کابوس‌های شبانه نشانه زوال عقلی است

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کابوس‌های شبانه در دوران میانسالی ممکن است نشانه هشداردهنده زوال عقلی باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به‌منظور بررسی ارتباط بین کابوس‌های شبانه در دوران میانسالی و بروز زوال عقل، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی بیش از ۶۰۰ مرد و زن بین ۳۵ تا ۶۴ سال را مورد ارزیابی قرار دادند. شرکت‌کنندگان مسن به طور متوسط به مدت پنج سال و افراد جوان ۹ سال تحت پیگیری بودند. محققان پاسخ پرسشنامه‌های مربوط به خواب را با تشخیص زوال عقل مقایسه کردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افراد ۳۵ تا ۶۴ سالی که هر هفته خواب‌های بد می‌دیدند، چهار برابر بیشتر در معرض زوال شناختی در ۱۰ سال بعد بودند؛ افراد مسن نیز دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار داشتند. تعیین اینکه چه کسی به زوال عقلی مبتلا می‌‎شود دشوار است؛ بنابراین بررسی این موضوع که کابوس‌ها در افراد میانسال و مسن‌تر ممکن است با افزایش خطر زوال عقل مرتبط باشد، می‌تواند به شناسایی زودهنگام این گروه از افراد کمک کند. این مطالعه نمی‌تواند ثابت کند که کابوس‌ها باعث بروز زوال عقل می‌شوند، بلکه به‌نظر می‌رسد فقط یک ارتباط وجود دارد.

به گفته محققان، خطر بروز زوال عقل مرتبط با کابوس‌های شبانه در میان مردان قوی‌تر از زنان است. مردان مسن که کابوس‌های هفتگی می‌دیدند پنج برابر بیشتر از مردانی که خواب بد نمی‌دیدند در معرض ابتلا به زوال عقل بودند، اما این افزایش خطر در میان زنان فقط ۴۱ درصد بود. با توجه به اینکه کابوس‌ها با درمان‌های روان‌شناختی یا مصرف دارو قابل درمان هستند، این احتمال وجود دارد که درمان کابوس‌ها می‌تواند به کاهش یا جلوگیری از بروز زوال شناختی در آینده کمک کند.

مشخص نیست که چگونه کابوس‌ها ممکن است با زوال عقل ارتباط داشته باشد، اما محققان معتقدند همان مناطق مغز که به کنترل احساسات در هنگام بیداری کمک می‌کنند، هنگام خواب نیز به کنترل احساسات کمک می‌کنند. خواب خوب برای سلامت کلی از جمله سلامت مغز مهم است، درمان‌هایی نیز وجود دارد که به برطرف شدن اختلالات خواب کمک می‌کند.

کد خبر 607742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.