نهایی چگونه تعیین خواهد شد، گفت: قیمت اولیه که در مورد این ۹ خودروی جدید عرضه شده در سامانه یکپارچه اعلام شد قیمت علی‌الحساب است و سازمان حمایت قیمت نهایی را محاسبه و اعلام می‌کند.

جزئیات ثبت نام خودرو وارداتی

تبصره ۱- قیمت علی‌الحساب اعلام شده، قیمت در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و … در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه خواهد شد.

تبصره ۲- قیمت قطعی خودروهای مذکور پس از ارائه کلیه مستندات و مدارک مثبته و براساس آخرین ضوابط و مقررات تعیین و اعلام می‌گردد.

تبصره ۳- ملاک قیمت قطعی خودرو، رقم اعلامی و مصوب توسط شورای رقابت خواهد بود.

تبصره ۴- مبلغ پرداختی در این مرحله و پس از فراخوان اولیه صورت گرفته ۵۰% قیمت علی الحساب خواهد بود که پس از واریز مبلغ مذکور نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضی توسط شرکت واردکننده اقدام می‌گردد.

تبصره ۵- عدم واریز وجه حداکثر ۵ روز پس از فراخوان صورت گرفته، به منزله انصراف از طرح بوده و متقاضی از اولویت بندی سامانه حذف می‌گردد.

تبصره ۶- حداکثر زمان تحویل خودرو برای قراردادهای منعقده ۳ ماه می‌باشد لذا واردکنندگان می‌بایست حداکثر تا سه ماه پس از انعقاد قرارداد نسبت به صدور دعوت‌نامه تکمیل وجه براساس قیمت قطعی اعلام شده توسط شورای رقابت اقدام و همزمان تحویل خودرو به متقاضی صورت پذیرد.

تبصره ۷- در صورت تأخیر در تحویل، قراردادهای مذکور مشمول جرایم تأخیر در تحویل مقرر در آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو و دستورالعمل‌های صادره در این خصوص خواهند شد. قراردادهای مذکور مطابق ضوابط مشمول سود مشارکت و انصراف نمی‌باشند.

تبصره ۸- تخصیص خودرو در این مرحله بر اساس رتبه ثبت نامی قبل متقاضی و اولویت انتخابی خودرو انجام می‌گیرد.

تبصره ۹- آن دسته از ثبت نام کنندگان خودرو وارداتی که در مراحل قبل انتخاب خودرو انجام داده‌اند ولی هنوز دعوت نامه‌ای از شرکت‌ها دریافت نکرده و تمایل به انتخاب یکی از خودروهای فوق را دارند می‌توانند در این مرحله با مدنظر قراردادن موارد ذیل نسبت به لغو سفارش خود و انتخاب خودروی جدید بر اساس فهرست فوق اقدام نمایند.

*در صورت عدم انصراف و لغو سفارش، اولویت قبلی برای دریافت خودروی به قوت خود باقی است.

* در صورت لغو سفارش قبلی، اولویت قبلی برای دریافت خودروی حذف و باید انتخاب جدید انجام شود.

* تا زمانی که متقاضیان عرضه‌های قبلی خودروی خود را تحویل نگرفته‌اند، عرضه جدیدی برای آن خودروها برای سایر اولویت‌ها صورت نخواهد گرفت.

تبصره ۱۰- اطلاعات کلیه متقاضیان مرتبط با این طرح حسب ماده ۱۹ آئین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و طرح مالیات برعایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذیربط قرار می‌گیرد.

کد خبر 699024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.