ابتلا به دیابت در سنین پایین‌ خطر بروز زوال عقل را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ابتلا به دیابت نوع دوم در سنین پایین‌ احتمال بروز زوال عقل در مراحل بعدی زندگی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی ارتباط بین دیابت و زوال عقل، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۱۱ هزار و ۶۵۶ فرد بین ۴۵ تا ۶۴ سال را مورد ارزیابی قرار دادند. هیچکدام از افراد شرکت‌کننده در مطالعه پیش از شروع مطالعه درگیر دیابت نوع دوم نبودند، البته ۲۰ درصد آن‌ها درگیر پیش دیابت بودند. محققان در این مطالعه، عوامل تاثیرگذار مانند سطح قند خون، مصرف دارو و سطح کلسترول افراد را نیز در نظر گرفتند.

افراد مورد مطالعه به پرسشنامه‌هایی پاسخ دادند تا میزان عملکرد ذهنی آن‌ها مشخص شود. محققان این افراد را براساس سن ابتلا به دیابت نوع دوم، به چهار گروه تقسیم کردند. گروه اول زیر ۶۰ سال بودند، گروه دوم بین ۶۰ تا ۶۹ سال سن داشتند، گروه سوم بین ۷۰ تا ۷۹ سال بودند و گروه چهارم را افراد بین ۸۰ تا ۹۳ سال تشکیل می‌دادند.

با توجه به داده‌های ارائه شده، ۴۴.۶ درصد افرادی که در ابتدای مطالعه درگیر پیش‌دیابت بودند، درگیر دیابت نوع دوم شدند. در حالی که ۲۲.۵ درصد افرادی که پیش‌دیابت نداشتند نیز دچار این بیماری شدند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ابتلا به دیابت نوع دوم در سنین پایین‌تر احتمال بروز زوال عقل در مراحل بعدی زندگی را افزایش می‌دهد. افرادی که پیش از سن ۶۰ سالگی درگیر دیابت نوع دوم شده بودند، سه برابر بیشتر از دیگر افراد شرکت‌کننده در مطالعه در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار داشتند.

به گفته محققان، هرچه سن ابتلا به دیابت نوع دوم افزایش پیدا می‌کند، خطر ابتلا به زوال عقل کاهش می‌یابد. افرادی که بین سن ۶۰ تا ۶۹ سال درگیر دیابت نوع دوم شده بودند، ۷۳ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار داشتند. در حالی که افراد بین ۷۰ تا ۷۹ سال مبتلا به دیابت نوع دوم فقط ۲۳ درصد بیشتر در معرض زوال عقل قرار داشتند. همچنین، خطر ابتلا به زوال عقل در میان افراد بالای ۸۰ سال افزایش پیدا نکرده بود.

نتایج مطالعاتی از این قبیل نه تنها بر پیشگیری از بروز بیماری دیابت نوع دوم تاکید می‌کند، بلکه نشان می‌دهد معکوس کردن پیش دیابت نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که پیش دیابت به شرایطی گفته می‌‎شود که سطح قند خون بالاتر از سطح طبیعی است، اما آنقدر بالا نیست که گفته شود فرد درگیر دیابت نوع دوم شده است. افراد مبتلا به پیش دیابت می‌توانند با تغییر سبک زندگی و پیروی کردن از رژیم غذایی سالم، سطح قند خون خود را به میزان طبیعی باز گردانند.

نتایج این مطالعه در مجله Diabetologia منتشر شده است.

کد خبر 663672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.