چه عواملی خطر بروز پوکی استخوان را افزایش می‌دهد؟

عواملی مانند افزایش سن، پیروی از رژیم غذایی ناسالم، سیگار کشیدن و استرس خطر بروز پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پوکی استخوان صرفاً به معنای کمبود ویتامین D یا کلسیم نیست، بلکه به ضعیف شدن استخوان مربوط می‌شود. همانطور که از نام پوکی استخوان مشخص است، بیشتر یک اختلال سبک زندگی است که زنان بیشتر از مردان دچار آن می‎‌شوند، زیرا بعضی تغییرات هورمونی در بدن زنان پس از سن یائسگی رخ می‌دهد که خطر ابتلاء به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. این بیماری خطر شکستگی را افزایش می‌دهد و ستون فقرات را بیشتر از دیگر مفاصل بدن تحت تأثیر قرار می‌دهد. در ادامه به عواملی می‌پردازیم که خطر پوکی استخوان را افزایش می‌دهد:

افزایش سن

بازسازی استخوان یک فرآیند مادام‌العمر است که بعد از ۴۰ تا ۴۵ سالگی کند می‌شود، سپس تجزیه استخوان بر تشکیل استخوان جدید غالب می‌شود. بنابراین هرچه افراد بین ۲۵ تا ۴۵ سالگی سبک زندگی فعال‌تری داشته باشند، خطر بروز پوکی استخوان در سنین بالاتر کاهش پیدا می‌کند.

پیروی از رژیم غذایی ناسالم

رژیم غذایی سالم پیش‌نیاز تشکیل استخوان‌های جدید است. عادات غذایی نامنظم، افزایش مصرف غذاهای ناسالم، مصرف بیش از حد از نوشیدنی‌های کافئین‌دار، رژیم غذایی کم کلسیم و ویتامین D خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن باعث بروز اختلال در فرآیند بازسازی استخوان می‌شود. معمولاً افرادی که سیگار می‌کشند، تراکم استخوان کمتری دارند و بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند. بنابراین توصیه شده است از سیگار کشیدن دوری کنید.

استرس

آرامش روانی نقش مهمی در بهبود سلامت استخوان دارد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کمبود خواب و افسردگی خطر ابتلا به استرس را افزایش می‌دهد. بنابراین، داشتن خواب منظم، مدیتیشن و فعالیت‌های یوگا باعث می‌شود افراد ذهن آرامی داشته باشند و کمتر در معرض پوکی استخوان قرار بگیرند.

استروژن پایین

زنانی که یائسه شده‌اند، درگیر سرطان سینه بوده‌اند و تحت درمان قرار گرفته‌اند، استروژن کمتری دارند و در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. در این زمینه ممکن است هورمون‌درمانی مؤثر واقع شود.

نتیجه‌گیری

پیروی از یک رژیم غذایی سالم، داشتن یک سبک زندگی سالم و فعال؛ ورزش کردن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، داشتن آرامش روانی و دوری از عادت‌های مضر می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان کمک کند.

کد خبر 670387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.