بیماری‌های بزرگسالی ریشه در هزار روز اول زندگی دارد

یک متخصص اطفال گفت: هزار روز اول زندگی را دوران طلایی می‌دانیم که از دوران بارداری تا دو سال پس از تولد است. اگر فردی در بزرگسالی، برای مثال در سن ۴۰ سالگی دچار فشار خون بالا می‌شود، به عوامل متعددی بستگی دارد، اما زمینه‌ساز آن همان هزار روز اول عمر بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رؤیا کلیشادی در دومین جلسه در سلسله نشست‌های خبری ترجمان و تبادل دانش که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، در خصوص پژوهشی که بر روی کودکان متولد سال ۹۶ به بعد در اصفهان انجام شده است، اظهار کرد: بنای سلامت و بیماری هر فردی در اول زندگی گذاشته می‌شود. هزار روز اول زندگی را دوران طلایی می‌دانیم.

وی افزود: هزار روز اول زندگی از دوران بارداری تا دو سال پس از تولد است. اگر فردی در سن ۴۰ سالگی دچار فشار خون بالا می‌شود، عوامل متعددی دارد و زمینه‌ساز آن همان هزار روز اول عمر بوده است.

متخصص اطفال تصریح کرد: مسائل ژنتیکی و ارثی مهم است، اما مواردی هم وابسته به عوامل محیطی است. بیش از ۵۰ سال است که مشخص شده، بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر مانند پوکی استخوان، قند، بیماری‌های قلبی عروقی، ریشه در هزار روز اول زندگی دارد.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به فردی کمک کنیم، باید به هزار روز اول زندگی او توجه کنیم، گفت: همه دوره‌های زندگی مهم است، اما اگر از ابتدای زندگی به این موارد دقت شود، یک عمر زندگی سالم‌تری در پیش خواهد داشت.

کلیشادی با اشاره به تحقیقات انجام شده روی عوامل مهم در هزار روز اول زندگی، افزود: مطالعاتی داشتیم که یکی از آن‌ها را امروز توضیح می‌دهیم. مواجهه فرد باردار با آلاینده‌های محیطی و شیمیایی اثرهای زیادی بر سلامتی خود و فرزندش دارد.

وی با اشاره به اثر نامطلوب استرس مادر بر فرزند در دوران بارداری، خاطرنشان کرد: فشارهای عصبی مادر باردار و تنش‌هایی که بعد از زایمان در خانواده وجود داشته باشد، اثر بسیار منفی روی ابعاد مختلف سلامتی فرزند می‌گذارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اهمیت تغذیه مادر باردار و شیرده، گفت: به‌طور معمول مطالعات در این زمینه در کشورهای خارجی انجام شده است و به همین دلیل ما این تحقیق را انجامید دادیم و در آن ۷۰۰ مادر باردار را بررسی و معاینه کردیم.

وی ادامه داد: پیگیری‌ها ادامه داشت تا زمانی که فرزندان به دنیا آمدند و تا سن دو سالگی پیگیر وضعیت آن‌ها بودیم که ببینیم عوامل تغذیه‌ای مادر چه ارتباطی با سلامت فرزند می‌تواند داشته باشد.

کلیشادی اظهار کرد: نمونه شیر مادران آنالیز شد، موادی که در آن بود را بررسی کردیم. نوع اسیدهای چربی که در شیر مادر وجود دارد، بر جسم و روح کودک تأثیر به‌سزایی دارد و هیچ کارخانه شیرخشکی هنوز نتوانسته است که انواع اسیدهای چرب را به شیرخشک اضافه کند.

وی تصریح کرد: در مجموع به این نتیجه رسیدیم که مادرانی که الگوی غذایی مناسبی داشتند، بدون اینکه زیاده‌روی در مصرف ماده غذایی خاصی داشته باشند، در رشد فرزندشان تأثیر مثبتی داشتند.

متخصص اطفال و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نکته جالب این بود که مادرانی که در دوران بارداری مواد غذایی مفید استفاده کرده بودند، علاقه فرزندانشان به این مواد غذایی بیشتر بود.

وی خاطرنشان کرد: طبق پروتکل‌های جهانی، تغذیه کمکی کودک باید از پایان شش ماهگی شروع شود و نباید از چهارماهگی آغاز شود، خانواده‌هایی که این مطلب را رعایت کرده بودند نیز، فرزندان سالم‌تری داشتند.

کلیشادی تصریح کرد: براساس مطالعات افرادی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند و مدت دو سال این شیرخواری ادامه داشته است، در سنین بالاتر کمتر دچار بیماری‌های غیرواگیر مانند پوکی استخوان، دیابت، فشار خون و… می‌شدند.

کد خبر 658473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.