۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۹
استرس طول عمر را کاهش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استرس خطر ابتلا به بیماری‌های جسمی و روانی را افزایش می‌دهد و باعث کاهش طول عمر می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، استرس را می‌توان با عنوان پاسخ بدن به فشارها تعریف کرد. زمانی که با یک موقعیت استرس‌زای فیزیکی، ذهنی یا احساسی مواجه می‌شویم، زنجیره پیچیده‌ای از واکنش‌ها درون بدن رخ می‌دهد که به عنوان پاسخ استرس شناخته می‌‎شود. استرس مزمن می‌تواند سلامت روان همچنین سلامت جسم را تحت تأثیر قرار دهد و باعث بروز بیماری‌ها شود و طول عمر را کاهش دهد. در ادامه به بررسی مشکلات ناشی از استرس می‌پردازیم:

بیماری‌های قلبی‌عروقی

استرس مزمن ارتباط مستقیمی با بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی دارد. استرس طولانی‌مدت موجب افزایش فشار خون و ضربان قلب می‌شود و در نهایت به رگ‌های خونی آسیب وارد می‌کند. با گذشت زمان، این موارد خطر ابتلاء به فشار خون بالا، آترواسکلروز، حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

اختلال در عملکرد سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن به میزان قابل‌توجهی تحت تأثیر استرس مزمن قرار دارد. هورمون‌های استرس می‌توانند پاسخ‌های ایمنی را سرکوب کنند و افراد را مستعد ابتلا به عفونت‌ها و بیماری‌ها قرار دهد. علاوه بر این، استرس طولانی‌مدت می‌تواند توانایی بدن برای بهبود و بازیابی آسیب‌ها را مختل کند و سلامت کلی را به خطر بیندازد.

مشکلات روانی

استرس مزمن خطر ابتلا به مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی را افزایش می‌دهد. این عوامل خطر ابتلا به دیگر بیماری‌های جدی را افزایش می‌دهد و منجر به اتخاذ مکانیسم‌های مقابله‌ای ناسالم مانند سوء‌مصرف مواد می‌شود.

مشکلات گوارشی

استرس مزمن باعث بروز اختلالات در سیستم گوارشی می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) و بیماری التهابی روده (IBD) را افزایش می‌دهد. استرس عملکرد طبیعی دستگاه گوارش را مختل می‌کند و باعث ایجاد علائمی مانند دل‌درد، اسهال و یبوست می‌شود.

کد خبر 666849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.