بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای کنترل دیابت کودکان

دیابت بیماری رایج بین افراد بزرگسال و حتی کودکان است و در بسیاری از موارد به صورت ارثی یا به دلیل نقصی که در عملکرد بخشی از بدن ایجاد می‌شود رخ می‌دهد، وقتی که بدن نتواند از غذاهایی که می‌خوریم استفاده کند و نتواند قندی که در خون وجود دارد را به انرژی تبدیل کند، کودک مبتلا به دیابت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دیابت بیماری‌ای است که استفاده بدن از انسولین را تحت تأثیر قرار می‌دهد و کودکان زمانی به این بیماری مبتلا می‌شوند که لوزالمعده انسولین تولید نکند. دو نوع دیابت در کودکان مشاهده می‌شود که ابتلاء به هر یک از این دو نوع دیابت علائمی را در کودک به همراه دارد.

دیابت نوع یک یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن کودکان است. علت این بیماری تخریب سلول‌های بتا پانکراس و درنتیجه از بین رفتن تولید انسولین در بدن است. در دیابت نوع اول، لوزالمعده نمی‌تواند انسولین تولید کند. انسولین هورمونی است که به گلوکز یا قند کمک می‌کند وارد سلول شده و به آن انرژی بدهد. بدون انسولین، قند زیادی در خون می‌ماند. دیابت نوع اول در کودکان نیازمند مراقبت و کنترل مداوم است.

دیابت نوع اول در کودکان به دلیل تخریب خود ایمنی سلول‌های بتای لوزالمعده ایجاد می‌شود. دیابت در هر سنی دیده می‌شود، اما دیابت نوع اول در سنین بلوغ بسیار شایع‌تر است که البته بی‌تحرکی و افزایش آمار چاقی، ریسک دیابت نوع اول را در میان کودکان کوچک‌تر از پنج سال افزایش داده است.

علائم دیابت در کودکان

علائم دیابت در کودکان به نوع دیابت بستگی دارد. در دیابت نوع یک علائم زیر در کودک مشاهده می‌شود:

- احساس تشنگی زیاد و دفع ادرار غیرطبیعی

- احساس گرسنگی

- زودرنج شدن

- تار شدن دید

دیابت نوع دو نیز علائم زیر را به همراه دارد:

- احساس خستگی

- شب‌ادراری

- ضعیف شدن بینایی

- طولانی شدن بهبود زخم

- کاهش وزن غیرطبیعی

نحوه کنترل دیابت در کودکان

کنترل کردن دیابت کودکان یک موضوع بسیار جدی و مهم است، به ویژه در مورد دیابت نوع یک این کنترل‌ها باید بیشتر و دقیق‌تر باشد، زیرا در سنین خردسالی این وظیفه را نمی‌توان بر عهده کودک گذاشت، بنابراین انجام بعضی از کارهای روزانه بر عهده والدین یا سرپرست کودک است که عبارتند از:

- سطح قند خون را با آزمایش‌های منظم قند خون کنترل کنید تا مطمئن شوید که در محدوده صحیح و ایمن قرار دارد.

- تزریق منظم انسولین در فواصل زمانی توصیه شده توسط پزشک

- انتخاب و اجرای رژیم غذایی مناسب با توجه به شرایط کودک و با کمک متخصص تغذیه

آیا دیابت کودکان درمان می‌شود؟

بهتر است بدانید که برای کودکان مبتلا به دیابت نوع یک درمان و پیشگیری وجود ندارد، زیرا این نوع دیابت مادرزادی است و رعایت رژیم غذایی مناسب و استفاده از انسولین و داروهای توصیه شده توسط پزشک در زمان ضروری است، کودکان مبتلا به دیابت نوع یک باید به طور منظم تحت نظر باشند و سطح قند خون آنها به طور مرتب بررسی شود، با این حال، اگر کودکی مبتلا به دیابت نوع دو تشخیص داده شود، به احتمال زیاد مصرف بیش از حد شیرینی و ورزش نکردن باعث این مشکل شده است، بنابراین تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند تا حد زیادی از بروز این مشکل جلوگیری کند.

داروهای کاهش دهنده قند خون برای درمان و کنترل دیابت استفاده می‌شود، بعضی از این داروها عبارتند از متفورمین، حاوی گلوکوفاژ و گلومتزا برای جلوگیری از افزایش قند خون، کودکان مبتلا به دیابت نوع یک نیز نیاز به استفاده از انسولین دارند.

راه‌های پیشگیری از بروز دیابت در کودکان

کم تحرکی و تغذیه نادرست منجر به چاق شدن افراد می‌شوند. چاقی مهم‌ترین عامل ابتلاء به بیماری دیابت است. هر چه امکانات رفاهی بیشتر شده و کشورها صنعتی تر می‌شوند، روش‌های تغذیه غلط و بی‌تحرکی زیادتر شده و تعداد بیماران دیابتی هم بیشتر خواهند شد. بهترین راه حل پیشگیری از ایجاد بیماری ورزش و فعالیت بدنی و تغذیه مناسب است.

ورزش و فعالیت بدنی در کودکان دیابتی

ورزش کردن بهترین راهی است که می‌توانید برای سلامت خود انتخاب کنید. ورزش کردن باعث می‌شود شاداب و سرحال باشید. قد و وزن مناسبی داشته و زیباتر به نظر برسید.

نکات تغذیه‌ای برای کنترل دیابت کودکان

تغذیه با شیر مادر می‌تواند از دیابت نوع اول پیشگیری کند، زیرا عوامل ضد میکروبی و ضدالتهابی و موادی در شیر مادر وجود دارد که بالندگی سیستم ایمنی را تقویت کرده و تأثیری محافظت کننده در برابر دیابت نوع اول دارد.

تغذیه مناسب طی اولین ماه‌های زندگی کودک می‌تواند از دیابت پیشگیری کند. شیر مادر بیشتر از شیر خشک احساس رضایت و سیری در کودک ایجاد می‌کند و جلوی چاقی او را می‌گیرد. کودکانی که در ماه‌های اول زندگی خود شیر مادر می‌خورند کمتر در معرض اضافه وزن در دوران کودکی و نوجوانی هستند احتمال ابتلای آن‌ها به دیابت نوع دوم نیز کاهش می‌یابد.

رژیم غذایی سالم نقش مهمی در مدیریت و کنترل دیابت در کودکان دارد، به عنوان یک والدین یا مراقب، باید بدانید که خوردن غذاهای شیرین که دارای کربوهیدرات و قند بالایی هستند برای کودکان دیابتی ایده خوبی نیست، این کودکان باید رژیم غذایی خاصی داشته باشند و همیشه به غذایی که می‌خورند توجه کنند.

تمام مواد غذایی مضر و شیرین مانند شیرینی، مربا، شکر، نوشابه‌های گازدار، کیک و شیرینی باید از برنامه غذایی کودک دیابتی حذف شود، کودکان مبتلا به دیابت برای کاهش علائم دیابت برای سبک زندگی سالم، نباید غذاهای چرب، سرخ شده و شیرین مصرف کنند.

نکات تغذیه‌ای که می‌تواند به کودکان کمک کند تا قند خونشان را بهتر کنترل کنند، عبارتند از:

بچه‌هایی که دچار دیابت نوع اول می‌شوند، تغییر بزرگی در رژیم غذایی‌شان ایجاد می‌شود. برای اینکه این بچه‌ها بابت پرهیزهایی که دارند احساس ناراحتی نکنند، هرازگاهی به آن‌ها بستنی یا شیرینی بدهید و سایر موارد را در تغذیه‌شان رعایت کنید.

کودکانی که دیابت دارند باید وعده‌های غذایی‌شان کنترل شده باشد و در فواصل منظم غذا بخورند.

پدر و مادر باید الگوهای خوب تغذیه‌ای برای بچه‌ها باشند و از خوردن مواد غذایی با ارزش بسیار پایین اجتناب کرده و در عوض غذاهای سالم را انتخاب کنند.

کودکان دیابتی باید از مصرف غذاهای فرآوری شده پرهیز کنند. این غذاها پُر از کربوهیدرات و قند است که هر دو می‌توانند قند خون را ناگهان بالا ببرند.

بچه‌ها عاشق نوشیدنی‌های گازدار و قندی هستند، این خوراکی‌هایی که ارزش غذایی‌شان صفر است می‌توانند احتمال ابتلاء به دیابت را افزایش دهد. سعی کنید مصرف این نوشابه‌ها را که تنها احتمال ابتلاء به بیماری‌ها را بالا می‌برد محدود کنید.

مصرف کربوهیدرات‌های ساده را محدود کرده و بیشتر کربوهیدرات‌های پیچیده مانند سبزیجات و غلات استفاده کنید.

۷- پنیر کم چرب، تخم مرغ آب‌پز، آجیل همراه با نوشیدنی‌های بدون قند نیز گزینه‌های خوبی برای میان‌وعده‌ها هستند.

۸- غذاهای فیبردار و پروتئین‌دار را بیشتر در رژیم غذایی بچه‌ها بگنجانید.

کد خبر 642612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.