عادت‌های سالمی که خطر بروز دیابت را کاهش می‌دهد

کاهش وزن، ترک کردن سیگار، نوشیدن آب و مصرف فیبر بالا خطر بروز دیابت را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیروی کردن از سبک زندگی ناسالم باعث شده است افراد در معرض ابتلاء به بیماری دیابت قرار گیرند. البته داشتن عادت‌های سالم خطر بروز این بیماری را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. برای نمونه، حفظ وزن سالم در این زمینه بسیار مهم است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حتی کاهش هفت درصد از وزن بدن می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را تقریباً تا ۶۰ درصد کاهش دهد زیرا اضافه وزن و چاقی باعث مقاومت به انسولین و بی‌تعادلی در سطح قند خون می‌شود. در ادامه به بررسی دیگر عادت‌های سالم می‌پردازیم که خطر بروز دیابت را کاهش می‌دهد:

معاینات منظم

معاینات منظم برای تشخیص زودهنگام و مدیریت بیماری دیابت ضروری است. انجمن دیابت آمریکا غربالگری‌های معمول دیابت نوع دوم را برای همه بزرگسالان بالای ۴۵ سال توصیه می‌کند. این معاینات به پزشکان اجازه می‌دهد که سطح قند خون را کنترل کنند، عوامل خطر را شناسایی کنند و راهنمایی‌های لازم برای پیشگیری از بروز دیابت را ارائه دهند.

ترک کردن سیگار

سیگار کشیدن نه تنها به سلامت کلی افراد آسیب وارد می‌کند، بلکه خطر بروز دیابت را نیز افزایش می‌دهد. سیگار کشیدن باعث افزایش مقاومت به انسولین می‏‌شود و تنظیم سطح قند خون را برای بدن دشوارتر می‌کند. ثابت شده است که ترک سیگار خطر ابتلا به دیابت نوع دوم را در طول زمان کاهش می‌دهد.

نوشیدن آب

انتخاب آب به عنوان یک نوشیدنی اصلی به شما کمک می‌کند از نوشیدنی‌های حاوی قند، مواد نگهدارنده و دیگر مواد غیرضروری اجتناب کنید. آب بدون افزودن کالری اضافی یا تأثیر منفی بر سطح قند خون، بدن را هیدراته نگه می‌دارد. آب یک جایگزین سالم‌تر برای نوشیدنی‌های شیرین است که می‌تواند باعث افزایش وزن همچنین افزایش خطر ابتلا به دیابت شود.

مصرف فیبر بالا

گنجاندن غذاهای سرشار از فیبر در هر وعده غذایی برای پیشگیری از ابتلا به دیابت مفید است. فیبر میزان جذب قند را کند می‌کند و از افزایش سطح گلوکز خون جلوگیری می‌کند. همچنین، باعث می‌شود احساس سیری کنید و به مدیریت وزن کمک می‌کند. میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات منابع عالی فیبر غذایی هستند.

محدود کردن مصرف قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده

رژیم‌های غذایی سرشار از قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده می‌تواند باعث افزایش سطح گلوکز و انسولین شود و به مرور زمان خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. بنابراین لازم است مصرف نوشیدنی‌های شیرین، دسرها، تنقلات فرآوری شده و غلات تصفیه شده را محدود کنید و به جای آن از غذاهای سرشار از مواد مغذی که ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی و کربوهیدرات‌های پیچیده را فراهم می‌کند، استفاده کنید.

کد خبر 674948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.