چه ارتباطی بین کم‌کاری تیروئید و زوال عقل وجود دارد؟

نتایج یک مطالعه انجام شده به ارتباط بین کم‌کاری تیروئید خطر ابتلا به زوال عقل اشاره می‌کند، اما ثابت نمی‌کند که کم‌کاری تیروئید علت بروز زوال عقل است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زوال عقل نوعی سندرم است که با اختلال در عملکرد مغز همراه است؛ افراد مبتلا به زوال عقل درگیر فراموشی می‌شوند، نمی‌توانند تعاملات اجتماعی مؤثری برقرار کنند و در انجام فعالیت‌های روزمره با مشکل مواجه می‌شوند. نتایج یک مطالعه جدید انجام شده نشان می‌دهد که افراد مسن مبتلا به کم‌کاری تیروئید در معرض خطر بیشتری برای ابتلاء به زوال عقل هستند.

کم‌کاری تیروئید چیست؟

کم‌کاری زمانی ایجاد می‌شود که غده تیروئید قادر به تولید هورمون‌های کافی نیست. افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید احساس خستگی می‌کنند، دچار اضافه وزن می‌شوند و نسبت به سرما حساسیت پیدا می‌کنند. همچنین کمبود هورمون‌های تیروئید می‌تواند سرعت متابولیسم را کُند کند. نتایج یک مطالعه انجام شده به ارتباط بین کم‌کاری تیروئید خطر ابتلاء به زوال عقل اشاره می‌کند، اما ثابت نمی‌کند که کم‌کاری تیروئید علت بروز زوال عقل است.

چه ارتباطی بین کم‌کاری تیروئید و زوال عقل وجود دارد؟

گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین کم کاری تیروئید و زوال عقل، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۷۸۴۳ نفر را که اخیراً به زوال عقلی مبتلا شده بودند را مورد بررسی قرار دادند و آن‌ها را با افرادی که درگیر زوال عقل نبودند، مقایسه کردند. میانگین سنی افراد شرکت‌کننده در این مطالعه ۷۵ سال بود. محققان به بررسی افرادی پرداختند که سابقه کم‌کاری یا پرکاری تیروئید داشتند، پرکاری تیروئید به نوعی نقطه مقابل کم‌کاری تیروئید است. هورمون تیروئید افراد مبتلا به پرکاری تیروئید سطح بالایی از این هورمون را آزاد می‌کند. درمجموع، ۱۰۲ نفر به کم کاری تیروئید و ۱۳۳ نفر به پرکاری تیروئید مبتلا شده بودند.

آیا ارتباطی بین پر کاری تیروئید و زوال عقل وجود دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که هیچ ارتباطی بین پر کاری تیروئید و زوال عقل وجود ندارد. با این وجود، ۶۸ نفر از افراد مبتلا به زوال عقل به کم‌کاری تیروئید مبتلا بودند، درحالی‌که ۳۴ نفر از افرادی که درگیر زوال عقل نبودند، به کم‌کاری تیروئید مبتلا شده بودند. پژوهشگران پس از درنظر گرفتن دیگر عوامل خطر زوال عقل مانند سن، فشار خون و دیابت، به این نتیجه رسیدند که افراد بالای ۶۵ سال مبتلا به کم کاری تیروئید ۸۰ درصد بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به زوال عقل هستند. به نظر می‌رسد که ارتباط خاصی بین کم‌کاری تیروئید و افزایش خطر زوال عقل در میان افراد کمتر از ۶۵ سال وجود ندارد.

آیا دیابت نوع دوم خطر بروز زوال عقل را افزایش می‌دهد؟

دیابت عامل خطر برای بیماری پارکینسون است و علائم مربوط به زوال عقل را وخیم‌تر می‌کند. گروهی از محققان داده‌های مربوط به ۹ مطالعه را بررسی کردند و افراد مبتلا به دیابت نوع دوم را مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که دیابت نوع دوم خطر ابتلاء به پارکینسون را ۲۱ درصد افزایش می‌دهد. به گفته پژوهشگران شواهد ارائه شده نشان می‌دهد که دیابت یک عامل خطر برای بیماری پارکینسون است که ممکن است بعداً به زوال عقل تبدیل شود. هنوز مشخص نشده است که آیا کنترل دیابت می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری پارکینسون را کاهش دهد یا خیر؟

ترجمه از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 587454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.