آیا مصرف قند افزودنی خطر ابتلا به پیش‌دیابت را افزایش می‌دهد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که هیچ ارتباط قابل توجهی بین مصرف قند افزودنی و خطر ابتلا به پیش‌دیابت وجود ندارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پیش‌دیابت یک وضعیت پزشکی جدی و بدون علامت است که با افزایش متناوب سطح گلوکز خون و مقاومت به انسولین مشخص می‌شود. مطالعات پیشین به ارتباط بین صرف نوشیدنی‌های شیرین و خطر بروز دیابت نوع دوم اشاره کرده‌اند، اما هنوز مشخص نشده است که آیا مصرف قندهای افزودنی نیز به صورت مشابه خطر ابتلا به پیش‌دیابت را افزایش می‌دهد یا خیر.

گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی ارتباط بین قند افزودنی و خطر ابتلا به پیش‌دیابت، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای رسیدن به این هدف، ۵۳۰۶ بزرگسال را مورد ارزیابی قرار دادند؛ ۳۱۵۲ نفر آن‌ها درگیر پیش‌دیابت بودند و ۲۱۵۴ نفر سطح گلوکز خون طبیعی داشتند. میانگین سنی افراد شرکت‌کننده در مطالعه ۴۷ سال بود و ۵۱ درصد آن‌ها را زنان تشکیل می‌دادند.

افراد مبتلا به پیش‌دیابت معمولاً مسن‌تر بودند و به‌طور متوسط ۵۱ سال داشتند. همچنین، مردان بیشتر از زنان درگیر این بیماری بودند و عواملی مانند چاقی، اضافه وزن و سیگار کشیدن بر خطر ابتلا به پیش‌دیابت تأثیر مستقیم داشته است. نتایج بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که مصرف قند افزودنی در میان بزرگسالان بالای ۲۰ سال با سطح قند خون طبیعی یا پیش‌دیابت، خطر ابتلا به پیش‌دیابت را به میزان قابل توجهی افزایش نداده است.

نتایج این مطالعه در مجله PLoS ONE منتشر شده است.

کد خبر 669282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.