غذاهایی که برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک است

افراد مبتلا به بیماری دیابت باید از مصرف غذاهای شیرین، غذاهای سرخ شده، نوشیدنی‌های شیرین شده و کربوهیدرات تصفیه شده دوری کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیش از ۴۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان درگیر بیماری دیابت هستند. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که با پیروی کردن از رژیم غذایی کم کربوهیدرات می‌توان بیماری دیابت را معکوس کرد. در ادامه به غذاهایی می‌پردازیم که مصرف آن‌ها برای افراد مبتلا به دیابت مضر است:

غذاهای شیرین

غذاهای شیرین مانند بستنی، کلوچه، آب نبات، نان شیرین و دسرهای دیگر حاوی قند افزوده است. افراد مبتلا به دیابت باید از مصرف این مواد غذایی دوری کنند، زیرا سطح قند خون را به سرعت افزایش می‌دهد. افزایش قند خون زمانی رخ می‌دهد که قند یا گلوکز بیش از حد در خون تجمع پیدا کند. لازم است به خاطر داشته باشید که شیرین‌کننده‌هایی مانند عسل نیز ممکن است باعث افزایش قند خون شود.

غذاهای سرخ شده

انجمن دیابت آمریکا (ADA) اعلام کرده است که مصرف غذاهای سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ شده، مرغ سرخ شده و غیره باعث افزایش وزن، فشار خون بالا و کلسترول بالا می‌شود؛ این عوامل نیز خطر ابتلاء به دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد. بنابراین توصیه شده است افراد مبتلا به دیابت از مصرف غذاهای سرخ شده دوری کنند.

نوشیدنی‌های شیرین شده

نوشیدنی‌های حاوی شکر، قند نیشکر یا شربت ذرت با فروکتوز بالا می‌تواند سطح قند خون را به سرعت افزایش دهد. نوشابه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و حتی آب‌میوه‌ها مواد مغذی کمی دارند، اما حاوی قند بالایی هستند. نوشیدنی‌های شیرین سریع وارد جریان خون می‌شوند و قند خون را افزایش می‌دهد.

کربوهیدرات تصفیه شده

کربوهیدرات تصفیه شده مانند نان سفید، برنج سفید و ماکارونی دارای فیبر و مواد مغذی خاصی نیستند و فقط حاوی نشاسته هستند. این مواد غذایی به دلیل کمبود مواد مغذی و فیبر، بیشتر از کربوهیدرات‌های پیچیده قند خون را به سرعت افزایش می‌دهند. کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان گندم، برنج قهوه‌ای و لوبیا نیز بر سطح قند خون تأثیر می‌گذارد، اما این تأثیر کمتر از کربوهیدرات‌های تصفیه شده است. نتایج مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف مقدار زیادی کربوهیدرات تصفیه شده، خطر ابتلاء به دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد. انجمن دیابت آمریکا (ADA) نیز اعلام کرده است که مصرف غذاهای فرآوری شده و کربوهیدرات تصفیه شده خیلی سریع بر قند خون تأثیر می‌‎گذارد، زیرا این مواد غذایی فیبر، ویتامین و مواد معدنی کمتری دارند.

مترجم: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 666892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.