سلامت روان در سایه سبک زندگی سالم

دکترای روان‌شناسی بالینی گفت: اگر فردی می‌خواهد سلامت روان داشته باشد باید به سبک زندگی خود نیز توجه کند، چرا که سلامت روان با جسم انسان در هم تنیده است.

ملینا شیرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش سبک زندگی سالم افراد در بهبود سلامت روان آنها اظهار کرد: نقش سلامت روان با جسم انسان در هم تنیده است، اگر فردی می‌خواهد سلامت روان داشته باشد، باید به سبک زندگی خود نیز توجه کند.

وی با بیان اینکه الگوی مناسب خواب و تغذیه نیز در بهبود سلامت روان افراد در زندگی بسیار مؤثر است، افزود: مواد خوراکی که روزانه وارد بدن انسان می‌شود، نوشیدن کافی آب، مصرف سبزیجات و فیبر، پرهیز از مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ‌کردنی به افراد در داشتن سبک زندگی سالم‌تر، دوری از افسردگی و بهبود سلامت روان آنها کمک زیادی می‌کند.

دکترای روانشناسی بالینی تصریح کرد: برای داشتن سبک زندگی سالم در زندگی به افراد توصیه می‌شود، الگوی خواب درستی داشته باشند، گاهی شاهد هستیم که افرادی که الگوی خواب آن‌ها به‌هم خورده است و از شب تا صبح بیدار هستند و تا نیمه روز می‌خوابند و به‌طور قطع این اتفاق می‌تواند روی ابعاد مختلف زندگی فرد تأثیر گذاشته و سلامت روان او را به خطر بیندازد.

وی با تاکید بر اینکه افراد برای داشتن سلامت روان بهتر است الگوهای خواب درستی داشته باشند، گفت: علاوه‌بر الگوی خواب مناسب و صحیح، داشتن رژیم غذایی سالم باعث می‌شود، ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم به بدن افراد برسد، باید در طول روز افراد سعی کنند از نور آفتاب کمک گرفته و استفاده کنند، نور آفتاب برای انسان بسیار شفابخش بوده و به بهبود سلامت جسم و روان کمک زیادی می‌کند.

شیرانی در خصوص تأثیر ورزش در بهبود سلامت روان افراد در زندگی اظهار کرد: امروزه مطالعات نشان داده است که ورزش می‌تواند کار داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب را برای افراد انجام دهد، متخصصان تاکید دارند که مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر مشکلی را از افراد رفع نمی‌کند، بلکه که به مرور زمان مشکلات را دوچندان می‌کند، به دلیل اینکه مصرف دخانیات و الکل باعث ایجاد اعتیاد جسمانی و روانی برای افراد می‌شود.

وی درباره تابوهای روان‌درمانی بین افراد جامعه اظهار کرد: روان درمانی برای افرادی که دچار مشکلات روحی هستند، اقدامی ضروری است، اما به دلیل تابوهای اجتماعی که وجود دارد، برخی افراد از انجام آن گریزان هستند، این گروه از افراد باید بدانند روان درمانی بهترین گزینه برای رفع مشکلات و کمک به بهبود سلامت روان است.

کد خبر 695972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.